bewerken stemopname

misterCCC

Stamgast
Hallo,

deze week komt er iemand in mijn homestudio een reclameboodschap inspreken. Ik heb al redelijk wat ervaring met dit soort zaken, maar toch zou ik graag eens vernemen hoe jullie dit aanpakken.

ik gebruik:
- Rode NT-2
- ART tube preamp
- Cubase SX3.0

Welke effecten of dynamics gebruiken jullie om een gesproken stem af te mixen?

Compressie!! Kneiterhard compressen.. Heb stage gelopen bij Mental Theo en daar een aantal voice-overs voor reclames opgenomen, heb een hele hoop geprutst, en uiteindelijk kwam het bij mij neer op compressen tot je omvalt, klein beetje galm (héél klein beetje) en het geheel subtiel door de Amplitube. Gaf bij ons net dat lekkere rauwe randje dat het nodig had!
Scheelde ook wel dat ik met een jongen werkte die al vele reclames had ingesproken en dus ook 'losging' achter de microfoon, wist precies hoe hij een overtuigende stem neer kon zetten! Scheelt echt overigens, heb er ook 1tje gedaan met een andere stem, en die was toch wat behoudender, voelde zich niet helemaal op zijn gemak achter de mic, dus dan wordt het al vrij moeilijk om er een knallende stem uit te halen..

Nu ging het bij ons om schreeuwerige TMF reclames, dus als je een reclame gaat doen voor het KNF kanker fonds wordt
het wellicht een ander verhaal ;)

Back