Nog Steeds Sync Problemen Virus Ti

Origineel geplaatst door ostienstra
over opvolgen van aanwijzingen van access gesproken..........
ik heb wel een dedicated usb card. (en die was niet overloaded) (Heb overigens ook die op mijn moederboard zelf geprobeerd), maar ik heb geen windows xp sp2. Heb n.l. 1 van de eerste xp versies en geen service pack. Zou het toch kunnen dat hier toch ook problemen uit voort kunnen komen??

in den beginne van XP is er een fix geweest met betrekking tot de usb bussen meen ik me te herinneren. Maar zoals ik jouw beschrijvingen nu lees is jouw probleem niet echt de TI en USB zelf, maar meer jouw beleving over hoe je hardware outs moet integreren in een DAW. Dus in jouw geval is het denk ik vrij eenvoudig op te lossen zodra je in de handleiding dat stuk over external instruments hebt gevonden en doorgenomen.

de opmerking over de dedicated usb kaart was meer een opmerking in het algemeen van veel mensen die problemen hebben maar 'vergeten' vermelden dat ze ook nog usb harddisken , printers, midi controllers etc op dezelfde hub hebben draaien. Ik beticht daar hier niemand van, ik meld alleen maar dat ik veel van die dingen op de forums voorbij zie komen.

Het is misschien wel verstandig om te updaten naar SP2 van xp.

Origineel geplaatst door quifster
nope , in de handleiding staat dat als je latency te hoog staat en je er last van hebt dat je in de VC de direct out kan aanklikken om via je analoge outs het geluid rechtstreeks te horen zodat je je parts zonder latency kan inspelen, ook staat er dat als je de track weer rendert en je parts hebt ingespeeld dat je die outs weer uit moet zetten om de latency te laten compensaten door je host.

Wat jij wilt is standaard hardware integreren in een daw omgeving met vsti's. dat is een andere skill en daarvoor zul je wat dingen moeten doen met external instruments.

Ik gebruik external instrument voor al mijn midi apparatuur, maar bij de Vitus TI lukt het me niet. Hoe maak je dan een external instrument aan voor de Virus, waarbij alle outputs(Analoog + UBS) beschikbaar zijn en Virus Control ook nog werkt?

Ik kan wel een midi device aanmaken met 'Virus Synth' als output, maar dan heb ik maar 1 output beschikbaar en geen Viruscontrol. Ik heb ook geprobeerd een midi device aan te maken zonder output, om die weer te koppelen aan een external intrument, zodat ik zowel de Virus TI vst, als het ext. instrument(dat wel de Virus analoge outputs gebruikt) tegelijk kan openen. Dit werkt precies zoals ik het zou willen hebben, maar dan krijg ik weer sync problemen.

Origineel geplaatst door The Unholy
Ik gebruik external instrument voor al mijn midi apparatuur, maar bij de Vitus TI lukt het me niet. Hoe maak je dan een external instrument aan voor de Virus, waarbij alle outputs(Analoog + UBS) beschikbaar zijn en Virus Control ook nog werkt?

Ik kan wel een midi device aanmaken met 'Virus Synth' als output, maar dan heb ik maar 1 output beschikbaar en geen Viruscontrol. Ik heb ook geprobeerd een midi device aan te maken zonder output, om die weer te koppelen aan een external intrument, zodat ik zowel de Virus TI vst, als het ext. instrument(dat wel de Virus analoge outputs gebruikt) tegelijk kan openen. Dit werkt precies zoals ik het zou willen hebben, maar dan krijg ik weer sync problemen.

ik had deze vraag ff gemist :D

in het geval van external instruments hoef je alleen de outputs te routen. Je hoeft er geen midi device aan te koppelen aangezien je dit al doet via de Virus control.

zorg ervoor dat in je default template je external instrument (dus zonder midi device) geladen is in de VSTI slots (dus GEEN intrument track). Hierdoor zijn je output porten van de ti default geenabled in je project.

