Logic Pro: Midi probleem na toevoegen van instrument

Zymo

Ingeburgerd
Hello!

Ik ondervind een vrij lastig probleem dat ik niet snel opgelost krijg in Logic Pro 7 na het toevoegen van een synth via midi in/out.
De bedoeling is om een synth toe te voegen zodat er zowel inkomende (om track automation te recorden bijv.) als uitgaande midi signalen mogelijk zijn.

Ik had mijn instrument toegevoegd in de environment via physical input -> secuencer input om midi signalen binnen te krijgen in logic, dit werkt aangezien je de signalen kunt aflezen in de transport bar.
Hetzelfde geldt om midi signalen in je apparaat te krijgen door een instrument toe te voegen in de environment en vervolgens de juiste poort/kanaal te kiezen.

Tot zo ver denk ik dat dit de meest eenvoudige manier (en hopelijk de juiste :p) is om een instrument te koppelen via midi in logic.

Maar nu, hetvolgende:

Wanneer ik een pod manipuleer op mijn toestel (dat cc10 gebruikt als signaal), dan veranderd de waarde van mijn "pan" level op een bepaalde track, ookal verander je het midikanaal, op elk kanaal kan je via deze manier de "pan" manipuleren. Logisch ook want de "pan" is bij mijn weten een General Midi 2 codering dat waarde cc10 gebruikt.

Ik vraag me wel af hoe ik die zooi kan omzeilen zodat ik perfect mijn synth kan gebruiken?
Als je een instrument toewijst op een track kan je onder de tracknaam een menu uithalen met "midi-control 0-63 & 64-127". Daar staan zeker nog waarden in die "dubbel" gebruikt zullen worden bij het gebruik van mijn synth.

Iemand een oplossing?

Veel groetjes!

Re: Logic Pro: Midi probleem na toevoegen van instrument

Origineel geplaatst door Zymo

Ik had mijn instrument toegevoegd in de environment via physical input -> secuencer input om midi signalen binnen te krijgen in logic, dit werkt aangezien je de signalen kunt aflezen in de transport bar.

ik begreep je uitleg niet helemaal, maar op deze manier zou het allemaal perfect moeten werken:

maak een nieuwe layer aan en voeg een MULTI INSTRUMENT toe...dubbel klik en enkel nog de juiste midi poort toewijzen. Eventueel kan je ook midi kanalen uitschakelen die je niet wil gebruiken.

groet

hier de uitleg met beeld

http://sonikmatter.com/wiki/Logic:Environment_Object-Multi_Instrument

Wel het probleem zit m zo:

ik heb de midi in/out van mijn instrument aangewezen in het environment.
ik gebruik voor mijn midi-out van mn instrument aan de poort dat overeenstemt in werkelijkheid aan de physical input (environment). vervolgens van de physical input naar je sequencer input om signaal binnen te krijgen in Logic.

het probleem is, als ik aan een van die pods draai aan mn synth, het signaal cc10 verzend. cc10 wordt herkend als een het commando "Pan" in Logic. Cc10 is ondermeer een commando die standaard in GeneralMidi2 zit. Ik heb er geen probleem mee dat cc10 overeenstemt met "panning" in een geselecteerd kanaal, maar wel dat het die handeling wel degelijk uitvoerd. Als ik dan omgekeerd ga werken door het signaal te verzenden naar mijn instrument, die pod dus, dan verstuurt Logic ook cc10. Die pod gaat inderdaad reageren maar op die track gaat ook mijn panning mee :( .

Ik weet ook niet zoveel van midi maar om zo met mijn eigen woorden naar voor te brengen zou het eenvoudiger zijn als die lijst, of dat intern-verbonden-gedoe-van-cc10, weg is.

Groetjes

Probeer eens wat meer van je programma te weten te komen. ;)
Logic is bij uitstek geschikt voor midi-manipulatie met al zijn objecten die je ter beschikking staan in het environment. Tip: Transformer objects are your friend.

inderdaad, je kunt het oplossen via een transformer ertussen te configureren of zelf de program filter enablen bij file > song settings > midi.

maar ik vroeg me gewoon af of het mogelijk is die interne GM lijst te editen (ofzo...) zodat hij niet meer intern het midicommando cc10 naar "pan" stuurt.

Als je wilt dat er geen cc10 (pan) gaat naar je geselecteerde track (lees: instrument object) dan moet je een transformer object plaatsen (met filter settings) tussen je "physical input" object en je "sequencer input" object.

Back