Worden FM synths (digitaal) ooit vintage?

is een tx nou minder dan een dx 7
?\ja via midi controlable en edittable

een sy 99 of tg 77 lijk me wel wat ook niet soo duur meer 250a 300
tg trouwens iets minder nog
ik hoor nooit iemand over een cc sysex box hangen aan een tg sy synth controllers dus besturen ,..fat hoor die filters [ denkik ]

Origineel geplaatst door R-ond
is een tx nou minder dan een dx 7
?\ja via midi controlable en edittable

een sy 99 of tg 77 lijk me wel wat ook niet soo duur meer 250a 300
tg trouwens iets minder nog
ik hoor nooit iemand over een cc sysex box hangen aan een tg sy synth controllers dus besturen ,..fat hoor die filters [ denkik ]

Een tx7 is in principe helemaal niks minder dan de dx7. Het verschil zit hem inderdaad in de mogelijkheid tot editten vanaf het bedieningspaneel.

Een tx7 is oorspronkelijk gemaakt als expander van de dx7. Je zou hem volgens de handleiding ook direct via een dx7 moeten editten. Natuurlijk kan dat tegenwoordig ook prima met de pc.

Jsynthlib is een redelijke gratis editor hiervoor. En filters heeft een dx niet ;)

Origineel geplaatst door Bass
Jah maar tegenwoordig is zoveel goed te doen op PC ...
Als die softsynths tegenwoordig....
Softsynths over het algemeen ind ik hellemaal niks, ik gebruik ze dan ook niet.
Maar FM vind ik dan extra boeiend om klanken mee te maken met bijvoorbeeld super collider en max-msp.

at smackos. het gaat mij om de sound en verpakking boeit mij niet ;) FM vind ik vele malen boeiender met software zoals super collider zoals ik analoog voornamelijk lekker vind klinken uit analoge bakken en niet uit softsynths.

Ik ben al een tijdje opzoek naar een DX7, dus ik hoop dat ze nog even niet vintage worden. Maar je ziet het eigenlijk al een beetje bij de dx1, die is vrij zeldzaam en krijgt daarom maar meteen het label "vintage" opgeplakt. Vinatge is meer een beetje een term, netzoiets als dat urban een term is ;)

Origineel geplaatst door major-hostage
Ik ben al een tijdje opzoek naar een DX7, dus ik hoop dat ze nog even niet vintage worden. Maar je ziet het eigenlijk al een beetje bij de dx1, die is vrij zeldzaam en krijgt daarom maar meteen het label "vintage" opgeplakt. Vinatge is meer een beetje een term, netzoiets als dat urban een term is ;)

Ik zie in jouw gearlist een Peavey T40 staan.
Die dingen waren 15 jaar geleden geen ruk waard en niemand wilde ze hebben.
Maar tegenwoordig zijn het begerenswaardige bassen.
....Vintage....
Dat heb je dan toch mooi maar weer WEL :)

Leuk toch?

Origineel geplaatst door major-hostage

Al een beetje... bij de DX1 :D...dat ding was al vintage toen het uitkwam joh...
en vintage hoeft toch ook niet te betekenen dat iets duur moet worden?
Ik zeg het nog een keer de gast die er ooit een boek over schreef, Mark Vail en die die hele term heeft uitgevonden had de DX7 in dat boek al...en dat was ergens in 1995 en we zijn nu 12 jaar verder dus het is alleen nog maar erger geworden :D

dus helaas voor je EEN DX7 IS VINTAGE :P

ff het woordenboek erbij:

(Het meeste heeft betrekking tot wijn behalve deze:)

9. representing the high quality of a past time: vintage cars; vintage movies.

10. old-fashioned or obsolete: vintage jokes.
11. being the best of its kind: They praised the play as vintage O'Neill.
–verb (used with object)

wikopedia zegt over de vintage,

De term vintage wordt ook in de muziekwereld gebruikt voor oude uitverkochte verzamelwaardige apparatuur en muziekinstrumenten

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vintage

zolang er synthfreaken zijn is er vintage
:D

een dx7 mag je van mij opeten .. doet me niks
maar vind maar een dx100 of 200 voor 50 euro .. dan zijn ze echt vintage wat mij betreft
en ohja stuur me meteen een pb dan .. :D

Een DX7 is vintage in mijn ogen, maar niet een die ik graag inzet.
Een DX21 of soortgelijke wel, want de inzetbaarheid en klank zijn uitstekend.

