Waldorf Blofeld

ik heb die blofeld van mij nu een jaar en ik heb behalve een paar hangende noten (veroorzaakt door tussenliggende apparaten) werkelijk geen enkel probleem gehad.

de preset-geluiden zitten zeker wel bruikbare begin-geluiden bij die je naar eigen wensen met groot gemak kan aanpassen. Mijn enige kritiek op de blofeld is het volume verschil tussen de verschillende presets. Ik had toch wel verwacht dat waldorf de presets genormaliseerd zou hebben. Heb er gewoon een limiter/compressor achter gezet om dit te verhelpen. Tot nu toe niet de editor gebruikt omdat ik de weg door het apparaatje in de vingertoppen wil hebben voor een liveset.

Ik heb zelf nog wel een vraagje ivm met een opmerking die een maat van mij maakte. Volgens hem was de blofeld bedoeld voor single geluiden en niet meerdere lagen (lees melodie lagen) tegelijk. Hij was hier erg stellig in, maar hoezo zouden ze dan de blofeld meer stemmig en multitimbraal maken??

Ik stuur m zelf aan vanuit de akai MPC 2000XL, vanwaaruit de midi naar de nord modular G2 gaat. Hier in heb ik 2 kleine patches (naast 2 grote, volgebouwde, midi aanstuurbare glitch-effecten slots) waarbij ik bij midikanaal 3 en 4 elke nieuw gespeelde noot naar een midi kanaal stuur (4 stemmig). Hiermee kan ik 2 melodie lagen maken die continu verder varieren. Door noten langer dan andere aan te houden wordt dan meteen de volgorde van deze midikanalen veranderd. Vanuit de blofeld gaat het geluid dan nog door een ensoniq DP-4 (meerdere alesis Modfx effecten komen er nog aan, op de ensoniq staat een gitaar-versterker/distortion geselecteerd) en daarna naar mijn korg KM402 mixer.

ik weet dat er gevraagd werd om een stukje zonder extra's, maar deze heb ik eergisteren erin gejammed (crusty-bachelor, little voices komt van een hele tijd geleden).
eerste inkomende geluiden komen van blofeld, na 30 sec komt de mopho erbij met de jomox t-resonator eroverheen en op 1 minuut komt de jomox airbase99 met de drums in (waarover dus de glitch-effecten van mijn nord modular G2 staan).
De effecten die overal over staan komen uit de korg KM402.

sik

Attachments

• SirSickSik-Crusty Bachelor.mp3
    7,5 MB · Bekeken: 120
  • Little voices.mp3
    8,4 MB · Bekeken: 113
blofeld.jpg

Zo is ie echt baas. :peukie:

nooit geen problemen gehad met mn Blofeld.
Op het internet vind je énkel personen die een probleem hebben ermee (wat kan), de 99% anderen die géén problemen hebben, komen dit ook niet melden.

Als ik me niet vergis is de sample SL licentie en sample memory standaard geactiveerd, dat heeft de desktop versie niet out of the box.

ben er wel over uit dat ik vandaag niet de blofeld aan ga schaffen.

Ik denk dat je je door dit topic misschien wel wat hebt laten misleiden. Er waren in het begin wat bugs in het OS, maar we zijn inmiddels wel wat updates verder. Ik ben kennelijk een van de weinigen met pech: één van de draaiknoppen bleek echt onwerkbaar. Maar, da's voortreffelijk opgelost. En iets dat je met alle apparaten kan gebeuren.

Als je toch een synth wil aanschaffen, zou ik echt voor de Blofeld gaan, afgezet tegen de door jou aangevoerde competitie. De Blofeld is klein, mooi, robuust, krachtig en toegankelijk. En dan vergeet ik: goedkoop! Meer bang-for-the-buck vind je ze nauwelijks. Als je de Blofeld helemaal hebt uitgedokterd, kan je in principe elke synth aan, zo diep kan je ermee gaan. Maar dat hóeft zeker niet.

Kortom: doen! En je ziet dat de 2dehands prijzen heel stabiel blijven, dus veel verlies zal je er nooit op draaien...

idd, het topic deed het hem om hem nog maar niet te kopen. Maar goed heb de laatste jaren me ook helemaal niet meer verdiept in wat er allemaal nieuw bij is gekomen. Vanaf gister ochtend natuurlijk nog naar alternatieve gezocht en zo las ik ook op een ander topic over de venom, op zich ook niet verkeerd voor een synth van 399 euro, maar denk niet dat dat echt iets is wat ik zoek, net zoals de gaia en de ultranova, allemaal hebben ze wel wat.
Blofeld springt er nog steeds boven uit met zijn geluid, voor mij dan, denk dan ook dat die breder inzetbaar is, geluid is gewoon anders dan anders.

