adat pipeline

Dylan Francis

Nieuwkomer
Ik heb besteld een Motu firewire MKII

Hij is volgens de specificaties 22 in en 20 uit.Nu zit er op mijn pc een S/Pdif optical en nu vraag ik mij of of cubase 4
deze spdif in adat formaat kan herkennen.
Ik weet niet eens of dat zinvol is eigenlijk maar ik zit me de hele tijd achter mijn hoofd te krabben om een setup te verzinnen die de Motu volledig gaat benutten.

tips zijn zeer welkom.

Nee spdif is stereo en adat is 8x8. Maar als ik de specs zie van die motu heb je dat helemaal niet nodig, je gebruikt gewoon de firewire of usb2 verbinding om hem aan je PC te hangen.

Dat had ik al wel een beetje bedacht maar als het kon dan had ik bijvoorbeeld mijn onboard soundcard ook kunnen gebruiken voor nog meer rekenkracht.Bijvoorbeeld een paar vst's of zo ik weet niet.Ben nogal nieuw met al die software applicaties.

thnx

Nee, want je kan maar 1 ASIO driver tegelijkertijd gebruiken.
Kortom, vergeet die extra SPDIF op je PC, en gebruik naar wens de SPDIF in op de MOTU (al dan niet tegelijkertijd met de ADAT in).

o ja die Asio!

Daar had ik niet aan gedacht,dan iets anders he.Mijn pc heeft dus een onboard soundcard met 5.1 uit.Naar zeggen niet de beste oplossing maar het is een vrij nieuwe snelle pc.In cubase SX mix ik 24 audiokanalen plus midi'.Daarvan twee vst instruments en een stuk of 6 vst plugins en dan gaat de cpu meter dringen,nu vindt ik dat zelf best riant maar ga ik nu meer headroom krijgen met die Motu?Ik heb hem pas eind mei (vakantie geld)plus Cubase 4 en hoop dan flink te keer te kunnen gaan.Ik heb sinds vorige week Garritan Personal Orchestra (een synth plugin met een heel orkest)en das nogal een cpuslurper.Ik hoop echt dat een outboard geluidskaart daar verandering in gaat brengen.Of moet ik dan iets anders kopen.(was ook wild van die onyx400f met die boutieq pre's)

thnx

Volgens mij haal je een paar dingen door elkaar, te weten:

-ASIO: een multichannel audio drivermodel waarmee lage latencies haalbaar zijn op een geluidskaart.

-CPU power / rekenkracht: iets wat niet 'in' je geluidskaart zit maar (vooral) bepaald wordt door de processor van je machine. Specifieke uitzonderingen daargelaten, te weten DSP cards - die dan weer vaak géén geluidskaart zijn.

-Headroom: de mate waarin je verschillende signalen kunt mixen zonder dat er vervorming optreedt (even een ruwe definitie uit de losse pols).

Volgens mij ben je bang voor te weinig CPU power, dus te weinig vermogen om voldoende plugins te draaien.
Nou wil je je in allerlei bochten gaan wringen om dat op te lossen, en dat gaat je niet helpen.
Een nieuwere geluidskaart zorgt er (in het algemeen) niet voor dat je beduidend meer VST plugins kan draaien, daarvoor moet je extra CPU power hebben.
En meer CPU power is zoals ik al schreef eerder een kwestie van een dikkere CPU / nieuwere computer(s) (evt. distributed draaien, maar da's gedoe) en in tweede instantie het gebruik van DSP spul om je (specifieke) plugs op te draaien.

Of in derde instantie het afzweren van al die rotte software en investeren in èchte hardware zoals stoere mannen dat doen. Maar dat wilde je vast niet horen... kommaarrrrrr.... :duivels:

Ik ben op andere vlakken stoer.
Die garitan personal orchestra kan ik echt niet hardware matig vinden.
De receptor zou een mogelijkheid zijn dus.
Je hebt me in iedere geval wat illusies armer gemaakt..dank daarvoor...NOT!!

Wel bedankt voor de info trouwens.

Greetz

Re: adat pipeline

Origineel geplaatst door Dylan Francis
Ik weet niet eens of dat zinvol is eigenlijk maar ik zit me de hele tijd achter mijn hoofd te krabben om een setup te verzinnen die de Motu volledig gaat benutten.

Is het niet handiger om eerst na te denken wat je er mee kunt en dan te kopen?

Je kan wel vragen. Maar ik zou je adviseren om je op dit punt qua kennis wat bij te spijkeren zodat je de kretelogie die voorbij komt wat beter kunt plaatsen.
En online manuals doorlezen werkt vaak ook wel erg handig. Daar staan nl. ook wel de beperkingen van apparatuur in die je uit de reclamepraat niet zo snel meepikt.

Back