Korg Delta, Lambda en Sigma

JohnDoe24

Gedeactiveerd account
Mischien wel het meest onderschatte lijstje synths, maar ik vind ze best tof.

Zelf heb ik volgende week een Delta met ingebouwde chorus, als je dit "ding" door wat effecten haalt kan je er echt leuke dingen mee doen. Het sterke aan deze synth is dat je de string sectie afzonderlijk van de synth sectie kan uitstuuren naar je mixer, en zo een beetje Jarre achtige string geluiden kan maken.

Een collega/vriend van mij heeft een Sigma, dit is echt een raar ding. Goed voor zware bassen, en raare geluiden. Ik weet er niet zo veel van, maar het is toch wel een leuk ding met een vrij aparte aanstuuring en routing.

Het enigste waar ik nog niet op gespeeld heb is een Lambda, maar dit is volgens mij een soort combi tussen een synth en een orgel.

Is er nog iemand die ervaring met een van deze 3 heeft en wilt vertellen wat hij ervan vind? Ik lees het graag.

Begin jaren 80 heb ik mijn [ex] korg delta gekocht , omdat dit voor mij de enige betaalbare volledig polyfone synth was.
De Polysix was toen nog niet uit.

De synthesizer gedeelte was eigenlijk het enige bruikbare, naar mijn mening, van deze kast.
Maar het is meer een "opgevoerde" orgel.
Veel mee zitten prutsen , maar uiteindelijk heb ik er maar 2 echte goede geluiden uit kunnen halen wat bij mij een beetje inzetbaar was.
Namelijk een trompet achtig geluid, en een kitaro achtig fluit geluid.
Het string gedeelte van de delta heeft mij nooit echt kunnen bekoren.
Ik heb er al eens heel arsenaal aan effecten aan losgelaten en het geluid was nog steeds k*t.
Uiteindelijk maar een heavy distortion er achter gehangen voor een leuke lead.

Het filter klonk wel goed, maar je kon de resonantie niet laten "fluiten" [zelf oscilleren]
De joystick was in een woord, fantastisch.
Erg naukeurig in gebruik.
Dat ding mis ik eigelijk in de meeste moderne synths.

Na 25 jaar een haat/liefde verhouding met de delta te hebben gehad, heb ik hem maar weggedaan.
Eerst dacht ik dat ik hem zou missen, maar dat is nu na een paar maanden nog steeds niet het geval ;)

Zelf heb ik al heel lang een Korg Sigma en eigenlijk hou ik niet van dat ding.
Heeft alleen een rijtje presets en je kunt weinig aan de matige klank veranderen.
Bassen en fluitje klinken wel aardig en de S&H en vooral de noise klinken heel mooi.
Een sigma heeft twee joysticks en met een ervan kun je vol het filter plus S&H mee aansturen.
Zelf heb ik hem weinig gebruikt en ik heb al meerdere pogingen gedaan hem te verkopen maar nooit gekregen wat ik ervoor wilde hebben. Uh... nog een poging: voor 150 euro is ie te koop ; )
Wel met krakende knoppen omdat ie zo weinig gebruikt is.
Niemand? Nou dan hou ik hem zelf wel weer en zo gaat dat met die dingen :D

Het valt me een beetje op dat de meeste het geluid niet zo goed vinden van de lambda, delta of sigma. Maar het is juist precies wat ik zoek, ze zijn uitermate goed geschikt voor die kenmerkende jaren 70 jarre/vangelis sound waar ik al best wel lang naar opzoek ben, van die typische phaser strings of zware donkere bassen.

Ik heb 2 sites gevonden vol met wat samples van de delta en lambda, en ik kan iedereen het wel aanraaden om ze eens te beluisteren.

Korg Delta samples (onderaan):
http://homepage.mac.com/synth_seal/html/ds_delta.html

Korg Lambda samples (ergens in het midden):
http://www.carbon111.com/lambda.html

Laatst gewijzigd:
Voor die typische jaren 70 sound van Jarre en Vangelis heb je een ARP 2600 nodig en met zo'n Korgje gaat dat niet lukken. Die strings met phaser van Jarre (Oxygene) kwamen trouwens uit een Eminent 310 orgel. Zoek op Youtube naar Jarre en daar kun je het zien:

http://www.youtube.com/watch?v=xVr72UcCvkk

Een Sigma is trouwens monofoon en door de afwijkende voltages van Korg kun je hem niet laten aansturen door andere merken.

