Firewire of USB 2.0

Myxx

Ingeburgerd
Hoi,

Ik overweeg een externe HD aan te schaffen. Nu vroeg ik mij af welk het snelste is.
Het moet dienen om audiosamples en Cubase projecten (audiotracks) op te slaan, dus de HD moet snel en stil kunnen werken.
Ik dacht aan een Lacie 250 firewire 400/800 maar die is dubbel zo duur en meer dan een USB.
Iemand ervaring met USB en/of firewire
THX

Re: Firewire of USB 2.0

Origineel geplaatst door Myxx
Hoi,

Ik overweeg een externe HD aan te schaffen. Nu vroeg ik mij af welk het snelste is.
Het moet dienen om audiosamples en Cubase projecten (audiotracks) op te slaan, dus de HD moet snel en stil kunnen werken.
Ik dacht aan een Lacie 250 firewire 400/800 maar die is dubbel zo duur en meer dan een USB.
Iemand ervaring met USB en/of firewire
THX

Firewire800 is natuurlijk sneller. Deze standaard heeft een theoretische doorvoersnelheid van 800 Mbit / 8 bit = 100 MegaByte per seconde. Maar dan moet je wel eerst een harde schijf vinden die dat in zijn eentje kan aanleveren. (Let ook op dat je de schijf dan wel moet aansluiten op een Firewire 800 aansluiting en dat een pc deze doorgaans niet heeft).

De 2e standaard is (wederom theoretisch) USB 2.0 met 480 Mbps (60 Megabyte / Sec) maar in de praktijk blijkt Firewire een standaard die wat minder problemen oplevert (zeker ook omdat men doorgaans meer USB apparaten heeft dan Firewire apparaten en omdat de cpu belasting van firewire meestal minder is).

De meest interessante vraag is, heb je aan Firewire 400 met een goede snelle externe HD voldoende bandbreedte? Ik denk namelijk van wel.....je hebt dan een theoretisch 50MB/sec beschikbaar en zolang dat je enige firewire apparaat is heb je die bandbreedte ook echt netto.

Je hebt het dan over een aardige hoeveelheid tracks die je zelfs realtime zou kunnen draaien vanaf die schijf.

Overigens speelt de USB of Firewire controller waarop je een apparaat aansluit ook een grote rol. Verwacht aan een Sweex of Trust controller geen topprestaties want deze belasten je cpu met allerlei taken die andere merken gewoon op de eigen chip regelen.

Dank je wel voor deze zeer verklarende uitleg. ;)
Dan moet ik mss toch maar voor firewire gaan met een goede firewire controller.
thx

Back