Vragen en opmerkingen over RM1x

TraiZor

Ouwe rot
Een aantal geleden heb ik de RM1x ontvangen. Het is een mooi apparaat met goede presets en geluiden (alhoewel ze wat beter gekund hadden). Ik heb em nog niet alle modes uitgeprobeerd, maar wel de pattern-mode. Nu had ik een aantal vragen en opmerkingen over de rm1x.

- als ik van section wissel ( dus in 1 pattern) begint ie al meteen als je erop drukt, oftewel je moet héél nauwkeurig kunnen drukken om het goed over te laten lopen. Is hier geen andere oplossing voor?

- de OS versie staat bij mij op v1.12, ik weet dat er al een 1.13 is en wat verbeteringen hadden gedaan ivm. external gear sequencen. Maar het is me nogal vaag wat er nou precies is veranderd (ik kan niks vinden op de yamaha site). Weten jullie misschien wat er precies verbeterd is?

- Hoe spelen jullie live met de rm1x? steeds in 1 preset de section veranderen, of steeds in 1 section mute knoppen induwen en zo variaties maken? of allebei? ik heb bijv. een mooi lopend loopje, en kan zo muten enzo. nou wil ik een snare roll horen zodat ik een mooi opbouw heb, maar die roll zit niet in het loopje. Als ik dan even snel van section wissel is me andere geluid weg (ik hoor een kale roffel). Hoe doen jullie dat?

- De program changes werken niet echt lekker. ik wil mijn pro9000 bv op kanaal 9 een lead geven, ik vul de pc in in de edit mode. ik speel de phrase af waarin de pc staat (midi out brandt dan ook even), maar als ik de 9000 bespeel hoor ik niets. Als ik precies hetzelfde doe maar dan op kanaal 1 werkt het wel. Erg vreemd. Heeft dit te maken met de oude OS v1.12? Of heb ik iets over het hoofd gezien?

- De 8 controller-knoppen in de rechtse bovenhoek.. is het juist dat alleen de onderste 4 daarvan cc's uitzenden? Ik heb dat nog niet getest maar ik zie dat aan het midi-out lampje.

Overige opmerkingen:
- ik ben dus overgestapt van software naar hardware sequencen, en het valt me op dat hardware wat onoverzichtelijk is. De structuur in je song is niet echt te overzien. Dit is natuurlijk persoonlijk. Als ik wat meer gewend ben aan de rm1x kan dit probleem vanzelf opgelost zijn..
- de 8 controller knoppen staan áltijd verkeerd. omdat je ze gebruikt voor alle 16 kanalen. misschien is dit enkel een kwestie van wennen.

Dit is mijn eerste hardware sequencer. ik wist niet echt wat zo'n ding nou precies kon en hoe makkelijk het was. nu weet ik dat nog steeds niet zo goed, maar ik heb toch al een indruk gekregen. het is een mooi apparaat, maar ik hoop dat alle vragen en min-punten op te lossen zijn.

Re: Vragen en opmerkingen over RM1x

Orgineel geplaatst door TraiZor

- als ik van section wissel ( dus in 1 pattern) begint ie al meteen als je erop drukt, oftewel je moet héél nauwkeurig kunnen drukken om het goed over te laten lopen. Is hier geen andere oplossing voor?

ja die is er, RTFM ;)
in je setup is een instelling te vinden waarmee je kan kiezen of ie op 1/16 of op de 1 moet switchen...

- de OS versie staat bij mij op v1.12, ik weet dat er al een 1.13 is en wat verbeteringen hadden gedaan ivm. external gear sequencen. Maar het is me nogal vaag wat er nou precies is veranderd (ik kan niks vinden op de yamaha site). Weten jullie misschien wat er precies verbeterd is?

heel weinig veranderd, geloof dat er iets is veranderd mbt het filteren van program change messages...niet de moeite waard om te upgraden (gaat door vervangen van EPROM) zeker niet als je nu nergens last van hebt...