Ik weet dat ze gemaakt werden met een eminent en een smallstone phaser, maar die mp3's op die website komen ook best aardig in de buurt. Uiteraard is het natuurlijk niet zo dat je "per see" dit of dat nodig moet hebben om "zus of zo" te kunnen imiteren. Aangezien ik geen geld, tijd en plek heb voor een arp2600 moet ik het dus met iets doen wat ik zelf genoeg in de buurt vind komen, en wat betaalbaar is. Dan vind ik persoonlijk de delta een goeie optie.

Daar komt bij dat de ARP2600 een ontzettende cultstatus heeft verworven, en iedereen er vrijwel automatisch positief over is.

Origineel geplaatst door Rianne_SynthiA
Zelf heb ik al heel lang een Korg Sigma en eigenlijk hou ik niet van dat ding.
Heeft alleen een rijtje presets en je kunt weinig aan de matige klank veranderen.
Bassen en fluitje klinken wel aardig en de S&H en vooral de noise klinken heel mooi.
Een sigma heeft twee joysticks en met een ervan kun je vol het filter plus S&H mee aansturen.
Zelf heb ik hem weinig gebruikt en ik heb al meerdere pogingen gedaan hem te verkopen maar nooit gekregen wat ik ervoor wilde hebben. Uh... nog een poging: voor 150 euro is ie te koop ; )
Wel met krakende knoppen omdat ie zo weinig gebruikt is.
Niemand? Nou dan hou ik hem zelf wel weer en zo gaat dat met die dingen :D

hey rianne ...leuk een sigma heb m gehad en geruildt tegen een microwave,...had ik ook 300 voor betaald ongeveer
iig ik vindt t wel een leuek bak hoor ,...
want je kiest idd een aantal blokken waar weer per blok div kleien wijzigingen te maken zijn [short / long decay ]
sommige release ,...sommige tune sommige weer iets andesr weet ff niet meer uit mn hoofd
maar dat filter erop was fett ,..twee joysticks idd
eentje konje instellen ,...voor pitch/ filter anders was d8 ik pitched envelope

lekker klankje
maar is wel aardig gebaseerd op "organ "sound is tioch wel een synth vindt ik je kan wel degelijk wat instellen ,...s/h wast tofmet een bepaalde filter instelling erop met bv modulatie aan en een fx erachter [ruimtelijk] goed voor spacey / zweverige muziek ...
wat wel minder was dat t met de signaal selector switch moest je kiezen tussen left synth / en right gedeelte dat ging doro t filter [waarom raan alty alerte sound dus
k vondt er wel leuke modulatie op zitten ,...ook iets van aftertouch ,......en een van de weinig die gewoon netjes cv en gate achter op heeft en vco/vcf[Q] cv ingangen
wel rare scaling +/- 3 volt ofso ,..werkte wel had er wel een cv touwtje ingestopt ,...

nou met een beetje dejuiste instelling [van bv de fuzz en gitaar preset ,..en best rauwe sound filter vindt ik erg goed ,..ook een soort van low/high pass filter van links naar rechts

rianna aster nog vakantie cash overblijft ,...[ ik koop warschynlijk een dss1]
hebje misschien en geintreseerd ....ikkuh!
ik heb m gehad en best leuek dingetje - t probleem bv met een string synth
ala siel orchestra / korg delta is geen aansturing ...minder altyd eg !

en wat major hostage wil lukt best met die bakkje s,..denkik ...
ik vindt t altyd zoo raar dat asej zweverige .... jarre achtige sounds wil moetje dit / of dat hebben anders kan t niet

maakje eiegn variant ,..ik begin ook altyd met een "gehoord ergens "idee ....dus van iets watk ken kom mestal wel op iets lekker / anders uit

