Geluids weerkaatsing wegwerken in mijn kamer, hoe?

Djones

Stamgast
Mijn "studio" bureautje staat in de hoek van mijn kamer.
En helaas kan dit niet anders.

Maar nu zit ik wel met het probleem dat 1 van mijn monitoren precies in de hoek staat en de ander niet.
Daarbij komt nog dat het geheel redelijk dicht tegen de muur staat wat waarschijnlijk enorme geluidsweerkaatsingen veroorzaakt.

Kortom, ik zoek materialen waarmee ik dit "professioneel" kan wegwerken.
Echter, ik heb geen honderden euros over om dit op te lossen.

Dus, is het een reelle oplossing om gewoon wat dikke schuimplaten achter mijn monitoren op de muur te plaatsen of is dit compleet amateuristich en zal het mij geen beter beeld van het geluid geven?

Ik ben niet echt thuis in dit soort zaken, maar als ik zo het een en ander lees op verscheidene geluidsisolatie sites, raak ik al behoorlijk geintimideerd door de grote aanpak die zij hanteren.

Alvast bedankt voor de hulp!

Doe eens de zoekfunctie gebruiken op 'akoestiek' of 'basstraps' en kijk eens wat eruit de bus komt. Je zult verbaast staan! ;)

Plaatsing van je monitoren is erg belangrijk, zelfs als je ruimte akoestisch optimaal is. Eentje in de hoek plaatsen en de andere niet, zal zowiezo nooit optimaal zijn. De speaker in de hoek zal altijd meer last hebben van weerkaatsingen, en daardoor het stereobeeld serieus om zeep helpen. Een schuimplaatje zal daar weinig of niks aan veranderen.

Heb je al eens overwogen om een goede hoofdtelefoon aan te schaffen? (Voor eventuele tips op dit gebied verwijs ik je alvast naar de vele interessante threads die reeds op dit forum gepost zijn.)

Speakers in de hoeken maken je laag wollig (een plus 6db) net zals speaker dicht tegen de wanden.Je stereo beeld breng je overigens niet om zeep aangezien dat bepaald wordt door de hogere tonen en die zijn linear.Wel heb je natuurlijk last van weerkaatsingen in de het hoog maar dat los je niet op door je speaker uit de hoeken te plaatsen.

chaos is de padvindersoplossing want die breken staande golven.Zogenaamde bastraps hebben die functie maar een rommelige boekenkast doet onberekend hetzelfde.Wil je de hogere frequenties dempen omdat je last heb van early reflections dan zijn dempende materialen de uitkomst.

In jouw geval plaats je een speaker in de hoek en de ander niet en dat zorgt voor een verschillende basweergave zodat je buiken en knopen veroorzaakt.

Even een opmerking wat betreft je stereo beeld:Als je in stereo luisterd pikt je rechter oor ook de linker speaker op.de tijd die geluid erover doet naar je linker en rechter oor bepalen het stereo beeld.Met een hoofdtelefoon hoort je rechter oor niet het linker signaal m.a.w je kunt nooit stereo controleren!

Origineel geplaatst door Dylan Francis
.Met een hoofdtelefoon hoort je rechter oor niet het linker signaal m.a.w je kunt nooit stereo controleren!
Die vat ik even niet?

Ik dacht altijd dat stereo everoorzaakt wordt door fase verschil tussen links en rechter oor.
Waarom zou dat met een koptelefoon niet kunnen dan?

leuk om te weten is dat gordijn open of dicht evenveel dempen!
Dus als je langs je wand heel veel gordijnen (liefst zo dik/zwaar mogelijk) dan zal je
kamer een stuk doder zijn....

Ik wil hier even de bedenking plaatsen dat gordijnen maar bepaalde frequenties dempen. Bovendien draait het er niet om om een "dode" kamer te maken, maar wel een "neutrale".

Ik merk dat er heel wat verwarring bestaat rond akoestiek, niet in het minst bij mezelf. Ik heb laatst nog een mini-cursus gevolgd, en ik weet ondertussen één ding: als ik ooit een goede akoestiek nodig heb, dan roep ik onmiddellijk de hulp in van een professional met veel ervaring.

Akoestiek begint bij prioriteiten stellen.

Als de huidige monitor setup en budget belangrijker zijn dan het akoustische resultaat, dan denk ik dat gordijnen nog niet eens een zo slechte oplossing is in dit geval.

@Eclectus:
"Dood" hoeft helemaal niet slecht te zijn, mits over het gehele frequentie spectrum.
Alleen het hoog enorm dempen heeft inderdaad geen zin.

Maar als je het goed toepast, en je een dode ruimte als gebruiker niet als onprettig ervaart, kan het een prima lijkt mij.

Twee dode ruimtes zullen onderling meer hetzelfde klinken in vergelijking met twee ruimtes die veel minder gedempt zijn.
Dus zo bekeken is een dode ruimte neutraler.

