adam a7

goran

1984
Hey,

Ik zoek goeie monitoren om mee af te mixen, heb nu de krk rp8 maar ben daar ben ik niet zo super tevreden mee, ik heb de adam a7 op het oog, heeft iemand hier al ervaring mee of kent iemand andere monitoren die perfect zijn om mee af te mixen?

Ik overweeg deze zomer ook aan de Adams te gaan, de A7 of de P22a, en bij mij stonden tot een maand geleden ook RP8's. Ik kon daar zelf helemaal niet mee uit de voeten. E.e.a is zeker deels ook van de persoon en het soort muziek dat je maakt afhankelijk.

Check www.morelmuziek.nl in Veenendaal eens. Daar hebben ze vaak de Adams monitors in de winkel opgesteld staan (maar niet altijd op voorraad dus zou ze zeker eerst even bellen), samen met veel andere goede monitors. Morel is een zaak waar ze veel kennis weten koppelen aan goede service en goede prijzen.

Succes ermee.

dankje man :biertje:

In principe ga ik het voor hiphop en techno gebruiken, vind het belangrijk dat het (h)eerlijk en strak klinkt, iets wat ik met me rp8 niet heel erg heb

KRK is inderdaad ellende, althans, dat vind ik. De Adam A7 klinkt echt superieur in het hoog door de ribbontweeter. Echter vind ik het (mid)laag teleustellend. Blurrig, ongecontroleerd. Ik ben toen de tijd voor de Genelec 8040 gegaan. Ik moet er wel bij zeggen dat voor het geld de Adam heel leuk is. Het hoog is misschien nog wel beter dan de 8040, echter kon mij dat niet over de streep trekken.
Hoe dan ook , lekker gaan luisteren zeg ik.

Origineel geplaatst door jappo112
KRK is inderdaad ellende, althans, dat vind ik. De Adam A7 klinkt echt superieur in het hoog door de ribbontweeter. Echter vind ik het (mid)laag teleustellend. Blurrig, ongecontroleerd. Ik ben toen de tijd voor de Genelec 8040 gegaan. Ik moet er wel bij zeggen dat voor het geld de Adam heel leuk is. Het hoog is misschien nog wel beter dan de 8040, echter kon mij dat niet over de streep trekken.

Ik denk dat het erg persoonlijk is. Veel mensen in mijn omgeving vinden die KRK's erg lekker werken. Er zit heel veel power / punch in, voor veel dance-achtige muziek lijken ze erg geschikt. Maar voor de dingen die ik doe (Zuid-Egyptische elec^tri^po^wi en Mid-Maleisische bruiloftsmetal *D ) vond ik ze aanzienlijk minder geschikt.

De P22a's van Adam zouden in het mid-laag ook wat steviger zijn dan de A7's. Maar ik heb ze zelf nog niet heel goed beluisterd, en ze zijn weer een stukkie duurder. Ik ga ze zelf binnenkort ook nog eens beluisteren in Veenendaal. Grappig trouwens wel dat als alternatief voor de Adam's bij Morel ook meteen de Genelecs 8040 werden genoemd. Zelf ben ik echter nooit zo weg geweest van de Genelecs. Ik heb altijd het gevoel dat ze het allemaal wat te mooi laten klinken. Maar ik geef meteen toe dat ik zeker geen expert ben. Het een en ander aan reviews en gebruikerservaringen lezen, de gemene delers en de unieke opmerkingen eruit vissen en, met wat eigen opnames bij je, naar een zaak met verkopers met verstand van zaken gaan lijkt me de beste combinatie. Als iemand als Mischa hier op het forum ook monitors zou maken die voor mijn ruimte geschikt zijn + ook nog in mijn budget zouden passen zou ik hem meteen aan het werk zetten.

Vergeet niet dat ribbons nog niet kunnen tippen aan de betere dome tweaters . Ribbons staan bekend om de hogere vervormingen . Vervorming word vaak omschreven als meer details .

Ribbons kunnen ook pas bij een 2,5 khz ingezet worden . Dit betekend dat je met een 5 inch woofer nog een leuke overgang kunt maken maar een 6 1/2 inch is eigelijk al te groot en zal gaan bundelen bij een 1,5 khz wat heel slecht is . Helaas word ook bundeling als krispy en helder omschreven .

Een monitor die het laag en laag mid goed en strak weergeven kan is meestal minder goed in staat om het mid kleurings vrij te weergeven . Jammer is het dat juist dit type steeds meer gebruikt word omdat het krachtiger moet en kleiner en ook nog eens lager . Anders omschreven .De woofer conusen worden zwaarder de magneten sterker . Je zou kunnen zeggen dat de monitors steeds slechter worden omdat juist kleuring verkoopt en dat een nog kleiner kisje met sleufpoort ( hot ) is en natuurlijk de ribbons wat ook verkoopt .