Die Delta klinkt zeker lekker; jaren 70 strings en lijkt veel op zo'n Eminent, Solina, Elka of Crumar Trilogy (heb ik zelf).
Phaser eroverheen en prachtig. Die Lamda kende ik nog niet eigenlijk maar lijkt klankmatig op zowel Sigma als Delta.
Ik neem aan dat het de bedoeling was van Korg dat je een Delta en Sigma samen moest hebben?
Ik heb besloten om die Sigma nog niet te verkopen omdat ie met die Trilogy prachtig samen klinkt: Trilogy heeft drie aparte uitgangen (orgel, strings (het mooiste gedeelte van de Trilogy) en synth (een van de slechtste synths die er bestaan maar als onderdeel van drie uit de Trilogy past ie klankmatig mooi bij die bloedstollende strings en het jaren 60 orgeltje). Sigma heeft twee uitgangen en dat is ook zo leuk aan dat ding. Ik heb er een haat/liefde verhouding mee en grappig dat meerdere mensen die een Sigma hebben gehad er nu weer een terug willen omdat ze hem missen.
Als ik hem verkoop is dat wegens ruimtegebrek en als ik moet kiezen vliegt die Sigma er het eerst uit. Loop ik wel het risico hem later toch te gaan missen; het fluitje, trompetje, reed en die andere maffe orgelpresetjes met klikklakknoppen. Wel zo dat je die presets gelijktijdig kunt gebruiken en als je niet uitkijkt heb je zo een Moog Modular-klank bij elkaar }:| In full stereo ha ha.
Die aftertouch voor vibrato en pitchbend speelt waanzinnig mooi: je hoeft niet te hard of te zacht te drukken maar is precies goed.
Arp 2600 (in de jaren 70 al met een prijskaartje van 12000 gulden of een heel jaarsalaris van een arbeider) en een Sigma kun je niet vergelijken natuurlijk.
Bepaalde synths lijken of ze voor elkaar gemaakt zijn en vullen elkaar zo mooi aan. Arp 2600 met jaren 70 strings met phaser en dan nog een EMS met delay erbij. Veel synthesizermuziek is gemaakt met zo'n supertrio: Jarre, Schulze TDream etc.

Origineel geplaatst door Rianne_SynthiA
Die Delta klinkt zeker lekker; jaren 70 strings

van de delta vond ik het stringsgedeelte meer de moeite waard dan het synthgedeelte, maar de lambda vind ik toch wel veel mooier klinken en ook al lijkt het niet zo, ik vind dat je nog veel kanten opkan met het geluid.

Ik heb sinds enige tijd een Sigma in bezit en ik moet zeggen dat hij me erg goed bevalt.
Het is een wat vreemd geval, hij werkt in elk geval niet zoals de meeste standaardsynths. In eerste instantie lijkt het ook een apparaat met weinig mogelijkheden, maar als je wat verder gaat experimenteren kun je er erg leuke geluiden uit halen vooral ook in combinatie met de ringmodulator en noise.
Het is ook zeker de moeit waard om hem aan te sluiten op een cv converter (Hz/v) en er sequences mee af te spelen, de klank heeft een sterk jaren 70 karakter.
Maar vooral ook het solowerk daar is de Sigma erg sterk in mede door de dubbele pook en aftertouch op bend up, down of vibrato (helaas niet op het filter)

kortom, een beetje vreemd maar wel lekker.

De Sigma speelt een dominante rol op mijn nieuwe CD. ;) En op al het werk van Wavestar en John Dyson. De solo in "The last rumba" op "Magnetic fields" van Jean Michel Jarre komt ook uit een Sigma.
Geen synthesizer, maar wel onderschat. Je kunt alle presets tegelijk gebruiken en met kruismodulate geeft dat een heerlijk smerig geluid.

De solo in "The last rumba" op "Magnetic fields" van Jean Michel Jarre komt ook uit een Sigma.
[/QUOTE

Volgens mij is The Last Rumba in zijn geheel een Elka X705 dacht ik?

