Studio op zolder met drie schuine muren (dak!)

MonoTron

Initiating Sequence..
We hebben een huis op het oog, met daarin een perfect kamer voor mijn studio. Op zolder, zonder aangrenzende buren, dus wat dat betreft helemaal ideaal.

Het enige probleem is dat het een dak op deze zolderkamer aan drie kanten schuin is en nogal wat balken heeft. Het is een huis uit 1946. Nu is dat een beetje onhandig, want een rechte muur is wel makkelijk. Maar nu vraag ik me af of het wat geluid zelf betreft een probleem is met drie schuine wanden. Krijg je hierdoor vreemde reflecties of een moeilijk te monitoren geluid??

Ik was al een beetje aan het kijken in de 'mijn studio/Crib' thread, maar ik zie niet echt veel mensen met een soortgelijke ruimte.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips o.i.d.

Ik zal er snel een foto van proberen te maken, dat praat wat makkelijker!

ik zit zelf ook met m'n zooi op een zolder. Welliswaar met 2 schuine wanden.

Op zich heb ik weinig problemen met de ruimte, miss vanwege de schuine wanden heb je minder last van staande golven.

Maar ik kan me daarin vergissen.

Enige probleem wat ik heb zijn de harde schuine wanden. Die zijn bekleed met een soort mfd met kunstof toplaag schroten en dan nog de laminaat vloer. Erg veel reflecties daardoor dus. Heb al wat doeken links en rechts hangen en dat maakt het hoog in ieder geval beter.

Ben wel benieuwd naar reacties van mensen die akoestisch wat meer diepgang kunnen geven.

schuine wanden hoeven geen probleem te zijn. Ik zou me eerder zorgen maken over de temperatuur recht onder het dak als het zonnetje erop schjint...

Origineel geplaatst door Hazes
Ik zou me eerder zorgen maken over de temperatuur recht onder het dak als het zonnetje erop schjint...

Daar bestaat een apparaat voor. Dit noemen we "airco". :eureka:

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Daar bestaat een apparaat voor. Dit noemen we "airco". :eureka:

Dat wordt een hele dure grap om die de hele dag aan te laten staan...

Ik heb ook een studio op mn zolderkamer(wel met airco btw) en het kan idd. erg warm worden in de zomer, maar niet zo warm dat je schade aan je apparatuur krijgt lijkt me, hooguit als de zon er echt direct op staat. Het is mij nog nooit overkomen in ieder geval. De vissen in mijn aquarium in de kamer ernaast zijn alleen niet zo blij met de hitte maar die hebben straks ook hun eigen airco...

Worden de vloeren ook gedragen op houten balken ?

Zojaa, dan heb je hele andere dingen om je zorgen over te maken ;)

Mijn tijdelijke studio heeft ook even in z'n zolderkamer met 3 schuine muren, rechtstreeks onder het dak gezeten, oud huis, houten vloer op houten balk.

De 909 clap klonk daar al als een donderslag door het hele huis, alles resoneerde, laag werd ontiegelijk versterkt....kortom; NIET TE DOEN dus. Voor mij was het iets tijdelijks, maar als jij gaat kopen zou ik me bedenken :)

Tetrahedron

Tetrahedron

haha, logos heeft speciaal een ruimte met 3 schuine wanden gebouwd voor de klank.

http://logosfoundation.org/architecture/tetrhall.html

kan daar soms wel funny worden

+ een jaar geleden heb ik opnamen zien masteren in een zolderkamer, ging akoestisch gezien goed, maar wel onhandig dat je niet overal kon staan. daar moet je een goed ingebouwde kasten etc systeem op vinden.

+wel eens testen of je de klank buiten niet te hard hoort dan.

Thanks voor de tips!