- Hoe spelen jullie live met de rm1x? steeds in 1 preset de section veranderen, of steeds in 1 section mute knoppen induwen en zo variaties maken? of allebei? ik heb bijv. een mooi lopend loopje, en kan zo muten enzo. nou wil ik een snare roll horen zodat ik een mooi opbouw heb, maar die roll zit niet in het loopje. Als ik dan even snel van section wissel is me andere geluid weg (ik hoor een kale roffel). Hoe doen jullie dat?

allebei, vaak maak ik 2 of 3 sections, soms ook maar 1....en dan inderdaad met muten/solo'en/mute sets en alle realtime knoppen het nummer opbouwen, en dat alles gewoon rechtstreeks opnemen en evt. later digitaal editen...
als jij in je lopende loops een snare-roll wilt toevoegen kan je het makkelijkste een track daarvoor reserveren en die dan unmuten....je kan ook je section kopieren naar de volgende section (dan worden al je phrases ook gekopieerd) en in die 2e section dan de snare-roll toevoegen op een track...switch je dan van section dan hoor je nog steeds al je phrases plus de snare roll.....let wel op dat als je phrases kopieert ze nog steeds verwijzen naar dezelfde phrase..verander je dus in section2 bv phrase5 dan zal ie in section1 ook aangepast zijn....is erg handig, maar je moet het wel ff doorhebben...

- De program changes werken niet echt lekker. ik wil mijn pro9000 bv op kanaal 9 een lead geven, ik vul de pc in in de edit mode. ik speel de phrase af waarin de pc staat (midi out brandt dan ook even), maar als ik de 9000 bespeel hoor ik niets. Als ik precies hetzelfde doe maar dan op kanaal 1 werkt het wel. Erg vreemd. Heeft dit te maken met de oude OS v1.12? Of heb ik iets over het hoofd gezien?

je moet in utility (of setup) je midi channels configureren..default gaat track 1 tm 16 naar midi kanaal 1 tm 16...wat jij wilt is dat track 9 naar midi out kanaal 9 gaat (of kanaal 1, kan ook gewoon) en dat ie NIET naar de interne synth van de RM1x gaat....dat kan je daar gewoon in de matrix instellen..to TG naar OFF, en dan to MIDI naar het kanaal dat je wilt aansturen....die instellingen worden netjes per song opgeslagen..

- De 8 controller-knoppen in de rechtse bovenhoek.. is het juist dat alleen de onderste 4 daarvan cc's uitzenden? Ik heb dat nog niet getest maar ik zie dat aan het midi-out lampje.

nee, ze kunnen allemaal anders geconfigureerd worden...default staan inderdaad alleen de onderste op midi CC's en de bovenste op interne midi effecten enzo die niet met CC's werken....in setup (of utilty) kan je dat ook veranderen, voor alle knoppen (met shift zijn het er effectief 16 overigens)...met de plus en min knoppen kan je de hele range van 127 midi controllers selecteren..ook deze instellingen worden weer per song opgeslagen..je kan ook kiezen of een midi controller naar een vast midi kanaal gaat of dat ie automatisch naar het midi kanaal van de actieve track gaat....erg handig en flexibel..

Overige opmerkingen:
- ik ben dus overgestapt van software naar hardware sequencen, en het valt me op dat hardware wat onoverzichtelijk is. De structuur in je song is niet echt te overzien. Dit is natuurlijk persoonlijk. Als ik wat meer gewend ben aan de rm1x kan dit probleem vanzelf opgelost zijn..

ligt inderdaad aan je manier van werken...je moet weer leren om met je oren te werken ipv met je ogen....een positieve verandering vindt ik ;)

- de 8 controller knoppen staan áltijd verkeerd. omdat je ze gebruikt voor alle 16 kanalen. misschien is dit enkel een kwestie van wennen.

dat is met alle synths een probleem waarvan de knoppen niet gemotoriseerd zijn en die wel presets hebben...je kan als je de shift toets ingedrukt houdt de knoppen draaien zonder dat het effect heeft...hiermee kan je naar een instelling gaan die in de buurt komt van de echte waarden...voor zover ik me nu kan herinneren heeft de RM1x geen "soft takeover" instelling op de knoppen, maar dat zal ik nog ff checken later..

Dit is mijn eerste hardware sequencer. ik wist niet echt wat zo'n ding nou precies kon en hoe makkelijk het was. nu weet ik dat nog steeds niet zo goed, maar ik heb toch al een indruk gekregen. het is een mooi apparaat, maar ik hoop dat alle vragen en min-punten op te lossen zijn. [/B]

ik zou de dringend adviseren om toch echt de manual door te nemen.....de RM1x is imho een van de beste hardware sequencers die er zijn.....en hij is ook erg uitgebreid, je mist een hoop opties als je de manual niet doorleest...

