Korg M1 met geluidskuren

Ontploffende condensatoren zijn geen fris spul, het goedje erin is niet echt lief.

Je hebt gelijk dat de methode zonder verwijderen va nde originele niet geschikt is wanneer de oude doorlaat. Enkel als zijn waarde sterk verlopen is maar hij verder wel werkt, en voor de toepassing is een iets te grote C waarde niet van belang, kan je het op die manier doen. BV in RC dempingsnetwerkjes voor toetscontacten.

Natuurlijk is ter reparatie aanbieden de gemakkelijkste en wellicht ook de goedkoopste weg. Echter, ik ben geen professioneel muzikant en ben niet afhankelijk van dit instrument. De reden dat ik de M1 gekocht heb is om te leren. Als jij of iemand anders hem repareert, dan weet ik nog niks. Als het mij te lang gaat duren, dan kan ik hem altijd nog wegbrengen.

Veel irritanter is (bron: Spanjaard in Alkmaar); de onderdelen positie van oudere Korgs in het algemeen belaberd, en onderdelen voor een M1 zijn überhaupt al slecht te krijgen.

Origineel geplaatst door MadDonna
Veel irritanter is (bron: Spanjaard in Alkmaar); de onderdelen positie van oudere Korgs in het algemeen belaberd, en onderdelen voor een M1 zijn überhaupt al slecht te krijgen.

Ik heb alles op voorraad (knoppen, Joysticks, Displays, Weet ik veel wat allemaal) hoewel de bodem zichtbaar begint te worden.
Oh ja,...alles is nieuw (New Old Stock).

Laatst gewijzigd:
even een "simpele"melding uit mijn beperkte ervaringen met mijn 01/W, wie weet heb je daar mischien wat aan;
een klein scheurtje aan een uitgang kan ook een geruis veroorzaken, die zou b.v. dicht gesoldeert kunnen worden. betekent dus dat je even een kijkje zou kunnen nemen naar de printplaaten waar de uitgangetje aan zitten, tenzij het toch om een ander soort geruis gaat.

Laatst gewijzigd:
Zo te horen is dit niet een condensator of slechte soldering, maar zit het probleem in een van de sound rom IC's.
Ergens ter reparatie aanbieden lijkt me het verstandigst.

www.music-service.nl zou een mogelijke oplossing kunnen zijn.

Sound Rom ic's dat zijn die dingen rondom de sound-rom's zelf toch?

Hij doet het weer. Het probleem zit hem in de printplaat (niet de printplaat zelf) waar de batterij op zit en waar ook de geluidsroms op zitten.
Hier ben ik achter gekomen door toepassing van een oude computer-truc. Datgene wat je denkt stuk te zijn, vervangen uit een exemplaar waarvan je weet dat datgene wat je gaat vervangen, heel is. Dan verklein je het probleemgebied in ieder geval.
Wat mij opvalt is dat er een behoorlijk verschil zit in de twee printplaten. De probleemplaat is gemodificeerd. De plaat met de vaste chips doet het en de plaat waar de romchips in een voetje zit doet het niet.
Wellicht kan de kenner zien wat er wellicht fout is aan de foute printplaat.

Attachments

• DSC00045.JPG
    DSC00045.JPG
    149 KB · Bekeken: 101
  • DSC00046.JPG
    DSC00046.JPG
    153,1 KB · Bekeken: 100
Dit is zeker geen ouderdomsprobleem wat met de batterij of met verlopen condensators te maken heeft ! Hetzelfde probleem had ik ook in het eerste jaar dat ik mijn M1 heb aangekocht. Hij is toen onder garantie hersteld. Ik ben er mogen bijblijven tijdens die herstelling en weet nog dat een gans printplaatje is vervangen maar welk of voor wat het dient, weet ik niet meer. Ik vrees voor jou dat dit probleem dus niet zomaar op te lossen is.

Net zoals ik hierboven eerder heb vermeld zal het om de printplaat gaan die jij aangeeft. Die hebben ze in het eerste jaar ( 1988 ? ) reeds vervangen. Ik heb jouw mp3 beluisterd en had toen net hezelfde probleem maar wel niet zo sterk. Bij mij ging de sound steeds weg om daarna krakend terug naar voor te komen.

Back