Dat "dood" door menigeen als onnatuurlijk of onprettig wordt ervaren is duidelijk :)
Of bedoelde je iets anders?

Een dode kamer ligt denk ik veel te ver af van de gemiddelde luisteromgeving van de consument. Ik heb zelf weleens een mixje in een dode kamer geprobeerd, maar het gevolg was dat ik 'm bijna verzopen had in reverb om de droogheid tegen te gaan. ;)

Origineel geplaatst door Dystophian
Een dode kamer ligt denk ik veel te ver af van de gemiddelde luisteromgeving van de consument. Ik heb zelf weleens een mixje in een dode kamer geprobeerd, maar het gevolg was dat ik 'm bijna verzopen had in reverb om de droogheid tegen te gaan. ;)
Maar ik heb niet gezegd dat je in een dode ruimte gelijk goed afmixt :)

Elke ruimte moet je leren kennen, ook een "live" room.
Al hoef je dat voor een dode ruimte maar 1 keer te doen, want elke dode ruimte klinkt hetzelfde, dat kan van live rooms niet gezegd worden.

Ikzelf prefereer een dode ruimte, omdat de ruimte geen kleuring aanbrengt, waaronder peaks en dips.
Wat ik hoor is wat er uit de speakers komt.

Ik heb jarenlang in verschillende ruimtes gewerkt varieren van geen demping, alleen noppenschuim, een 100m3 ruimte met weinig demping maar wel diffuus, tot de ruimte die ik nu heb, geinspireerd op Hidley's Non Environmental room.

Ik kan je melden, ik wil nooit meer anders!
-Strak laag, 30 hz tot 150 hz zonder piekjes dips en nagalm of ringing betekend voor mij dat ik niet meer hoef te gokken, wat ik in die andere ruimtes altijd moest doen.

-Een veel breedere sweetspot, vroeger was 5 cm verplaatsing al genoeg om het beeld behoorlijk te veranderen.
Probleem was dat ik niet wist of ik nu 3 cm naar voren de waarheid was, of toch 2 cm naar achteren.

-Als ik nu een mix hoor op een ander systeem, hoor ik altijd erin terug wat ik bedoelde.
Dat was voorheen echt anders.

Dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen opgaat, maar wat ik ermee wil zeggen is dat een dode ruimte niet per definitie slecht is, maar meer en kwestie van smaak die moet passen bij je manier van werken :)

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Die vat ik even niet?

Ik dacht altijd dat stereo everoorzaakt wordt door fase verschil tussen links en rechter oor.
Waarom zou dat met een koptelefoon niet kunnen dan?

Dit is juist,geluid van rechts bereikt eerst het rechter oor dan het linker oor en het verschil daar tussen (ik dacht zo'n 1.2 millisec)is de fase en zorgt voor stereo positionering.Een binaural opname werkt wel met een hoofdtelefoon want dan zijn de mikrofoons zodanig opgesteld dat ze dit fase gedrag imiteren.Maar werk je met stereo enhancers zoals je ze vindt in mastering tools (zoals Izotope)dan hebben beide oren beide kanalen nodig.Als je voor je monitoren zit dan hoort je linker oor ook de rechter speaker toch?En vervolgens zet je een hoofdtelefoon op en hoort je linker oor niet meer de rechter speaker.Je mixed naar een eind product dus is het van belang om zowel mono als stereo overeind te laten staan en zodoende werkt een koptelefoon niet als het gaat om stereo controle alleen. http://en.wikipedia.org/wiki/Binaural hier vindt je meer over het onderwerp binaural,wat dus wel met een hoofdtelefoon kan.

greetz

Dit is juist,geluid van rechts bereikt eerst het rechter oor dan het linker oor en het verschil daar tussen (ik dacht zo'n 1.2 millisec)is de fase en zorgt voor stereo positionering.Een binaural opname werkt wel met een hoofdtelefoon want dan zijn de mikrofoons zodanig opgesteld dat ze dit fase gedrag imiteren.Maar werk je met stereo enhancers zoals je ze vindt in mastering tools (zoals Izotope)dan hebben beide oren beide kanalen nodig.Als je voor je monitoren zit dan hoort je linker oor ook de rechter speaker toch?En vervolgens zet je een hoofdtelefoon op en hoort je linker oor niet meer de rechter speaker.Je mixed naar een eind product dus is het van belang om zowel mono als stereo overeind te laten staan en zodoende werkt een koptelefoon niet als het gaat om stereo controle alleen. http://en.wikipedia.org/wiki/Binaural hier vindt je meer over het onderwerp binaural,wat dus wel met een hoofdtelefoon kan.

greetz
Toch ben ik het niet helemaal met je eens :)

Ik zie het ongeveer zo:

Puristisch gezien kan een koptelefoon uiteraard niet weergeven wat monitors doen, maar andersom ook!

