Help! DDA Console met mankement

maxdox

rode peper en knoflook
Onlangs heb ik een 2dehands Console gekocht. Een DDA "D-series" van ongeveer 15 jaar oud.

De console krijgt random last van een soort "flabber ruis". Dit kan je beschrijven als een zeer onstabiele stoffige ruis klank, die piekt van onder de -25db tot net boven -15db. In gehoor bereik. Het is dus niet de soort ruis die er is bij de noisefloor.
Dit verschijnt opeens, en blijft aanwezig, ook na uit en aanschakelen. Ook na een langere tijd uitgeschakeld te hebben, is het aanwezig na het inschakelen.
Vreemd genoeg, verdwijnt het ook en dan blijft het weg totdat het opeens terugkomt, en weer weg gaat. Geen touw aan vast te knopen.
In stabiele toestand is er welliswaar niks te horen (ook niet op extreme volumes), maar ik zie de onderste groene led van de VU meter (op stand VU, en niet op Peak) wel heel licht schommelen.

Het ligt hoogstwaarschijnelijk niet aan de losse kanalen, aangezien de toestand stabiel blijft (wanneer de desk geen last heeft van het verschijnsel), ook wanneer ik alle faders op PFL (pre fader zet) en de pre-amps op +55db. Natuurlijk hoor ik dan n lichte noisefloor, maar dit is normaal en trouwens bijzonder weinig.

Het lijkt ook niet in de main-module te zitten, want wanneer het verschijnsel optreedt en ik route de losse kanelen naar de sub, dan is het ook zichtbaar op de vu meters van de subs.

Wat ik gehoord heb, klinkt dit als een kapotte transistor. Mijn logica zegt dat dit dan op de summing buss kan zitten. Het zou ook in een andere hoek gezocht kunnen worden; misschien een onstabiele voeding (transistor kapot in de voeding?), of het is iets anders.

Elke ervaring is welkom, ik zoek tips die me kunnen helpen in het troubleshooten.

Back