eenmanszaak,rechtsvorm,btw-nummer

boeklanoei

Ouwe rot
Een zonnige zaterdag middag allemaal. Ik heb een vraagje omtrent jullie studio en de geregelde zaken betreffend: eenmanszaak, btw,btw-nummer, rechtsvorm en dergelijke. Wie van jullie heeft zich laten registreren als een eenmanszaak?
Welke dingen moet ik rekening mee houden. Wie heeft er ervaring mee? En hoe zit tav. kamer van koophandel,rechtsvorm,btw-nummer? Heel erg graag jullie ervaringen gevraagd!

Weet je wat jij moet doen?
Ff langs de kamer van koophandel!!

:eureka:

En als bedrijfje moet je wel wat te bieden hebben; 't is niet (meer) simpel een bedrijfje starten en lekker gear kopen en maar btw terugvragen..

Per jaar min +/- 1200 uur bezig zijn met je eenmanszaak voor startersaftrek, investeringsaftrek, etc. Administratie voeren. Per kwartaal aangifte doen. Opletten dat je bij winst voldoende inkomstenbelasting reserveert, aangezien het 2 jaar kan duren voordat ze in de gaten hebben dat je eenvoorlopige aanslag moet krijgen, VAR aanvragen (zijn verschillende soorten VAR, probeer de Loon uit dienstbetrekking te voorkomen en een Windst uit Onderneming te krijgen), BTW-nummer aanvragen (wordt NL-sofinr-B01), via www.belastingdienst.nl.

Pas na 3 jaar BV beginnen, omdat je anders niet geniet van de voordelen van een eenmanszaak. Let wel op dat bij een eenmanszaak je perdoonlijk aansprakelijk bent voor je aangegane verplichtingen.

Als je echt geen idee hebt wat ik hier allemaal schrijf een goed aangeschreven administratiekantoor (geen accountant, te duur!) je zaken laten regelen, levert je meer op dan het je kost. Kijk ook op het forum van higherlevel.nl

Succces.

je gaat dus een bedrijfje beginnen....

hoeveel Unique Selling Points heb je ? :P

neeh ff serieus, als je geld wilt gaan verdienen is het belangrijk dat je weet waar je kansen liggen (maak eens een SWOT :P ) en dat jij jouw dingen kunt verkopen die anderen niet hebben anders schiet het namelijk nooit op ;)

Gewoon onder Componist gaan werken dat heeft meer voordelen dan een bedrijfje, je
valt dan onder scheppend kunstenaar en toonkunstenaar,
voor de belasting maakt het toch niet uit , je bent ondernemer of niet en je
inschrijven bij de KVK is dan ook niet nodig,
verder kom je gewoon in aanmerinking voor startersaftrek,zelfstandigenaftrek en investeringsaftrek.

Ik werk al jaren zo en het bevalt prima , je kunt ook in aanmerking komen voor
subsidies als kunstenaar en als het een jaartje niet zo goed gaat dan kan
je een WWIK ( was de WIK ) kunstenaarsregeling aanvragen, met
een bedrijfje lukt dit niet.

Je moet wel 1200 uur buffelen anders moet je het als neveninkomsten
opgeven maar ja 8 uur per dag op het Synthforum dan ben je er zo :D

Origineel geplaatst door Digimod

Ik werk al jaren zo en het bevalt prima , je kunt ook in aanmerking komen voor
subsidies als kunstenaar en als het een jaartje niet zo goed gaat dan kan
je een WWIK ( was de WIK ) kunstenaarsregeling aanvragen, met
een bedrijfje lukt dit niet.

Ik ken mensen met een bedrijfje/eenmanszaak die gewoon WIK hebben gekregen...maar misschien hebben ze die regel veranderd.

Digimod, zoals jij het beschrijft heb ik er wel oren naar! Ik zou er graag meer over weten.

Tip 1: ga naar een startersdag van de KvK of loop gewoon eens binnen bij de KvK. Vraag daar een gesprek aan over waar je je mee bezig wilt houden. Als je niet precies weet waarmee je je bezig wilt houden, stel dan een ondernemingsplan op. Daar hebben ze bij de KvK een CDROM voor. Ze hebben verder een hoop interessante folders voor startende ondernemers.

Tip 2: zorg dat je het pakket voor startende ondernemers van de Belastingdienst in handen krijgt. In hun Handboek Ondernemen staat wat er allemaal op belastinggebied bij komt kijken.

Tip 3: als je begint, zorg voor een (bij de Belastingdienst) goed bekend staande boekhouder. Ze leveren echt meer op dan dat ze kosten.

Voor de rest betekend het per kwartaal aangifte omzetbelasting doen (BTW) en per jaar een aangifte inkomstenbelasting. Aangifte omzetbelasting kun je na wat hulp van een boekhouder prima zelf doen. Je kunt de aangifte inkomstenbelasting beter door een boekhouder laten doen. En zorg dat je inderdaad die 1225 (?) uur per jaar werkt, dat levert je vooral in de eerste jaren een forse aftrek op.

