mpc3000 vs mpc60

dit stond op mpcforums over het verschill tussen de s3x00 en s3x00xl

he s-xxxx/i series of samplers where made in japan and used the exm002 and exm008 memory modules the s2800i and s3000i were cut down versions of the s3000 board series they only had 2 exm connectors for ram so that they could only access 16mb of ram

the boards are identical to the s3000 they just did not connect the extra sockets they all use the same os v2.0 and its the same manual for all

the s3200 had all expansions fitted

the 2nd filter board
digital output input boards
smpte boards
scsi board

all versions can be upgraded to s3200 status except the cd3000/i and s2800i due to no room for filterboard
due to the main board being under the output board

all can be made to 32mb the s2800/cd3000/i/s3000i which need additional soldering

the early s-series samplers used the mpc3000 engine and adc and dac chips and output boards they have a crisp sound and sound more analog than the xl range

the xl range where made in china to reduce costs

the xl range did not have fx built in but required the fx card expansion for efx
the xl range also used standard simms for memory modules making it cheaper for the consumer to upgrade
the xl also could be upgraded with the 2nd filter board but it is not the same as the filter board as the s3000 series

the s3000 series filter board used the same exm socket as the memory modules and wont fit the xl range
the xl range used newer adc and dac which offer better noise floor and sound but because of this they sound more clinical and digital and harsh

the xl range added the 8mb battery backed ram/rom boards for storing sound when switched of but were very expensive and now impossible to get

de 3000 is gewoon een 16 bits sampler
(zelfde engine als de S3000)
kwa verschillen is het opzich naast die 12 bit engine niet zo groot
je hebt bij beide 4 midi uitgangen
2 midi in
alleen heeft de 3000 meer geheugen en standaart scsi aansluiting
beide moet je opgehoor editten (zoals het hoort dus)
Als je een 60 neemt moet je een lading floppies regelen. of met de scsi optie.
Als je gewend bent met een wave editor te editten (op zicht) dan zijn beide machines niks voor jou.
Ze klinken beide ongelooflijk lekker.

:halleluja aan de mpc series!

Met de MPC Editor gaat dat anders prima. Ik kan m'n 44.1 kHz 16 bit samples gewoon op een MPC60 floppy zetten en dan in m'n MPC60 laden.

mpc 60 vs 3000 ... ik zou zeggen koop ze beide.
ik heb ze beide en kan nog steeds niet kiezen op welke ik wil werken dus ik midi link ze.
het zijn allebei echt heel vette machines, buiten m'n sp1200 ,m'n lievelingetjes.

en owja de mpc 60 mk1 klinkt niet zoals de s950
aangezien je de sample rate zelf kan instellen bij de s950 kan je een totaal andere sound maken.
ik heb de s950 wat laten samplen op 40khz en het klinkt toch anders dan de mpc 60mk1
misschien de zelfde engine maar NIET de zelfde sound
ook heeft de s950 andere functies en wel mono mode , de mk1 zonder os 3 niet.

de 3000 heeft niet alleen meer geheugen en hogere bit-rate etc.
hij heeft ook meer functies in de software (ik heb wel os 3 valixi) en als je mazzel hebt vga output
en de floppy slikt makkelijker hd floppys de 60 wil wel eens moeilijk doen.
het scherm is blauw ipv groen wat ik klote vind om naar te kijken na een uur.
daarom is vga handig.

Met de MPC Editor gaat dat anders prima. Ik kan m'n 44.1 kHz 16 bit samples gewoon op een MPC60 floppy zetten en dan in m'n MPC60 laden.

zodra de samples in je mpc worden geladen zijn ze geen 44.1 khz en 16 bit meer.
hij laad ze in het geheugen als 12 bit 40khz. het zou anders wel jammer zijn van de sound.
maar gelukkig is dit niet het geval :okdan:

Leuke setup heb je. 8)

Ik zou trouwens liever een blauw backlight willen hebben, omdat ik dat mooier vind, al zal het groen met zwarte letters minder vermoeiend zijn om langere tijd naar te kijken.

Je kan ze niet vergelijken...allebei kopen en de MPC60 truuk doen om lekker dikke sounds te krijgen...

en dat is?

sneller samplen en lager pitchen of iets anders?

Laatst een setje 808 samples in mn 950 opgenomen (booooommmruisssss). beat op de nemo en lekker phreaken met fx door de soundcraft 200.

en dat is?

sneller samplen en lager pitchen of iets anders?

Het signaal hard de MPC in sturen, denk ik.

Nog maar ns zeuren om dat testprogram, zijn daar geen wavjes van te trekken? :)

jazeker. Kheb redmatica autosampler. Wat wil je iedere toets 8 seconden C-1 tot C7?

Ik denk dat de truuk layeren is. Dus dezelfde sound meerdere keren triggeren. Wordt ie lekker vol van.

ik had dus de mpc3000 gekocht en was er eerst heel blij mee.
maar op den duur vond ik het een heel gedoe om er mee te werken en merkte ik toch de beperkingen van gebrek aan inboard effecten ed. wat me vaak weerhield om hem te gebruiken.
koos dan eerder om het met ableton live te doen omdat je veel flexibeler bent, meer mogelijkheden en sneller resultaat hebt.
nou weet ik dat gemakzucht geen goede rede is maar nu staat de mpc al langer dan twee jaar werkeloos aan de kant.
vandaar dat ik heb besloten hem weg te doen... krijg er waarschijnlijk ooit nog wel eens een steekje in mijn hart van maar ik wil geen synthmuseum gaan opbouwen.
hou de sp1200 wel vanwege het uber brute geluid.

hallo,

Is er een verschil tussen de MPC60 MkI en MkII m.b.t. midi uitsturing?
Ik zit te denken aan een mpc60 aanschaf, maar ik wil natuurlijk wel dat de PAD's midi uitsturen.

Ik denk dat je eerder moet kijken naar de verschillen tussen de 2.xx en de 3.10 operating systems.

Ik heb inderdaad een en ander gevonden over midi uitsturing door de pads.
Je moet vanaf os3 als je dat wil (dat staat nota bene in deze thread, gewoon overheen gelezen ;))
Ik heb op andere sites ook gelezen dat er mensen zijn die Os03 weer een achteruitgang vinden..
Oftewel: experimenteren maar! En zien wat ik er zelf van ga vinden.

os2 is prehistorisch,het verschil met os3.10 is immens.

Back