Condensatoren kom je in alle soorten en maten -net als vele andere onderdelen- geregeld tegen in 'oude bakken'. In verschillende threads is al wel e.e.a. te vinden over eigenschappen van condensators (vooral de tantaal) maar het zou goed zijn deze info te bundelen. Niet met de bedoeling om hier allerlei ingewikkelde formules de revue te laten passeren, maar meer in de trend van bijvoorbeeld houdbaarheid in oude apparaten (welke wanneer te vervangen...) of een andere specifieke eigenschap die interessant is voor de electronica liefhebber (cq amateur-reparateur zoals ik
). Daarom vandaag is even een oud bakje met condensators omgekieperd en gesorteerd. Mijn kennis is beperkt dus input cq correcties gewenst!
- klik op foto voor vergroting
Volgens mij gaat het om:
1 - Electrolytische (Elco)
2 - geen idee (misschien is dit groene dingetje wel een weerstand)
3 - regelbare
4 - tantaal
5 - geen idee
6 - keramische?
7 - keramische!
8 - keramische?
9 - geen ideel (misschien ook wel weer een weerstand?)
Wie corrigeert bovenstaand lijstje en kan iets zeggen over de houdbaarheid ervan?
Dan kunnen er wat mij betreft ook threads gestart worden over
- den ouden transistor
- den ouden diode
- etc...

). Daarom vandaag is even een oud bakje met condensators omgekieperd en gesorteerd. Mijn kennis is beperkt dus input cq correcties gewenst!
- klik op foto voor vergroting
Volgens mij gaat het om:
1 - Electrolytische (Elco)
2 - geen idee (misschien is dit groene dingetje wel een weerstand)
3 - regelbare
4 - tantaal
5 - geen idee
6 - keramische?
7 - keramische!
8 - keramische?
9 - geen ideel (misschien ook wel weer een weerstand?)
Wie corrigeert bovenstaand lijstje en kan iets zeggen over de houdbaarheid ervan?
Dan kunnen er wat mij betreft ook threads gestart worden over
- den ouden transistor
- den ouden diode
- etc...