vraagje over kostenverdeling vinyl verkoop

Daar heb je ook absoluut gelijk in, maar het label music for speakers is juist vanwege de verzamel cd bekend geworden en niet door het vinyl, en dat komt omdat het verspreidingsgebied van cd's veel groter is dan vinyl. Ik moet daarbij wel als kanttekening vermelden dat music for speakers een beetje een ninja tune achtig label is, dus de muziek is ook wel erg geschikt voor thuis beluisteren. Ik heb zelf 6 jaar met vinyl gedraaid, en heb nu ook zoiets van: als ik ooit weer ga draaien word het op cd's, en dan wel die pioneers waarmee je de "vinyl touch" hebt.

Omdat ik de houdbaarheid van een cd groter acht dan vinyl, plus dat je als dj met cd's een veel groter aanbod hebt van onbekende artiesten. Ik denk zelfs dat de toekomst van dj'en naar cd's toe gaat, omdat er naar mijn mening steeds meer mensen bijkomen zijn die die mening delen.

Ik heb zelf 2000 stuks vinyl op zolder staan en ik word gek bij het idee dat het meer zou zijn dat dat......neemt veel te veel ruimte in beslag !!

ben het helemaal met je eens..heb er nog nooit spijt van gehad dat ik ben overgestapt van vinyl naar CD's..... tuurlijk heet het wel iets speciaals het snuffelen in de bakken in je favo platenzaakje, de geur, het imago etc.etc. maar het kan voor mij niet opwegen tegen het feit dat ik nu zoveel muziek kan meenemen in mijn mapjes en cd-bak....ik moet er niet aan denken om steeds dezelfde 2uurs set te moeten draaien omdat ik maar 80platen mee kan zeulen....en ik heb zelf helemaal nooit moeite gehad met het overstappen van de draaitafel interface naar een jogwheel en pitchslider van een goede cd-speler...

Hee Olaf zat je ook in de As zondag? Dan heb ik je gemist in mijn vaagheid. Enniewee, als je het naadje van de kous wil weten dan had je het zondag ook even aan bijv. Mike, Steven of Jacob kunnen vragen; die liepen daar allemaal rond, en die hebben ook allemaal releases lopen via RH distribution.

Trouwens, dat kleine donkere kereltje, die draait best lekker vind je niet?

ja het was erg VET! jammer dat de NS later die nacht roet in het eten gooide..zat bijna vast op duivendrecht samen met een junk en 2 asociale taxisjauffeurs.....gelukkig ben ik via schiphol toch nog in U aangekomen ;)

ja ik ken al die gasten verder niet zo hoor..dus om wildvreemde types aan te spreken..tja...;)

Origineel geplaatst door olafmol
okidokie...dus conclusie van dit verhaal: bij oplage van 500 stuks wereldwijd mag je blij zijn dat je breakeven draait....

Ik heb met 500 stuks persingen, het dubblele verdient tov wat het koste.
Dat hield wel in dat ik de helft zwart verkocht en daarvan een stuk of honderd zelf verkocht aan platenzaken die ik kende en daardoor per plaat een stuk meer verdiende. Ik moet erbij zeggen dat het mij niet om het geld ging, maar omdat ik het leuk vond om ze zelf te verkopen aan winkels en het zwart betalen van 1 van mijn distributeurs voor hem het makkelijktst was.
Dus als je een beetje "creatief" bent kan het makkelijk :)

Ik woon 2 straten verderop van de As, dus ik kon naar huis kruipen (moest ook wel).

Ja als je mensen niet zo goed kent ga je natuurlijk niet gelijk vragen hoe het nou met hun financiele zaken zit. Maar als je met Antal afspraken hebt gemaakt over distributie zou hij je ook 'n hoop uit moeten kunnen leggen. Waar ga je persen trouwens? Kan ik al wat horen?

Zelf heb ik niet zoveel kennis over hoe dat nou financieel gaat met kleine vinyl releases. 'n vriend van me had 'n tijd terug 2x 'n 1000 stuks release op Zodiac, en hij hield daar geloof ik 'n piek per plaat aan over (oudhollandsche gulden). Dat was trouwens wel transparant of blauw vynil geloof ik. Gewoon zwarte hoes.

