Beginners Analog synth...

RemcoG

PsychedeliciousArabicSurf
Heej beste mensen,
Ik begin me ondertussen wel een beetje te intereseren voor het analoge synthwerk. En ik wil de aankoop van zo'n dingetje wel eens overwegen. Niet iets veel te duurs en ik moet er toch wel snel wat aardige geluidjes uitkrijgen.

Kan iemand me misschien adviseren in de koop van een analoge synth (of desnoods een analoge digitale, inelkgeval met van die draaiknopjes 8o) )

Alvast bedankt,
RemcoG

Roland juno 106 is denk ik wel leuke beginner voor je

Roland Juno 106 is geen slecht idee inderdaad.

Maar als het ook een VA mag zijn ("virtual analog" oftewel gewoon een digitale bak :)) dan heb je veel om uit te kiezen....een Roland JP-8000 zou ik je dan ook aan raden om maar een voorbeeld te noemen.

Er is natuurlijk wel klankverschil tov de echte analoge bakken, maar heel erg is dat niet. Zeker niet als je er net mee begint.

Een Alesis Ion zou ik ook zeker eens checken als ik jou was, daar ben je voorlopig wel even mee zoet :eureka:

Wat wel handig is dat je voor jezelf eerst nagaat, hoeveel stemmen je wilt. Veel analoge synths zijn monofoon en akkoorden daarop spelen kun je dus wel vergeten. Synths zoals de Juno-106 zijn zes stemmig en de meestel VA's beginnen vanaf acht stemmen (JP-8000 en ION bijvoorbeeld).

Als je die vraag voor jezelf beantwoordt kan je al heel wat wegstrepen namelijk :eureka:

micromoog, dan heb je een goeg geluid, een simpele synth, maar wel 1 met heel veel mogelijkheden.
mijn favoriet (van dit moment.)

Origineel geplaatst door Leo
micromoog, dan heb je een goeg geluid, een simpele synth, maar wel 1 met heel veel mogelijkheden.
mijn favoriet (van dit moment.)

Alleen zijn ze wel erg zeldzaam helaas, een maat van me heeft er 1 met midi,.. echt een vette synth!

Origineel geplaatst door rombraz
erg zeldzaam

daar is dat woord weer......

als je de specs bekijkt, zijn ze aan de prijs, dat is waar. 600-650 is geen uitzondering, hoewel het soms goedkoper kan, maar zeldzaam? welnee. als je wilt, heb je er over 2 weken 5 thuis staan, ben je nog goedkoper uit dan voor een nieuwe voyager.
en als je hem hoort, vergeet je al snel dat ie maar 1 vco heeft, dan is de prijs wel ok.

Bedankt voor jullie snelle response.. Nou ik heb even naar de synth's gekeken, en de ION lijkt me eigenlijk best een leuk dingetje. Kan ik zeg maar ook de ION op mijn grote master controler (via midi) aansluiten, en dan dus via die toetsen spelen ?

Origineel geplaatst door rombraz
... 1 met midi,.. echt een vette synth!

denk eerst na over je gehele setup ivm aansturing...
bij veel klassieke synths (micromoog/cs10/ms20etc etc) heb je te maken met cv/gate aansturing..
triggeren zou een mogelijkheid kunnen zijn maar dan heb je nu al iets in je setup nodig wat een trigger functie heeft.. zoniet dan zal je meer pleuro's aan een analoge sequencer (zoals bij. een schaltwerk ) of midi to cv/gate converter (bijv. een mcv2/mcv4/mcv24) kwijt zijn...

Origineel geplaatst door RemcoG
Bedankt voor jullie snelle response.. Nou ik heb even naar de synth's gekeken, en de ION lijkt me eigenlijk best een leuk dingetje. Kan ik zeg maar ook de ION op mijn grote master controler (via midi) aansluiten, en dan dus via die toetsen spelen ?

Ja hoor, no problemo :) Heeft een uitgebreide MIDI-implementatie.

