Yamaha Motif ES6/Roland Fantom X6 vraagje...

soldier-nl

Ingeburgerd
ey..

ik ga van de week langs feedback om mijn beslissing te nemen en een van de 2 beestjes mee naar huis nemen...

maar kheb nog een vraagje erover...

Kan je nou de motif/fantom met de usb aansluiten en vervolgens in fl studio de geluiden hieruit gebruiken? zodat je de sounds als een soort van vst erin hebt, dus dat je de piano roll kan aanpassen, noten slepen/volumes aanpassen etc... en ook gelijk als midi controller kan gebruiken voor vst's... dus de motif als een soort van vst in fl studio krijgen..

ik heb een medewerker bij feedback aangesproken die bij de toetsen sectie stond en heb hem dus mijn verhaal verteld, alleen kwam er bij hem een voorzichtige ja uit...

De Motif ES heeft 2 USB poorten. De ene (to device) dient als aansluiting voor een opslagmedium (bijv. thumbdrive) en de andere (to host) dient als MIDI interface.

De Fantom-X heeft enkel een USB to host en die dient als MIDI interface. (En voor de overdracht van .wav en AIFF files).

Dus op beide instrumenten is de USB aansluiting geschikt voor MIDI toepassingen.

Is het met bakken als een Motif en een Fantom niet verstandiger om over te stappen op een sequencer als Cubase? Volgens mij kan je dan meer doen....

Bij aankoop van Motif krijg je er zelfs een versie van Cubase bij.
Cubase van Steinberg is eigenlijk van Yamaha (qua aandelen).

En denk dat je beter dan voor de SX6 kan gaan ipv de ES6 omdat ondanks de meerprijs je iig een paar jaar lang nooit de vraag hoeft te stellen of je toch voor die andere (lees duurdere) had moeten gaan. (Totdat de opvolger van de SX serie uitkomt).

hmmz.. ik heb eigenlijk niet zo'n zin om over te stappen naar cubase... ik heb het eerder geprobeerd, maar is niet mijn ding.. Maar is het nou mogelijk wat ik wil? dus via de usb midi data verzenden en zo zeg maar de instrumenten wat in de Motif ES6 zitten in FL gebruiken..

enne XS, die past net niet in mijn budget + ik heb nog een paar reviews gelezen over de Motif XS, valt reuzen tegen.. kleurenscherm, groter ROM betekent niet dat je een betere keyboard hebt.. in vergelijking met de ES zijn de sounds uit de XS minder "warm" volgens de reviews.. anders ga ik nog ff voor de zekerheid op de XS spelen bij feedback

Reviews tegenwoordig helaas, zijn meer meningen van 1 persoon geworden dan echt een objectief verslag van 't doorlopen van een nieuwe bak. Ga er nooit van uit, check 't altijd goed zelf. Je moet uiteindelijk feeling krijgen, een click hebben met nieuwe gear. Ga kijken op: http://www.fantomized.info/ en iedereen zegt ja en amen tegen de Fantom X-serie...ga vervolgens naar http://www.motifator.com/forums/ en hetzelfde gebeurd met de Motif serie.
De XS is 't waard om naar te gaan luisteren, t.o.v. de ES heeft de XS weer ballen en karakter (maar dat is mijn mening, maar ik heb ze wel allebei...dan scheelt)

je hebt gelijk, ieder persoon zal zijn eigen ding "beschermen" enzo.. maarja, ik heb alleen nog op de ES en de Fantom X gespeeld.. beide hadden wel relaxte sounds, maar motif had wel de betere naar mijn mening.. maar ik vraag me af of het nou mogelijk is wat ik in me 1e post heb uitgelegd...

De sounds uit de Motif (of Fantom) kan je vanuit FL via midi aansturen. Ze (de sounds) blijven echter komen uit de synth komen en dus niet uit je computer.
Wil je de synth-sounds ook daadwerkelijk in je computer zetten (als audio-bestanden), dan zal je de midi-tracks als (je song klaar is) om moeten zetten naar audio-tracks en dat doe je door ze (de miditracks dus) af te spelen en tegelijkertijd op één of meerdere audiotracks op te nemen. Let wel op : eenmaal audio, dan is het editen van noten en andere midi-events niet meer mogelijk !

oh ok.. maar stel je maakt een project in fl studio aan waarin je de drums hebt ingespeeld enzo en vervolgens een nieuwe spoor aanmaakt voor bijv bass sound uit de motif en daarmee iets inspeelt.. en vervolgens een nieuwe spoor voor strings etc etc.. en dit opslaan als flp bestand (zoals gewoonlijk).. en wanneer je klaar bent zoals jij al zei die miditracks omzetten naar wav en vervolgens saven.. dat betekent wel dat je ze naderhand nog kan veranderen met die flp bestand die je hebt opgeslagen met die midi-tracks, toch?