Als je geen rekening hoeft te houden met belastingen, rechten, btw, etc, dan is de berekening simpel: verkoopprijs 8 euro voor 'n 12", daar gaat 15-20% vanaf voor de distributie, en 2-3 euro per plaat voor het persen en de hoes. Maar de tricky bit zit hem volgens mij nou juist in de belastingshit.

misschien wel geinig, dit is de promo CD die we hebben rondgestuurd...er zijn al weer best wel nieuwe trax bijgekomen.....tis dus wel een momentopname:

http://www.expansions.nl/filez/browse/democd/index.html

springdemocover.jpg

He olaf:

Complimenten hoor !!
Ik heb al 2 tracks geluisterd, en die klinken erg goed !!
Maar wie zijn al die artiesten, alleen uit nederland ?
Echt wel iets wat tof klinkt ......... ik heb je site effe bekeken, maar kon daar niks over die artiesten vinden.

Origineel geplaatst door DJ_C-Code
He olaf:

Complimenten hoor !!
Ik heb al 2 tracks geluisterd, en die klinken erg goed !!
Echt wel iets wat tof klinkt ......... ik heb je site effe bekeken, maar kon daar niks over die artiesten vinden.

Volgens mij zijn het de heren Mol en Nolet zelf. ;) Veel tracks zijn hier ook al op het forum te horen geweest.

Mijn eerste plaat gaat er binnenkort ook uit. Of ik winst ga maken weet ik niet (waarschijnlijk niet), maar zoiets moet je ook voor de fun doen, en omdat het je promotioneel veel kan opleveren. Overigens hoorde ik van enkele winkeleigenaars, en dan heb ik het ook over mensen die niet alleen dance verkopen, dat eigen beheer CD's voor geen meter lopen, maar eigen beheer LP's weer wel. Daar schijnt wel een (niche) markt voor te zijn. Maar gezien de kosten die je maakt: als je een gewone persing doet, dus in discohoes, zonder tierelantijnen, kost je dat zo'n 960 euro's totaal incl BTW. Als je verkoopt voor 8 euro per stuk, heb je break even als je er zo'n 120 verkoopt. Dat is zwart dus, en zonder distributie. En eerlijk gezegd: Met dit soort aantallen ga je toch niet naar de belasting? Niet als je tenminste de kosten van het persen kan aftrekken, want anders breng je naast je centen naar de perserij, ook nog eens je geld naar de staat. en dat lijkt me ook niet de bedoeling. Ga maar belasting betalen als je winst draait zou ik zo zeggen.
Wat betreft distributie: gewoon zelf brengen naar winkels, Via je web-site, en verkopen als je ergens live optreed. Het gaat mischien een heel stuk langzamer, maar je bereikt tenminste break-even op een heel wat lager bedrag. maar das allemaal imho, en ik ben zeer benieuwd naar andere meningen en suggesties hierover, dus barst maar los.

Origineel geplaatst door kratarknathrak
Mijn eerste plaat gaat er binnenkort ook uit. Of ik winst ga maken weet ik niet (waarschijnlijk niet), maar zoiets moet je ook voor de fun doen, en omdat het je promotioneel veel kan opleveren. Overigens hoorde ik van enkele winkeleigenaars, en dan heb ik het ook over mensen die niet alleen dance verkopen, dat eigen beheer CD's voor geen meter lopen, maar eigen beheer LP's weer wel. Daar schijnt wel een (niche) markt voor te zijn.

Dat is ook afhankelijk van de persoon die het uitbrengt. Als je een eigenbeheer cd uitbrengt moet je fatsoenlijke promotie doen, en cd's naar bv oor en andere muziekbladen sturen. op het moment dat je in zo'n blad een lovende recensie krijgt levert je dat ook weer extra verkoop op. En vaak zien eigen beheer cd's er ook niet uit qua hoes. Dus ik denk dat als je een fatsoenlijke oplage cd's uitbrengt met promotie erom heen (ook adverteren in muziekbladen) dan zal dat net zo goed/beter verkopen als vinyl. ik kan genoeg voorbeelden opnoemen van goede en slechte eigen beheer producties.

Origineel geplaatst door DJ_C-Code
He olaf:

Uhmm, de artiest Olove is Olaf (wink...wink...snap je 'm? Hilarisch niet!? ). Nolet dat ben ik (wie had dat gedacht!)
en Jalal is Jalal (geen forumlid maar wel soulfull muzikant). Animo is Gregor (ook geen forumlid maar Detroit house merchant).
De samenwerking GregLove is Olaf en Gregor.

