De "de Korg PS-3100 is terug" thread

Het gaat bij dit plaatje om de bovenste knoppen, om het VCA verhaal even af te maken...

Attachments

• 05.jpg
    05.jpg
    286,3 KB · Bekeken: 125
We zien na de Keyboard Volume Balance knop de Final Volume knop. Het woord zegt het al :)

Rechts daarvan vinden we nog een koptelefoon volume knop en een direct volume knop. Die laatste is weer een frietje apart.

De PS 3100 heeft een aparte uitgang waaruit het kale signaal van de synth komt. Zeg maar oscillator. filter, envelope, vca.
De manual suggereert dat het wel eens spannend zou kunnen zijn zowel de final output als de direct output in je mengpaneel te pluggen voor "driedimensionale" geluiden... :D Zover ben ik nog niet, maar wie weet...

Tja, dan het patchboard!

Attachments

• 04.jpg
    04.jpg
    281 KB · Bekeken: 128
is dat niet in principe gewoon je hi and lo outputs van een analoog iets terug je tafel in sturen?

Het patchboard heeft wat weg van die van de MS20 maar is geheel anders van opbouw:
Van links naar rechts en van boven naar beneden:

CV input op frequency van de oscillator
CV input op de PWM van de oscillator
CV input op de cutoff van het filter
CV input op de attack van de "gewone" envelope
CV input op de release van de "gewone" envelope
CV input VCA1
CV input VCA2
Rechts daarvan onder elkaar de final output, headphones output en direct output
Dan weer naar links:
CV output van MG1 (LFO1)
CV output S&H
CV output MG2 (LFO2)
CV output GEG (General Envelope Generator, de "overall" envelope keuze tussen de gewone en inverted envelope)
CV output GEG (Idem, alleen inverted envelope)
CV output Voltage Processor 1
CV output Voltage Processor 2
En weer naar links:
wit schakelaartje: keuze tussen S&H op de VCA of MG1 op de VCA
Links:
CV input op VCA
CV input op de Sample and Hold
CV input op de snelheid van MG1 (LFO1)
Trigger input op de GEG
CV input Voltage Processor 1
CV input Voltage Processor 2, met in het midden erboven een schakelaar waarmee je de beide inputs kunt schakelen op VP2
En nog een keertje naar links:
Een CV mixer: 1 in, drie uit of 2 in 2 out, of 3 in 1 uit.
Trigger output van het keyboard single
Trigger output van het keyboard multiple
CV output van het modulatiewiel
CV output van de momentary switch naast het modulatiewiel
Als laatste twee dinpluggen waarmee je twee footcontrollers aan kunt sluiten. Geen idee wat ze doen. Iemand hier?

Zo, wat een lijst mensen. De mogelijkheden zijn om duizelig van te worden...

Ja dan wordt het nu tijd om met voorbeelden het geblabla te ondersteunen vrees ik?

Heb geduld, ik zal hier in deze thread voorbeelden gaan posten, maar dat kost tijd.

Origineel geplaatst door Formant
is dat niet in principe gewoon je hi and lo outputs van een analoog iets terug je tafel in sturen?

Nee, want daarbij zijn de signalen hetzelfde toch (behalve de sterkte). Bij de 3100 gaat het ene signaal door de hele synth (dus inclusief de modulators, resonators, ensemble effect etc) terwijl het andere signaal ongemoduleerd het apparaat verlaat.

Ik ben al helemaal murw van alleen het maken van de *beschrijving* :D

Eigenlijk hebben we hier gewoon een modular in disguise... :{

Origineel geplaatst door SCD
.
De manual suggereert dat het wel eens spannend zou kunnen zijn zowel de final output als de direct output in je mengpaneel te pluggen voor "driedimensionale" geluiden... :D Zover ben ik nog niet, maar wie weet...

Let maar op dat je niet in Levitatie geraakt...:D

dus hou je maar goed vast aan een patchcord,dat het hele SF Team je niet moet op Mars gaan halen..

:dubbel:

sorry...:D

Re: De "de Korg PS-3100 is terug" thread

48 oscillators, 48 filters, 48 vca's, 48 envelopes.... Dus.

Ik weet niet of alles 48 keer uitgevoerd is hoor :)
De vco word toch zoals een orgel dmv dividers vervulvoudigd?
Volgens mij is het zo:

Uhm 12 master vco's die divide worden.
De vcf en vca's wel 48 keer.

