Van start met Xboard25, help??

pseynaeve

Ingeburgerd
Hallo iedereen,

Ik kocht deze week een Emu Xboard 25. Bijgeleverde programma's zijn XBoard Control, Proteus X LE en Ableton Live Lite. Deze programma's installeer ik via de cd op mijn pc. Er zitten ook drie soundbibliotheken voor Proteus X in het pakket, die installeer ik ook maar als ik die wil openen zegt hij dat hij het programma niet vindt. Ik vindt Proteus X LE nergens, ik vind wel een handleiding en een uninstall wizard, maar daar ben ik niets mee als het programma zelf er nergens staat? Met andere woorden: ik krijg geen noot muziek uit dit toetsenbord.

Verder is er ook Ableton, waarvoor ik geen serienummer heb gekregen...

Ik veronderstel dat ik met die soundbibliotheken gemakkelijk geluiden kan overzetten op mijn toetsenbord. Maar hoe moet ik ze in godsnaam openen? Of waar moet ik Proteus X LE gaan zoeken? Ik lees iets over uploaden in Cubase, moet ik dan eerst Cubase halen om Proteus te kunnen gebruiken??

Wat ik me nog afvraag, als ik dit bakje ergens anders aansluit (op versterker via midi ingang), zal ik er dan wél geluid uitkrijgen?

Een beetje veel vragen, maar ik ben dan ook redelijk wanhopig!! =(

Bedankt...

Re: Van start met Xboard25, help??

Origineel geplaatst door pseynaeve
Ik kocht deze week een Emu Xboard 25. Bijgeleverde programma's zijn XBoard Control, Proteus X LE en Ableton Live Lite. Deze programma's installeer ik via de cd op mijn pc. Er zitten ook drie soundbibliotheken voor Proteus X in het pakket, die installeer ik ook maar als ik die wil openen zegt hij dat hij het programma niet vindt.
Die libraries moet je openen als je Proteus zelf gebruikt; 't zijn in ieder geval geen bestanden die je aanklikt en gelijk kunt gebruiken of zo.

Ik vindt Proteus X LE nergens, ik vind wel een handleiding en een uninstall wizard, maar daar ben ik niets mee als het programma zelf er nergens staat? Met andere woorden: ik krijg geen noot muziek uit dit toetsenbord.
Proteus lijkt me ook een plugin te zijn.

Verder is er ook Ableton, waarvoor ik geen serienummer heb gekregen...
Als je de Xboard nieuw hebt gekocht moet 't er bij zitten; of een aparte kaart in de handleiding waar het opstaat, of een sticker in het boekje, of een sticker op de CD zelf of zo.

Ik veronderstel dat ik met die soundbibliotheken gemakkelijk geluiden kan overzetten op mijn toetsenbord. Maar hoe moet ik ze in godsnaam openen? Of waar moet ik Proteus X LE gaan zoeken? Ik lees iets over uploaden in Cubase, moet ik dan eerst Cubase halen om Proteus te kunnen gebruiken??
Daar zit je fout.

Even kort:
- je Xboard is een controller. Er komt geen geluid uit, je upload er geen geluiden naar, die gebruik je alleen om de computer te vertellen welke noten jij speelt.

- Proteus is een plugin. Je hebt een zgn "host" nodig om 'm te kunnen gebruiken. Die krijg je er al gratis bij in de vorm van Ableton. Ableton weet echter niet dat jij een Xboard hebt; dat moet je 'm eerst vertellen. In Ableton, ga naar Options > Preferences, klik het tabblad "MIDI Sync" aan. Er staat nu een set MIDI-poorten - daar moet je vermelden dat de Xboard een van de control surfaces is (Hij heet daar "USB MIDI interface") oid.

- De volgorde is:

Installeer Live Lite. Die heeft een map waar hij gaat zoeken naar VST plugins - dat staat in Options > Preferences onder het tabje "File Folder", en de optie heet "VST Plug-in Custom Folder". Maak in je Program Files een nieuwe map genaamd "VST Plugins". Zorg er vervolgens voor dat Live daar naar toe wijst. Om te testen of het werkt, download deze plugin hier maar: http://www.bostreammail.net/ers/polyiblit.html en kopieer de .dll file naar die map. Kies in Live vervolgens "Rescan" (ook in het File Folder menu). Sluit de preferences af.

Helemaal rechts in het scherm van Live zie je een aantal icoontjes - mapjes met de cijfers 1 / 2 / 3, en daar net boven iets wat op een stekker lijkt. Klik er op.

In de lijst moet je nu een plugin genaamd "PolyIblit" zien.

