Welke mixer voor mini-studio?

jj.jonker

Nieuwkomer
Dag mensen,

Even een vraag: ik ben op zoek naar een mixer. De volgende gear wil ik er op aansluiten:

- Yamaha Rm1x (dus 2 x mono input nodig)
- DJ mengpaneel (dus nog eens 2 x mono input nodig)
- Akai S3200xl (met 10 outs)

Totaal dus 14 outputs. Dus ook 14 inputs nodig op mijn mixer. Welke mixer is een slimme koop? Onderzoek op dit forum en verschillende andere sites zorgden voor onderstaand lijstje:

- Yamaha MG16/6 (eventueel met de effectprocessor, de 16/6fx)
- Samson MDR 1688
- Tapco Blend 16
- Mackie 1402 VLZ Pro

Meteen nog even een noob-vraag: de Mackie heeft 6 mono-lijn ingangen. Betekent dit dan 3 stereo ingangen? Bijvoorbeeld kanaal 1 en 2 voor links en rechts van de RM1x?

Het budget is wat beperkt, zoals je aan het lijstje kunt zien. Wat zouden jullie kiezen of welke andere tafel kunnen jullie aanraden?

Jelle

Ik heb de Yamaha en ben er erg blij mee.
Handig is ook dat er nog 2 tulp ingangen op zitten die je als input kan gebruiken.
Erg handig dus voor die DJ mixer van jou om aan te sluiten.
Knoppen voelen goed aan, dus een aanradertje.

Niemand verder meer info over bovenstaande mixers?

Jij hebt ook internet zo te zien, google ff naar Specs. Kijk goed wat je er mee kan of het aan je eisen voldoet. Daarna kan je nog een keuze maken mbt de indeling van de tafel, zietie er mooi uit??

Succes!

Ik heb inderdaad internet ;) Ben ook eigenlijk niet op zoek naar specs, maar wil meer weten of gebruikerservaringen. Van de Yamaha weet ik inmiddels dat iemand er erg tevreden over is, maar ik wilde ook graag weten of iemand meer kan vertellen over de Samson en de Mackie.

Wat ik me ook nog afvroeg was de vraag of 8 mono-inputs gelijk staan aan 4 stereo inputs? Ik denk het wel, maar wil het graag zeker weten.

Ga zeker even de Soundcraft checken! Dank voor de tip!

Jelle

Samson is volgens mij absolute bodemkwaliteit, of valt dat wel mee ?

Mijn Yamaha heeft 4 stereo kanalen, maar als je meer hebt kan je idd 2 mono faders bundelen tot stereo.
Dan moet je alleen 2 faders tegelijk open schuiven en de kanalen naar links en rechts pannen.

Ik zit een beetje met zelfde probleem dus herkenbaar.

Waar ik over na denk:
- hoeveel inputs wil je? mono of stereo?
- hoeveel aux sends en returns?
- wat voor eq? 3 bands, mid sweep, high pass filter?
- wil je subgroepen, main inserts?
- hoe groot mag ie zijn (een yamaha mg166c is een behoorlijk groot ding in vergelijking met een 1402)
- welke kwaliteit wil je? mackie staat toch wel iets beter bekend dan yamaha, maar heeft zijn prijs

Overigens: 2x mono kan wel stereo worden, maar 1 stereo nooit 2x mono --> als je je 10 outputs vd akai allemaal mono aan wilt sluiten zit een mackie 1402 al vol. Overigens, wees er wel kritisch op wat je aan wilt sluiten. Vb: mij Korg ESX heb ik via 1x sterep en 1x mono (bassdrum) voldoende. Van mijn xp80 gebruik ik de alt outputs niet eens.
Ook kun je nog een patchbay gebruiken om flexibeler te zijn met een kleinere mixer.

Voorbeeld: de tapco blend 16 heeft maar 2 aux sends waarvan 1 altijd pre fader. Als je veel met externe effecten wilt doen is dat wat karig.

Ik heb in middels de mackie 1642vlz3 als ideale mixer gespot, maar ja, die is wel weer wat duur. Een soundcraft EPM12 is mooi alternatief (veel kanalen, goede kwaliteit en eq, hoewel ik nog geen gebruikservaringen ken), maar heeft ook wat minpuntjes (geen subgroepen, weinig returns, geen highpass filters op de kanalen). Tja altijd weer dilemma's met geld...

Evt een 2e hands mackie 1604?

Origineel geplaatst door Poly-Peter
Ik zit een beetje met zelfde probleem dus herkenbaar.