Op zich zou het wel moeten kunnen via midi allemaal met fruity.
En als het jouw ding is dan is het natuurlijk veel fijner werken zo.

Wellicht dat je een gelukkie hebt dat iemand z'n ouwe ES wil dumpen voor een XS en je voor een interessante prijs een 2e hands ken score.

oh mooi :)

ja kheb voor 2e hands gekeken, maar wil liever gewoon iets waarmee ik ook garantie heb enz.. maar ik kan ook via iemand die ik ken die weer een goede vriend is van iemand die een muziekwinkel heeft, goedkoper aan de motif es6 komen dan bij feedback.. bij feedback staat ie voor 1699..

De Motif ES is een dijk van een synthesizer/workstation, daarmee ben je beslist de komende tijd wel even zoet.
Ik spreek uit eigen ervaring.

Je zou ook een soniccell kunnen nemen, die kan je wel als vst gebruiken, en het is in principe een Fantom XR met 2 srx exp slots.

Maar dan heb je geen controller natuurlijk :maffia:

die soniccell ziet er strak uit.. klopt het dat het dezelfde geluiden als de Fantom XR bevat?? het is dus een fantom xr die je als vst kan gebruiken, maar ten opzichte van de xr heeft deze minder SRX slots en geen 512 mb sample ram?

voor de prijs is het helemaal niet verkeerd als het zo is ^^

ik heb al een midi-controller dus dit zou wel een mooie optie kunnen zijn als de motif es6 niet goed compatible is met fl studio...

Waarom zou de Motif niet compatible met FL zijn ? Elke synth met midi is namelijk compatible....
Soms is het wel zo dat een bepaalde synth beter geintegreerd is met bepaalde software dan andere synths, zoals bijvoorbeeld de Motif en Cubase AI : dit vanwege het samenwerkingsverband tussen Yamaha en Steinberg.

Origineel geplaatst door soldier-nl
...die soniccell ziet er strak uit.. klopt het dat het dezelfde geluiden als de Fantom XR bevat??...

Hou met dit soort dingen wel in de gaten dat "dezelfde geluiden (of multisamples)" niet inhoud ook dat hij hetzelfde klinkt. Er zit een erg groot verschil in de klank van hardware synths binnen dezelfde family. Zelf met deels dezelfde multisamples klinkt een Motf ES veel dikker, meer ballen, en transparanter, dan een Motif Classic. Hetzelfde geldt voor een Fantom X en een Fantom Xa of Juno-G, ook tussen een Triton Studio en de Classic, Karma en zelfs de Extreme.

Qua specs ziet die Soniccell er inderdaad tof uit, weer ff uitproberen dan maar.

Is de opmerking 'veel dikker' nou ook weer niet met een korreltje zout te nemen?
Dat er verschil in zit zal zeker wel zo zijn maar lijkt me ietwat overdrijven om het een 'gigantisch verschil' te noemen.

(Of je knalt er een buizen pre-amp tussen wat ook nog wat scheelt qua sound.)

dat is inderdaad wel waar.. misschien eerst ff uitproberen, maar ik vraag me af of feedback em al heeft staan.. staat nog niet op de website.. maarja, ik ga morgen van openings tot sluitingstijd dingetjes testen en vragen en ik wil liever met iets thuis komen.. bedankt voor jullie feed..

wat ik me af vraag he, is er hier echt niemand die een hardware synth/rack aan fl studio heeft hangen =)

Origineel geplaatst door soldier-nl
hmmz.. ik heb eigenlijk niet zo'n zin om over te stappen naar cubase... ik heb het eerder geprobeerd, maar is niet mijn ding..

Inderdaad, ieder z'n ding.
Maar als je gaat voor bvb een Motif ES dan zou ik zeggen dat je met Cubase veeeel beter af bent. FL is een leuke midi sequencer maar als je zoals jij wilt ook je hardware als .wav gaat recorden, dan zou ik absoluut overstappen... tis maar een idee...

nou, kben niet van plan om over te stappen al bied het me veel voordelen.. kzal bij FL blijven :{

Back