Vervolgens werk je gewoon zoals je gewend bent, kies de Virus TI in je midi track en speel je part, als je nu de output in de VC common page omzet naar 1 van de echte analoge outs (ipv de usb) zal je de sound binnen horen komen via je external instruments.

dat is alles. Latency zal gecompenseerd worden door Cubase, dus zowel de USB als de external Outs zullen volledig in sync lopen inclusief arps etc. Indien je in je hardware een vertraging hebt kun je eventueel de compensation delay bij je external instruments eenmalig aanpassen, in de meeste gevallen is dit echter niet nodig.

ik had deze vraag ff gemist :D

in het geval van external instruments hoef je alleen de outputs te routen. Je hoeft er geen midi device aan te koppelen aangezien je dit al doet via de Virus control.

zorg ervoor dat in je default template je external instrument (dus zonder midi device) geladen is in de VSTI slots (dus GEEN intrument track). Hierdoor zijn je output porten van de ti default geenabled in je project.

Vervolgens werk je gewoon zoals je gewend bent, kies de Virus TI in je midi track en speel je part, als je nu de output in de VC common page omzet naar 1 van de echte analoge outs (ipv de usb) zal je de sound binnen horen komen via je external instruments.

dat is alles. Latency zal gecompenseerd worden door Cubase, dus zowel de USB als de external Outs zullen volledig in sync lopen inclusief arps etc. Indien je in je hardware een vertraging hebt kun je eventueel de compensation delay bij je external instruments eenmalig aanpassen, in de meeste gevallen is dit echter niet nodig.

Bedankt voor je antwoord.

Ik had dit eigenlijk al geprobeerd(ik legde het alleen een beetje onduidelijk uit denk ik, heb ik vaker last van).

Ik had dus zowel de Virus TI VST, als een external instrument met de Virus TI outputs(en geen midi device), beide in mijn VST rack staan. Dit leek even te werken, maar even later was de sync weer ver te zoeken.

Ik was toen eigenlijk tot de conclusie gekomen dat dit gewoon niet werkt, omdat de delay compensation van Cubase volgens mij geen effect heeft als alleen de outputs ingesteld staan, zonder midi device. Ook als ik handmatig de delay instel in het external instruments menu'tje(met de volume en delay opties), heeft dit geen enkel effect op de Virus TI outputs, zelfs niet als ik de delay op max zet, terwijl dit bij andere external instruments nogal een verschil maakt...

De TI loopt wel strak als ik een external instrument aanmaak met 'Virus TI synth' als midi device, alleen dan kan ik Virus Control niet gebruiken.

Ik zal eens kijken of ik iets over het hoofd gezien heb...

Nee hoor, dit lukt echt niet. Ik ben er weer de hele avond aan bezig geweest maar zonder resultaat.

Als ik de Virus gebruik op de manier die hierboven beschreven wordt, lopen de USB channels sync, maar de analoge outputs zijn ongeveer 21 ms te vroeg. Dit wordt niet door Cubase aangepast, ook al heb ik de analoge outputs aan een external instrument gekoppeld. In het external intruments menu kan ik wel het volume van de Virus outputs veranderen, maar aanpassingen aan de delay hebben geen enkel effect.

Ik kan wel de delay compensation in de inspector aanpassen zodat de analoge outputs sync lopen, maar dan lopen de USB outputs en de midi-clock weer niet goed meer.

Is er iets dat ik over het hoofd heb gezien misschien??

Is er iets dat ik over het hoofd heb gezien misschien??

nee, lijkt me sterk, je doet volgens mij niks fout, het zou gewoon moeten werken, ik zal straks ook dezelfde test wel eens doen, met arps over zowel usb en analoge outs vanuit de ti, dan zou het bij mij ook uit sync moeten lopen, aangezien ik hetzelfde doe, en ook op 11 ms in en out werk.

ik laat het je weten.

nee, lijkt me sterk, je doet volgens mij niks fout, het zou gewoon moeten werken, ik zal straks ook dezelfde test wel eens doen, met arps over zowel usb en analoge outs vanuit de ti, dan zou het bij mij ook uit sync moeten lopen, aangezien ik hetzelfde doe, en ook op 11 ms in en out werk.

ik laat het je weten.

