Samples.... hoe orden jij ze??

RVL

Stamgast
Mensen,

Ik ben erg beniewd hoe jullie je samples ordenen. Ik werk veel met Ableton en neem dus ook veel samples van wat dan ook. Een ieder die veel samples overal vandaan trekt zal begrijpen dat je op een punt terecht komt dat niet alles meer even duidelijk is.. :confused:

Wat ik doe is een loop opnemen en daar een passende naam voor verzinnen (wat erg logisch klinkt :geslaagd: ) Echter zit ik nu op een punt dat het er zoveel zijn dat ik het spoor soms wat bijster raak. Zeker wanneer ik in ableton bezig ben en dus veel verschillende samples gebruik om een liveset op te bouwen.

Ben benieuwd of hier handige tips uitkomen.;)

Gaat 't alleen om loopjes of om samples in 't algemeen (bijv. drumkits).

Ableton heeft een ingebouwde search, dus als je de sample een paar steekwoorden meegeeft (vocal_001_female_house_soul.wav of zo) hoef je maar te zoeken op "vocal" en "soul" en bingo :).

Probleem is wel dat je dit dan erg consequent moet toepassen.

Voor percussie is het ook niet al te makkelijk; een setje TR-909 samples staat bij mij onder de mapjes Percussion > Drumcomputer > Vintage > Analog. Rockdrums staan onder Percussion > Acoustic > Rock of zo.

Er zijn wel sample-databases waarbij je de files in een database kan bijhouden - die werkt dan ook met zo'n steekwoorden en categorietjes, maar welke methode je ook kiest; blijf er consequent in en houdt 't goed bij :).

Bij mij gaat t voornamelijk om loops en losse samples... niet zozeer verpakt in een drumkit.
Wel grappig want wanneer je dus vocal_001_female_house_soul.wav ziet staan en daarbij ook :

vocal_001_female_house_soul.wav
vocal_002_female_house_soul.wav
vocal_003_female_house_soul.wav
vocal_004_female_house_soul.wav

wordt t dus lastig om het een en ander uit elkaar te houden.
maargoed ik denk dus dat wanneer je veel samples gebruikt altijd dit probleem blijft houden, ook wanneeer je alles in sampledatabases bijhoud..

Optie : veel geheugen games spelen :geslaagd:

Als je erover denkt om de samples in mappen te steken, dan heb ik wel een tip: hou het bij één niveau van mappen! Maak geen mappen binnen mappen. Elk niveau dat je aldus toevoegt leidt immers tot een extra laag chaos, en al snel begin je tijd te verliezen met het eindeloos optimaliseren van de boomstructuur. Hou het "plat"!

Ik gebruik een aparte partition -d schijf- voor mijn samples
op deze schijf staat dus alleen het mapje <samples>
In deze map staan de gesorteerde mappen: drumkits, drumcomputer, enz enz.
Mijn sampleCD's (akai) staan hier ook in -op naam- geconvert naar Kontakt 2.

Ja dit had ik ook...

Mag ik je dan waarschuwen : PAS OP!!!! Dat je een goede (lees GOEDE) backup van je schijf hebt.
Ik heb namelijk 3 jaar met een externe schijf gewerkt op dezelfde manier. Totdat op onverklaarbare wijze mijn schijf niets meer las. Kun je je voorstellen dat je je verzameldde samples/loops/bliepjes/klikjes van wat dan ook in 1 klap niet meer kan lezen.... :stupid

Zweten pijnzen nachten lang wakker was t gevolg...
Gelukkig heb ik met heel veel pijn en moeite 80% terug kunnen krijgen. Heb nu 2 schijven via RAID geconfigureerd zodat ik wel wat duurder uit ben, maar me dit ieder geval nooit meer gebeurt...

wel...in theorie nooit meer dan

Origineel geplaatst door Eclectus
Als je erover denkt om de samples in mappen te steken, dan heb ik wel een tip: hou het bij één niveau van mappen! Maak geen mappen binnen mappen. Elk niveau dat je aldus toevoegt leidt immers tot een extra laag chaos, en al snel begin je tijd te verliezen met het eindeloos optimaliseren van de boomstructuur. Hou het "plat"!

