sync probleem jp-8000

jij snapt hem. de arp doet het alleen op de toetsen zelf. hij doet niet alleen bij het afspelen raar maar ook tijdens het opnemen als ie in sync mode bezig is. in de gewone mode is er niks aan de hand maar dan krijg ik natuurlijk nooit het tempo gelijk.

Origineel geplaatst door Eevar
ik zou graag proberen wat meesha zegt maar als de midi uit van de jp niet aangesloten is dan kan ik helemaal niet inspelen en via de pianorol van cubase werkt de arp niet dus dan valt er weinig te syncen.

Dit is ook alleen maar om te testen of je een midi loop hebt of niet.

Maar goed. Sluit de jp weer met zowel midi in als out aan op je PC. Zet de jp op Local OFF en kies in cubase bij je midi track bij de MIDI input én OUTPUT de poort waar de JP op zit. Zorg dat Cubase sync (midi clock) uitstuurt en dat de JP arp staat ingesteld op externe sync.

Laat cubase lopen (play of Record maakt niet uit) Speel noten op je JP met de arp aan. Wat gebeurt er nu?

Als je namellijk op je midi track In en Out hebt gekozen voor de midi poort waar de JP op zit, maar je staat op Local ON in de JP dan creeer je dus een midi loop en zou één en ander raar kunnen gaan doen...

Misschien snap ik je verhaal ff niet helemaal, maar:

- of je tekent/speelt nootjes in Cubase en creeer op die manier een arp
- stuurt middels sync de arp. van de JP aan; uiteraard moet je dan geen noot-commando's vanuit Cubase geven; kan wel maar dan moet je de noten wel als een accoord invoeren, dus noten boven elkaar en niet na elkaar !!

Je moet dus niet een arpreggio vanuit de JP in cubase opnemen om vervolgens weer vanuit Cubase via sync de arp aan te sturen. Of je houdt ff een accoord op de JP ingedrukt nadat je cubase gestart heb of je tekent een accoord in.
Volgens mij zit in de JP ook onder Global receive midi clock of zoiets, zit nou ff niet thuis anders had ik het ff gechecked !

En als je de JP alleen midiclock (bv. 120bpm), dus geen noten geeft op de midi in, de midi out van de JP verder niet aansluit en dan met de JP de arpeggiator gebruikt (en dus synct aan de clock van de input); heb je dan dezelfde problemen? Of is dat alleen als de midi-out ook aangesloten is?

Je kunt de JP arp niet aansturen vanuit Cubase! De arp van de JP zal alleen spelen vanaf het keyboard. De arp noten worden wel als midi noten uitgestuurd en opgenomen als afzonderlijke noten in cubase. Daarvoor moet de JP en cubase natuurlijk wel sync lopen!

Precies, het makkelijkst is ff geen noten naar jp sturen , alleen een sync sygnaal en op de toetsen van de jp een accoord indrukken.

Origineel geplaatst door Flying Panther
En als je de JP alleen midiclock (bv. 120bpm), dus geen noten geeft op de midi in, de midi out van de JP verder niet aansluit en dan met de JP de arpeggiator gebruikt (en dus synct aan de clock van de input); heb je dan dezelfde problemen? Of is dat alleen als de midi-out ook aangesloten is?

Precies. Je moet hiervoor wel cubase in Play (of desnoods Record) zetten, anders wordt er geen midiclock gegenereerd.

Origineel geplaatst door meesha74
Dit is ook alleen maar om te testen of je een midi loop hebt of niet.

Maar goed. Sluit de jp weer met zowel midi in als out aan op je PC. Zet de jp op Local OFF en kies in cubase bij je midi track bij de MIDI input én OUTPUT de poort waar de JP op zit. Zorg dat Cubase sync (midi clock) uitstuurt en dat de JP arp staat ingesteld op externe sync.

Laat cubase lopen (play of Record maakt niet uit) Speel noten op je JP met de arp aan. Wat gebeurt er nu?

Als je namellijk op je midi track In en Out hebt gekozen voor de midi poort waar de JP op zit, maar je staat op Local ON in de JP dan creeer je dus een midi loop en zou één en ander raar kunnen gaan doen...

dit geeft precies het zelfde probleem. het lijkt eigenlijk alsof de arp veel en veel te snel speelt. als ik hem op 1/4 zet klinkt ie alsof ie op 1/16 staat. dus je kan begrijpen hoe ie dan klinkt als ik hem op 1/16 zet.

Origineel geplaatst door Flying Panther

zelfs als ik de midi out van de jp niet aansluit en de jp dus op local switch on zet geeft hij dit probleem. het kan dus geen loop zijn. ik denk dat er gewoon een instelling in de jp niet goed is ofzo en als dat niet zo is dan zou je zeggen dat ie gewoon stuk is ofzo. maja dat lijkt me ook vreemd want alles is verder gewoon goed aan dit ding.

Heel vreemd allemaal.
Als je alleen de midi-in kabel aansluit, zorgt dat Cubase midi-clock verstuurd en de jp op extern sync staat en je in Cubase een lege ! track of part heb staan, moet ie het gewoon doen.

Ok, met losse handen werkt dus niet. En wat gebeurt als je in cubase een heel laag tempo instelt? Is er een "versnellingsfaktor" te herkennen bv 2x zo snel of 4x zo snel? En is er een soort van resolutie in te stellen in de jp qua nootlengte bij de arp settings?

Voor de zekerheid, cubase is de enige die clock uitzendt en verder staan allle apparaten UIT? Zeker weten dat er nergens nog een clock binnenkomt in cubase, want dat wordt dan gewoon gemixt bij de clock die cubase zelf genereert en er dus allerlei rare clocksignalen binnenkomen op de jp.

ik heb eindelijk de oplossing!

het ligt aan mijn kut emagic amt8 interface. ik heb de jp nu op de midi in en out van mijn geluidskaart aangesloten en hij loopt nu super. ik snap niet hoe het kan maar heb nooit echt problemen gehad met syncen via m'n amt8. kan het zijn omdat ie via usb aangesloten is ofzo? maja ik hou in ieder geval de jp gewoon op m'n geluidkaart. dan doet die het in ieder geval goed. iedereen bedankt voor de hulp en het meedenken. :okdan:

Kijk eens aan !
Daar drinken we dan maar op !:mega:

Als je Logic in combinatie met de amt gebruikt check dan eens in menu "Options>Song Settings>Synchronisation Settings>tabblad Midi." Staat er misschien bij "Transmit midi clock" zowel de poort AMT8 out 0 (all) en een andere poort waar de jp op zit beide aangevinkt? Dit mag niet. Geeft een 2x zo hogere clock.

edit: stupid me, het was cubase natuurlijk waar je mee werkt.

gebruik cubase idd. ik heb 2 van die amt8 interfaces en bij beide geeft ie die problemen. zou het kunnen dat deze interfaces gewoon niet zo geschikt zijn voor cubase? ik lees regelmatig dat dat emagic spul meer voor logic is. hoe dan ook, binnekort komt er een te koop. ruilen voor een midex8 mag natuurlijk ook:P

Back