Yamaha CS 80 onderhoud wie?

..

..

bedankt allemaal,ik zal het even overleggen..:okdan: :okdan:
Het is wel een hele rit dan,zijn er verder nog voorzorgmaatregelen die het transport kunnen vergemakkelijken?Verende ophanging,speciale koffers?
:biertje:

Wat het borgen van de trimmers betreft. Het zal voordelen hebben maar ook nadelen.
Zo was laatst Huib de Bruin bezig met een eminent 310 van mij. Bleek dat enkele trimmers defect waren: de borgvloeistof had het metaal aangetast welke op zijn beurt z'n veerkracht verloor.

In de CS80 kan de borgvloeistof op de andere zijde van de trimmer aangebracht worden (de niet-contact-makende zijde).

Bij mij zijn slechts enkele trimmers geborgd geweest (niet de trimmers van de vco tuning want die moet je goed toegankelijk houden. Ik kan me voorstellen dat versleten trimmers (met weinig veerkracht) makkelijker verlopen dan wat stroevere trimmers...

Wellicht dat één van de deskundigen zijn visie kan geven ?

Origineel geplaatst door wouw
Wat het borgen van de trimmers betreft. Het zal voordelen hebben maar ook nadelen.
Zo was laatst Huib de Bruin bezig met een eminent 310 van mij. Bleek dat enkele trimmers defect waren: de borgvloeistof had het metaal aangetast welke op zijn beurt z'n veerkracht verloor.

In de CS80 kan de borgvloeistof op de andere zijde van de trimmer aangebracht worden (de niet-contact-makende zijde).

Bij mij zijn slechts enkele trimmers geborgd geweest (niet de trimmers van de vco tuning want die moet je goed toegankelijk houden. Ik kan me voorstellen dat versleten trimmers (met weinig veerkracht) makkelijker verlopen dan wat stroevere trimmers...

Wellicht dat één van de deskundigen zijn visie kan geven ?

Wat wouw zegt is helemaal waar. Yamaha heeft de potmeters van de CS-80 overigens ook al geborgd. Dus er is al een dikke 20 jaar nagellak aanwezig op de trimmers. Op de achterzijde overigens, dus niet op de koolstofbaan zelf. Na het alles overnieuw afstellen borg ik de trimmers overnieuw. Dat is overigens het enige waar ik nagellak voor gebruik. Mijn vriendin doet het wel eens op haar nagels. Maar dat is dan een ander potje. 8o)

Maar waar komen die verhalen dan vandaan dat als je een CS80 op de tocht zette, hij meteen ontstemd was?

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door MadDonna
Maar waar komen die verhalen dan vandaan dat als je een CS80 op de toch zette, hij meteen ontstemd was?

Door de temperatuurschommelingen. Maar dat geldt eigenlijk een beetje voor elke analoge synthesizer.

... maar het is juist bij de CS wel extra merkbaar!

Het punt is, de poly CS serie is door z'n opbouw vrij gevoelig voor ontstemming.
Je hebt immers 4 (CS50), 8 (CS60) of 16 (CS80) voicecards die ieder kunnen ontstemmen, dus de kans dat er wat verloopt is gewoon ook groot.
Daarbij is het zo dat je (naar mijn idee) bij een polysynth makkelijker ontstemming bemerkt dan bij een monosynth (een akkoordje klinkt eerder 'vals' dan een baslijntje).

Bij de CS80 wordt het dan nog verergerd door de plaatsing van de voicecards, alles vrij dicht op elkaar en weinig ventilatie, waardoor temperatuurverschillen extremer zijn.
Een CS60 is alweer 'luchtiger' van opbouw en minder gevoelig voor dit euvel.
Let wel: "minder". Want in de winter is die van mij ook behoorlijk knorrig als je 'm aanzet.
CS'en moet je ook altijd pas stemmen als ze lekker zijn opgewarmd.

Maar vooral: de poly CS synths hebben nog geen autotune zoals de andere 'grote' poly synths die wat later op de markt kwamen. Een vintage Oberheim, Moog of Roland polybak kan evengoed keihard ontstemd zijn, maar daar zit de autotune altijd nog tussen (tenzij het de verstemming zo erg is dat de autotune 'm niet meer recht kan trekken).