Olaf

Bedankt voor de reactie en tips. =]

Ik las ergens in een review van iemand op harmony-central:

"My RM1x came with version 1.12 of the OS. Since my intent for this box was to use it as my main sequencer, the free upgrade to v1.13 is a must. If you don't get this upgrade, everytime you press a transport button, it sends a program change. Also engaging the 'filter program change on MIDI out' doesn't work. I'm using an external rack-mount intelligent midi-merger to filter the program changes until my upgrades come in."

Als dat waar is is het inderdaad een must om te upgraden. Ik heb even snel getest met me roland d70, maar ik ontdekte (gelukkig) niet dat de patches veranderde.

PS. gebruik je altijd 1 bepaalde sectie voor je initialisatie van je instrumenten (program changes)?

als je in je tracks je phrase op OFF zet (als ik me niet vergis, check anders even op de vele forums e.d., is genoeg te vinden, bc www.rm1x.co.uk) wordt de program change message niet gestuurd als je op stop drukt....

ikzelf zet meestal gewoon met de hand de geluiden op mijn externe bakken....ik denk dat het makkelijkste is om een aparte section (bv altijd 16) te gebruiken om alle PC's te sturen...als je het in een phrase zet wordt ie steeds gelooped...

Olaf

Ik heb dus erg last van die program changes. Ik kan niet de phrase op off zetten omdat de rm1x zo'n pc moet sturen (dat zit dan in een phrase). Ik heb em maar aangesloten op me pc met een midi monitor erbij (midi ox) en heb is gekeken wat et allemaal doet. mijn instellingen waren als volgt:

in section a zaten op track 1 t/m 9 de phrases US 001 en 10 t/m 16 de phrases US 002. In US001 zat de pc "Elec Cln Guitar" en in US002 "Lead2(sawtooth)".
Ik drukte op start en daarna meteen op stop.

Je ziet (in de bijlage) dat als je op stop drukt de rm1x opeens een pc "Orchestra Hit" verstuurt :confused:

Hier een stukje midiox gegevens:

hmm is dát het... ik heb os versie 1.12,
in de utility section zet ik altijd een filter aan voor in- en uitgaande pc's ... .
dan heb ik die 1.13 niet echt nodig lijkt me?
mijn patches voor synths stuur ik over het algemeen toch als sysex weg ...

Orgineel geplaatst door Roel
hmm is dát het... ik heb os versie 1.12,
in de utility section zet ik altijd een filter aan voor in- en uitgaande pc's ... .
dan heb ik die 1.13 niet echt nodig lijkt me?
mijn patches voor synths stuur ik over het algemeen toch als sysex weg ...

De tweede bug in 1.12 is dat het filter voor pc's niet werkt.. Dit heb ik ook weer getest met die midi monitor. Dus ik denk dat jouw synths niet op pc's reageren ofzo?

Orgineel geplaatst door TraiZor

De tweede bug in 1.12 is dat het filter voor pc's niet werkt.. Dit heb ik ook weer getest met die midi monitor. Dus ik denk dat jouw synths niet op pc's reageren ofzo?

hee merkwaardig..
even testen:

RM1x stuurt PC via midi ch1. blijkbaar. >
alleen als synth Rcvchannel op 1 staat, luistert ie naar de PC's van de RM1x.
Op een ander Rcvchannel dan 1 luistert synth niet meer naar PC van de RM1x. Daarom reageerde het niet.....

Als ik trouwens in het midi filter PC uit zet, stuurt de RM1x nog vrolijk zijn PC's door, dus je had gelijk dat dat filter niet werkt.

hmmz lastig zullen we dat maar noemen? als ik er volgend voorjaar een nieuwe synth bij wil gaan kopen denk ik dat het wel lastig gaat worden..

hoe werkt die upgrade precies? ik kom op de volgende vragen uit :

1. is die eprom nog steeds verkrijgbaar?
2. heb ergens gelezen dat als je het via yamaha zelf regelt, je een vette borg (£150) moet betalen voor het oude eprommetje weer in bezit van yamaha is?
3. al is de garantie verstreken, kan de winkel waar de rm1x is aangeschaft dat eprommetje leveren cq. bouwen zij hem zelf in? wie betaalt dat?
4. kan een andere, dichterbij gelegen, muziekwinkel de eprom ook nog regelen?

Ja voor mij is dat niet alleen lastig maar daardoor is de rm1x onbruikbaar geworden voor me external gear.. :{

tav. jouw vragen:
1. ik denk (hoop) het wel. maar dat zal toch wel?
2. ja dat klopt, ik denk dat ik het door me dealer laat doen. ivm garantie etc want ik heb em nog maar net.
3. ja ik geloof dat de dealer verplicht is de nieuwe eprom erin te zetten (zie stukje hieronder)
4. geen idee.

