opnameniveau

SpaceAgent202

Sinds 2001
stel je hebt een soundblaster live met een bij-een-laag-ingangsniveau-reeds-verzadigd-input *(laten we het zo maar even noemen)*

hoe kan je dan een wavefile genereren op professioneel (hoger volume) niveau?
ik bedoel je neemt op terwijl je metertjes van het opnameniveau-controle netjes niet clippend aangeven... maar het eindresultaat is te zacht vergeleken met door anderen opgenomen stukjes.
kan je dit op een bepaalde manier normaliseren met software of is dit echt afhankelijk van je sb live in dat geval?

Je kunt inderdaad normaliseren, maar onthoud dat een 16 bit wav daar alleen harder van wordt, en niet beter gaat klinken.

Beter is het om een kaart aan te schaffen met 20 bits resolutie of hoger, zodat je bij het opnemen 4 bits of meer extra headroom hebt, waardoor je aan de ene kant minder hard hoeft op te nemen (minder kans op clipping), en aan de andere kant beter geluidskwaliteit hebt.

Zeker als je vaak dingen wilt opnemen geen slecht idee.

de bedoeling was ook om het harder te laten klinken, maar op wat voor niveau moet je dan normaliseren? om het niveau van een professionele opname te bereiken, moet ik dan normaliseren op +4dB?

wat ik even niet begrijp is dat je aan de ene kant problemen hebt met een Creative kaart en in een andere thread een Audiophile te koop aan bied. Explain.......................

+4dB heeft hier helemaal niks mee te maken op zich, je kunt gewoon kijken of hij clipt of niet in de opnamemeter van het programma waarmee je opneemt, en zo hard mogelijk opnemen.

Het probleem is dat als je een 16 bits opname doet en je daarna +3dB er bij doet bij de normalisatie in je wave editor, je eigenlijk nog steeds te maken hebt met een 15 bits opname, en dat houdt in dat je kwaliteit al niet optimaal is. Alleen clipping is nog erger, dat vernaggelt je geluid helemaal.

Daarom, als je veel wilt opnemen gebruik dan idd die Audiophile.

Verder versta ik onder normaliseren de optie 'normalize' in een editor als cool edit, waardoor een wave zo hard wordt gemaakt als mogelijk zonder te clippen als je nog wat headroom over hebt.

(of je hier een soundblaster awe, live of audiophile inzet maakt imo niet uit voor mijn vraagstelling)
hm okee men neme een audiophile 24bit/96khz, opnameniveau is zo hard mogelijk, maar bij direct afspelen is het geluidsniveau lager dan op de mixer. kortom je wil het geluidsdrukniveau in zijn geheel een x aantal decibel opschroeven.

waar kan ik dan nog headroom vandaan halen? zal die paar decibel toch softwarematig moeten versterken. heb ik met software dan nog steeds headroom genoeg? of is dit dus toch afhankelijk van het opgenomen stuk geluid van de geluidkaart?

Re: opnameniveau

Origineel geplaatst door Roel
stel je hebt een soundblaster live met een bij-een-laag-ingangsniveau-reeds-verzadigd-input *(laten we het zo maar even noemen)*

He Roel,

Als dit je probleem is dan heeft het toch wel degelijk te maken met het feit dat je SB gebruikt. (Ken het probleem trouwens) Ik zou lekker die Audiophile houden en de SB verkopen..................

het probleem is dat ik met een mackie zit met dus een +4dbu uitgangsnivo

de delta 44 en 66 zouden wel een -10/+4 software optie hebben. de audiophile heeft dat niet en ik vind het opgenomen nivo (netjes alles geel in control panel) toch nog steeds te laag.

dit probleem doet zich ZEKER ook voor bij de sb live, een kaart die he-le-maal snel verzadigde inputs heeft, bedoeld ter verduidelijking van mijn vraag.

vandaar de vraag hoe kan ik het geluid wat harder maken.................

Oke ,dan hebben we het nu duidelijk. In dit geval lijkt normalisen de enige optie.
Maar als je signaal netjes is ligt het dan niet aan je versterking? Hoe klinky het als je het op CD zet en daarna afspeelt op een willekeurige Hifi-installatie?

signaal is netjes schoon, op mp3 zetten en op willekeurige mp3 speler afspelen geeft een resultaat dat zachter klinkt dan andere mp3tjes

even een analyse.
links is een origineel bestand van cd naar mp3
rechts is een eigen opname naar mp3 geconverteerd.
opname gemaakt met audiophile

verschillen cd opname ten opzichte van eigen opname

peak amplitude -0.5db tegenover -3db
dc offset is 5% tegenover 0%
minimum rms power = -24db tegenover -77db
maximum rms power = -6 tegenover -12
gemiddelde rms = -13 tegenover -18
totaal rms = -12 tegenover -17

attachment.php

Attachments

• testopname.bmp
    61,9 KB · Bekeken: 139
pieken platcompressen, +3db boost moet helpen lijkt me. kan zonder twijel met software lijkt me ook.

dit was trouwens een 16 bit opname. krijg ik een hoger geluidsniveau als ik met 20 of 24 bit opneem?

Nee, een zuiverder resultaat en minder kans op clippen.

Je hoort maar 16 bit, de rest is de speelruimte die je hebt.

Als je een sample gaat bewerken nadat je hem hebt gesampled dan is het handig om meer resolutie te hebben dan je kunt horen.

begrijp ik het goed?.... als 16 bit hetgeen is wat je hoort, en je een 16 bits opname hebt die te zacht is, dat je dus een 16bits opname minder versterking toe kan passen totdat het bereik 'vol' is dan bij een 24 bits opname?

Als ik het zo lees - het eerste eventje- dan vraag ik me af of je wel naar de goede lijn-in kijkt.
Ik bedoel dus dat je 2 volume-controles hebt op de sb-live: opname en afspelen. (heb ook een sb-live gebruikt een lange tijd, en ik kon gewoon hard opnemen)
Ik zette het lijn-in schuifje altijd net niet bovenaan, dan krijg je een flinke ruis erbij, en dan was m'n signaal netjes op 0.

Mijn eenvoudige visie: neem analoog op (altijd nog beter dan normalizen) en boost dat gewoon. Hang er een MiniDisc van Sony tussen en schroef de input op. Neem de Sony Digital output en je kunt het vrij schoon analoog versterken en digitaal verwerken. Ik neem aan dat de SB Live (lekker goedkoop he?) analoog uit heeft.

Conclusie: beter goed analoog versterkt dan digitaal verneukt.

hoe neem je dan zó op dat je geheel van pieken precies uitkomt op 0db? lijkt mij een kwestie van compressen?
of je nou analoog of digitaal je geluidskaart in gaat; pieken blijf je houden volgens mij.

Die moet je soms ook houden. Synthesizers/guitaren bijv. moeten dynamisch blijven dus die ga je niet limitten
Dan is het de kunst op die pieken te anticiperen. Maar het was dus niet je volume-control?
heb geen reactie meer gehad op mijn eventje...

het is niet volume niveau.. het is altijd zo hard opgenomen als het binnenkomt op de geluidskaart-in.
als er op mn geluidkaartmonitorprogrammaatje -6db staat, is de opname in bijvoorbeeld cooledit ook -6db.

Back