Voor de rest betekend het per kwartaal aangifte omzetbelasting doen (BTW)

Als je minder verdiend dan een bepaald bedrag volgens mij onder 20.000 euro ofzoiets dan hoef je dat maar 1x per jaar te doen (da's wel veel werk dan in 1x)...en als je nog minder verdient hoef je zelfs geen BTW te betalen. Zoals Boemtjak zegt laat alles doen door een boekhouder, niet alleen voor goeie inkomsten maar ook tegen de stress, want er is geen touw meer aan vast te knopen.

http://www.totalinsupport.nl
Ze weten echt waar ze het over hebben en hebben veel ervaring met de muziekbranche
+ ze zijn niet echt duur en heel erg vriendelijk!

En als je mensen aanbrengt kun je extra hulp krijgen, ghehe ;)

Ik heb trouwens zelf een VOF en ben nu bezig met aanvraag voor de wwik, dat ik een bedrijfje had was helemaal geen probleem
Ze vragen me nu zelfs om m'n btw nummer etc..

Inderdaad bestaat er voor de ondergrens aan te betalen BTW de KOR (kleine ondernemersregeling). Die grens verandert ieder jaar (zoals alle grenzen), zie www.belastingdienst.nl.

Nog even terugkomen op de investeringskorting. "Normale" bedrijven schrijven hun investeringen over een aantal jaren af, omdat ze die niet in 1 jaar ten laste van het resultaat mogen brengen. Dat geldt niet voor een eenmanszaak. Hier geldt de regel voor willekeurige afschrijving, zodat je alles dat je koopt tbv het voeren van je onderneming in 1x tlv het resultaat mag brengen, je betaalt dus minder inkomstenbelasting (geldt helaas niet voor een auto, die moet je afschrijven, behalve weer als je die auto gebruikt als vervoermiddel voor bv je gear die je verplaatst van gig naar gig, een bestelauto bv).

Er zijn zoveel tips, regeltjes en do's & don'ts dat het bijna niet te vatten is in een paar reacties.

Belangrijk (en ook al eerder hier genoemd):
- kamer van koophandel startersset
- belastingdienst startersset
- (gratis) seminar van kvk bezoeken
- goeie boekhouder zoeken
- bepalen of je gaat freelancen met kvk, btw-nummer of zonder
- 1225 uur criterium in de gaten houden (als je bv in oktober begint, red je dit niet, dus geniet je pas van de voordelen het jaar erop). In die 1225 uur mag reistijd, training, informatie inwinnen, marketing bedrijven, nadenken over je strategie enz. zitten, mits je het maar kunt onderbouwen.
- op www.higherlevel.nl en hier vakbroeders zoeken en een keer een afspraak mee maken. Veel, veel praten met vakgenoten, leer je het meeste van.

Origineel geplaatst door boeklanoei
Digimod, zoals jij het beschrijft heb ik er wel oren naar! Ik zou er graag meer over weten.

Werk je nu en dit is je hoofdinkomen dan kun je gewoon muziek maken , ga je met
muziek maken iets verdienen dan kun je dit opgeven bij de belasting als neveninkomsten,
echter moet dit bedrag per jaar wel lager zijn dan je hoofdinkomsten.

Verder is er een regeling als je geen werk hebt dat je vanuit een uitkering
een onderneming kunt starten hiervoor moet je echter wel een ondernemingsplan maken
waaruit blijkt dat je onderneming levensvatbaar is , wordt dit goedgekeurd dan krijg
je voor je levensonderhoud een BBZ (Besluit bijstandverlening zelfstandigen ),
het betreft hier een renteloze lenen die ze eind van het jaar gaan verrekenen met je
inkomsten uit je onderneming , dus een boekhouder is geen luxe,
vraag even bij je gemeente wat de voorwaarden zijn.

Het is ook handig om je bij een vakbond aan te sluiten , bijv de NTB of FNV kiem
voor verdere vragen.

Een workshop volgen zou ik ook aanraden , bijv Ondernemen en de fiscus.

Natuurlijk kun je bij de KVK informatie opvragen welke rechtsvorm het
beste bij je past en wat je wilt met je muziek etc..

Trouwens ik weet ook niet alles en regels veranderen door de jaren heen dus wel
even navragen of alles nog van toepassing is :)

Origineel geplaatst door rendering_rebel
http://www.totalinsupport.nl
Ze weten echt waar ze het over hebben en hebben veel ervaring met de muziekbranche
+ ze zijn niet echt duur en heel erg vriendelijk!

En als je mensen aanbrengt kun je extra hulp krijgen, ghehe ;)

Ik heb trouwens zelf een VOF en ben nu bezig met aanvraag voor de wwik, dat ik een bedrijfje had was helemaal geen probleem
Ze vragen me nu zelfs om m'n btw nummer etc..

voormij was het al weer jaren geleden dus het kan zijn dat ze deze regels hebben veranderd :)

Laatst gewijzigd:
Back