Worden FM synths (digitaal) ooit vintage?

Bass

Gepokt en gemazeld
Hallo allen,

In navolging op mijn vraag over sampler vintageheid de volgende :

We weten allemaal dat oud analoog (Moog, ARP, Oberheim enz enz.) vintage te noemen is...

Nu vroeg ik me af of bijvoorbeeld FM bakken ooit "vintage" zullen worden?

Vraag t me wel eens af over bovenstaande DX serie maar ook Casio CZ/VZ serie, Yamaha SY/TG serie etc.
Het heeft te maken met zeldzaamheid natuurlijk, en misschien ook dat er geen knoppen opzitten
voor realtime manipulatie
maar zal bv een DX7 o.i.d. ooit een vintage c.q. classic status verwerven ?

voor mij wel ;) maar er zijn er natuurlijk heel veel van gemaakt en fm is ook goed te doen met een pc.
dus ik vermoed van niet, althans .....

Volgens mij zijn synths uit de SY-reeks duurder aan het worden, DX7's zijn ook al niet meer zo goedkoop te vinden als vroeger. De DX-1 en DX-5 zijn sowieso een klasse apart. Casio CZ-101 is ook een kleine cultbak die vaak voor meer weggaat dan zijn grotere broers die full-size keys hebben en twee keer zo veel stemmen en timbres hebben!

Origineel geplaatst door gerrie79
fm is ook goed te doen met een pc.

Jah maar tegenwoordig is zoveel goed te doen op PC ...
Als die softsynths tegenwoordig....

Ja maaaaar een echte DX7 etc. klinkt nog altijd tig beter dan een softsynthversie.
Ik vind dat altijd zo een duf statement, "dat kan je op een computer ook" er is toch veel meer dan de sound!!!:.....de toetsen, de doos die eromheen zit, het hele pakketje.

En wat houdt het dan eigenlijk in als een DX7 vintage is/wordt??? Wordt die dan 800 euro opeens???

De DX7 is toch al een klassieker, en vintage toch ook man...in 1995 stond die al in Mark Vail's vintage synths boek ;)

Als je FM7 op Windows 95 draait, is 't dan ook vintage?

Origineel geplaatst door smackos
Ja maaaaar een echte DX7 etc. klinkt nog altijd tig beter dan een softsynthversie.
Ik vind dat altijd zo een duf statement, "dat kan je op een computer ook" er is toch veel meer dan de sound!!!:.....de toetsen, de doos die eromheen zit, het hele pakketje.

En wat houdt het dan eigenlijk in als een DX7 vintage is/wordt??? Wordt die dan 800 euro opeens???

De DX7 is toch al een klassieker, en vintage toch ook man...in 1995 stond die al in Mark Vail's vintage synths boek ;)

Een echte dx klinkt zeker weten anders als bijvoorbeeld fm7. Alleen al vanwege het feit dat er andere converters gebruikt worden. En hij ruist ook een beetje 8o)

Naar mijn mening heeft het woord "vintage" de markt meer domme hypes opgeleverd dan ons lief is.

Origineel geplaatst door Acidfever
Naar mijn mening heeft het woord "vintage" de markt meer domme hypes opgeleverd dan ons lief is.

helemaal mee eens
de dx serie synth en sy doent niet ineens beter ofso klinken meer 80ies
hebter wel over zitten denken ....eens een goede te kopen tg 77.sy 99 leuke veelzijdig bakken en eens geen roland/korg

hebteen tx 802 / tx81z gehad die droppen nog steeds terwijl net as matrix zei ,..,....asje gaat editten komdern eg wel goed sounths uit je moet weten hoe
nou ben ik lui/en hebtre geen zin tyd voor
maar as je maar drie budher synths kan kopen koop een tx 802 175.- eu ofso [asje mazzel hebt ] wel een 8 timbre dx7 ...
je hebt wel verschillen hoeze klinken heb me laten vertellen dat de racks meer en betere componenten hebben ,..dan de oudere dx7 dac,z enso beter quality sounds
cleanner
isdat ook wat t vintage maakt een ruisdje
wilje dat niet koopje [download] kje fm 7 goede synth kan veel lekker fm !
soft / hard gewoon een keuze
niet beter of slechter en idd ist goed te doen met pc maar onderschat een sy synth niet
sy 35 waves en fm erg leuk
en fizmo isdat ook geen fm en waves ala prophet vs erg geliefde synth ondergewaardeerd [ten minste niet eg bekend...]

zou bullshit zijn as een iemand zegt tis vintage en hopla 500 eu voor dx7 fd erby 750.-

Wat is dan eigenlijk het verschil tussen een klassieke en vintage synth?

zolang je muziek maar ni te vintage klinkt en je met nieuwe dingen kunt komen is't goed

neo-vintage softsynth classic, zo klinkt men laatste nieuwe ;)

DX7 en SY99 zijn vintage classic FM bakken, kan zijn dat naarmate het aanbod slinkt de prijs omhoog gaat ooit, mijn inziens zal het zo'n vaart nooit lopen.

Binnen 10 jaar is FM7 t.o. de FM30? een vintage softsynth en dan zal je moeten dualbooten voor em te draaien??omdat hij alleen nog op XP draait en niet op de laatste OS van 2017 8D

is een Yamaha SK50D een vintage synth
---> ja

dus is FM vintage want de orgel sectie daarin is pre DX7-like en lekker digitaal.

threath mag

:slotje:

Origineel geplaatst door Digimod
ben ouder dan de DX7 ben ik nu ook vintage :)

Jij bent hartstikke vintage. Ik bied 10 euro :D

Origineel geplaatst door Carnivore
Wat een gezeik altijd om vintage/niet vintage.... LB WFC

Als het maar werkt in JOUW setup

JWT:bekdicht:

En de dx serie is gewoon vet. Maar ik denk ook lang niet voor iedereen bruikbaar. Je mist bij alle dx synths fatsoenlijke realtime controls. Je zit uren te sleutelen aan 1 patch enzovoort.

Back