Deur isoleren

Maurits Woudenb

Nieuwkomer
Hallo,

Ik speel trombone en woon sinds kort samen. Mijn studeerkamer grenst aan de woonkamer. Op zich valt het mee met de geluidsoverlast maar ik denk dat ik door het isoleren van mijn deur toch nog een hoop geluid tegen kan houden (de muren doen een hoop, het is vooral de deur).

Ik wou vragen, heeft iemand tips voor mij om dit op een goedkope manier te realiseren? Is kieren dichtmaken en schuimrubber spijkeren genoeg?

Please let me know!

Bedankt!

Maurits

Trombone vullen met zand. ha. ha. ha.

Even serieus, het zou zinloos zijn nu iets te typen, ik heb vaak genoeg dingen in dergelijke topics gepost. Zoek eens op deze site op "isolatie" en je vindt vast en zeker genoeg om vooruit te kunnen.

Succes.

De deur is inderdaad het item hier. Dan gaat het om twee dingen : Wat zijn de kieren, en wat gaat door de deur.
De kieren moeten zo dicht mogelijk natuurlijk. Dan gaat het verder om het dempen van het geluid dat de deur zelf doorgeeft.
Dat kan om het doorlaten van geluid gaan, maar ook om het mee-trillen met geluid.
Een dik velours-gordijn op de deur aan de trombone kant kan al veel helpen.

Het enige wat helpt is massa. Maak de deur zo zwaar en massief mogelijk. Dicht de kieren af met rubber.
Shuimrubber werkt alleen boven de 1000 Hz. Om een goede akoestiek te krijgen zul je ook wat bastraps kunnen maken en deze in de hoeken zetten. (geluidabsorptie zodat de lage tonen minder doorklinken in de andere kamer en dat het in de kamer waarin je speelt strakker gaat klinken).

Een goede bastrap maak je met massa en een absorberend materiaal (rockwoolplaten van de Gamma met een ademende stof eromheen gespannen)

Als je de deur niet kunt aanpassen, kun je het volgende doen.
Maak een houten frame net zo groot als de deur. Schroef aan beide kanten gipsplaat op het frame en vul het frame zo strak mogelijk met glaswolplaten.
Plak dan schuimrubber (voor de echo op de kale voorzetwand die je hebt gemaakt) op het paneel.
Zet deze voor de deur.

Maar ja,dat zou ik doen:geslaagd:

Is het mogelijk de huidige deur te vervangen met 1 van massief multiplex of op elkaar geschroefde platen oid?

Het kozijn moet dan voldoenden zwaar zijn natuurlijk.

Ik ben momenteel ook met zoiets bezig en na navraag is de truuk om te proberen de deur dezelfde geluidsdempende eigenschappen te geven als de muur waar hij in staat. Het is dus best nuttig eens uit te zoeken waar de muren van zijn gemaakt (gipsblokken, gasbeton, gipsplaat spouwmuur oid?).

De deur wil je dan net zoveel laten dempen als de muur en dat kan dus resulteren in een pittige deur.

Origineel geplaatst door Acidfever
Is het mogelijk de huidige deur te vervangen met 1 van massief multiplex of op elkaar geschroefde platen oid?

Ja, ik heb dat zelf ook gedaan twee multiplex platen opelkaar gelijmd en vastgeschroefd met elkaar. Daarna heb ik er bitumen opgeplakt (Zie ook akoestiekwinkel )

Back