Verschil koptelefoon HD25 serie Sennheiser

Origin X

8 Bit
Ik ben op zoek naar een koptelefoon om (semi-professioneel) plaatjes mee te draaien. Klik niet weg of sluit dit topic niet direct omdat het over djing gaat, want ik heb een specifieke technische vraag. Ik heb wel al een beetje rondgekeken op dj fora (kom ik nooit), maar daar stikt het van de cowboy verhalen en publiek van voornamelijk het type "parkito".

Goed, waar gaat het om:
Mijn oog (oor) is gevallen op de Sennheiser HD 25. Niet zo'n standaard dj koptelefoon van 4 bij 3 van het type "kijk mij eens een echte dj zijn". Het is een klein, licht, oersterk en loepzuivere koptelefoon.

Nu is het me echter opgevallen dat er drie versies van zijn, namelijk (oplopend in prijs):
- Sennheiser HD 25 SP 1
- Sennheiser HD 25-1
- Sennheiser HD 25-13

De eerste valt sowieso af, want dat is de zwaar vereenvoudigde uitvoering van de andere twee (eenvoudiger qua klank en veel minder hufterproof).
Twijfel wordt echter gezaaid door de '1' en '13' uitvoering. Ik kwam er zelf toevallig pas achter dat er een '13' versie bestond, staat ook niet op sennheiser.com.

Nou om een lang verhaal kort te maken, wat is het verschil tussen die twee?

Sennheiser HD 25-1
- Impedantie 70 ohm
- 1,8m kabel

Sennheiser HD 25-13
- Impedantie 600 ohm
- 3m kabel

Die 3 meter kabel t.o.v. 1,8 meter is een groot voordeel, omdat het snoer bij de '1' over het algemeen wat kort wordt bevonden.

Alleen zet ik mijn vraagtekens bij die impedantie? Is 600 een voordeel t.o.v. 70, of juist niet?
Ik had een (wild?) verhaal gehoord dat 600 veel minder overeenkomt met de impedantie output van het gemiddelde mengpaneel, waardoor je met die weleens wat problemen kan hebben... 70 zou daarom een betere keus zijn?

By the way, voor de mensen die één van de drie hebben, wordt er ook een tasje bijgeleverd?

600 ohm is JUIST voor studio.
70 Ohm is voor portable.

Ik heb trouwens de HD-25 SP1. super cool ding voor mn ipod, goed gebouwd, goede output, en prijs kwaliteit verhouding. Niet geschikt voor monitoring imho

Origineel geplaatst door maxdox
600 ohm is JUIST voor studio.
70 Ohm is voor portable.

Ik heb trouwens de HD-25 SP1. super cool ding voor mn ipod, goed gebouwd, goede output, en prijs kwaliteit verhouding. Niet geschikt voor monitoring imho

Oke, maar ik bedoel dan wel een dj mixer (dus dj/live gebruik) i.p.v. studiotafel he.

"Niet zo'n standaard dj koptelefoon"

Je zal zien dat onder 'echte' dj's juist de senheisser HD25 de standaard is. Iedereen die ik ken zweert erbij, tenzij ze heel veel geld krijgen om met een koptelefoon van een ander merk op hun kop te lopen. HD25-1 is zo'n beetje de standaard. wat moet je met een langer snoer, dat zit alleen maar in de weg. En dat ding kan hard! (wat niet wil zeggen dat je m hard moet zetten, maar dat ie gewoon minder hard hoeft te werken voor gewone volumes en dus minder last heeft van vervorming). Mocht het snoer te kort zijn, kan je altijd los een langer snoer kopen.

Origineel geplaatst door Missing Links
"Niet zo'n standaard dj koptelefoon"

Je zal zien dat onder 'echte' dj's juist de senheisser HD25 de standaard is. Iedereen die ik ken zweert erbij, tenzij ze heel veel geld krijgen om met een koptelefoon van een ander merk op hun kop te lopen. HD25-1 is zo'n beetje de standaard. wat moet je met een langer snoer, dat zit alleen maar in de weg. En dat ding kan hard! (wat niet wil zeggen dat je m hard moet zetten, maar dat ie gewoon minder hard hoeft te werken voor gewone volumes en dus minder last heeft van vervorming). Mocht het snoer te kort zijn, kan je altijd los een langer snoer kopen.