En cool dat je de tracks leuks vind! Ondertussen is er al weer veel meer bijgekomen...

koel om te horen dat het in de smaak valt! het blijft toch wel beetje hoerderig om met je eigen muziekjes rond te leuren.....;)
de 1e 2 tracks van Jalal zijn overigens al uitgebracht op deep4life records uit chicago (zitten bred dancer en larry heard ook bij) maar meneertje had geen nieuwere tracks afgemixed, alleen maar halve stukken...die overigens nog veel vetter klinken maarja... en gregor(animo) is nu bezig met een hele vette deephouse track..dus we gaan lekker verder....idee is om binnenkort een 12" te persen met 2 tracks van deze promo CD (daiquiry royal en pacific reeves waarschijnlijk) en die via RH op de markt te zetten en te kijken hoe het loopt..... op zich hebben we al wel veel goede reacties van labels her en der gekregen, ook aanbiedingen om losse tracks te signen....dus blijkbaar is het niet al te slecht

we gaan zelf rondfietsen/rijden, en daarbij heeft Rushhour toegezegd de distributie op zich te nemen....

cool,

als je electro via clone in Rotterdam kan laten distribueren komt het over de hele wereld terecht.
tenminste, dat dacht ik altijd.

ze waren gister trouwens op TV met een doku over electro(clash).

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door faab
Hoi Olaf,

De platenmaatschappij neemt een ppd(published price to dealer) dit bedrag vershilt van maatschappij tot maatschappij en ook het soort product album cd single cd 12" vinyl dvd etc.. van dit bedrag krijg jij een percentage dat je afspreekt met de platenmaatschappij. Van de rest krijg jij niks. Want daarnaast heb je nog recht op buma stemra gelden en publishing.

Naar de belasting gaat altijd te veel

nou das wel weer heel negatief die cijfers !
bedoel dan zou ik dus in nederland het viervoudige van dat hebben verkocht ?

mijn cijfers :

gemmidelde trance/hardstyle plaat 1000 a 2000 in nederland
echte bommen tussen de 2000 en de 5000 in nederland en beldgie erbij zeg maar( maar dan wel echt bommen a la dj ghost - the moon)

hetzelfde geld ongeveer ook voor hardcore, maar de bom maimum ligt toch wat lager, denk dat je in de hardcore echt maximaal ongeveer 3000 (promo en catscan hebben dat gehaald) verkoopt van een plaat en gemideld 1500 stuks.

wereldwijd heb ik er geen aantallen van dzez getallen hierboven zijn cijfers die ik zeker weet van collegaproducers

maar nog altijd is het absoluut geen vetpot dus!!! als je de 1500 verkocht krijgt verdien je er wat op maar is nog steeds niet genoeg om je studio eens van te gaan aanvullen :(

De eerste electro plaat op mijn Transistor Beat labeltje heb ik voor 2,18 euro laten persen (500 stuks). Daarvan zijn er nu 350 naar de distributie gegaan waar ik 3,18 per plaat krijg. De rest wordt op feestjes verkocht of weggegeven. Als je er dan ook nog de kosten voor het grafisch ontwerp van de labeltjes en de website bij op zou tellen dan levert het dus geen drol op. Gelukkig hebben we dat soort zaken binnenshuis gedaan, dus kust het niks. Je doet het dus gewoon voor de eer.

Ik heb de afgelopen 7 jaar 18 platen uitgebracht. Bij elke release waren dat ongeveer 500 exemplaren.
Ongeveer 400 gaan direct naar de distributie (zwart). Daar betalen ze me 3.2 euro (7 Hfl) per plaat.
De andere 100 verkoop ik los of geef ik weg (gemiddeld 5 euro per plaat).
De omzet is dus ongeveer 1780 euro. Daar gaat nog af de kosten voor het persen wat ongeveer 1000 euro is.
Houd je over 780 euro. Op 500 platen is dit niet echt slecht of zo.

Als je daarnaast bij de perserij een valse naam opgeeft kom je trouwens nooit met de belastingdienst in aanraking. Je betaald dan wel 19% BTW. Je moet alleen een distributeur vinden die zwart platen aanneemt. Bij Stemra hoef je ook niet ingeschreven te staan dus daar zitten ook geen kosten aan verbonden.

Bij de distributie verkopen ze de platen geloof ik voor 4 euro door naar andere distributeurs en winkels. Dat is dus 1 euro winst voor de distributeur. Dus de winkels verdienen het meeste op platen (4 euro en hoger). Maar hierbij komt voor hun ook winkelhuur, personeel, etc, etc.

Back