Oke, probeer dan ook eens de delay handmatig te veranderen. En jij hebt ook Cubase 4 toch?

Ik hoor het wel.

Oke, probeer dan ook eens de delay handmatig te veranderen. En jij hebt ook Cubase 4 toch?

Ik hoor het wel.

ok
uitgebreid getest, je hebt helemaal gelijk. delay werkt niet meer bij external instruments in cubase 4.02 . zelfs als ik de delay overrule naar 1 sec. in het routing window blijft die standaard binnen komen. Echter als ik het op het spoor zelf doe waar de virus ti naar een audio out speelt en daar de delay waarde handmatig ingeef, loopt die exact strak. Ik heb het met meerdere synths getest en voor elke adat input port is het gedrag hetzelfde, fout dus.

ik ga het ff melden bij steinberg en toch maar even de 4.03 hotfix installeren, misschien lost die het op.

oh ja, je probleem kun je dus voorlopig omzeilen door 22 (in mijn geval 24) in te vullen per spoor dat naar een analoge out gaat op je project window (helaas werkt dat niet voor arps, dus die moet je door de usb poort heen gooien).

Edit: ook getest in 4.03 werkt daar ook niet in. Alleen die delay per track zelf werkt foutloos, maar dat is alsof je weer 10 jaar terug de tijd in geschopt wordt. ik heb het gemeld op het cubase forum, dus dat pikken ze vast wel op in een volgende update. dus voorlopig maar weer met track delay gaan werken.

Laatst gewijzigd:
Kijk, zie je wel. Ik was al bang dat het aan mij lag...:)

Ja, dan maar weer met delay compensation werken, het is niet anders. Ik ben in ieder geval blij dat ik external instruments voor al mijn andere midi apparatuur kan gebruiken, het is namelijk wel erg handig. In Cubase SX 2 loste ik het delay probleem op door al mijn vst sporen wat te vertragen, maar nu ik veel meer met software werk is dat geen optie meer.

Ik hoop dat ze het kunnen fixen met een nieuwe upgrade, maar ik zit ook nog steeds te wachten tot wat andere bugs die ik gemeld heb, eruit gehaald worden(o.a. het velocity shift probleem), dus dat kan nog even duren. Doe Yadi maar de groeten van me...

In ieder geval, wederom bedankt voor het meedenken enzo!

Ik heb jullie discussie aandachtig gevolg, omdat ik nog niet bekend ben met external instruments. Als ik het goed begrijp is het gebruik van external instruments toch niet echt de ideale oplossing voor mijn probleem (VC gebruiken in combinatie met de externe analoge outputs) of doet het sync probleem wat jullie beschrijven zich alleen voor met Cubase 4 en werkt het wel perfect met Cubase SX3 in combainatie met external instruments??

Ik heb jullie discussie aandachtig gevolg, omdat ik nog niet bekend ben met external instruments. Als ik het goed begrijp is het gebruik van external instruments toch niet echt de ideale oplossing voor mijn probleem (VC gebruiken in combinatie met de externe analoge outputs) of doet het sync probleem wat jullie beschrijven zich alleen voor met Cubase 4 en werkt het wel perfect met Cubase SX3 in combainatie met external instruments??

Probeer het even uit zou ik zeggen, hierboven staat beschreven hoe het precies moet. En dan hoor ik weer graag van jou of het gelukt is...

latency compensatie in cubase 4 werkt inderdaad niet zoals het hoort voor external instruments, is inmiddels bevestigd door steinberg (zie de threads in cubase.net in met name het duitstalige forum). Ongetwijfeld zal dit gefixed worden in een volgende release. In sx3 werkt het werkt het wel foutloos.

De workarounds zoals beschreven op het cubase forum zijn gelijk aan de methode die we hier gebruiken.

Ik ben aan het proberen, maar ik kom er niet uit met de beperkte info welke ik tot mijn beschikking heb.