Ik weet dat het een standaard is onder dj's, maar er zijn nog altijd veel (danwel beginnende) gasten die een bepaald type kopen voor de looks of het merk (sony/pioneer/technics).

De lengte van het snoer zou lastig kunnen zijn m.b.t. tot het pakken van speel-goed (in mijn geval cd's), mocht je dat bijvoorbeeld alleen maar achter je kunnen leggen.

Maargoed is er een hele overtuigende reden om voor die '13' te gaan?
Kan namelijk voor een heel interessante prijs (bij Thomann) zo'n 'HD 25-1' krijgen.

De 13 ken ik ook niet, maar ben al minstens 2 jaar zeer tevreden eigenaar van de 1. Er zit geen tasje bij trouwens. Ik heb er ook op geproduced een tijd lang en als je er rekening mee houd is dat best aardig te doen. Zeker voor wat je ervoor betaald.

Het korte snoer vind ik een flink voordeel trouwens, lang genoeg voor vrijwel alle djbooths om bij je vinyl te kunnen of een brede setup (3 sls+3cdjs op een rij) te kunnen bedienen, heb iig geen last gehad van een tekort. Bij die Sony dingen enzo juist wel van een overschot dat je in de knoop raakt enzo :P

Origineel geplaatst door Jellow
Het korte snoer vind ik een flink voordeel trouwens, lang genoeg voor vrijwel alle djbooths om bij je vinyl te kunnen of een brede setup (3 sls+3cdjs op een rij) te kunnen bedienen, heb iig geen last gehad van een tekort. Bij die Sony dingen enzo juist wel van een overschot dat je in de knoop raakt enzo :P

Ja en zo'n krulsnoer, dat normaal standaard is, kan één kant irritant verzwaren.

jellow, my point exactly. Ik sta zelf regelmatig in clubs met een setup van 2 x sl1200 en 3 x cdj 1000 en dan platen en cd's achter me... gaat prima met 1.5 meter snoer. Ik bedoel, je kan er niet ook nog eens mee touwtje springen, maar het is precies genoeg.

Tasje is er niet bij maar is m.i. ook niet nodig. Ding gaat gewoon rechtstreeks in het zijvak van mijn platentas. en er kan een olifant op gaan staan, dan is ie nog niet stuk!

Origineel geplaatst door Missing Links
Tasje is er niet bij maar is m.i. ook niet nodig. Ding gaat gewoon rechtstreeks in het zijvak van mijn platentas. en er kan een olifant op gaan staan, dan is ie nog niet stuk!

Ja maar een cd-dj (wat een ranzig woord), heeft geen platentas he ;)

Oke ik ben een afgelopen Donderdag naar Feedback geweest om daar de Sennheiser even te testen.
Ik heb niet zoveel ervaring met koptelefoons, maar afgaande op de vele lovende verhalen op internet, viel hij op het eerste gehoor toch een beetje tegen.

Ik wist al dat de mid en hoge tonen goed gerepresenteerd zouden moeten zijn en het laag minder.
Dit zou een voordeel moeten zijn, omdat je toch niet zoveel hebt aan (veel) laag om te mixen bij luide PA's.
Maar het duidelijk hoorbaar afgekapte geluidsspectrum vond ik een beetje voor een droog en schel geluid zorgen.
Ook bij nummers met een snelle attack, stevig laag en redelijk gecompressde kicks, leken de kicks een beetje te vervormen ofzo.
Ook was er sprake van veel ruis, als het uitgangssignaal op nul stond, maar dat kan aan het afluistering systeem gelegen hebben.

Vervolgens heb ik hem vergeleken met de Pioneer HDJ-1000 en de Technics RP-DJ 1210.
Toen ik de Pioneer opdeed schrok ik wel een beetje, want die vond ik tegen verwachting in veel mooier en rustiger klinken dan de Sennheiser. Ook vond ik de grote schelpen veel lekkerder zitten. De Technics viel echter gelijk af, omdat die duidelijk een minder sprankelend geluid had ten opzichte van de Pioneer.

