Schema's van filterkes/oscillators

orson.wouters

Voltage Controlled Lid
Hallo

Ik ben de laatste tijd nogal bezig met synthjes te ontwerpen en te maken

Heeft er hier iemand schemakes van (gierende) filters of vette oscillators (ni hoger dan 9V :engel: en ni te moeilijk)

Dees heb ek al gemaakt:D

DSCN1733.jpg

Ik vind het ook leuk hoor, zelf synthjes uittekenen. Liefst dan nog zo discreet mogelijke schema's. Hoogstens eens een transistortje of een op-amp (om na een filter ofzo het volume terug naar geschikt niveau te krikken), maar zonder timer chip, oscillator chip ofzo, dat vind ik de uitdaging. Alleen ken ik niet genoeg van elektronica om een probleempje op te lossen als iets in de simulator wel werkt, maar in het echt niet. Aangezien sommige schakelingen in de ene simulator wel werken en in de andere niet, acht ik die kans redelijk groot. En de kosten lopen toch op als je wat wilt :).

Ik zou eens op een rommelmarkt een stapel van 6 van die philips experimenteerdozen moeten vinden, en dan het "orgel" schakelingetje uitbreiden tot een vette synth. 8)

btw Orson, die van jou ziet er vet uit!! Hoe klinkt hij?

Inderdaad een leuke hobby ;)

ik ben het afgelopen half jaar bezig geweest met het ontwerpen van een zelfbouw monofone synth met MIDI. Hardware en software zelf ontworpen, dus geen kopie van een bestaande synth. De bedoeling is dat deze synth later uitgebreid kan worden naar een polyfone en zelfs multitimbrale versie.

Mijn uitgangspunt is dat deze makkelijk te bouwen blijft, ook voor de wat mindere ervaren mensen. Dus standaard (Conrad) onderdelen... (geen exotische dingen), enkelzijdige kleine printplaat enz.

Wanneer deze klaar is zal ik hem op synthforum posten met PCB layouts, firmware enz. Alles wat je nodig hebt om hem te bouwen.

Maar kan nog wel even duren... in ieder geval hoop ik hem voor de kerst dit jaar af te hebben :)

Re: Schema's van filterkes/oscillators

Origineel geplaatst door orson.wouters
Hallo

Ik ben de laatste tijd nogal bezig met synthjes te ontwerpen en te maken

Heeft er hier iemand schemakes van (gierende) filters of vette oscillators (ni hoger dan 9V :engel: en ni te moeilijk)

Dees heb ek al gemaakt:D

DSCN1733.jpg

Heb je ook mp3demo's? 8o)

welkom en iodd an t goede adres zal laters kijken ben zelf een asm [aan t afmaken was byna klaar !]

ken stone moetje maars ok zoeken
en elby designs ...
komt mn asm vandaan

of is dat niet wat je zoekt
doejij meer vanuit je zelf ipv een uitgebreidt schema van een ander bouwen ?
sc6 hier

Origineel geplaatst door organix
Inderdaad een leuke hobby ;)

ik ben het afgelopen half jaar bezig geweest met het ontwerpen van een zelfbouw monofone synth met MIDI. Hardware en software zelf ontworpen, dus geen kopie van een bestaande synth. De bedoeling is dat deze synth later uitgebreid kan worden naar een polyfone en zelfs multitimbrale versie.

Mijn uitgangspunt is dat deze makkelijk te bouwen blijft, ook voor de wat mindere ervaren mensen. Dus standaard (Conrad) onderdelen... (geen exotische dingen), enkelzijdige kleine printplaat enz.

Wanneer deze klaar is zal ik hem op synthforum posten met PCB layouts, firmware enz. Alles wat je nodig hebt om hem te bouwen.

Maar kan nog wel even duren... in ieder geval hoop ik hem voor de kerst dit jaar af te hebben :)

Dat is leuk nieuws! Als ik zelf iets zou bouwen zou ik het bescheidener aanpakken, echt een schakelingetje waarvan ik ieder componentje en zijn functie in de schakeling volledig begrijp :). Maar voor de durvers lijkt jouw ontwerp me een heel leuke uitdaging!

Is het trouwens normaal wat ik bij mijn ontwerpen had, dat je na bv een filterschakeling of een schakelingetje dat een golfvorm lekker vernaggeld (distortionachtig) je een opamp of ander versterkerschakelingetje nodig had omdat het voltage gezakt was over die schakeling en het outputvoltage nogal verschilde van het inputvoltage (niet handig bij iets modulair :))?

Origineel geplaatst door Nicolas 2000
Ik vind het ook leuk hoor, zelf synthjes uittekenen. Liefst dan nog zo discreet mogelijke schema's. Hoogstens eens een transistortje of een op-amp (om na een filter ofzo het volume terug naar geschikt niveau te krikken), maar zonder timer chip, oscillator chip ofzo, dat vind ik de uitdaging. Alleen ken ik niet genoeg van elektronica om een probleempje op te lossen als iets in de simulator wel werkt, maar in het echt niet. Aangezien sommige schakelingen in de ene simulator wel werken en in de andere niet, acht ik die kans redelijk groot. En de kosten lopen toch op als je wat wilt :).