De reden dat ik op zoek ben naar een compacte synthesizer is dat ze me gevraagd hebben om eerst voor een tijdje mee te spelen in een "synth" groepje hier uit de regio, in het verleden hebben ze wel optredens gehad, maar nu is alles gewoon hobby matig. De stijl is ambient/spacy achtig maar ook wel Klaus Schultze en jarre achtige dingen. Blofeld lijkt mij voor dit soort dingen het meest geschikt, corrigeer me als ik het verkeerd heb of als je nog ander leuke alternatief weet. Moet gewoon iets compact zijn, makkelijk mee te nemen en natuurlijk moet je een beetje met de geluiden kunnen knutselen zonder dat je gelijk de computer erbij nodig hebt.
Het is niet mijn eerste synth, haha, maar heb hier in het hok merendeel modules staan en om elke keer eerst de viruz of zo uit rack te moeten slopen en een masterkeyboard mee te moeten nemen, daar begin ik niet aan, dus vandaar dat ik er 1 bij wil kopen.

blijft altijd lastig die keuze's...
maar ja, voor jean michel jarre sounds moet je terug naar analoge synthese..
Een waldorf is en blijft een digitaal bakkie, maar hij is zeker niet verkeerd hoor :-)
voor het geld hoef je hem iig niet te laten liggen, maar als je écht een goede bak wil kan je denk ik beter even doorsparen en kijken naar een korg of virus snow?

grtz

hmmm...doorsparen...nee dat hoeft niet en daarbij jarre heeft ook wel veel sounds uit niet analoge synthesizers gehaald, maar natuurlijk het echte analoge werk, ja is veel warmer, maar vind Virtual Analog, Analog mondeling of wat voor benaming ze er ook aan geven, ook niet verkeerd, maar goed, zit ook wel weer verschil tussen, zo heb ik me een aantal jaren geleden erg vergist in de microkorg, leuk bakje maar daar bleef het ook bij, zeg niet die echt helemaal verkeerd is, maar kon er niet veel mee. Daarvoor had ik een alesis micron, ja die had ik niet weg moeten doen voor die microkorg, was stukken beter alleen te weinig knoppen.
Hier in het hok heb ik dan ook genoeg, voor mij dan, staan aan VA en digitale synthmodules, (virus b, nordrack2,ms2000br,cs6r+an/dx,jv2080,micromodular,k4r,drumstation). Ik weet ook niet als een blofeld nou kan tippen aan een virus, maar goed daar gaat het niet om. Ik ben er wel over uit nu, wordt wel de blofeld en ik zie het wel. Eerste wat je toch altijd leest over iets, is het negatieve, daar hebben jullie wel gelijk in en ach ja die potmeters zijn wel vervangbaar, mocht daar een keer iets aan mankeren.

In ieder geval heel erg bedankt voor alle goede adviezen!!! Ben normaal altijd iemand die wat ziet of hoort en dat gelijk koopt, laatste tijd wel vaker dingen gekocht, waar ik later zoiets van had wat moet ik ermee, vorig jaar een keer een x0xb0x, echte opwelling, was echt voor de heb, geef het eerlijk toe, eigenlijk nooit wat mee gedaan, heb deze dan ook afgelopen maand toch maar de deur uit gedaan. Dingen kopen en er niets aan hebben, doe ik niet meer, dus kan ik maar beter eerst even het synthforum doorspitten, maar ja je kunt dus ook weer helemaal gaan twijfelen door al het negatieve wat je leest.

Het gaat te ver offtopic merk ik...

Zal jullie op de hoogte houden, als ik hem heb, deze week wordt het niet wat om er 1 op te halen, maar hij komt... of toch maar een venom.....of ultranova... just kidding...

Even wat anders is ooit die stromberg wel in produktie gegaan??

Laatst gewijzigd:
ik heb hier een blofeld, virus ti2, ultranova en een jp8080...
het genre is welliswaar anders dan die van jou (hardstyle), maar ik vind (en dat is dan mijn persoonlijke mening) dat wat ik uit de blofeld haal erg goed is voor pads en "ambient" sounds, dus uitermate geschikt voor jou.
ik gebruik hem alleen af en toe voor wat pads en wat noises, maar echt veel doe ik er niet mee!

succes (Y)

Klinkt goed man.

ik heb die blofeld van mij nu een jaar en ik heb behalve een paar hangende noten (veroorzaakt door tussenliggende apparaten) werkelijk geen enkel probleem gehad.

de preset-geluiden zitten zeker wel bruikbare begin-geluiden bij die je naar eigen wensen met groot gemak kan aanpassen. Mijn enige kritiek op de blofeld is het volume verschil tussen de verschillende presets. Ik had toch wel verwacht dat waldorf de presets genormaliseerd zou hebben. Heb er gewoon een limiter/compressor achter gezet om dit te verhelpen. Tot nu toe niet de editor gebruikt omdat ik de weg door het apparaatje in de vingertoppen wil hebben voor een liveset.

