Geluidskaart in VS halen

Origineel geplaatst door etaoin
Nee, zo werkt het niet. Je mag alleen BTW aftrekken als de goederen voor eigen gebruik zijn. Doorverkopen gaat altijd BTW op.

Hmmmm als er elke keer zo'n 20% er boven op komt, word het inderdaad een duur grapje. Dus eigenlijk is alles hier zo veel duurder door die kolere btw. Maar ik ga de gok er toch maar op wagen en het pakket in de states bestellen, ik zie wel wat de uiteindelijke kosten worden.

Dus eigenlijk is alles hier zo veel duurder door die kolere btw.

Een hoop dingen die geimporteerd moeten worden in ieder geval wel. Maar ja, je rijdt hier ook wel over veel betere wegen en betaalt vele malen minder ziektekosten dan in de VS. Het gaat ook wel ergens heen dat geld. Mijn zwager woont in NJ en die betaalt zo'n $1000 PER MAAND ziektekostenverzekering... tel uit je winst als Nederlander...

Nee, zo werkt het niet. Je mag alleen BTW aftrekken als de goederen voor eigen gebruik zijn. Doorverkopen gaat altijd BTW op.

Zo werkt het wel, jou verhaal van btw op btw tussen handelaars in klopt niet, er zal maar 1 maal btw aangerekend worden en dat is bij de eindbestemming (=consument). De handelaars onderling trekken deze steeds opnieuw af.

Origineel geplaatst door Nerve
Zo werkt het wel, jou verhaal van btw op btw tussen handelaars in klopt niet, er zal maar 1 maal btw aangerekend worden en dat is bij de eindbestemming (=consument). De handelaars onderling trekken deze steeds opnieuw af.

Ok, maar zelfs dan komt er wat bij. Als ik inkoop op 100 euro betaal ik 19 euro BTW, die trek ik af. Vervolgens verkoop ik voor 125 en reken ik 23,75 BTW, die moet ik afdragen aan de fiscus. Mijns inziens is er dan nog altijd 4,75 BTW berekend op de tussenhandel, en niet helemaal niks zoals je suggereert.

Zoals jij het beschrijft werkt het ook niet. De ondernemer die goederen koopt betaalt BTW die wordt doorgesluisd naar de staat. Als hij weer doorverkoopt ontvangt hij van de koper ook BTW die hij zou moeten afdragen aan de staat, maar hij krijgt dan zijn eerder betaalde BTW weer terug, wat dus met elkaar verrekend wordt. BTW is vooral een eindgebruikersbelasting, geen belasting die bij elke doorverkoopstap opnieuw geheven wordt (cascadestelsel).

edit: ik ben echt te langzaam voor deze thread :gaap: :gaap:

Ok, maar zelfs dan komt er wat bij. Als ik inkoop op 100 euro betaal ik 19 euro BTW, die trek ik af. Vervolgens verkoop ik voor 125 en reken ik 23,75 BTW, die moet ik afdragen aan de fiscus. Mijns inziens is er dan nog altijd 4,75 BTW berekend op de tussenhandel, en niet helemaal niks zoals je suggereert.
Nee. Bij elke doorverkoopstap wordt het product duurder (iedereen wil eraan verdienen), dus wordt er telkens meer BTW betaald en krijgt iedere tussenhandelaar zijn volledige som betaalde BTW terug. Aangezien de eindverbruiker de hoogste prijs betaalt, betaalt hij 'netto' alle BTW. Alle tussenhandelaren krijgen hun afgedragen BTW weer terug.

Maar als zowel betaalde als afgedragen BTW teruggegeven worden, wat houdt de staat er dan aan over?
Die krijgt 19% over het hoogste bedrag dat betaald wordt over de goederen / diensten, namelijk het bedrag dat door de eindgebruiker betaald wordt. Hoeveel tussenhandelstappen ertussen zitten maakt voor de staat niet uit (nou ja, buiten het feit dat het eindbedrag steeds hoger wordt dan).

Die krijgt 19% over het hoogste bedrag dat betaald wordt over de goederen / diensten, namelijk het bedrag dat door de eindbetaler betaald wordt

Maar als alle handelaren alle afgedragen BTW terugkrijgen zoals je zegt, waar gebeurt dat dan?

Een hoop dingen die geimporteerd moeten worden in ieder geval wel. Maar ja, je rijdt hier ook wel over veel betere wegen en betaalt vele malen minder ziektekosten dan in de VS. Het gaat ook wel ergens heen dat geld. Mijn zwager woont in NJ en die betaalt zo'n $1000 PER MAAND ziektekostenverzekering... tel uit je winst als Nederlander...

