Minimoog model D vs Voyager

Hooihuis

Acta est fabula
Allereerst mijn excuses als deze vraag al eens gesteld is - ik heb echt gezocht maar kon over dit specifieke onderwerp niets vinden met de zoekfunctie.

Ik vraag me eigenlijk af, wat de Minimoog-kenners hier vinden van de Voyager / RME, en dan met name wat betreft het karakter van deze bak. Er wordt (natuurlijk) gesuggereerd dat de Voyager naadloos de plaats inneemt van een model D, maar is dat ook zo? (het feit dat de Voyager meer mogelijkheden heeft is hier even niet van belang).

De "magie" waar men over spreekt als het gaat over een model D, gaat dit ook op voor een Voyager? Of heeft dit wellicht te maken met instabiliteit van sommige Minimoog onderdelen (bijvoorbeeld de oscillators) en klinkt een Voyager daardoor wat klinischer?

Ik heb eigenlijk met geen van beide bakken ervaring, dus ik vroeg me dat zo eens af :)

ik heb laatst die phatty geprobeerd bij feedback en dat vond ik echt zo,n digitaal snerpding!
dan zijn die vst plugins net zo goed.

Re: Minimoog model D vs Voyager

er zal genoeg over gezegd zijn maar ik geef graag nog even mijn mening hier, de voyager is niet te vergelijken met een model D. De voyager heeft een mooi sync geluid wat je dus niet uit model D krijgt omdat dat er niet op zit en heeft een drukkender laag, warmer zo je wilt. In de modellen D zit ook nog behoorlijk verschil, vanaf ongeveer serienummer 12000 zijn ze behoorlijk stabiel maar verlies je wel wat authenticiteit volgens degenen die ook de lagere serienummers gehoord hebben. Ik heb zelf zo een van 12000 en hoger gehad en dus ook een voyager. Als je alle drie de oscilatoren op elkaar stapelt van een model D dan krijg je een geluid dat je never nooit niet uit een voyager krijgt, als je dat bij de voyager doet dan hoor je echt een heel slap aftreksel van een model D. Als je op een model D het filter gaat moduleren met de derde oscilator dan krijg je hele vloeiende freaky geluiden, op de voyager wordt dat hoekig en lang zo mooi niet. De blokgolf uit een model D is echt ontzettend mooi en zangerig terwijl die op de voyager doodsaai is. Een voyager komt er bij mij in ieder geval nooit meer in, een model D daarentegen zou ik ooit wel weer eens op de kop willen tikken als ik daar geld en ruimte voor heb. Degene aan wie ik mijn voyager verkocht was ook best teleurgesteld over het geluid van de voyager ten opzichte van een model D. Het licht er uiteindelijk aan van wat voor soort geluiden je het meest houdt dus dit is natuurlijk gewoon mijn mening en geen vaststaand feit.

Re: Re: Minimoog model D vs Voyager

Re: Re: Minimoog model D vs Voyager

Origineel geplaatst door dennisb
....Als je alle drie de oscilatoren op elkaar stapelt van een model D dan krijg je een geluid dat je never nooit niet uit een voyager krijgt, als je dat bij de voyager doet dan hoor je echt een heel slap aftreksel van een model D. .....
Ik heb geen ervaring met een model D, maar kan het zijn dat het filter van de voyager minder snel in de overdrive gaat dan een model D?

Vond in eerste instantie dat de Voyager dat niet echt deed namelijk, maar als je de feedbackloop toepast dan lukt dat wel.

Of bedoel je dat niet?

Re: Re: Re: Minimoog model D vs Voyager

Re: Re: Re: Minimoog model D vs Voyager

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Ik heb geen ervaring met een model D, maar kan het zijn dat het filter van de voyager minder snel in de overdrive gaat dan een model D?

Vond in eerste instantie dat de Voyager dat niet echt deed namelijk, maar als je de feedbackloop toepast dan lukt dat wel.

Of bedoel je dat niet?

daar zou het aan kunnen liggen maar ik kan dat niet meer uit proberen want ik heb m niet meer, ik heb op model D wel de feedback toegepast maar dan krijg je echt een duidelijke verzadiging te horen wat toch anders is.

dit bedoel ik http://myvision.eu/mini/13_Insert 1_2.wav

tja, mogelijkheden buiten beschouwing laten is toch lastig, want de veel uitgebreidere manier waarop je in het geluid kan ingrijpen bij de voyager, bepaalt toch ook dat geluid. de synth heeft zo een veel breder klankenpalet.
verder is het toch het verhaal van de scherpe/rauwe/wankele vintage rand tegenover de gladde nieuwe analogie. hoe krachtig de voyager ook is, de mini is krachtiger.

een tijd terug lagen de prijzen ongeveer gelijk, zo rond de 2000, en dan zou ik voor een voyaer kiezen, maar gelukkig zakken de mini prijzen weer wat (deze week nog eentje voorbij laten gaan voor 16zoveel) en zo rond de 1500 blijft die toch ook wel leuk. dan zou ik toch liever een mini hebben, geloof ik.

Re: Re: Re: Re: Minimoog model D vs Voyager

Re: Re: Re: Re: Minimoog model D vs Voyager

Origineel geplaatst door dennisb
daar zou het aan kunnen liggen maar ik kan dat niet meer uit proberen want ik heb m niet meer, ik heb op model D wel de feedback toegepast maar dan krijg je echt een duidelijke verzadiging te horen wat toch anders is.

dit bedoel ik http://myvision.eu/mini/13_Insert 1_2.wav
Ik krijg dit er idd niet uit op mijn voyager, de osc klinken iets minder helder heb ik het idee.
Met wat eq-en zou het wel weer lukken denk ik.