Dat zal dat orgel wel zijn, maar die solo komt echt uit de Sigma (met portamento). Dat heeft Jarre me zelf bevestigd. :D

Ik ben sinds 1986 in het bezit van een Sigma. Ik heb er eg veel plezier van gehad.

Mooi bassen. Maar vooral voor solo's geschikt omdat je tijdens het spelen gebruik kon maken van after-touch (voor vibrato of pitch), een joystick (met vibrato en pitch), nog een joystick (met low-pass en high-pass filter) en een portamento aan/uit knop. Dat gaf veel vrijheid.
Ik moet wel zeggen dat ik hem altijd combineerde met een Boss gitaar effectenbak.

En in mijn band stond het wel stoer (ben inmiddels uit die band).
In dit mp3-tje is de solo (tegen het einde) gespeeld op die Sigma.
http://www.xs4all.nl/~fabriek/denacht/02 De Hemel.mp3

Ik denk dat ik er een jaar of 5 niet meer op gespeeld heb.
Ben nu helemaal digitaal bezig. Kan die Sigma waarschijnlijk aan de straat stenen niet kwijt... bovendien heb ik er goede herinneringen aan. Dus die mag in de hoek blijven staan (= roesten).

De Lambda en Delta ken ik niet.

Ik ben sinds 1986 in het bezit van een Sigma. Ik heb er eg veel plezier van gehad.

Mooi bassen. Maar vooral voor solo's geschikt omdat je tijdens het spelen gebruik kon maken van after-touch (voor vibrato of pitch), een joystick (met vibrato en pitch), nog een joystick (met low-pass en high-pass filter) en een portamento aan/uit knop. Dat gaf veel vrijheid.
Ik moet wel zeggen dat ik hem altijd combineerde met een Boss gitaar effectenbak.

En in mijn band stond het wel stoer (ben inmiddels uit die band).
In dit mp3-tje is de solo (tegen het einde) gespeeld op die Sigma.
http://www.xs4all.nl/~fabriek/denacht/02 De Hemel.mp3

Ik denk dat ik er een jaar of 5 niet meer op gespeeld heb.
Ben nu helemaal digitaal bezig. Kan die Sigma waarschijnlijk aan de straat stenen niet kwijt... bovendien heb ik er goede herinneringen aan. Dus die mag in de hoek blijven staan (= roesten).

De Lambda en Delta ken ik niet.

rhianna wil m ook niet kwijt
en jij laat m roesten O O O O O hhhh asje voor 150 kwijt wil

ik ben dus zo iemand die ook graag wels een synth pakt en naast een analoog lekker gemaakt drumlijntje
wat gaat spelen met en synth terwijl der bv een gesynced cs30 basje ronddwarreld

tis waar de sigma heeft 3.5 volt en meer rare in/ uitgangen vreemd egt !?!
maar das wat wel weer leuk is hij luister wel naar cv gate

en die ring modulator WHAAAAAAAAAAA
en dat [denkik ]zelfde filter asde oude ms10 ...dv 800 s700
is egt dikjes wreed met de juiste fx erby hebbie een egt goede fx bak
en idd
aftertouch die soep[el reageerdt instelbaar op vibrato[tempo] en pitch ask me goed hgerriner
best aardige functies

jammer dat t rechter gedeelte niet gefilterd kon worden
die yoy sticks waren ook egt leuk

dus redread heefter eentje te koop nu sla je slag
kben ff digitaal bezig [blofeld ]

Ja roesten staat wat oneerbiedig. Maruh... ik wil hem ook niet kwijt hoor. Teveel gevoel voor nostalgie denk ik. Ik heb ook nog mijn allereerste keyboardje (1983 of zo). Een Yamaha PS-3. En mij eerste drumcomputer; een Korg DDM-110.

Maar die Sigma is wel speciaal voor mij. Sorry.

Ik heb de oorspronkelijke manual trouwnes online staan:
http://www.vabrieq.nl/paspoortthijs/special_interest/sigma/

Op de kaft staat nog geschreven 2400,- gulden :)

Ook te bereiken via http://www.vintagesynth.com/
Daar is ook wat geluid http://www.vintagesynth.com/audio/sigma.mp3

Back