Mijn geluidskaart heeft 3 stereo uitgangen en 1 stereo line in gang (de digitale in- en uitgang niet meegerekend)

Kunnen jullie aangeven welke uit- en ingangen ik waar op aan moet sluiten?? (of kan het helemaal niet met 1 line ingang??)

Ik ben aan het proberen, maar ik kom er niet uit met de beperkte info welke ik tot mijn beschikking heb.

Mijn geluidskaart heeft 3 stereo uitgangen en 1 stereo line in gang (de digitale in- en uitgang niet meegerekend)

Kunnen jullie aangeven welke uit- en ingangen ik waar op aan moet sluiten?? (of kan het helemaal niet met 1 line ingang??)

Als je een handleiding van Cubase hebt, dan heb je dezelfde info als wij...

Maar external instruments zijn eigenlijk alleen handig als je een geluidskaart met veel inputs hebt. Je zou voor de Virus 6 mono ingangen moeten hebben om er optimaal gebruik van te kunnen maken, dus in jouw geval heb je er denk ik niet zo veel aan...

Je hebt gelijk Dan heb ik de handleiding toch goed begrepen. Ik dacht al dat je al de uitgangen op ingangen op je geluidskaart aan moest sluiten, maar ik twijfelde toch nog. vandaar mijn vraag.

Ik heb me er bij neergelegd. Ik stop met Virus Control en ga hem gewoon aansturen met de ""Virus Ti Synth""
Ietsje meer werk, maar werkt perfect.

Misschien dat er in de toekomst iets in het OS van de Virus aangepast wordt zodat ik hem zonder external instruments gewoon via virus control in de common page op analog out kan zetten en dan hij dan wel sync blijft lopen.

Bedankt

Ik sta voor dezelfde keuze, maar ik vind het toch een beetje vervelend om te moeten kiezen tussen het gemak van Virus Control/total recall en LFO's/arp's die sync lopen. Dan ga ik toch voor het eerste, want dat is waar ik de TI voor gekocht heb. Arpeggiator's gebruik ik toch nooit en mn LFO's lopen dan maar even niet sync, jammer dan.

Maar ik heb er het volste vertrouwen in dat quifster het helemaal voor elkaar gaat krijgen...;)

Ik vindt het ook jammer dat ik moet kiezen. Heb inderdaad hiervoor de virus ti gekocht ipv een tweedehands c.

Persoonlijk vind ik het weer makkelijker om midi rechtstreeks op te nemen als je tweaken bent ipv dat read and write gedoe. vc vindt ik weer makkelijk voor het total recall verhaal en om door de soundbanks te navigeren. Total recall doe ik nu met een controler dump per track en de selectie tussen de analoge outputs neem ik gewoon op met midi. Nadeel is wel weer dat ik de gebruikte geluiden in de virus moet zetten terwijl ik ze voorheen op mijn harde schijf kon laten staan.

aangezien mijn geluidskaart maar 4 stereo uit heeft en ik er 2 had opgeofferd voor de virus en er nog maar 2 over had voor Halion (Mijn geluidskaart+Halion heeft mijn 2 hardware samplers vervangen) ben ik toch definitief geswitched op werken zonder vc, zodat ik in totaal 7 onafhankelijke outs hebt (4+3). Tevens heb ik het idee dat de virus zo beter klinkt dan dat hij via de geluidskaart loopt

Ik wacht op betere tijden.

2 jaar later en ik loop tegen dezelfde problemen. USB outputs werken prima bij mij, maar de andere outputs hebben latency.

Na het lezen van deze thread denk ik dat ik het probleem begrijp:

Klopt het dat bij het gebruik van de external outputs het geluid vanuit mijn Virus-hardware via de usb naar de pc wordt gestuurd en vervolgens weer terug naar de hardware outputs op de Virus zelf? En dat hierdoor latency ontstaat?

Is hier al een nette oplossing voor?

Ja dat klopt.
Inspelen via de analoge outputs en daarna over switchen naar de usb outputs.

Back