Daarentegen kwam ik er met Massive (een Native Instruments plugin) dichter bij in de buurt.

Is dit een signaal direct uit de minimoog zonder eq-ing?

Origineel geplaatst door bliepertronic
ik heb laatst die phatty geprobeerd bij feedback en dat vond ik echt zo,n digitaal snerpding!
dan zijn die vst plugins net zo goed.

Slaat echt helemaal nergens op wat je zegt .
Mischien een defecte koptelefoon ofzo .. geloof me ik heb mijn portie aan analoog gehad en de Phatty klinkt echt niet digi snerpend ... blaast menig vsti weg .

ik heb ze hier allebei staan, en vind ze allebei vet, maar duidelijk anders. De model d blaast qua feel en kracht echt wel de voyager van de baan, maar de voyager heeft inderdaad syncing mogelijkheden, waardoor je andere klanken kunt fabriceren. Als je weggeblazen wil worden, een echt wow gevoel dus, dan moet je de model d nemen. De model d heeft veel meer een funk feel, warm, mooi, laag, organisch en subtiel. De voyager is ook zeker ok, goed voor electro stuff, maar de real shit, is en blijft nog altijd de model d. Alles wat je met de model d doet klinkt als een bus, het raakt je gewoon, terwijl de voyager dat maar af en toe doet.
Als ik er eentje moest wegdoen zou het de voyager zijn, that's for sure...

Re: Re: Re: Re: Re: Minimoog model D vs Voyager

Re: Re: Re: Re: Re: Minimoog model D vs Voyager

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Ik krijg dit er idd niet uit op mijn voyager, de osc klinken iets minder helder heb ik het idee.
Met wat eq-en zou het wel weer lukken denk ik.

Daarentegen kwam ik er met Massive (een Native Instruments plugin) dichter bij in de buurt.

Is dit een signaal direct uit de minimoog zonder eq-ing?

ik heb geen eq toegepast, zo rechtstreeks de geluidskaart in, ik heb m nu niet meer maar ik mis dat geluid wel een beetje, qua bas geluid was ik niet zo onder de indruk van de mini die ik had maar de sound van dit stukkie daar was ie echt meesterlijk in, ik heb eigenlijk nooit een plugin geprobeerd om te checken of dat een beetje in de buurt komt, zal ik toch eens proberen

Mmmmhhh,okee........als ik dat zo lees dan moet je dus niet denken dat je met een Voyager het echte Minimoog gevoel binnen haalt.

Was misschien ook iets te mooi om waar te zijn :)

Origineel geplaatst door dextah
Slaat echt helemaal nergens op wat je zegt .

... blaast menig vsti weg .

nee, dit dan... george zamphir blaast ook menig vsti weg ;)

Sprak ooit iemand die beide synths had en met allebei zo happy was dat hij ze allebei hield.
De D voor de rauwheid en de Voyager voor het mooie laag.

En zo hoort het. (Geld moet rollen pvd)

Je kunt wel tot 16 Voyagers aan elkaar linken met de midi key order function
Het lijkt me toch erg vetjes 16 voices Moog polyfoon met 3 VCO's per stem.
Doe dat maar even na met je Minimoog :)
Kost je wel meer dan 30 ruggen, 16 van die bakken ineens, das dan wat minder.
Maar als je er b.v een stuk of 3 zou hebben dan kun je al aardig polyfoon pingelen,
lijkt me heel erg gaaf, Poly Moog sounds, en je kunt altijd uitbreiden voor meer voices.

Origineel geplaatst door Hooihuis
Mmmmhhh,okee........als ik dat zo lees dan moet je dus niet denken dat je met een Voyager het echte Minimoog gevoel binnen haalt.

nouwww, het echte minimoog gevoel nee, maar een moog voyager gevoel hoeft niet perse minder te zijn.

Ik zou zeggen:

En voyager had perfect onder het merk SE verkocht kunnen worden ,maar een minimoog niet want daar is die te goed voor.maw,ik beschouw geen voyager als een moog-manufactured synth.

Je kunt wel tot 16 Voyagers aan elkaar linken met de midi key order function

Je kan ook gewoon mutlitracken,iets omslachtiger maar werkt ook, en stukken goedkoper...:eureka:

Maak je akkoordjes op een andere synth,klank bouwen op je monosynth,en tracken maar...

SLUUURP 8~

Origineel geplaatst door mansher
Je kan ook gewoon mutlitracken

ja zo heb ik dus een heel nummer gemaakt met de mini als experiment, zelfs een diepe kickdrum krijg je er nog uit, met de voyager kwam ik er zo weinig in de buurt dat ik daar maar mee gestopt ben

Origineel geplaatst door Hooihuis

ouwe jankerd ....hihi
de voyager [ask dione] is een denk ik upgraded se 1 x
niet minder wel meer
dione vrekocht de zijne voor 1400 redelijk netjes geprijst
blijft een midi controlled geen egte moog ,...tuurl klinkt ie goed ,..maar de egte " analoge " feel misje denk met soooon superb mooie interface
model d= obscuur r raw en denkik ....instabiel daarom dik....
voyager kan veel bv met zoon cp bakkie erby en is multi inzetbaar ....zekers voor hooijhuis,...met sn mega semi modilaire setup
zet een voyager emt zin in/outs naast een mc beth en set ms spul en je hebt toch wel een ultra set ,..ast allemaal v/oct/hz/v...enso goed werkt?

iig model dis veel duurder en obscuriteit betaalje ik zouook gaan voor een tabletop voyager

Back