Het is inderdaad op een houten vloer op houten balken. Ik zal wel iets moeten verzinnen voor het geluid. Ik zal het eerst eens testen als ik erin ga. Ik zit er iig aan te denken om m'n speakers op te hangen met een soortgelijk systeem als dione heeft. Dat scheelt weer voor de hoeveelheid 'contactgeluid' (of hoe heet dat ook alweer)
Maar, er zijn iig geen buren recht naast en de slaapkamer is een verdieping lager en aan de andere kant, dus wat dat betreft valt het mee. Alleen evt logees zullen de 909 maar een nachtje moeten accepteren :D
Qua hitte in de zomer moet ik het nog bezien. Er is een klein klapraampje, dus kan wel goed doorluchten. Ik heb het niet zo op Airco's, dus die zal er wel niet komen, evt een ventilatortje.
En verder zal ik geen laminaat leggen, maar vloerbedekking en dan wat doekenaan de muren ofzo, dat scheelt weer een beetje 8)

Hmm ik ben ook aan het zoeken naar een huis en daarbij speelt de ook mee of er ruimte genoeg is voor een fatsoenlijke muziekruimte. Zolders ben ik geen fan van, wat al genoemd is, is de warmte.. Verkijk je er niet op. Maar ik denk dat qua akoestiek het wel ok is die schuine wanden! Al denk ik wel dat je doordat je een iets "dodere" ruimte hebt, je automatisch je muziek harder gaat zetten (wat natuurlijk helemaal niet erg is ofzo :D )

Ik heb een zolderkamer gehad met 2 schuinen wanden en moet idd toegeven dat als het 30graden is buiten het lekker warm is tussen je appratuur. Ik had het geluk met een groot raam wat open kon en had en blower erbij staan om een beetje te ventileren (een goede airco lijkt me erg prijzig) en dat was opzich wel te doen hoor.

Die schuinen wanden hebben mij altijd veel plezier gedaan. Ik heb eigenlijk nooit echt last gehad van staande golven. Zo ver mijn oor kan rijken natuurlijk. Ik had wel 2 laags vloerbedekking liggen en Godrijnbanen opgehangen van een meter breed met telkens een meter er tussen. gewoon vast geniet aan de mdf-platen en een beetje plooi ingevouwen. Doek kost niks op de markt :eureka:

En anders een studio buiten de deur?
Ik woon 3 hoog in een flatje en heb nu de luxe om op 2 plekken te werken en moet zeggen dat dit wel lekker gaat zo.
Als je dan een keer voluit wil blazen dan kan dat zonder mensen een hartverzakking te veroorzaken.
Thuis werken heeft wel het voordeel dat als je moe bent, je zo je nest in kan duiken.. :Z

Mhh.. Zolder.. Ik zou een beetje een toekomst beeld nemen want het word elke zomer warmer, en ook eerder en tot later? Airco ben ik ook echt geen fan van das nie goed voor je man word je mega ziek (ligt eraan hoe hard je m moet zetten). :)

IK denk dat de warmte niet echt ''super' problematisch wordt. Een blower en een raampje open en dat gaat wel. Ik moet alleen even voor mezelf uit rekenen hoe ik het ga neerzetten aangezien je door schuine muren wel wat ruimte mist doordat je niets tegen de muur kan zetten. Misschien dat ik m'n zooi eerst in het kamertje eronder zet, alleen daar is wat minder ruimte. Ik heb dan wel wat meer tijd om te bekijken hoe warm het nou wordt in de zomer en hoe ik het wil indelen. Er hangt ook zo'n leuke stutbalk net boven hoofdhoogte, dus wellicht dat dat ook invloed heeft op het geluid. De tests zullen het uitwijzen. Ik hoop toch wel dat ik op korte termijn erin kan!!

Een studio buiten de deur is geen optie. Het kost onnodig geld en ik wil gewoon achter de knoppen kunnen duiken als ik een idee heb.

Ik zou idd wel een stuk vloerbedekking erin leggen, dat maakt de ruimte al een stuk beter. Daarna zou ik gewoon je spullen erin zetten en dan kijken of er specifieke problemen zijn waar je wat aan wilt doen.

Over de warmte zou ik me niet zo heel erg druk maken. In NL is het namelijk niet iedere dag 30 graden (slechts en dag of 15 per jaar). Een raampje open en een ventilator aan kan wonderen doen.

Back