Die vlieger gaat niet helemaal op hĆØ, voor die wegen betaal ik heel veel wegenbelasting, en om nog maar niet te zwijgen over de brandstof die uit 90% aan btw en accijnzen bestaat.

ziektekosten zijn per saldo inderdaad duurder in de vs, maar je verdient daar ook veel meer. Je hebt daar in ieder geval nog de keus of je je zelf wilt verzekeren of niet. En om nog maar niet te te zwijgen over de kwaliteit van de gezondheidszorg hier, ik mag hopen in ieder geval dat ik hier nooit in het ziekenhuis belant.

Ja, een beetje verwarrend is het wel. Iedere tussenhandelaar betaalt bij inkoop een iets lagere BTW dan hij bij doorverkoop weer ontvangt. De handelaar zelf ontvangt dus alles wat hij zelf betaald heeft weer terug, maar draagt alvast een stukje af aan de staat (over de waarde die erbij gekomen is / toegevoegde waarde). Van een afstandje bekeken gaat er dus bij elke tussenverkoop wat geld naar de staat, maar als je alles doorrekent betaalt alleen de eindgebruiker netto belasting.

Origineel geplaatst door ka2
En om nog maar niet te te zwijgen over de kwaliteit van de gezondheidszorg hier, ik mag hopen in ieder geval dat ik hier nooit in het ziekenhuis belant.

Toch is mijn persoonlijke mening dat je liever helemaal niet in de USA in het ziekenhuis belandt, tenzij je zo'n schandalig dure verzekering hebt. Erg sociaal is dat stelsel daar niet.

maar je verdient daar ook veel meer

Correctie: sommige mensen verdienen daar veel meer. Amerika kent enorm veel armoede. Mensen die twee of drie banen moeten hebben om rond te komen, mensen die ver onder het Nederlandse minimumloon moeten werken omdat je geen bescherming hebt als werknemer en dus zo weer op straat staat als je eisen stelt.

En om nog maar niet te te zwijgen over de kwaliteit van de gezondheidszorg hier, ik mag hopen in ieder geval dat ik hier nooit in het ziekenhuis belant.

Je suggereert dat je nog nooit in een Nederlands ziekenhuis bent geweest. Hoe weet je dan hoe je er behandeld wordt?

Ja, een beetje verwarrend is het wel. Iedere tussenhandelaar betaalt bij inkoop een iets lagere BTW dan hij bij doorverkoop weer ontvangt. De handelaar zelf ontvangt dus alles wat hij zelf betaald heeft weer terug, maar draagt alvast een stukje af aan de staat (over de waarde die erbij gekomen is / toegevoegde waarde)

Dat was hoe ik het begreep.
Maar je schreef dat hij alle afgedragen BTW terug kreeg, vandaar dat ik even aan het zoeken was wat er dan overbleef.

Origineel geplaatst door Marvin
wat willen ze maken als je de doos niet meer hebt? en in je bagage doet. Kan ook zijn dat je hem eerder gekocht hebt al. Dat zal geen probleem zijn, ik ga niet met 80 paar ipods in doos de douane langs.

toen ik als 16 jarige jochie langs de nederlandse doane ging, na een verblijf in de vs, wilden ze toch even mijn fender strat bekijken, aan de hand van het serienummer konden ze bepalen of hij in nederland gekocht was of in de usa. Gelukkig was er niets aan de hand want hijw as gewoon in nederland gekocht. Al hoewel ik bijna een moooie fender jag meegenomen had.

aan de hand van het serienummer konden ze bepalen of hij in nederland gekocht was of in de usa

Ja, dat wordt inderdaad netjes bijgehouden. Als ik het serienummer van mijn PDA intikte op een service-site van Toshiba, stond daar ook precies welke winkel hem aan mij geleverd had.

[BJ e suggereert dat je nog nooit in een Nederlands ziekenhuis bent geweest. Hoe weet je dan hoe je er behandeld wordt? [/B]

Ik woon niet in een hutje op de hei ofzo hoor :D Vrienden, Familie, Etc hebben het nodige mee gemaakt, en dan praat ik niet over 1 of 2 keer.

Origineel geplaatst door m.u.f.f
toen ik als 16 jarige jochie langs de nederlandse doane ging, na een verblijf in de vs, wilden ze toch even mijn fender strat bekijken, aan de hand van het serienummer konden ze bepalen of hij in nederland gekocht was of in de usa. Gelukkig was er niets aan de hand want hijw as gewoon in nederland gekocht. Al hoewel ik bijna een moooie fender jag meegenomen had.

Gelukkig ben ik nog nooit aangehouden bij de douane, en vlieg toch regelmatig buiten europa. Maar ik heb dan ook een eerlijk gezicht :engel: Een vriend van mij, heeft een tronie als een crimineel, en wordt bijna altijd aangehouden. :D Maar goed het blijft natuurlijk altijd een gok.

Back