Encore Electronics

Ik heb ook net een JP8MK interface besteld bij Encore per fax.
Ze zijn inderdaad een beetje dom daar, maar dat kan puur aan de administratie liggen.
De specificaties klinken veelbelovend en het is inderdaad een gunstige prijs.

Die is zo binnen, ik heb pas een kit voor mijn Jupiter 8 besteld, ik had hem een week daarna al binnen.......Tony is ooit wat traag met reageren, maar ben voor de rest prima tevreden.

De midi kit voor mijn Jupiter-8 zit er nu eindelijk in.
Er is hier maar 1 competente synthesizer technicus in Sydney waar ik mijn spullen aan toe vertrouw. Die technicus was op toernee door Amerika met INXS, dus ik heb maanden moeten wachten tot hij terug was.
Hij kwam 'm halen en bracht de JP8 een week later terug.
Hij schreef me in een email dat hij heel veel problemen heeft gehad met het installeren. Hier een stukje van die email:

Just an update on your JP-8. I have repaired the faulty oscillator, and the machine tested out fine, I then installed the Encore kit. It has caused problems in the machine, so I have removed it so that I can repair the damage caused to the CPU board by the Encore kit. The kit may be OK electronically, but it's mechanical design is extremely poor. I would not expect a Jupiter 8 to be reliable with this mod. The modification requires the installer to jam wire wrap pins into IC sockets that were never designed to take such large pins, and soldering overly heavy, flying leads directly to the sides of the pins of very old chips and then the kit is too high and fouls the underside of the interface board. It is surprisingly similar to the extremely poor MIDI upgrade to the Ocsar synth. In the 23 years I have been working on JP8's I have never seen such a badly designed MIDI kit.
The machine boots OK and comes up with the Encore flash screen and version number, but then all of the LED's and display strobe and the machine doesn't work. As I said, I have now removed the Encore kit. I presume that a trace has cracked in the Jupiter from the wire wrap pins in the Encore kit.

Lijkt me een duidelijke uitleg, zelfs voor iemand zo a-technisch als ik.
Deze email toen doorgestuurd naar Toni.
Heel vervelend figuur.
Reageerde heel aangevallen en onbeleefd. Arrogante Yank.
Ik stuurde de email door naar de Technicus, die vervolgens zei dat ie niet met Encore wilde praten op die manier.
Geen goeie reclame dus voor Encore in Australie.
Iedereen in Australie kent Steve en ik denk dat als ze hem vragen om advies over de Encore kit dat ie dat dan sterk afraadt, dus daar gaat het markt aandeel van Encore in Australie.

Maar goed, de interface werkt prima nu, maar m'n reparatie kosten waren hoger dan de interface zelf. De technicus heeft me overigens niets gerekend voor de oscillator die gekalibreerd moest worden, anders had ik nog eens $100 meer moeten betalen. Voor het ophalen en terug brengen heeft ie me ook niets gerekend, omdat ie het lullig vond. Hij woont een uur rijden buiten Sydney, dus hij was 2-uur van z'n tijd kwijt.

Ik ben zoals gezegd prima tevreden over de verzendtijd en afhandeling van Encore, mijn ervaring is wat dat betreft goed........maar ik moet zeggen dat het verhaal van je techneut overeenkomt met mijn eigen bevindingen.......
Het volgende is namelijk zeker waar, de kit past er niet zomaar in, omdat de pins te lang zijn.......als je het board in de sockets steekt, komt het te hoog en komt het inderdaad tegen het interface board aan.
Ik dacht dat het heel eenvoudig was om de kit te installeren maar zie er door dit probleem zelf toch maar vanaf, ik laat het afwerken door een "echte" techneut, geen beunhaas zoals ik ben ;)

Volgende keer toch maar weer Kenton dan..........heeft je techneut die pins ingekort of wat heeft ie gedaan, weet je dat ?

Ik heb niks gehoord over mijn JP8 kit van encore inbouwen.
Maar mischien was het wel een drama.
De vergelijking met een OSCar midi interface lijkt me wel wat overdreven overigens.
Het valt me trouwens wel op dat bepaalde techneuten graag af geven op andere mensen en zich zelf wel goed vinden.

In mijn geval was de encore midikit voor de OB-X de enige manier om de synth nog aan de praat te krijgen (had last van een defecte, onverkrijgbare ram-ic). Problemen welke ik ondervond waren de lange levertijd en een in eerste instantie niet werkende kit wegens foute software.
Ik heb van mijn monteur niet vernomen dat de inbouw problemen gaf. Ik kan me echter voorstellen dat de ruimte in de jp8 wat aan de krappe kant is. Mijn jp8 heeft een kenton kit en ik vind het knap dat die erin past.

Reactie op de laatste drie berichten:

De techneut heeft inderdaad een andere IC moeten gebruiken om het passend te maken. Hij heeft het zaakje goed dicht kunnen krijgen door dingen te verplaatsen en op te hogen. Vraag me niet hoe.

Over de hoge hoed die de technicus van zichzelf op heeft: Steve is echt een autoriteit hier in Australie. Iedere muziekzaak stuurt je naar hem toe. Er zijn echt periodes dat je 'm niet te pakken krijgt. Hij heeft zelf bijna iedere oude synth die er bestaat, zoals CS80, Moog modular, Jupiters, Prophets. Over de telefoon beschreef ie precies hoe mijn Linndrum er van binnen uitzag. Zo iemand is normaal gesproken niet 3-uur bezig om een midi-kit te installeren.
Het andere verhaal van Wiseguy komt dus overeen en dat zegt dan genoeg.

Het is prima als iets niet volmaakt is, maar geef dat als fabrikant dan ook toe. Toni zijn reactie was erg arrogant. Typisch Amerikaans. Zo van, wij maken geen fouten en ik krijg nooit klachten.
Alles Amerikaans wat ik ooit heb gehad is bagger, dus ik had het moeten weten. Het ergste is Alesis en Emu. Komt omdat ze zich nog zo krampachtig vasthouden aan het imperial systeem. Japanse dingen gaan nooit stuk. Maar goed, dat is weer een ander verhaal.

Misschien maar toch voor een Kenton kiezen volgende keer.
De Encore werkt prima en de features zijn het meest uitgebreid van alle JP8 midi kits, maar het moet niet te veel geld gaan kosten. Een 2de hands JP8 is al niet meer te betalen, dus als het installeren van midi dan ook nog eens een kluit kost dan loopt het aardig uit de hand.

Ik heb volgens mij geen andere ic's nodig gehad toen mijn kit er in ging.
En Kenton betaal je echt zeker minimaal 2 keer zo veel als een encore kit.
En dan kan die uit eindelijk nog minder ook.
Ik ben overigens geen Encore verkoper maar goed ik heb ook nog nooit klachten hoeven geven aan Tony over zijn producten.

en een in eerste instantie niet werkende kit wegens foute software.

Dat probleem met die foute soft, wat was dat? is dat door encore opgelost geraakt of heeft jou techneut dat verholpen.
riskeer ik wat als ik zo'n encore obx_kit bestel en zelf installeer?
werkt alles nu naar behoren?

Tony had de kit vernieuwd en nieuwe software geschreven. In die software zat een fout. Ik weet niet meer precies wat en hoe. Ik kreeg echter binnen mum van tijd een nieuwe eprom toegestuurd en na installatie werkte de kit.

Back