Ik zou eens op een rommelmarkt een stapel van 6 van die philips experimenteerdozen moeten vinden, en dan het "orgel" schakelingetje uitbreiden tot een vette synth. 8)

btw Orson, die van jou ziet er vet uit!! Hoe klinkt hij?

Die van mij is ook maar simpel opgebouwd: bijna alles (op arpeggio en amp na) zonder IC gemaakt, oscilators met max. 2 transistors... ook de simpelste schemaatjes gepikt uit bouwdozen enz.
Van de klank moet je niet té veel verwachten hoor: een beetje een krakend geluid maar het wordt vetter als je de EQ, distortion inschakeld. verder heb ek ook nog een audio input, arpeggio en aan te sluiten effect voorzien (zo kan je er effectpedaaltjes van een gitaar of zo op aansluiten).
Het model is wel een beetje afgekeken van een MS20, gewoon om hem een 'vintage-look' te geven

Trouwens ook nog merci voor die sites!

Laatst gewijzigd:
Je hebt inderdaad bouwdoosschemaatjes gebruikt, aan die kleine trafo te zien die in de oscillatoren gebruikt wordt. :) Ik heb (in simulators) schakelingetjes gemaakt die zonder trafo werkten, dat vond ik wel interessant. Ook omdat ik die trafo uit de bouwdozen (met middenaftakking aan 1 kant als ik het me goed herinner) moeilijk vond, tenzij in bouwdozen :).

Enkel kraakjes? Kan de oscillator geen piep of fluit geven?

Je hebt inderdaad bouwdoosschemaatjes gebruikt, aan die kleine trafo te zien die in de oscillatoren gebruikt wordt. :) Ik heb (in simulators) schakelingetjes gemaakt die zonder trafo werkten, dat vond ik wel interessant. Ook omdat ik die trafo uit de bouwdozen (met middenaftakking aan 1 kant als ik het me goed herinner) moeilijk vond, tenzij in bouwdozen :).

Enkel kraakjes? Kan de oscillator geen piep of fluit geven?

idd asje een reelijke osc heb ..is de rest ....beetje byzaak ...filter /lfos enso kunje meedrere kanten mee op
asjet zelf ontwerp ..tenminste
asje een bestaand ontwerp bouwt dan houje daar aan !
lol

Ik vind de opmerking over kraakjes wat raar, aangezien die standaard "orgel" schakelingen een mooie piep uitsturen.

Potmeter voor de morseknop en je kan sweepen; laddertje van weerstanden en schakelaars ervoor en je hebt een klavier. Combineer beide en je hebt een klavier en pitch wheel. En je bent vertrokken :).

Nogmaals, ik vind het wel interessant om schakelingen te maken die de (obscure en niet altijd goedkope) trafootjes uit de philips experimenteerdozen niet gebruiken. Dan zijn ze iets makkelijker na te bouwen.

Is het overigens aan te raden om bij een modulair systeem het signaal op lijnniveau te hebben, of een hoger voltage? Mijn ontwerpje (stel je er niet te veel bij voor) werkte ongeveer op lijnniveau. Zo'n 450 mV piek dus. Ik kan me voorstellen dat je bv ook een 9V piek kunt gebruiken. Minder ruis, maar meer warmte, duurdere onderdelen...lijkt lijnniveau me beter. Ook de opampjes na verliesposten (vb filter) moeten dan minder zwaar zijn.

Ik kan het allemaal wel mooi uitleggen, maar ik heb nog nooit iets dat op een synth lijkt in elkaar proberen solderen. :D Ik heb niet eens zo'n philips experimenteerdoos :). Het verste dat ik geraakt ben, is een passief filter en demper voor supertweeters. 4 componentjes aan elkaar solderen. *impressive*. ;) Maar in een simulator probeer ik soms wel eens iets te maken. Maar goed, dan hoor ik het resultaat niet en ben ik niet zeker dat het in het echt werkt. Ook is me niet altijd duidelijk bij bv een transistor (of zelfs condensator) welk model ik nu exact nodig heb en best kies in het echt.