:geslaagd:

Nee, want daarbij zijn de signalen hetzelfde toch (behalve de sterkte). Bij de 3100 gaat het ene signaal door de hele synth (dus inclusief de modulators, resonators, ensemble effect etc) terwijl het andere signaal ongemoduleerd het apparaat verlaat.

das ook eigenlijk een best leuke mod voor willekeurige synth

Re: Re: De "de Korg PS-3100 is terug" thread

Re: Re: De "de Korg PS-3100 is terug" thread

Origineel geplaatst door mono-poly
Ik weet niet of alles 48 keer uitgevoerd is hoor :)
De vco word toch zoals een orgel dmv dividers vervulvoudigd?
Volgens mij is het zo:

Uhm 12 master vco's die divide worden.
De vcf en vca's wel 48 keer.

:geslaagd:

Professor Dennis heeft uiteraard helemaal gelijk! :engel: Ik had moeten zeggen, 48 stemmig polyfoon, met gebruikmaking van 12 oscillators. Zoiets...

Er zitten 12 onafhankelijke oscillatoren in die je elk moet tunen.
Met een "kleine" ingreep kun je er ook een top-oktaaf-synthesizer in bouwen. Dan kan de PS-3100 onderling niet meer ontstemmen maar dan gaat de warmte er er wel uit.
En er zitten dan 11 potmeters op die geen functie meer hebben. (Je hebt er ééntje nodig om de top-oktaaf-synthesizer te tunen).

De deler-ic's die gebruikt zijn in de PS-3100 zijn heel erg moeilijk te krijgen (MM5824N)
Maar ik heb ze op voorraad,...
:)

Leuk om te lezen Boele!

Origineel geplaatst door Mike Philco
Er zitten 12 onafhankelijke oscillatoren in die je elk moet tunen.
Met een "kleine" ingreep kun je er ook een top-oktaaf-synthesizer in bouwen. Dan kan de PS-3100 onderling niet meer ontstemmen maar dan gaat de warmte er er wel uit.
En er zitten dan 11 potmeters op die geen functie meer hebben. (Je hebt er ééntje nodig om de top-oktaaf-synthesizer te tunen).

De deler-ic's die gebruikt zijn in de PS-3100 zijn heel erg moeilijk te krijgen (MM5824N)
Maar ik heb ze op voorraad,...
:)
Tussen twee haakjes Mike, maar ik vroeg me zo af waarom je al je post in BOLD typt? Dat leest zo irritant...

Goed te weten dat iedereen zo bezorgt is over de verdelers :D

De connectors waren gewoon goed. Ze zijn wel schoongemaakt.

De "afstandsbediening" is een telefoon. Maar goed :engel:

Zo. Maar nu moet ik aan de slag om morgen 21 hongerige monden te gaan voeden met barbequevlees, stokbrook etc. 8~

Vanaf volgende week kunnen jullie mp3-tjes gaan verwachten van geluiden, met beschrijving van de patch.

..........Zo. Maar nu moet ik aan de slag om morgen 21 hongerige monden te gaan voeden met barbequevlees, stokbrook etc. 8~ ...............

SCD, Rene, Hexagon, Formant, Wiseguy
Yoozer, Phochos, Machine, Cornerman, MkII
Synthfreak, Mono-poly, Mike Philco, JGeers, Bliepertronic
Protohuman...

Ik tel er 16 + mevr. SCD + 2 buren = 18... Nog drie plaatsen vrij dus? Uh...twee?

Uit SOS :

The PS-series synths don't leap out with hard-edged, contemporary sounds, but rather excel at warmer, richer, more organic patches. In the hands of a skilled operator they have a distinctive character, especially when creating animated pads and washes using the filters, resonators and amplitude modulation. Nice woofy analogue basses are also possible. In spite of their complex appearance, the PS synths are pretty straightforward to use, but though the 3100 has the ability to generate some good sounds it's not as sonically versatile as you might think. Soaring Prophet- or Moog-style lead sounds do not easily fall out of a PS-series instrument.

Origineel geplaatst door Bass
Uit SOS :

the PS synths are pretty straightforward to use, but though the 3100 has the ability to generate some good sounds it's not as sonically versatile as you might think.

Hij is inderdaad niet zo heel breed in zijn klankenpallet, maar WAT ie doet, doet ie goed. Ga de mp3's op bluesynth.com maar s beluisteren. bijvoorbeeld.

Back