Het gaat bij de DX lijn natuurlijk vooral om de vermaarde bas sounds (Stock, Aitken & Waterman toeterden al hun platen er mee vol, en dat klonk niet verkeerd) en ook om de house orgeltjes en basjes.

Een klassieker is het absoluut, alleen wat minder talentvol dan zijn analoge tijdsgenoten.

Ik ben het eens met dat 'klassieker'. Niet voor alle synths die je opsomt, maar zeker voor de DX7.

'Vintage' vind ik een moeilijk begrip. Als 'uitverkocht' echt in de definitie thuishoort (zie de post van Turtel), dan zal de DX7 niet snel vintage worden (daarvoor zijn er teveel van). En die 'high quality' van Smackos' post - tsja, is een DX7 echt 'high quality'? (als in: van hogere kwaliteit dan elke andere FM-back, zoals bijvoorbeeld de veel uitgebreidere SY99) Maar als 'vintage' staat voor 'duur en moeilijk te krijgen' (zoals de meesten op de eerste pagina lijken te vinden), dan zal de DX7 niet gauw vintage worden - maar dan wordt 'vintage' ook tot het soort statusbegrip waarmee je scoort in MTV's The Cribs ('kijk, duur en zeldzaam, da's stoer!'); niet iets wat mij bijzonder interesseert... (understatement)

FM synthese an sich is nog steeds heel bruikbaar.
Voorbeeld van de basjes is het relatief simpel want als je een 6-EL (op) algo gebruikt kom je al snel in de richting van een 2 of 3 VCO achtige structuur.

Bij 'evolving' achtige geluiden verraad je al snel dat het een digitale bak is en dan klinkt het al snel gedateerd. Wellicht dat dit tegenwoordig niet meer zo erg is want je hoort best veel 'computer bliepjes' tegenwoordig wat vaak ook FM synthese achtige geluiden waren.

Maar an sich is FM potentieel zo diep dat je nog steeds unieke geluiden kan maken ook al zijn er tienduizenden patches voor de DX7.

Klassiek is naar mijn mening datgene uit het verleden dat aan zeer velen bekend is, zoals een 'klassieke' grap.

Vintage is iets waar de producent zeer veel aandacht aan heeft besteed om een zo uitstekend mogelijk product te leveren. Wijnen en kazen kunnen zodoende 'vintage' zijn en worden daarom gewaardeerd.

Hoe zit dat met synhesizers?
Hebben we hier te maken met collector-items?

Het gaat naar mijn mening om het gebruik en daarmee het geluid. De Mini Koog heeft een speciaal basgeluid.

Maar om dat meteen vintage, klassiek of collector-item te noemen...

Wout

De FS1r lijkt al aardig de "vintage" kant op gaan. Er zijn er niet zoveel van en hij wordt de hemel ingeprezen. Prijzen gaan nog steeds omhoog, niet gek voor een 1 unit digitaal bakje van amper 10 jaar oud. Helaas wel een steile leercurve dus een "coole" bak zal het niet worden

Al bied je 1000 euro: de FS1r gaat bij mij de deur niet meer uit :duivels:

laat mij maar moeilijk doen :D

vintage look...

attachment.php

:okdan:

Attachments

• Sanstitre-1copie.jpg
    Sanstitre-1copie.jpg
    671,8 KB · Bekeken: 155
'Vintage' vind ik een moeilijk begrip. Als 'uitverkocht' echt in de definitie thuishoort (zie de post van Turtel), dan zal de DX7 niet snel vintage worden (daarvoor zijn er teveel van). En die 'high quality' van Smackos' post - tsja, is een DX7 echt 'high quality'?
Het enige dat van hogere kwaliteit dan een DX7 was was de DX1 (of de DX5), en later de DX7 mkII (en dan ook nog voornamelijk op het gebied van D/A).

Boven een Juno-60 is alleen maar een Jupiter. De Juno was stukken goedkoper dan de DX7 en qua mogelijkheden zit 'ie een heel end eronder.

Een DX1 en een DX7 verschillen minder van elkaar dan deze twee, dus kwaliteit, jazeker.

Qua verkrijgbaarheid - tsja, da's een goeie. Verkrijgbaarheid geeft inderdaad wel een bonus of malus mee aan het aura.

Het enige wat ik nu wil is een DX7!

Of FM synths ooit vintage worden?
Als je het mij vraagt is de DX1 al vintage.

Back