Een koptelefoon kan weldegelijk stereo informatie weergeven, zelfs meer wat mij betreft, juist omdat je bij monitoren informatie verliest door interferentie die bij een enkel oor optreed omdat daar je zowel links als rechts hoort.
Een binaural opname bijvoorbeeld is juist het best te beluisteren via een koptelefoon, omdat monitoren juist niet voor de volle 100% gescheiden L en R kunnen weergeven.

Een en ander is voor wat betreft monitors ook afhankelijk van de ruimte waarin afgeluisterd wordt. Door de informatie van de reflecties van de muren berekent het brein ook of iets van voren, achteren boven of onder komt.
Niet in het midden zitten of afluistering in een galmige ruimte helpen het stereobeeld om zeep, je hersenen bepalen de plaats dan meer aan de hand van de reflecties van de afluisterruimte, dan van het stereobeeld van de mix.

Zoals met zoveel dingen gaat het wat mij betreft ook om prioriteiten stellen.

Heb je dus weinig mogelijkheden om je ruimte akoustisch te verbeteren, dan weet ik wel zeker dat in veel gevallen je met een koptelefoon het stereobeeld beter kan beoordelen dan dat je met monitoren naar je eigen slecht behandelde ruimte zit te luisteren.
En dat zal wat mij betreft zeker gelden in het geval van topicstarter met een asymetrische opstelling zonder demping of diffusie.

greetz

Als ik me niet vergis zorgt dit principe niet voor stereo positionering, maar wel voor surround positionering.

Stereo: het volumeverschil tussen linkeroor en rechteroor wordt door de hersenen gebruikt om te bepalen of een geluid zich links of rechts van je bevindt. Dit is wat de pan-knop op een mengpaneel regelt. Een hoofdtelefoon is uitstekend in staat om deze verschillen weer te geven.

Surround: het tijdsverschil tussen linkeroor en rechteroor wordt door de hersenen gebruikt om te bepalen of een geluid zich voor of achter je bevindt. (via trigonometrie, verbazingwekkend hoor die hersenen) Ook dit tijdsverschil kan een hoofdtelefoon perfect weergeven. Het is zelfs zo dat de meeste "virtuele surround" toepassingen beter werken met een hoofdtelefoon.

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Toch ben ik het niet helemaal met je eens :)

Ik zie het ongeveer zo:

Puristisch gezien kan een koptelefoon uiteraard niet weergeven wat monitors doen, maar andersom ook!

Ik kan daar wel in mee gaan.Stereo blijft mooie materie.Zoals ik ook de stelling lees stereo versus surround en volume versus fase.In weze zit er overal wel waarheid in.Dolbylabs creerde historisch gezien het allereerste stereobeeld.Dolby stereo was gebaqseerd op het feit dat mensen twee oren hebben.Net zoals we al naarstig opzoek zijn naar 3d images omdat we twee ogen hebben.Stereo is geheel gebaseerd op fase verschuivingen en niet op volume panning,dat is als je het natuurkundig bekijkt.Een mooi voorbeeld is de uil (nou gaat iedereen lachen)die heeft een oor wat lager zitten zodat hij een groter fase verschil ervaart.Het leuke is dat na onderzoek bleek dat mensen hetzelfde doen.Als wij ons focussen op een geluid dan neigen we ons hoofd iets schuiner.Dit is al wel bekend maar dat we dit evolutionair doen omdat we de fase gedeeltelijk scherpstellen hiermee is niet zo bekend.(net als turen om scherp te stellen)Even toch een denkertje in de groep,als we een gitaar hardrechts pannen en we zetten een koptelefoon op dan hoor je hem rechts.Het linker oor krijgt op dat moment geen info.Dat is denk ik wat eclectus bedoeld met surround en wat ik dus bedoel met binaural.Er zijn dus blijkbaar meerdere manieren om stereo te verkrijgen maar de stereodiepte oftewel soundstage die zich of axis gedraagd zal zich alleen kunnen openbaren bij goedgeplaatste speakers terwijl je in een hotspot zit.Voor een ultieme stereocontrole is een hoofdtelefoon niet afdoende maar een slechte ruimte ook niet.Dan maar voor het leukste kiezen is mijn advies, zodat je lol heb toch?Mijn speakers staan waardeloos opgesteld (alesis monitor one)en ik heb een technics hoofdtelefoon omdat ie nou eenmaal niet vervormd als je hem knoerhard zet.Al met al een slechte bedoeling maar er wordt wel muziek gemaakt!Door de jaren heen vertrouw ik op mijn intuitie en in de eindfase verbouw ik mijn hele huis om te masteren,heb ik ook weer een weekendje lol.Wellicht is dit een tip ter controle,In Ozone 3 zit een fase correlatie meter en lr switch plus mono audition.Kun je zonder oortjes toch zien hoe het signaal zich gedraagd.

Byzonder leuk dat stereo

Back