Den ouden condensator

jgeers01

Analogue Age
Condensatoren kom je in alle soorten en maten -net als vele andere onderdelen- geregeld tegen in 'oude bakken'. In verschillende threads is al wel e.e.a. te vinden over eigenschappen van condensators (vooral de tantaal) maar het zou goed zijn deze info te bundelen. Niet met de bedoeling om hier allerlei ingewikkelde formules de revue te laten passeren, maar meer in de trend van bijvoorbeeld houdbaarheid in oude apparaten (welke wanneer te vervangen...) of een andere specifieke eigenschap die interessant is voor de electronica liefhebber (cq amateur-reparateur zoals ik :) ). Daarom vandaag is even een oud bakje met condensators omgekieperd en gesorteerd. Mijn kennis is beperkt dus input cq correcties gewenst!

- klik op foto voor vergroting

Volgens mij gaat het om:
1 - Electrolytische (Elco)
2 - geen idee (misschien is dit groene dingetje wel een weerstand)
3 - regelbare
4 - tantaal
5 - geen idee
6 - keramische?
7 - keramische!
8 - keramische?
9 - geen ideel (misschien ook wel weer een weerstand?)

Wie corrigeert bovenstaand lijstje en kan iets zeggen over de houdbaarheid ervan?

Dan kunnen er wat mij betreft ook threads gestart worden over
- den ouden transistor
- den ouden diode
- etc...

:kroon:

5 en 8 zijn volgens mij MKT/MKS condensatoren (5 is voor hoogspanning, 8 is laagspanning)
9 lijken heel veel op styroflex condensatoren

Ik heb weleens gehoord dat wanneer condensatoren van mengtafels versleten zijn dat dit ook invloed heeft op de klank (zwak laag). De condensator moet dan vervangen worden neem ik aan. Wat voor condensatoren heb je dan precies nodig en wat kan er precies fout gaan?

gokje hoor ..

7 = keramisch
en 9 is misschien een diode

Vraagje van en noob op dit gebied: kun je zomaar het ene type voor het andere vervangen zolang het aantal Farads hetzelfde is?

Nummer 8 = MKM

Attachments

• mkm.gif
    mkm.gif
    4,8 KB · Bekeken: 124
Origineel geplaatst door vinnieq
Vraagje van en noob op dit gebied: kun je zomaar het ene type voor het andere vervangen zolang het aantal Farads hetzelfde is?

Ehhhh... Nee ! NIET DOEN

Origineel geplaatst door KeesVerkerk
Ik heb weleens gehoord dat wanneer condensatoren van mengtafels versleten zijn dat dit ook invloed heeft op de klank (zwak laag). De condensator moet dan vervangen worden neem ik aan. Wat voor condensatoren heb je dan precies nodig en wat kan er precies fout gaan?

Idd condensators slijten en elcoos hebben zelfs een beperkte levensduur, de capaciteit neemt af of ze kunnen (spanning) gaan lekken, hierdoor kan je idd minder laag krijgen of vervorming of brom, hangt er vanaf waar ze zitten in het circuit.
Deze moeten dan vervangen worden voor dezelfde types dus van te voren zeggen welke types je nodig heb is niet te doen voordat je ze gezien heb.
Vooral het spanningslekken van bv koppelcondensators kan slecht zijn voor de apparatuur, hierdoor veranderd het werkpunt van bv transistors en zouden ze defect kunnen raken, nou zal dat bij transistorspul niet zo hard gaan, maar bij oude buizenversterkers kan het zeker een probleem worden, zo erg dat de eindbuizen heel snel opbranden.

Bij mij D&R mixer waren het niet de condensatoren die voor weinig bas of een EQ die bijna niks meer deed zorgde, maar een paar weerstanden.

1 - Elco's. Slecht materiaal voor audio. Dingen gaan na een tijd lekken. Daarom moeten ook de knotsen voor voedingen
en speakeruitgangen na een paar jaar vervangen worden. Als ze gaan lekken, kunnen ze ook ruis produceren.
Er zijn er 2 van de hoop die bij 9 horen (de sterretjes) :
29qjjlz.jpg

2 - kan bij 6 en 7, ook keramisch.
4 - Er liggen wat tantaaltjes tussen, maar de rest is keramisch. Een tantaal heeft afaik geen kleurcode voor de capaciteit.
Ook omdat een tantaal polair is, net als een elco. Tantaaltjes zijn eigenlijk ook rotdingen. Je hoeft maar even over
de spannings-range heen te gaan en ze gaan kapot.
5 en 8 - MKM types.
9 - Mylar types, een soort folie. Hoge kwali. Bipolair, ondanks die rode band. Of zwarte band zoals die bij de elco's ligt :
2lbp2kp.jpg

Bij 6 zijn een paar keramische en en paar polyestercondensatoren.
Voor de rest zou ik zeggen:oude elko's: dumpen!
en zeker niet meer gebruiken in nieuwe projecten.

Grappig dat er zoveel meningsverschillen zijn, terwijl het toch niet zo heel moeilijk is.

2 is Mylar (zie bjiv. http://www.futurlec.com/CapPolyester.shtml). Japanners zijn er gek op, hun apparaten zitten er van top tot teen mee vol.

9 is inderdaad polystyreen (styroflex in oude Siemens-taal). Of die nog goed zijn is afhankelijk van hoe netjes ze uitgesoldeerd zijn, want polystyreen smelt vrij snel. Als je werkende 10nF of 330nF polystyreen tegenkomt mag je ze naar mij opsturen ;)

Wie begint de Herberg In den ouden Condensator? Of beter nog, In den Leidsche Fles natuurlijk.

Leuke puzzel, ik wil weer soldeerhars snuiven.

1. Elektrolytische condensatoren (Elco’s) en wat polystyreen
2. Mylar
3. Variabel (divers, maar ik zie ook twee spoeltjes)
4. Tantaal
5. (Metallized) PolyPropylene Film en (Metallized) Polyester Film
6. Multilayer keramische en polyester (5)
7. Keramisch
8. MKM
9. Polystyreen

Voor wie meer wil weten: http://my.execpc.com/~endlr/

En zonder die fles uit Leiden was er nooit een computer geboren, proost

Back