Ik vind de opmerking over kraakjes wat raar, aangezien die standaard "orgel" schakelingen een mooie piep uitsturen.
Potmeter voor de morseknop en je kan sweepen; laddertje van weerstanden en schakelaars ervoor en je hebt een klavier. Combineer beide en je hebt een klavier en pitch wheel. En je bent vertrokken

.
Nogmaals, ik vind het wel interessant om schakelingen te maken die de (obscure en niet altijd goedkope) trafootjes uit de philips experimenteerdozen niet gebruiken. Dan zijn ze iets makkelijker na te bouwen.
Is het overigens aan te raden om bij een modulair systeem het signaal op lijnniveau te hebben, of een hoger voltage? Mijn ontwerpje (stel je er niet te veel bij voor) werkte ongeveer op lijnniveau. Zo'n 450 mV piek dus. Ik kan me voorstellen dat je bv ook een 9V piek kunt gebruiken. Minder ruis, maar meer warmte, duurdere onderdelen...lijkt lijnniveau me beter. Ook de opampjes na verliesposten (vb filter) moeten dan minder zwaar zijn.
Ik kan het allemaal wel mooi uitleggen, maar ik heb nog nooit iets dat op een synth lijkt in elkaar proberen solderen.

Ik heb niet eens zo'n philips experimenteerdoos

. Het verste dat ik geraakt ben, is een passief filter en demper voor supertweeters. 4 componentjes aan elkaar solderen. *impressive*.

Maar in een simulator probeer ik soms wel eens iets te maken. Maar goed, dan hoor ik het resultaat niet en ben ik niet zeker dat het in het echt werkt. Ook is me niet altijd duidelijk bij bv een transistor (of zelfs condensator) welk model ik nu exact nodig heb en best kies in het echt.
Ik heb *ergens* nog wel een paar schakelingetjes in simulator liggen die samen een soortement synth vormen. Die schakelingetjes had ik ofwel zelf verzonnen, of op basis van een standaardontwerp gemaakt. Ik vrees wel dat ik een paar dingen kwijtgeraakt ben. Als ik het me goed herinner was het:
zaagtandoscillator (in feite was het linkse zaagtand of rechtse zaagtand of driehoek, dus mooie keuze

), een vervormer voor ongeveer blokgolf en een alternatieve blokgolf (beide hangen ook af van de origineel gekozen golfvorm), 6 db low en high filter (dubbel instelbare bandpass dus), en dat allemaal 2 keer. Dan een mixertje voor beide signalen. Eventueel nog een ringmodulator erbij waarvan ik me nu net bedenk dat ik kosten kan sparen door beide oscillators erin te voeden in plaats van nog een derde oscillator er aan toe te voegen (maar de 2 trafo's voor een ringmod moet je maar vinden en kosten centjes). Op het einde dan nog een volumeregelaar, en nog een external in voor ringmod en bij oscillator 1. OSC 2 was ook nog te finetunen. Een behoorlijk ding dus, maar allemaal belachelijk simpele schakelingetjes. Zou in het echt waarschijnlijk ergerlijk iel en vals klinken, en steeds ongeveer hetzelfde

. Ook het aansturen via klavier had ik nog niet helemaal mee. Oh ja, hij had ook nog een attack/release enveloppe per oscillator! Juist, nu herinner ik het me. Ik had hem uiteindelijk in ontwerp geen klavier gegeven, maar een soort lap guitar interface "maar dan anders", een eigen viindinkje. Enkele van deze modules (het eindontwerp was niet modulair bedoeld, maar kan wel zo gemaakt worden als je wilt) eindigden dus met een klein versterkerschakelingetje om het signaal terug richting 0.5V piek te krijgen. Hij had een voeding van euhm 12V nodig ofzo, denk ik. Trafo of PC voeding voldoet

. Je kon eventueel even uitbreiden en na de ring mod nog een derde, overall enveloppe zetten, maar dat is misschien wat overdreven, gezin de ringmod op zich ook al een leuk amplitudeapparaat is. Maar goed, het kan

.
Mijn ontwerp had wel wat problemen met frequentiebereik en constant volume over dat bereik, en probleempjes als 1 van de 2 oscillatoren uitgeschakeld werd (andere ging dan uit tune, gebeurde ook als ik de tweede detunede, daar is het minder een probleem maar hij klinkt dan toch nog valser

)
Het is dat de onderdelen me meer dan 100€ zouden kosten en ik het zelf niet kan debuggen, maar anders zou ik hem toch eens moeten proberen te maken. Ik heb er toendertijd zelfs een papieren modelletje van gemaakt. Enorm strakke interface (zou wel even aagepast moeten worden aan het nieuwe idee voor de ring mod, maar dat is ook geen probleem, kan net zo strak

)