Stukje informatie van http://www.markarber.freeserve.co.uk/os.htm ....
"In April 2000 Yamaha released the V1.13 operating system for the RM1x, you may already have the latest OS (see checking your OS) if not you may want to upgrade to the new version. As an RM1x owner you are entitled to FREE updates of the OS, which will be arranged by your dealer. Comments left on the message board said that some dealers are refusing to order the new ROM's unless you can specifically identify the problems in the old OS. I decided to fit the ROM myself and ordered the chip direct from Yamaha, all it took was a five minute phone call and they did not ask if I had any problems with the old OS. To order the chip yourself see the final page of the owner's manual for the phone number of the Yamaha distributor in your country (UK 01908-366700) the part number is XV161GO1. You will however need a credit card as you will be charged £50 which is credited back to you when you return the old ROM."

Orgineel geplaatst door bambamstudio
Je kunt voor deze vragen ook terecht bij de Yamaha technische dienst: 0475-572033

.... dacht misschien heeft iemand hier een en ander al meegemaakt, das nog sneller dan bellen.

thanks voor het nummer :)

een workaround is om de voice op iets anders dan "phrase" te zetten in je gebruikte channels....je kan altijd je PC's in een aparte section doen...section 16 ofzo lijkt me daar handig voor...die 1 keer spelen, al je apparatuur op de juiste patches, en dan verder gaan met section1

Olaf

dát kan natuurlijk ook

dát kan natuurlijk ook

okee okee...

nu even een andere vraag...

de RM1x is in het bezit van een geweldige transposeknop.
Ik heb gemerkt dat bij de presetstyles de transpose geen invloed heeft op de (eerste 8 ) drumtracks.

Als ik zelf mijn drumtracks samenstel, en ik ga transponeren m.b.v. diezelfde knop, gaat ALLES een aantal nootjes hoger, drumtrack of niet.....

Hoe, wat en waar? :confused:

Laatst gewijzigd:
again: RTFM ;)
daarin kan je vinden dat er per track een instelling is waarmee je transpose op aan of uit kan zetten...in de default patterns enzo staan de eerste 8 tracks altijd op transpose off, de overige 8 op aan......dit kan je zelf dus per track veranderen.

Olaf

wááár dan?

wááár dan?

i have read the freakin'manual...

maar er staat in hóe je kan transponeren, maar niet welke tracks je mee kan nemen of niet met het transponeren, vandaar mijn vraag.
kan in de instellingen op de rm1x ook geen toewijzing vinden o.i.d.
anyone?

ik heb de rm1x hier niet bij de hand, maar als ik me niet vergis staat het ergens in je track settings....daar waar je je voices/phrases zet......scroll maar ff met de pijltjes naar een schermpje verder...hoop dat je het daar ergens tegenkomt...

Olaf

scroll scroll blader ...

kan per track transponeren met de settings waarvan ik denk dat jij die bedoelt.
met de transposeknop zelf veranderen nog steeds mar een stuk of 6 van de 9 die moeten veranderen mee...

is toch al vreemd...
want eerst transponeerde ie de bassdrum gewoon mee; wat dan weer niet de bedoeling was.
na een 'clear phrase' en een opnieuw opgenomen bassdrum-track, bleef ie ineens wel staan?

naja ik hoor het wel... houd er altijd van om apparaatjes - met beleid- net over het randje te tillen :)

ok, heb het gevonden..
ga naar record mode door op record knop te drukken, en druk vervolgens 2 keer op "Pattern"...in het scherm dat je dan ziet kan je instellen of de phrase wel of niet getransposed moet kunnen worden middels de (3 trns ON/OFF) optie...

kon em zelf zo snel ook niet vinden, beetje tricky dat dit scherm anders is als je in record mode bent..

Olaf

Yamaha Rm1x Length probleem

Yamaha Rm1x Length probleem

Ik heb het forum afgeezocht naar dit probleem maar helaas, =(
Ik heb een section in een style gemaakt in de groove grid mode. Maar ik heb in het begin niet opgelet om het aantal maten(length) goed in te stellen op 8 i.p.v. de standaard 1.
Als ik de section weer in record standby zet(enkel drukken op record), kan ik de length parameter niet wijzigen. Of zie ik dit verkeerd?

Back