Vervolgens installeer je ProteusX. Als hij vraagt waar hij de VST moet neerzetten verwijs je ook naar die map die je net gemaakt hebt: C:\Program Files\VST Plugins.

Kies in Live weer "Rescan" in Options > Preferences > File Folder. Als je dan weer terug gaat naar het hoofdscherm zou in de lijst ProteusX er als plugin bij moeten staan.

Wat ik me nog afvraag, als ik dit bakje ergens anders aansluit (op versterker via midi ingang), zal ik er dan wél geluid uitkrijgen?
Uit een MIDI-uitgang komt geen geluid. Probeer 't niet, je hebt er alleen maar kans mee een van de twee (of beiden) mee te mollen.

Een beetje veel vragen, maar ik ben dan ook redelijk wanhopig!! =(
Het is jammer dat je er zo ingedoken bent; een paar vragen bij je muziekhandel zouden je een hoop duidelijk gemaakt hebben. Maar laat even weten of je met het bovenstaande uit de voeten komt.

Bedankt!Ik ben al een heel stuk verder nu. Toch weet ik zeker dat ik geen registratie nummer heb meegekregen voor Ableton! Ik kan nu Proteus openen in Ableton, maar ik heb nog steeds geen interactie met mijn toetsenbord, moet ik deze op een bepaalde stand zetten? Als je Proteus opent zie je onderaan het scherm een toetsenbord. Ik kan dit besturen met mijn muis, toch denk ik dat het de bedoeling is dat ik daarvoor mijn toetsenbord zelf voor moet gebruiken? En wat me de 16
kanaaltjes? Hoe werkt dat?

Ik ben er bijna uit

Bedankt!Ik ben al een heel stuk verder nu. Toch weet ik zeker dat ik geen registratie nummer heb meegekregen voor Ableton!
En je had 'm nieuw gekocht?

Ik kan nu Proteus openen in Ableton, maar ik heb nog steeds geen interactie met mijn toetsenbord, moet ik deze op een bepaalde stand zetten?
Staat 'ie in de lijst? In Ableton heb je MIDI-kanalen en Audio kanalen. Naast (^) 2 MIDI staat er "All Ins" - als je daar op klikt moet er USB Audio Device bij staan. Verder moet bij de knoppen "In Auto Off" de knop op "In" staan.

Ga anders weer even naar de Options > Preferences > MIDI Sync. Zet "Track" en "Remote" bij "Input: USB Audio Device" allebei op "On".

Als je Proteus opent zie je onderaan het scherm een toetsenbord. Ik kan dit besturen met mijn muis, toch denk ik dat het de bedoeling is dat ik daarvoor mijn toetsenbord zelf voor moet gebruiken?
Klopt, maar dat zit er bij om het geluid van 't ding zelf te testen als je niks hebt aangesloten.

En wat me de 16 kanaaltjes? Hoe werkt dat?
In Live heb je 2 overzichten - Session (gesymboliseerd door drie rechtopstaande streepjes helemaal rechts in 't scherm) en Arrangement (de drie liggende streepjes net erboven). Ik vind 't zelf het handigste om met Arrangement te werken - dat lijkt nog het meeste op een reguliere sequencer en daar is het ook wat makkelijker in te stellen.

Misschien kan het ook geen kwaad de handleiding te lezen of eens in de help-files te kijken.

Ik kan al redelek overweg met Ableton, heb instellingen goed gekregen. Nu moet ik nog leren werken met dat Proteus programma, daar blijkt mijn MIDI controller nog niet echt goed ingesteld te zijn. En hoe kun je dan dingen ui Proteus invoegen in Ableton? Ik begrijp nu ook mijn 16 Channels, en weet hoe ik ze kan instellen, maar ik versta nog steeds mijn 16 draaiknoppen niet?

Ik heb deze controller gekregen, weliswaar nieuw en nog in verpakking, was nog ongeopend...
En geen registratiecode voor Ableton, wel voor EMU...

Je hebt me al een flink stuk vooruit geholpen!

Als je rechtsbovenin de midi learn functie aanzet, kun je door middel van het draaien aan je knopjes deze toewijzen aan een functie.

Je klikt op MIDI, dan op de functie waar je je controller aan aan wilt wijzen > draaien aan een van de knopjes.

Ga je nu uit de midi learn functie, dan kun je de knop gebruiken voor de gekozen functie.

En ik geloof eerder in zelfstudie!

Daar hoort het lezen van de manual ook bij :)

Er zit een editor bijgeleverd waarmee je alle knopjes in kan stellen...
Verder kreeg ik bij mijn Xboard een rode kaart waarop het serienr van Ableton vermeld staat,
dat zou er bij jou dan toch ook bij moeten zitten.

Back