vraagje over kostenverdeling vinyl verkoop

olafmol

[EXPANSIONS]
Hoi,

ik heb een vraagje over de kostenverdeling bij de verkoop van vinyl...maw: wat neemt de platenwinkel (verschil inkoop/verkoop), wat neemt de gemiddelde distributeur, wat gaat naar de buma-stemra, belasting etc...

wie kan me helpen om hierin wat inzicht te krijgen? heb al gezocht....las dat een distributeur ongeveer 20% neemt van de verkoopprijs(???) ...

Olaf

Hoi Olaf,

De platenmaatschappij neemt een ppd(published price to dealer) dit bedrag vershilt van maatschappij tot maatschappij en ook het soort product album cd single cd 12" vinyl dvd etc.. van dit bedrag krijg jij een percentage dat je afspreekt met de platenmaatschappij. Van de rest krijg jij niks. Want daarnaast heb je nog recht op buma stemra gelden en publishing.

Naar de belasting gaat altijd te veel

wat is een gebruikelijke PPD? want we gaan zelf nl een label opzetten, dus ook zelf laten persen.....distributie is al rond....

woah! ff rekenen...simpele persing van 500 stuks, kost ca. 2 euro per stuk....dan komt er 20% van de verkoopprijs(??) voor de distributeur over..laten we zeggen: 20% van 10 euro, 2 euro dus.....dan zit je al op 4 euro...waar is dan de winstmarge voor het label?

Weinig winstmarge denk ik Olaf, om geld te verdienen denk ik dat je iets anders moet verzinnen..

er hoeft ook niet echt geld mee verdiend te worden, maar ik wil gewoon inzicht in wie krijgt wat van de taart...ik neem niet aan dat de labels een soort vrijwilligersorganisaties zijn die er alleen maar geld op bij moeten leggen terwijl de distributeurs en de platenzaken wel een winstmarge kunnen pakken.....dus er zal wel wat overblijven toch? in mijn bovenstaande berekening is het beste wat een label kan doen: break even draaien......dat is natuurlijk mooi maar daaarmee kan je nooit de boel uitbouwen...

Op een persing van 500 stuks zal je nooit geen winst maken daarom zie je nu ook veel van de kleinere maatschappijen over de kop gaan. Het wordt zowiezo ook al lastig om nog gunstige perstarieven te krijgen.
Dit is ook de reden dat de grote jongens veel tegelijkertijd laten persen.
Daaruit halen zij hun winstmarge.
Vinyl wordt over het algemeen gezien als een promotietool de winst wordt gemaakt op licenties naar derden(full releases buitenland en compilatie cd's

ah ok.....maar break-even is wel mogelijk? en wat is een full-release in het buitenland? over welke aantallen praat je dan? onze distributeur is nl wereldwijd erg hoog aangeschreven.....ik heb wel eens begrepen dat je in het electronische muziek genre bij 5000 verkopen wereldwijd al van een hit kan spreken....klopt dit?

Een full release is een release op een ander label in het buitenland zeg maar uk bijv.
Als je hype opgebouwd hebt met de plaat komen er op een gegeven moment wat platenmaatschappijen naar je toe.
Dit gebeurt alleen maar als er een aantal topjocks achter je product zijn gaan staan, bijv. Judge Jules,Seb Fontaine etc.
Als dit gebeurt dan komen de UK mannen met een aanbod en die lui kun je dan tegen elkaar uitspelen.
Dan kan het op een gegeven moment om zeer serieuze geldbedragen gaan, ook gebeurt dit wel met comp cd's zoals de Ministry of Sound. Hiermee is het meeste geld te verdienen.

je bedoeld dat ze een licentie-deal willen maken? als ik mijn eigen releases en die van anderen nl zelf doe is er al een platenmaatschappij voor de nummers, nl ikzelf.....

wat zijn acceptabele cijfers voor de verkoop wereldwijd? dus geen hit, maar gewoon een goed lopende plaat.....

ohja...je mag me neerschieten als ik ooit een track maak die judge jules vet vindt! ;)

Van de verkopen in nederland wordt je echt niet vrolijk meer je bent al een held als je er 300 verkoopt.
Wereldwijd als je 2000 doet ben je al een hele meneer let wel dit zijn dan de verkopen op je eigen label, dus exclusief licenties en dergelijke.
Ook verschild het veel wat voor muziek je gaat doen.

Over het neerschieten...Judge Jules mening verschilt van dag tot dag ik kan er zelf over mee praten..!

okidokie...dus conclusie van dit verhaal: bij oplage van 500 stuks wereldwijd mag je blij zijn dat je breakeven draait....als je er 2000 kan wegzetten doe je lekker mee....en dan maar hopen dat het een hit wordt en ie op verzamelaars en mix cd's komt?

over judge jules: ik vind hem heel erg consistent in z'n muzikale smaak....;) ;) ;)

Olaf ik heb zojuist je pb'tje gelezen maar het antwoord heb je hierboven al gekregen. Ik moet zeggen, ik ga zelf om die reden ook geen vinyl uitbrengen als ik zo ie zo iets in eigen beheer uit ga brengen, is het waarschijnlijk op cd (omdat je daar veel meer winst mee maakt) omdat je dan in ieder geval goedkoper uit bent qua productiekosten, en ook meer exemplaren kunt laten maken dan dat je met vinyl zou hebben.

Er zijn tegenwoordig ook veel labels, die eerst iets op cd uitbrengen (compilatie album van artiesten), omdat de distributeur waar jij het over hebt ook de distributeur is van mijn favoriete label "music for speakers" uit eindhoven, weet ik dat music for speakers ook eerst een verzamel cd van het label uitbracht, en daarna pas op vinyl uitgaves is overgegaan.

geinig dat je dat zegt..heb zondag toevallig met antal van RH lopen babbelen hierover....hij wil graag een vinyl-persing om te distribueren..heb nix over verzamelCD's gehoord....maar is wel idee...zal es ff kijken...
toch is het zo dat ik zelf pas een verzamelCD koop als het label me bekend voorkomt, maw als ik al weet welke sound en kwaliteit het label in kwestie heeft.....anders is het weer: 1 killer, 10 fillers ;)

verder is het zo dat de muziek die we willen uitbrengen toch best wel dansvloer/DJ tracks zijn......dan ontkom je er bijna niet aan om de boel op vinyl te persen..zeker niet als je ook nog wil dat de leading DJ's in het genre je release oppikken en gaan draaien...aiaiai...en dat zeg ik als DJ die met cd's draait ;)

Olaf, je kan ook alles in eigen hand nemen en je platen en/of cd's via je eigen internet site verkopen.

Heb je niks met platenmaatschappijen en distributiemaatschappijen te maken..............

Je moet alleen naamsbekendheid opbouwen zodat de mensen je site weten te vinden en je plaatjes kopen.

groeten

Basicsys

maar dan nog steeds moet ik het vinyl eerst persen.....ik heb wel hele duidelijke ideeen over internet-verkoop.....zit zelf al meer dan 6 jaar in de internet-bizz.....ik denk niet dat nu al de tijd is om het via eigen site te doen....de platenzaken en een distributeur als RH voegt toch iets toe dat het internet nu nog niet kan bieden....vooral die naamsbekendheid waar je het over hebt....

Back