Waar ik over na denk:
- hoeveel inputs wil je? mono of stereo?
- hoeveel aux sends en returns?
- wat voor eq? 3 bands, mid sweep, high pass filter?
- wil je subgroepen, main inserts?
- hoe groot mag ie zijn (een yamaha mg166c is een behoorlijk groot ding in vergelijking met een 1402)
- welke kwaliteit wil je? mackie staat toch wel iets beter bekend dan yamaha, maar heeft zijn prijs

Overigens: 2x mono kan wel stereo worden, maar 1 stereo nooit 2x mono --> als je je 10 outputs vd akai allemaal mono aan wilt sluiten zit een mackie 1402 al vol. Overigens, wees er wel kritisch op wat je aan wilt sluiten. Vb: mij Korg ESX heb ik via 1x sterep en 1x mono (bassdrum) voldoende. Van mijn xp80 gebruik ik de alt outputs niet eens.
Ook kun je nog een patchbay gebruiken om flexibeler te zijn met een kleinere mixer.

Voorbeeld: de tapco blend 16 heeft maar 2 aux sends waarvan 1 altijd pre fader. Als je veel met externe effecten wilt doen is dat wat karig.

Ik heb in middels de mackie 1642vlz3 als ideale mixer gespot, maar ja, die is wel weer wat duur. Een soundcraft EPM12 is mooi alternatief (veel kanalen, goede kwaliteit en eq, hoewel ik nog geen gebruikservaringen ken), maar heeft ook wat minpuntjes (geen subgroepen, weinig returns, geen highpass filters op de kanalen). Tja altijd weer dilemma's met geld...

Evt een 2e hands mackie 1604?

Ik wil graag ongeveer 16 (eventueel 12/14) inputs hebben. Sowieso 2 stereo (voor Rm1X en DJ Mixer) en de rest mag dan mono (immers, daar kun je dan weer stereo van maken).

Aux en returns: ik moet eerlijk zeggen dat ik daar nog weinig vanaf weet. Als het gaat om bijvoorbeeld een effect-module die je daarmee kan aansturen (in de toekomst wellicht), dan zijn 2 aux send en returns best handig!

EQ: 3 bands eq met mid-sweep (heb begrepen dat dat altijd erg handig is). High-passfilter hoeft niet per se.

Subgroepen: geen idee, wat ik daar mee zou moeten doen (bijvoorbeeld apart een sub aansturen? Indien dat het geval is, ja dan is het best een goede optie)

Grootte: liefst 19" (dus dan is de Yamaha geen probleem, net als de Soundcraft EPM12).

Kwaliteit: liefst natuurlijk de beste kwaliteit prijs. In welke verhouding staat de Mackie t.o.v. de Soundcraft?

Origineel geplaatst door jj.jonker
Ik wil graag ongeveer 16 (eventueel 12/14) inputs hebben. Sowieso 2 stereo (voor Rm1X en DJ Mixer) en de rest mag dan mono (immers, daar kun je dan weer stereo van maken).

Aux en returns: ik moet eerlijk zeggen dat ik daar nog weinig vanaf weet. Als het gaat om bijvoorbeeld een effect-module die je daarmee kan aansturen (in de toekomst wellicht), dan zijn 2 aux send en returns best handig!

EQ: 3 bands eq met mid-sweep (heb begrepen dat dat altijd erg handig is). High-passfilter hoeft niet per se.

Subgroepen: geen idee, wat ik daar mee zou moeten doen (bijvoorbeeld apart een sub aansturen? Indien dat het geval is, ja dan is het best een goede optie)

Grootte: liefst 19" (dus dan is de Yamaha geen probleem, net als de Soundcraft EPM12).

Kwaliteit: liefst natuurlijk de beste kwaliteit prijs. In welke verhouding staat de Mackie t.o.v. de Soundcraft?

Aux en returns: eenvoudig: neem bijvoorbeeld een TC M300: gebruikt 2 sends en 1 (stereo) return. Maar er zijn ook mensen die effectpedalen (distortion, phaser etc) op hun ausen hebben. Dan is meer handig. Bovendien kun je aux sends voor meer zaken gebruiken. Om bijv een deel signaal naar een recorder of sampler te sturen.

High pass filter kan handig zijn, ten eerste voor vocalen (dan is het haast een must), ten tweede om het lage deel van je mix wat op te schonen van bepaalde signalen.

Subgroepen: te gebruiken om naar een recorder ye sturen (bijv als je meersporen (tegelijk) wilt opnemen, of om een aantal signalen gecombineerd doro bijv. een compressor te sturen.

Soundcraft vs Mackie moet je maar even op zoeken hier op het forum. kwaliteit is volgens mij vergelijkbaar, maar over de klank verschillen de meningen. Veel gehoorde mening is dat men zegt dat soundcraft wat warmer / muzikaler / wolliger klinkt en Mackie wat sterieler / cleaner. Beide heeft zo zijn voordelen, dus dat moet je vooral beluisteren.

Origineel geplaatst door Poly-Peter
Dan is meer handig. Bovendien kun je aux sends voor meer zaken gebruiken. Om bijv een deel signaal naar een recorder of sampler te sturen.

Als je je signaal via aux-send stuurt op een kanaalstrip, heeft dat signaal, voordat het via aux-send gaat, al EQ en gain ed. of juist niet?

Back