Midi clock 'start commando'

theGmus

Stamgast
He,

Ik probeer gebruik cubase om arragementen van mijn G-70 (keyboard) op te nemen.

Cubase heb ik ingesteld dat hij een midi clock send naar mijn G-70. Als ik de transport helemaal naar 0 zet begint de G-70 inderdaad te spelen als ik op play of op record druk.

Ik wil liefst eerst 2 maten rust om nog wat midi settings te kunnen geven voordat de song start. Als ik dat doe dan moet ik de G-70 met de hand starten. Het probleem daarbij is dat dat natuurlijk nooit exact op de tel lukt. Het gevolg is dan dat ik het hele nummer na het opnemen met de hand precies op de tel moet zetten.

Is hier een betere manier voor?

Cheers,

E.

Als ik het goed begrijp staat het complete arrangement als midi in je G70?
Een paar opties die ik kan bedenken:
- schuif het arrangement in je G70 2 maten naar achter en record zoals je nu ook doet. Tenmiste, als je G70 daar toe in staat is (misschien moet het dan track voor track, maar dat is mogelijk minder werk dan het compleet uitzoeken van een nieuwe methode als het maar om een paar nummers gaat?).
- laat Cubase een midi clock uitsturen; m.a.w. synchroniseer het tempo van je G70 via midi met Cubase (Cubase=master); op die manier kun je het arrangement op je G70 later starten zonder bang te zijn dat het niet precies op de tel is. Echter, de G70 moet een mogelijkheid hebben om te kunnen sync'en op een externe clock source.
- heeft je G70 geen mogelijkheid tot een zg. midi-dump? Veel synths/keyboards geven de mogelijkheid tot het dumpen van preset- en songdata via sysex. Als de data in sysex in cubase staat kun je denk ik wel op een of andere manier dit gebruiken om Cubase het arrangement te laten afspelen. Hangt wel af van de vorm van de dump.

Ik hoop dat je er wat mee kunt; het zijn geen letterlijke aanwijzingen, maar methodes waar je misschien wat aan hebt. Succes.

Denk dat de pre-count click je oplossing is :)

knopje bij de pijl

Attachments

• pre-count-click.jpg
    pre-count-click.jpg
    16,7 KB · Bekeken: 104
Ai.....

Bedankt voor de antwoorden. Ik lees nu nog eens mijn verhaal en ik heb het toch niet zo duidelijk verteld als ik dacht.

Ik gebruik cubase totaal als vervanger van de sequencer van de g-70. Wat ik doe is dat ik alle gepeelde akkoorden wisselingen op 1 track opneem en alle style wisselingen (fill / variation / ending etc) op een andere track. Als dat gedaan eenmaal is opgenomen dan kan ik op de meest dynamische manier aan de song werken. Ik kan allerlei variaties in stylen / tempo proberen, hier en daar een bassnote of akkoord veranderen.

Als dat allemaal is zoals ik wil dan record ik alles naar een audio track (of meerdere als het een serieuzer project is)

In het eerste deel zit het probleempje, Wat ik nu doe is:

Ik druk op record de metronome begint met een count in, en vervolgens start ik met de hand zo goed mogelijk getimed de arranger van de G-70. Als ik iets te laat of te vroeg ben dan blijft de hele song keurig in het juiste tempo off-beat spelen. Na afloop moet ik dan dat start moment zoeken en alles keurig op de tel zetten. De moeilijkheid is dat het startmoment een sysex is die alleen zichtbaar is in de listeditor. Ik kan dus niet alle noten selecteren en gelijk verschuiven met het start moment.

Ik hoop dat het probleem zo wat helderder is.

Cheers,
E.

ik snap het nog steeds niet zo goed, maar ik denk dat je bedoelt dat je je arrangement opneemt en dat je alleen je noten wilt verschuiven naar de juiste positie.
Cubase kan dit in de list editor. Om dat voorelkaar te krijgen dien je de Filter knop te activeren in je List Editor. Daarna vink je alles aan wat je wilt filteren. Die verdwijnen dan uit je edit scherm. De noten zullen dan overblijven en deze kun je selecteren (ctrl - A) en dan verplaatsen naar waar je wilt. De gefilterde informatie blijft exact op dezelfde plek als waar ze eerst stonden, zo kun je dus verschillende type events in 1 keer manipuleren (verwijderen, verplaatsen, andere lengtes geven, values, en noem maar op)
Dit is een hele krachtige functie van cubase.

filter activeer je via het volgende knopje.

Attachments

• cubasefilter.jpg
    cubasefilter.jpg
    67 KB · Bekeken: 98
hij bedoelt.

dat (of er nou een preroll inzit of niet), als je op start duwt in cubase, alles wat eraan hangt meteen begint mee te lopen.
omdat dat onhandig is als je nog een extra sequencer hebt, is dus nu die functie uitgeschakeld, maar moet je de extra sequencer met de hand starten. ook dat is onhandig omdat met de hand altijd uit de maat is.