Een dun papieren woofertje van 5 inch in een wat grotere behuizing met een normale tweater klingt al snel beter .

Ik speel al een tijdje met de gedachte om een DIY pakketje samen te stellen met een echt goede laag mid woofer met een geweldige tweater + alle materialen en tekeningen .

Als je bij de gamma iets kunt laten zagen en zelf wat kunt solderen ( of iemand kent ) heb je al snel een veel betere monitor . Die is dan wel passief maar dat is voor een 2 weg helemaal niet zo schadelijk als men denkt . Zodra je een x-over in de 80 tot 500 hz wil is een passief filter een stuk minder dan een actiefe oplossing .

Zelf iets bouwen is ook nog eens leuk en leerzaam . Nadeel is dat het niet veel goedkoper is dan een actiefe japanner .

Qua lay-out is de Adam zeker de mooiste

Attachments

• bx_a7_xl.jpg
    bx_a7_xl.jpg
    50,2 KB · Bekeken: 119
A7

A7

ik persoonlijk ben het er niet mee eens dat de mid/laag ongecontroleerd overkomen. juist de A7 vind ik in deze prijsklasse de perfecte verdeling van hoog, mid en laag en ook kan je dit achterop de speaker nog naar je wens instellen.
Ik heb talloze monitors gehoord en vond dat de A7 opvallend mooi en strak bleven ook als je de muziek heel erg zacht zet. elke partij bleef even duidelijk hoorbaar!
wat ook erg handig is is dat de powerknop aan de voorkant zit waardoor je niet steeds achter de speaker hoeft te gaan.
Ik heb de A7 vandaag in Feedback Rotterdam gehaald en ben zeer zeer tevreden over de kwaliteit.

ik heb het geluid van de A7's goed tot me door laten dringen en ik kan er weinig anders over zeggen dan dat ik het waardeloze monitors vind.

het mid is vrijwel afwezig; je kan gewoon een hoorbaar fysiek gat tussen de woofer en de tweeter plaatsen, en ik ben er dan ook van overtuigd dat adam bij deze speakers weinig aandacht aan een goede crossover hebben besteed.

het hoog is door de ribbon tweeter overigens wel lekker silky smooth, maar het wordt niet gecompenseerd, dus een strakke mix maken blijft al snel uit bij deze speakers.

als je iets meer zou uit willen geven dan zou ik een setje dynaudio BM5a's aanschaffen. neutraal, open en qua vermogen zit het ook wel goed

Ik speel al een tijdje met de gedachte om een DIY pakketje samen te stellen met een echt goede laag mid woofer met een geweldige tweater + alle materialen en tekeningen .
.

dat lijkt mij een super plan ! ik ben heel erg benieuwd wat de kosten dan ongeveer zouden zijn. zoiets is leuk en leerzaam !

Ik heb een set BM5a's. Ben momenteel ook naar andere monitoren aan t kijken, omdat de definitie niet uit een BM5a komt.

Naar mijn idee heeft een 5a een aantal problemen: ze klinken erg wollig (heel mooi om ontspannen naar te luisteren), ze missen een compleet ultra hoog gebied, En vocals perfect in de mix leggen, dan kan er niet op, want als ze op een 5a perfect in de mix liggen, zijn ze eigenlijk te hard aanwezig (als referentie hiervoor is een NS10 gebruikt)

Ik vind de sound van de Adams kastjes (zelfs de A7), erg prettig. Het hoog loopt wat hoger door, en daardoor hoor je beter wat je doet in je afmix. Laag is inderdaad niet echt aanwezig in een A7, maar daarintegen kun je voor die prijs echt nog wel een leuke sub erbij leggen.

Momenteel ben ik aan het kijken naar P33's van Adams, of S3a. Deze speakers zijn wel extreem geschikt om kleine details in je mix, en in mastering aan te passen.

Als je naar Adams gaat kijken, zou ik zeker ook meteen een stapje hoger kijken, en vergelijken.

GRTZ

ik persoonlijk ben het er niet mee eens dat de mid/laag ongecontroleerd overkomen. juist de A7 vind ik in deze prijsklasse de perfecte verdeling van hoog, mid en laag en ook kan je dit achterop de speaker nog naar je wens instellen.
Ik heb talloze monitors gehoord en vond dat de A7 opvallend mooi en strak bleven ook als je de muziek heel erg zacht zet. elke partij bleef even duidelijk hoorbaar!
wat ook erg handig is is dat de powerknop aan de voorkant zit waardoor je niet steeds achter de speaker hoeft te gaan.
Ik heb de A7 vandaag in Feedback Rotterdam gehaald en ben zeer zeer tevreden over de kwaliteit.