Ik heb *ergens* nog wel een paar schakelingetjes in simulator liggen die samen een soortement synth vormen. Die schakelingetjes had ik ofwel zelf verzonnen, of op basis van een standaardontwerp gemaakt. Ik vrees wel dat ik een paar dingen kwijtgeraakt ben. Als ik het me goed herinner was het:

zaagtandoscillator (in feite was het linkse zaagtand of rechtse zaagtand of driehoek, dus mooie keuze :)), een vervormer voor ongeveer blokgolf en een alternatieve blokgolf (beide hangen ook af van de origineel gekozen golfvorm), 6 db low en high filter (dubbel instelbare bandpass dus), en dat allemaal 2 keer. Dan een mixertje voor beide signalen. Eventueel nog een ringmodulator erbij waarvan ik me nu net bedenk dat ik kosten kan sparen door beide oscillators erin te voeden in plaats van nog een derde oscillator er aan toe te voegen (maar de 2 trafo's voor een ringmod moet je maar vinden en kosten centjes). Op het einde dan nog een volumeregelaar, en nog een external in voor ringmod en bij oscillator 1. OSC 2 was ook nog te finetunen. Een behoorlijk ding dus, maar allemaal belachelijk simpele schakelingetjes. Zou in het echt waarschijnlijk ergerlijk iel en vals klinken, en steeds ongeveer hetzelfde :D. Ook het aansturen via klavier had ik nog niet helemaal mee. Oh ja, hij had ook nog een attack/release enveloppe per oscillator! Juist, nu herinner ik het me. Ik had hem uiteindelijk in ontwerp geen klavier gegeven, maar een soort lap guitar interface "maar dan anders", een eigen viindinkje. Enkele van deze modules (het eindontwerp was niet modulair bedoeld, maar kan wel zo gemaakt worden als je wilt) eindigden dus met een klein versterkerschakelingetje om het signaal terug richting 0.5V piek te krijgen. Hij had een voeding van euhm 12V nodig ofzo, denk ik. Trafo of PC voeding voldoet :). Je kon eventueel even uitbreiden en na de ring mod nog een derde, overall enveloppe zetten, maar dat is misschien wat overdreven, gezin de ringmod op zich ook al een leuk amplitudeapparaat is. Maar goed, het kan :).

Mijn ontwerp had wel wat problemen met frequentiebereik en constant volume over dat bereik, en probleempjes als 1 van de 2 oscillatoren uitgeschakeld werd (andere ging dan uit tune, gebeurde ook als ik de tweede detunede, daar is het minder een probleem maar hij klinkt dan toch nog valser :))

Het is dat de onderdelen me meer dan 100€ zouden kosten en ik het zelf niet kan debuggen, maar anders zou ik hem toch eens moeten proberen te maken. Ik heb er toendertijd zelfs een papieren modelletje van gemaakt. Enorm strakke interface (zou wel even aagepast moeten worden aan het nieuwe idee voor de ring mod, maar dat is ook geen probleem, kan net zo strak :))

Laatst gewijzigd:
Is het overigens aan te raden om bij een modulair systeem het signaal op lijnniveau te hebben, of een hoger voltage? Mijn ontwerpje (stel je er niet te veel bij voor) werkte ongeveer op lijnniveau. Zo'n 450 mV piek dus.

Modulair is veel hoger. 10V pp is geen uitzondering.

Origineel geplaatst door etaoin
Modulair is veel hoger. 10V pp is geen uitzondering.

Ik heb dus maximaal iets van 1V pp in mijn ontwerp.

Dat was dan dus een nadeeltje van mijn ontwerp. Het zou wel werken hoor, maar door het werken op lijnniveau zou het ruisniveau waarschijnlijk veel hoger liggen, ook de pop van een contact. RC dempingsnetwerkjes zaten er niet in het ontwerp van het klavier :).

Nuja, het is dat de componenten samen nog behoorlijk wat zouden kosten, anders had ik het wel eens in werking willen horen. Iemand die al rekken vol elektonica heeft liggen kan het meeste waarschijnlijk zo bouwen, want het zijn allemaal super standaard onderdeeltjes.

Over horen gesproken, ik zou toch graag een opname van dat coole zelfbouwsynthje horen!

Misschien ook even toelichten wat er precies inzit (noise, oscillators, filter...?)

Je kan de osc niet van buitenaf bedienen, alleen maar 'filteren'. noise en zo zit er niet in. nogaals: het is héééééél erg simpel hoor!

om dan toch nog iets te zeggen:
- 2oscilators, maar wel afzonderlijk te selecteren(1tje voor heel hoge tonen en 1tje voor vrij lage)
- Transpose
- Distortion
- Passieve EQ
- Arpeggio (gewoon gebouwd met een timer-IC, dus maar voor een noot)
- 'Empty effect', mogelijkheid om achteraan een effect (return en send) aan te sluiten
- Audio input voor mic of line, een ingebouwd transistor-versterkertje dat de osc rechtreeks aanstuurd
- Audio ouput (natuurlijk)
- Amp: volume
- Keyboard: 1 octaaf en een schakelaar om de 'C' aan te houden (soort van hold dus).

Voor de rest een heel analoog geval: als je bijvoorbeld de distortion opzet moet je de toon terug bijvijzen met de transpose.

Dat is alles, maar het is ook nog maar mn eerste synthje hoor ;)!

Ik vind de opmerking over kraakjes wat raar, aangezien die standaard "orgel" schakelingen een mooie piep uitsturen.

Volgens mij komt het gewoon omdat het eigelijk bedoelt was om rechtstreeks een luidspreker aan te sturen...
Het trafotje heb ik er zelf in gestoken (komt uit een walkie-talkie).

Back