Idd...

Lees er Lila (an inquiry into morals) van Robert M. Pirsig er maar op na.

Hoe meer overeenkomsten je vind, des te meer verschillen kom je ook tegen ;)

mja, bij mij werkt dat dus al niet :)

Ik heb bijvoorbeeld een HOOFDmap "Percussion" dan daarin:
-Bassdrum
-Hihat
-Etc
...
-DrumKits--> -909--> -BD
-HH
etc.
-808--> -BD
-HH
etc.

-Real Drums--> -Bassdrum
-Hihat etc.

-DrumLoops--> -Breakbeats

-Dance Megadrums--> -Vermona
-Roland etc.

vocal_001_female_house_soul.wav
vocal_002_female_house_soul.wav
vocal_003_female_house_soul.wav
vocal_004_female_house_soul.wav

Dit werkt niet bij mij, zo kan ik nooit in 1 oogopslag zien wat t is, dan zou ik alle samples moeten nalopen... Ik hou t bij steekwoorden die in de samples voorkomen, of bij korte samples gewoon de hele sample als bestandsnaam, dat vind ik makkelijker...

Niet.

In ieder geval niet zo efficient als het zou kunnen, maar daar heb ik ook geen zin in, ik hou wel van een beetje chaos hier en daar...

Als ik samples in een bepaalde track gebruik, zet ik die wel netjes samen in een mapje met het Cubase project zodat ik alles bij elkaar heb.

Origineel geplaatst door RVL
Ja dit had ik ook...

Mag ik je dan waarschuwen : PAS OP!!!! Dat je een goede (lees GOEDE) backup van je schijf hebt.
Ik heb namelijk 3 jaar met een externe schijf gewerkt op dezelfde manier. Totdat op onverklaarbare wijze mijn schijf niets meer las. Kun je je voorstellen dat je je verzameldde samples/loops/bliepjes/klikjes van wat dan ook in 1 klap niet meer kan lezen.... :stupid

Zweten pijnzen nachten lang wakker was t gevolg...
Gelukkig heb ik met heel veel pijn en moeite 80% terug kunnen krijgen. Heb nu 2 schijven via RAID geconfigureerd zodat ik wel wat duurder uit ben, maar me dit ieder geval nooit meer gebeurt...

wel...in theorie nooit meer dan

Ik heb idd een backup.
Ik ben namelijk ook wel eens alles kwijtgeraakt :stupid =(

:D ..en 1 keer in de zoveel tijd alles gaan beluisteren en de rotzooi ertussen weggooien.

Gebruik Total Commander om je eigen overzicht te maken in mappen en renaming van files.

Gewoon 3 mappen: samples. samples2, samples3
En die bevatten dan per stuk: Drumkits- En dan een aantal mappen met kits (en andere geluidjes natuurlijk)

Origineel geplaatst door Sam_Zen
Gebruik Total Commander om je eigen overzicht te maken in mappen en renaming van files.

goeie tip!!!! :halleluja Raad ik iedereen aan.

en...
niet te veel samples gebruiken.
bewaar alleen de goede! dus die waar je meerdere kanten mee op kan.

In mijn studio is er maar iemand die enigszins de weg weet in de chaos van gigabytes aan sample libraries en dat ben ik.

Als iemand ze een keer wil komen ordenen, moettie maar even PB-en ;)

Origineel geplaatst door trigg
Als iemand ze een keer wil komen ordenen, moettie maar even PB-en ;)

Hi..

Ik wil je best helpen... Stuur je harddisks met samples maar even deze kant op... dan zal ik een poging wagen het te ordenen voor je ;-)

ooh da's idd een drama vind ik al die namen.. en datzelfde op een gegeven moment ook voor de namen van je nummers..

Back