Jupiter 4 Memory Expansion

MatthewLeBlom

Moderator
Staff member
Hallo,

Ik heb een Jupiter 4 met een geheugen uibreiding erin.
Nu heb ik 8 banken met elk 8 geheugen plaatsen erin.
Helaas is dit er nog al rommelig in gezet en werkt het ook niet meer helemaal.
Er werken volgens de vorige eigenaar maar 4 van de 8 banken.
Volgens mij werkt het allemaal maar zo zo.

Maar goed..niet getreurd, ik wist dat op het moment dat ik besloot het ding te kopen, dus de vorige eigenaar heeft netjes en correct gehandeld.

Echter zou ik natuurljik die geheugenuitbreiding weer aan de praat krijgen.
Daar ga ik de komende tijd (naast mijn ARP omni project) aan werken en ik zal jullie hier op de hoogte houden.

Als eerste maar eens een paar pics.

Zoals je hier kan zien is het er aan de bovenkant niet netjes in gemaakt. Scheef geboord enzo.
Ik wil deze 8 schakelaars verwijderen en vervangen voor een 8 standen draaiknop.

Attachments

• switches.jpg
    switches.jpg
    174,1 KB · Bekeken: 148
De volgende foto is van het circuit board.
Draadjes zijn te lang en dik. En er is plakband gebruikt om bloodliggende stukjes af te schermen in plaats van krimkous.
Dat kan netter.
Ik hoop dat als ik die dingen opnieuw heb gesoldeerd dat het euvel opgelost is want er is natuurlijk een grote kans dat er een draadbreuk o.i.d. is.

Attachments

• pcb component side.jpg
    pcb component side.jpg
    216,1 KB · Bekeken: 117
Alle draden van het circuit board lopen naar de socket waar eerste de originele geheugen chip in zat. Ze hebben de draden rechtstreeks op de socket gesoldeerd. Ook niet echt handig lijkt me. ze hadden beter een IC voetje ertussen kunnen zetten.
Maar goed...

Attachments

• connector.jpg
    connector.jpg
    386,1 KB · Bekeken: 118
Tja, wat zal ik zeggen ? Ja, ik weet het:

Gefeliciteerd met de jp4 !

Succes :okdan:

Van de uitvoering van de geheugenuitbreiding kan ik maar één ding zeggen: jakkes =( dat kan inderdaad beter...

Overigens is deze schakeling niet helemaal failsave. Er gebeuren gekke dingen wanneer de switches omgezet worden tijdens het uitlezen of schrijven van het geheugen. Tis maar net hoe je er mee omgaat...

ManvsMachine opperde in de chat het geheel er gewoon uit te trekken en een originele chip in een nieuwe socket te doen.
Ik vind dat volgens mij wel een goed idee.

Ik denk er nog even over na..maar wie weet dat ik dat gewoon doe.

Back