Nu kan je natuurlijk zeggen "doe dan niet moeilijk, ga dan gewoon voor de Pioneer", maar dat doe ik niet.
Naast het feit dat deze koptelefoon eerder oogt als een showattribuut dan een gereedschap, is het ook duidelijk dat de koptelefoon door het ontwerp geen lang leven zal hebben.

Ik heb het gevoel dat ik nu twee keuzes heb: of ik moet gewoon doorbijten en voor de Sennheiser gaan, met de hoop dat het enkel een leer/wen proces is om van hem te gaan houden, of ik ga voor de Sony MDR-7506.
Over de Sony weet ik echter niet zoveel (Feedback had hem ook niet), alleen dat hij positief bekritiseerd wordt bij new-line. Kwa ontwerp is die veel steviger dan zijn voorganger de v700. Maar wat doet het geluid? Is die een beetje te vergelijken met de Pioneer, of moet ik dan echt meer in de buurt gaan denken van de Technics?

Wie kan mij helpen met mijn dubio.

De Sony MDR-7509 schijnt ook helemaal geweldig te zijn, maar die is wel erg duur.

Heeft iemand ervaring met deze koptelefoon? En weet iemand toevallig wat het verschil is tussen de 7509 en de 7509HD?

Ik heb de -13 versie al vijf jaar ofzo. Is een heerlijke aanvulling op mijn speakers. Ik vind het een hele fijne koptelefoon. Ik ben geen betere in dit compacte formaat tegengekomen. Met name de geluidsdruk en de detaillering vind ik geweldig. Het lange snoer heeft één nadeel. Je blijft een keer haken. Al met al is het snoer wel een keer aan vervanging toe. De koptelefoon gaat bij mij de deur niet meer uit. Als je een beetje in de buurt woont en je wilt m horen kun je m komen beluisteren.

Koop gewoon de senheisser man, die gebruik ik ook. Ik heb een tijdje in een winkeltje gewerkt. 5 pioneers verkocht en binnen 3 maanden diezelfde 5 pioneers binnen voor reparatie.

Weet je ook wel zeker dat de Sennheiser goed ingespeeld was?
Als de Pioneer dat bijvoorbeeld wel was, en de Sennheiser niet is de vergelijking niet echt betrouwbaar.

Vooral de snelle attack, veel laag enzo wijzen er toch wel een beetje op dat de driver nog echt lekker ingespeeld was/stug is?

Origineel geplaatst door amhvj
Weet je ook wel zeker dat de Sennheiser goed ingespeeld was?
Als de Pioneer dat bijvoorbeeld wel was, en de Sennheiser niet is de vergelijking niet echt betrouwbaar.

Vooral de snelle attack, veel laag enzo wijzen er toch wel een beetje op dat de driver nog echt lekker ingespeeld was/stug is?

Zou kunnen, maar ik heb een exemplaar van de Sennheiser bij de studio afdeling én één bij de DJ afdeling geluisterd en ik had het bij allebei.

(volgens mij moet idd ik toch maar voor de Sennheiser gaan dan, de sony MDR-7509 voldoet denk ik wel meer aan mijn eisen, maar ik kan daar gewoon te weinig over vinden en hij is (te) duur).

ik heb persoonlijk een grondige hekel aan sennheiser..
goede klank, slechte kabels.; heb er al enkele versleten en ben het beu.. telkens 30 euro betalen voor een nieuwe kabel, die aan geen kanten zelf te herstellen is.

klinkt raar, maar voor dj'en prefereer ik cheapo kopphones..
ben er al genoeg kwijtgespeeld (of gestolen) op feesjes, vandaar mag het ook niet veel kosten..

de laatste kopphone waar ik, klankgewijs voor dj (NIET voor studiogebruik) enorm tevreden van was waren Sony's..
dan nog die goedkope grijze (±55 euro) die tegenwoordig "gratis" bij een ericson gsm zitten van mobistar ;)

Back