Ik heb zaterdag ook even wat speakers geluistert bij midi Amsterdam alleen was de keuze snel beperkt voor 800 euro voor een paar speakers.
Dus bleven er nog maar een paar over voor dat geld Adam a7 en de Genelec 8020ap die ze daar hadden staan.

Nu vondt ik wel dat Adam a7 erg veel laag had wat de rest over heerst waar door ik het idee had dat mid hoog niet goed over kwam.
Heeft dat met de knoppen achter op te maken want van de verkoper mochten we niet achter de knoppen komen waarom geen idee zal wel reden hebben.

Maar verder vindt ik het erg mooie speaker om te zien.

En over die Genelec 8020ap was de verkoper minder antisiast over omdat hij vondt dat zangers(res) net een was knijper op zijn neus had.
Maar leek wel of de Genelec beter klonk.

Nu is mijn vraag is het mogelijk om het laag iets weg te draaien zo dat minder laag hoor achter met die knoppen.
En is de adam a7 ook goed geschikt voor electro/house/techno/synthpop te maken.

Want ik wil wel goede reverentie speaker hebben voor mijn muziek.
Ik weet het zijn erg weinig speaker die ik geluistert heb maar voor hun wel de beste voor die prijs klasse wat ze in huis hebben staan denk ik.

Havelock => Sebastian

Interessante thread dit!

Ik zit zelf namelijk al een tijd met het idee om nieuwe monitors aan te schaffen en de laatste tijd zie / hoor ik steeds vaker de naam Adam Audio vallen.

Nu zoek ik iets van rond de prijsklasse 1000 euro per stuk.
De Adam Audio P33-A leek me wel heel interessant, alleen heb ik geen zin om naar Duitsland te rijden om deze te kunnen beluisteren.

De andere optie waar ik veel goede verhalen over hoor is de Dynaudio BM12a

De BM6a (versie 1) heb ik al meerdere malen gehoord en die bevallen mij wel.

Moeilijke keuze!!!

ik heb 3 maanden op de A7's gewerkt en voor de prijs zijn ze erg goed. met een kleine sub erbij is het volgens mij een erg goede deal. de mix vertaalt vrij goed. wel duurde het even voordat ik doorhad dat ze qua bass de boel wat onderdrukken. maar dat leer je wel als je je mix op verschillende systemen afspeelt. dus.. top, ik heb ze zelf ook.

bij "de winkel in Eindhoven" hebben ze vaak adams kasten staan. Laatst ook een keer die P33's.

@ subgroover: Als ik jou was, zou ik eerst erg goed testen voordat je op Dynaudio's over gaat. BM6a's en B15's heb ik niet gehoord, maar mijn ervaring is dat de BM serie soms een beetje TE mooi klinken. Ik gebruik zelf BM5a's en ben nu toch ook op zoek naar een kwalitatief veel betere monitor. Wellicht is PSI iets om een keer te beluisteren, schijnt echt heel goed te zijn!

GRTZ

de bm5a is dan ook 't instapmodel en is 2x zo goedkoop als de bm6a, dus je kan niet meteen een lijn trekken door de hele serie

ik zweer ondertussen bij de bm6a, maar dat komt omdat ik ze door en door ken.. vervangen zal ik nooit doen, eerder een extra set monitors ernaast

Al die technische verhalen hier heb je niet zoveel aan, ik was ook een tijdje zo maar dat heeft mij niet snel aan goede speakers geholpen.
Ik heb de a7's gekocht bij Morel ( topservice :biertje: ) voor hiphop, en hoewel ze wel wennen zijn, vertalen ze mixen echt goed voor de prijs.
Ik vergeleek m met de Gelec 8040 (de 8030 zijn t niet echt waard) en die klonken "mooier". dus als je wilt dat je mix al mooi klinkt voordat je iets afmixt moet je die voor 300 extra halen.
De a7 kun je zien als n soort drillsergeant die je muziek blijft afkraken totdat je hem goed heb, maar die er wel verstand van heeft.
Laag is strak, maar niet erg diep dus vergis ik mij af en toe in de hoeveelheid bas die eigenlijk in de mix zit ( ff goed luisteren en dat is zo weer verholpen ), maar daar gaat een simpel subje wat aan veranderen.
anyway mijn conclusie is: ga luisteren, laat je niet te snel verleiden tot "mooi" klinkende speakers, en met sub is dit echt een goed en strak setje monitors! :dj:

Back