ION is een fijne synth, ik heb hem zelf ook staan. Is in de benadering van de echte "rauwe" analoge klank een van de betere en kost tegenwoordig niet echt veel meer. De effecten die er op zitten moet je wel gelijk vergeten, want die zijn slecht. Kan je ook maar het beste helemaal negeren en gewoon een externe fx erop zetten.

Andromeda.

Daarna kan je alles. Gewoon gelijk in 't diepe!

Andromedia mss een beetje duur voor een 15 jarige ;)

En @ Hooihuis: Bedankt, ik denk dat ik hem binnekort een keertje uit ga proberen bij de plaatselijke synth-boer :biertje:

een echte beginners aanrader,en heel bruikbaar in alle styles van muziek zeg maar,kompact,sequencer derin voorzien van standaart cv gate,---> Roland SH-101 (mijn eerste synth)

Origineel geplaatst door HEXAGON
een echte beginners aanrader,en heel bruikbaar in alle styles van muziek zeg maar,kompact,sequencer derin voorzien van standaart cv gate,---> Roland SH-101 (mijn eerste synth)

Als de draaiknopjes niet perse nodig zijn zou ik zeggen scoor een poly 61.

Echt analoog(dco's). en al voor 100 euro te vinden. En in bediening echt niet een van de moeilijkste synths.

Ten eerste vergeet VA, vergeet het, ik wou dat mij iemand dat op tijd vertelt had. Een oberheim matrix-1000 geeft je het meeste waar voor je geld maar dan heb je geen schuifjes, je kan hier echter wel een gratis editor voor neerladen. Een juno 106 heeft wel alle schuifjes maar die is niet zo heel betrouwbaar en lang zo uitgebreid niet als een matrix1000. Hoeveel wil je uitgeven uberhaupt? Wat voor de een veel is is voor de ander wel op te brengen.

Origineel geplaatst door dennisb
Ten eerste vergeet VA, vergeet het, ik wou dat mij iemand dat op tijd vertelt had.
volgens mij is VA zo slecht nog niet, maar je moet VA gewoon kopen als VA en niet als analoog :)
VA kan anloog nooit helemaal vervangen, maar kan wél precies zijn wat je zoekt :)

Origineel geplaatst door dennisb
Ten eerste vergeet VA, vergeet het, ik wou dat mij iemand dat op tijd vertelt had.
Als je niet veel te besteden hebt is VA een uitkomst boven een rackmodule waar je weinig mee kan doen zonder door hoepels te gaan springen.

Ik zou me een Nord Rack 2 uitkiezen (komt hier geregeld op 't forum voorbij) en die aan je controller hangen. Leer alles wat je wil doen op dat ding, en ga daarna verder kijken :).

Origineel geplaatst door geschirrspüler
volgens mij is VA zo slecht nog niet, maar je moet VA gewoon kopen als VA en niet als analoog :)
VA kan anloog nooit helemaal vervangen, maar kan wél precies zijn wat je zoekt :)

Voordeel van vintage is dat je er in de regel voor terugkrijgt wat je ervoor betaald, VA keldert waarje bij staat. Ik ben helaas digitaal begonnen en als ik alles wist wat ik nu weet dan had ik het nogal anders gedaan allemaal. Ik heb 3000 gulden indertijd betaald voor een jv-1080 met mijn stomme kop en daarna een nordlead voor hetzelfde geld. Daar had ik ook een Jupiter en een 909 voor gehad en nogiets monofoons, zeker in die tijd en dan waren ze nu gewoon lekker hun gulden prijs in euro's waard. Een jv-1080 doet nu mischien 200 euro en een norlead ook, tel uit je winst. Dat was het financiele gedeelte, qua sound bereik ik met goed analoog gewoon sneller mijn doel los van het feit of het dan beter klinkt. VA en analoog kunnen elkaar mooi aanvullen dat wel.

Back