(volgens mij??:))

Origineel geplaatst door Roel
hij bedoelt.

dat (of er nou een preroll inzit of niet), als je op start duwt in cubase, alles wat eraan hangt meteen begint mee te lopen.
omdat dat onhandig is als je nog een extra sequencer hebt, is dus nu die functie uitgeschakeld, maar moet je de extra sequencer met de hand starten. ook dat is onhandig omdat met de hand altijd uit de maat is.

(volgens mij??:))

yes, precies dat bedoel ik. Daarna legde ik mijn workaround uit en dat maakte het verhaal nodeloos gecompliceerd.

De functie 'always use midi clock start' staat uit daardoor moet ik met de hand de g-70 starten en loopt alles dus niet op de tel. Mijn workaround was om alles met de hand goed te zetten, maar omdat er meerde midi sporen tegelijk zijn opgenomen krijg ik het niet voor elkaar om alle noten van verschillende tracks te selecteren en dan de start sysex precies op de 1 te zetten.

Origineel geplaatst door theGmus
yes, precies dat bedoel ik. Daarna legde ik mijn workaround uit en dat maakte het verhaal nodeloos gecompliceerd.

De functie 'always use midi clock start' staat uit daardoor moet ik met de hand de g-70 starten en loopt alles dus niet op de tel. Mijn workaround was om alles met de hand goed te zetten, maar omdat er meerde midi sporen tegelijk zijn opgenomen krijg ik het niet voor elkaar om alle noten van verschillende tracks te selecteren en dan de start sysex precies op de 1 te zetten.

ok, dat filterscherm zou het op moeten lossen om die noten te verschuiven (eventueel typ je in de list editor gewoon 1.0.0.0 in als start lokatie voor je sysex).

wat betreft gelijk starten en andere synths 2 maten later laten starten lijkt me niet mogelijk. Wat ik altijd deed was de audiotracks in record mode zetten (allemaal via het rode icoontje) en dan precount aan, en dan op record drukken. Dan werden na 2 maten de sequencers allemaal tegelijk gestart en kwamen op alle audio sporen alle apparaten tegelijk binnen.

het enige wat je dan nog moet doen is je latency van je audiosporen compensaten met je input delay. (tenzij je dit al opgelost hebt in je routing paneel of je overall latency preset in het device panel)

maar letterlijk een andere sequencer 2 maten later laten starten op basis van midi clock kan volgens mij niet.

Origineel geplaatst door quifster
wat betreft gelijk starten en andere synths 2 maten later laten starten lijkt me niet mogelijk. Wat ik altijd deed was de audiotracks in record mode zetten (allemaal via het rode icoontje) en dan precount aan, en dan op record drukken. Dan werden na 2 maten de sequencers allemaal tegelijk gestart en kwamen op alle audio sporen alle apparaten tegelijk binnen.

klinkt als goede oplossing.

ik zit zelf ook altijd met probleem van midi clock en start en stop commando's,

ik wil graag de clock bij al mn apparatuur hebben, maar ik wil de start en stop commando;s van de clock host negeren. ik zie geen enkele mogelijkheid om start en stop uit de realtime (waaronder clock + start+stop) midi data te filteren, omdat alle programma's en hardware alleen maar "realtime mididata" lijken te zien. hoe kom ik daarom heen?

Origineel geplaatst door quifster

Als ik je goed begrijp laat je de song dan wel precies op 0.0.0.0 beginnen? Ik hou er altijd van om 3 maten leeg te laten voor ik de song begin, dan heb ik altijd meer 'het gevoel' dat alle apparatuur meer tijd heeft om zich in te stellen.

Origineel geplaatst door Roel

ik wil graag de clock bij al mn apparatuur hebben, maar ik wil de start en stop commando;s van de clock host negeren. ik zie geen enkele mogelijkheid om start en stop uit de realtime (waaronder clock + start+stop) midi data te filteren, omdat alle programma's en hardware alleen maar "realtime mididata" lijken te zien. hoe kom ik daarom heen?

Mijn g-70 heeft gewoon een optie om start/stop commando's te negeren. Dan blijft hij evengoed gewoon 'gesynced' met de midiclock. Technisch gezien zou je het dus gewoon moeten kunnen filteren, als die optie niet op je apparatuur zit.

Origineel geplaatst door theGmus
Als ik je goed begrijp laat je de song dan wel precies op 0.0.0.0 beginnen? Ik hou er altijd van om 3 maten leeg te laten voor ik de song begin, dan heb ik altijd meer 'het gevoel' dat alle apparatuur meer tijd heeft om zich in te stellen.

klopt, en daarna doe ik de acties
- (ctrl - a) selecteer alle sporen
- versleep deze naar maat 3
- verleng de versleepte bars terug naar maat 0
- ga naar list editor
- zet filter notes aan
- pak de sysex en program change codes op maat 3 en versleep deze naar 0
- zet filter notes weer uit

klaar
alle codes worden dan 2 maten eerder verstuurd dan de rest van je track.

Thanks Quifster, Ik ga jou manier ook eens proberen...

Het wordt misschien alleen lastig als je een jaar later nog iets wil wijzigen en je niet meer weet welke truuks je hebt uitgehaald. Heel goed opschrijven dan maar....

Cheers,
E.

Back