Ik heb zelf nog wel een vraagje ivm met een opmerking die een maat van mij maakte. Volgens hem was de blofeld bedoeld voor single geluiden en niet meerdere lagen (lees melodie lagen) tegelijk. Hij was hier erg stellig in, maar hoezo zouden ze dan de blofeld meer stemmig en multitimbraal maken??

Ik stuur m zelf aan vanuit de akai MPC 2000XL, vanwaaruit de midi naar de nord modular G2 gaat. Hier in heb ik 2 kleine patches (naast 2 grote, volgebouwde, midi aanstuurbare glitch-effecten slots) waarbij ik bij midikanaal 3 en 4 elke nieuw gespeelde noot naar een midi kanaal stuur (4 stemmig). Hiermee kan ik 2 melodie lagen maken die continu verder varieren. Door noten langer dan andere aan te houden wordt dan meteen de volgorde van deze midikanalen veranderd. Vanuit de blofeld gaat het geluid dan nog door een ensoniq DP-4 (meerdere alesis Modfx effecten komen er nog aan, op de ensoniq staat een gitaar-versterker/distortion geselecteerd) en daarna naar mijn korg KM402 mixer.

ik weet dat er gevraagd werd om een stukje zonder extra's, maar deze heb ik eergisteren erin gejammed (crusty-bachelor, little voices komt van een hele tijd geleden).
eerste inkomende geluiden komen van blofeld, na 30 sec komt de mopho erbij met de jomox t-resonator eroverheen en op 1 minuut komt de jomox airbase99 met de drums in (waarover dus de glitch-effecten van mijn nord modular G2 staan).
De effecten die overal over staan komen uit de korg KM402.

sik

goed gebouwde machine, werkende software, duidelijke interface, inspirerende architectuur, en zelfs leuke presets ... en dat voor een nette prijs ... synths zoals de deze zouden er nog meer mogen ontwikkeld worden ...

Ongetwijfeld een te gekke synth. Ik heb een hele tijd getwijfeld of ik hem zou kopen. Ik kon alleen niet om het idee heen dat je voor dat geld net zo goed uit bent met bijvoorbeeld een Novation Nocturn controllertje en een softsynth zoals Synapse Dune. Evenveel, zoniet meer control for the buck. Niet om het aloude hardware versus software verhaal weer op te rakelen natuurlijk. :)

Wat me ook altijd tegenstond was dat Waldorf nooit een officiële editor heeft uitgegeven. Zelfs bij bijvoorbeeld een oersimpele cheape synth zoals de SH-201 was dat prima geregeld. Gelukkig zijn er inmiddels third party editors.

Ook jammer dat 'ie geen audio over USB doet. Ik krijg altijd een beetje het gevoel dat deze synth aan elkaar hangt van gemiste kansen. Als ze het net even iets beter hadden aangepakt was het nu een concurrent voor bijvoorbeeld het Novation Ultranova of M-Audio Venom platform. Een erg goed klinkende bovendien. Hardware en software in symbiose.

Niet om wie dan ook aan het twijfelen te brengen, maar het zijn misschien wel dingen om over na te denken. ;)

@tb303bass: al een besluit genomen?

Haha ook toevallig, vandaag dus naar feedback geweest, daar zouden ze hem op voorraad hebben. Blijkt dus dat die nog wel als voorraad geboekt stond en ze deze niet meer hadden, dus voor niets naar apeldoorn gereden.

ik ga in ieder geval voor de desktop (of moet een 2e hand keys tegen komen), ik weet niet of die sample uitbreiding hem een echte meerwaarde geeft en ook niet die toetsen, neem aan als je goede master hebt dat je er net zo veel mee kunt als de keys versie(buiten de samplefunctie omdan). voor 2e hands keys versie heb je ook een nieuwe desktop, vandaar ik het soms niet weet wat het beste is.
Ik vind het wel durven te vragen met die sample uitbreiding, heb begrepen dat dit alleen een code is om het te unlocken, vreemd dat de desktop het al wel heeft maar dat je wat moet kopen om dit te aktiveren.

Diegene met de sample uitbreiding, gebruik je deze ook echt of is leuk dat hij het kan maar verder ook niet.

Heb tevens ook nog een andere synth op het oog...is niet zo heel zwaar..8o) en dat is de venom, maar daar ga ik in het venom topic wel even over verder, wat ik weer mee heb moeten maken... prutsers...

ik weet alleen nog niet welke ik eerst koop, heb zelf zoiets de blofeld. mag nieuw, maar 2e hand mag ook altijd als het maar goed is, aantal weken geleden wilde ik al, maar had helaas onvoorziene andere uitgaven, dus toen kon de koop helaas niet door gaan.

Natuurlijk ook nog wel aan het bieden geweest op e-bay, maar ja, dat werd ook niet wat altijd op het laaste moment wordt je alsnog overboden en dan nog.

Back