Daarom tune ik de CS80 ook het liefst in de zomer, op mijn warme zolderkamer. Dan zakt de temperatuur minder als je de kap openzet. Maar ik leg ook gerust een doek over de voiceboards om de warmte een beetje op z'n plek te houden tijdens het tunen.

Wat stabiliteit betreft: ik moet zelden tunen, eens in het kwartaal een enkel voice-kaartje, eens per jaar de hele tuning langslopen. Filters, envelopes en vca's (wat een hoop vca's heeft de CS80) verlopen eigenlijk niet. afkloppen !
Bovendien merk ik extreme verschillen in temperatuursinvloed: de ene CS80 is na 1 minuut al vrijwel zuiver, de andere pas na 20 minuten...

Ik vind het toch een soort van wonder dat zo'n apparaat stabiel blijft zonder autotune. In feite zijn ze dus heel stabiel. En inderdaad, bij een polysynth is tuning veel kritischer dan bij een monosynth. Niet alleen vanwege akkoordenspel, maar ook omdat bij iedere toetsaanslag een andere voicecard aangesproken wordt. Je kunt wel nagaan hoe dat klinkt als niet alle voices in tune staan.

O ja, voor de avonturiers: gebruik geen metalen schroevendraaiers voor het tunen, maar antistatische exemplaren.

kheb effe de hele draad nog niet gelezen mbt rednoiz zn vraag geloof dat synthfreak ../.uit limburg aardig onderlegd was met de cs serie ..
check de patser draad ,..had ie dr 4 ofsOIN REP.

MAARUH KOOP ALLEMAAL EEN OBERHEIM MET AUTO TUNE FUNCTIE
IPV EEN GEVAARLIJKE CS POLYSYNTH !

HEB OOIT WELS EEN CS50/60 WILLEN OVERWEGEN MAAR VANWEGE DE STORYS LAAT IK M SCHIETEN ....
TERWIJL BV DE CS10/15 & de 30 DIEIK HEB zijn wel heel stabiele bakken ,..je hoort byna nooit iets over print/tunen /potties op alle vlakken hele degelijk [goodsounding ] synths
poly is dan ook heel ander vlak
zouje zeggen
!
:engel:

Re: ..

Re: ..

Origineel geplaatst door RednoiZ
bedankt allemaal,ik zal het even overleggen..:okdan: :okdan:
Het is wel een hele rit dan,zijn er verder nog voorzorgmaatregelen die het transport kunnen vergemakkelijken?Verende ophanging,speciale koffers?
:biertje:

De CS-80 heeft een pesthekel aan schokken. Je kunt hem dan ook het beste gewoon
onder je arm nemen en voorzichtig lopen. ;)

Re: Re: ..

Re: Re: ..

Origineel geplaatst door senso
De CS-80 heeft een pesthekel aan schokken. Je kunt hem dan ook het beste gewoon
onder je arm nemen en voorzichtig lopen. ;)

dat wil ik zien.....iemand met zulke armen...:D foto?

Origineel geplaatst door R-ond
MAARUH KOOP ALLEMAAL EEN OBERHEIM MET AUTO TUNE FUNCTIE
IPV EEN GEVAARLIJKE CS POLYSYNTH !

HEB OOIT WELS EEN CS50/60 WILLEN OVERWEGEN MAAR VANWEGE DE STORYS LAAT IK M SCHIETEN ....

Het valt allemaal reuze mee hoor. De mijne wordt een keer per jaar getuned en daar doe ik tegenwoordig 20 minuten over. Over het algemeen worden deze spookverhalen iets teveel rondgebazuind ;)

Feit is dat een CS80 behoorlijk stabiel is als je hem gewoon op z'n plek laat staan, vooropgesteld dat je hevige temperatuurschommelingen in de hand kan houden maar dit geldt voor bijna alle analoge synths.

Alhoewel, ik heb de mijne eens meegenomen naar Kopenhagen en daar moest ik ongeveer 40 meter "rollen" over een pad met kinderkopjes. Ik vreesde het ergste maar er was gelukkig niets aan de hand met de tuning ;)

Back