juno 6 arpeggiator

pishke

Nieuwkomer
hi
heb een vraagje ...
op welke manier zou ik de arpeggiator van mn juno 6 kunnen aansluiten op een external clock?
ben geen technisch wonder, dus alle tips zijn welkom ;)
zou iemand me kunnen helpen?
thx

Hiervoor heb je een ander aparaat(meestal een oude drum-computer) nodig welk een clock uitgang heeft.
Bijv. een Roland TR808/909, deze hebben een trigger uitgang.
Eventueel kan je proberen een audio uitgang van een kanaal van je mengtafel als signaal te gebruiken; werkt echter meestal niet zo strak en je moet dat signaal flink hard uitsturen.
Normaal werkt de clock ingang vlgns mij op 12 of 15 Volt.

goedkoopste oploosing is misschien een TR626 die heeft trigger out.
(en ook MIDI dus een ook een goede manier of via MIDI de 6 aan te sturen)

Origineel geplaatst door rvooh
eender wat die een opeenvolging van "tikjes" kan maken is te gebruiken.

Helaas is dat niet helemaal waar, de tikjes moeten de juiste vorm (adsr), lengte en amplitude hebben. Was het maar zo, ik heb het met de nord-modular geprobeerd maar nooit goed werkend gekregen, op de een of andere manier interpreteert hij de 'tikjes' heel snel als een reeks tikjes, wat ook een leuk ,maar hier ongewenst effect oplevert. Je kunt dan dus niet goed van patronen met bepaalde lengtes gebruik maken en niet voorspellen hoe het gaat klinken. :erm:

Lijkt me dat het met roland apparatuur allemaal wel moet werken.

Origineel geplaatst door smackos
goedkoopste oploosing is misschien een TR626 die heeft trigger out.
via de rimshot idd, je kan dan ook arpeggio's shuffled maken (uiteraard). en/of rimshot triggers heel ritmisch proggen (door af en toe een paar weg te laten etc.) zodat je arpeggiator niet de standaard 16 stappen volgt.
verder sturen de pads ook standaard midi uit, dus al met al is dit bakkie zo gek nog niet.

roland-tr-626.jpg

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door 6 trak
via de rimshot idd, je kan dan ook arpeggio's shuffled maken (uiteraard). en/of rimshot triggers heel ritmisch proggen (door af en toe een paar weg te laten etc.) zodat je arpeggiator niet de standaard 16 stappen volgt.

roland-tr-626.jpg

mijn favoriete manier om een dikke baslijn te programmeren :)

Dus topicstarter, snel een tr-626 scoren! :okdan:

Ander alternatief, wel wat duurder, is dit stukje modulair. Deze module werkt met midinote informatie. In principe kan je die module dus aan iedere sequencer hangen. Let wel hij stuurt alleen triggers (en nootlengte informatie) uit. IPV 1 trigger zoals op bijv de tr626, heb je dan 16 triggers tot je beschikking. Handig voor als je meer "oude" synths hebt met "arp clock in" functie.

Origineel geplaatst door M01C
mijn favoriete manier om een dikke baslijn te programmeren :)
maar dan zijn alle noten wel even lang qua tijdsduur, legato is er niet bij aangezien er geen volledige envelope word uitgestuurd. A, D en S word overgeslagen, direct naar de release toe dus, wat qua drumsounds niet meer dan logisch is ook. :)

maar dan zijn alle noten wel even lang qua tijdsduur, legato is er niet bij aangezien er geen volledige envelope word uitgestuurd. A, D en S word overgeslagen, direct naar de release toe dus, wat qua drumsounds niet meer dan logisch is ook. :)

Volgens mij zijn a en d en s zeker wel in te stellen, wel ff de hold toets indrukken. Of bedoel jij wat anders dan ik?
Sterker nog, met een beetje fantasie en beetje cratieve patch kan je bij benadering toch wel een soort 303-8ig effect bereiken.

Origineel geplaatst door loveyourjunos
Helaas is dat niet helemaal waar, de tikjes moeten de juiste vorm (adsr), lengte en amplitude hebben. Was het maar zo, ik heb het met de nord-modular geprobeerd maar nooit goed werkend gekregen, op de een of andere manier interpreteert hij de 'tikjes' heel snel als een reeks tikjes, wat ook een leuk ,maar hier ongewenst effect oplevert. Je kunt dan dus niet goed van patronen met bepaalde lengtes gebruik maken en niet voorspellen hoe het gaat klinken. :erm:

Lijkt me dat het met roland apparatuur allemaal wel moet werken.

ah dat werkt wel hoor!
elke korte , luid tik volstaat.

het signaal wat aanpassen met je gain en eq eventueel.

op mijn machinedrum zitten er trouwens impulse generators waar je elk aspect van je tik kan mee instellen..

Volgens mij zijn a en d en s zeker wel in te stellen, wel ff de hold toets indrukken. Of bedoel jij wat anders dan ik?
Sterker nog, met een beetje fantasie en beetje cratieve patch kan je bij benadering toch wel een soort 303-8ig effect bereiken.
wat ik bedoel is dat het Key-On gedeelte (A,D en S stages) buiten beschouwing word gelaten, het is meteen weer Key-Off (dus release). m.a.w. Note-On en meteen Note-Off, iets wat niet meer dan logisch is bij een drumcomputer aangezien het niet uitmaakt hoelang je een pad indrukt, het geluid word alleen getriggered. pcies hetzelfde als dat je op een master keyboard drums intoetst, geen verschil tussen een korte of lange toets aanslag.

qua hold, dit is niets anders dan dat het geluid blijft hangen op sustain level, de release treed dus nooit in werking (er vind geen note off plaats). maar dit is dus degelijk wat anders dan dat je daadwerkelijk vanuit de sequencer (in dit geval een tr-626) zoiets voor elke noot individueel bewerkstelligd.

Laatst gewijzigd:
Heb zelf een hele coole oplossing hoewel geen midi... ik heb een boss dr55 (cheapo versie van een tr 606) via de accent out aan de trigger in van de juno hangen. Leuk is daardoor dat je niet zomaar een clocksignaal hebt, maar ook de nootopvolging kunt programmeren.

Helaas is dit dus weer niet (zonder mod) met midi te syncen, maar klinkt wel ontzettend goed en is ontzettend leuk.

wat ik bedoel is dat het Key-On gedeelte (A,D en S stages) buiten beschouwing word gelaten, het is meteen weer Key-Off (dus release). m.a.w. Note-On en meteen Note-Off, iets wat niet meer dan logisch is bij een drumcomputer aangezien het niet uitmaakt hoelang je een pad indrukt, het geluid word alleen getriggered. pcies hetzelfde als dat je op een master keyboard drums intoetst, geen verschil tussen een korte of lange toets aanslag.

qua hold, dit is niets anders dan dat het geluid blijft hangen op sustain level, de release treed dus nooit in werking (er vind geen note off plaats). maar dit is dus degelijk wat anders dan dat je daadwerkelijk vanuit de sequencer (in dit geval een tr-626) zoiets voor elke noot individueel bewerkstelligd.

hmmmm...ik volg je.
Maar.....met die AS module die ik eerder noemde, zou je dus wel de juiste nootlengte moeten kunnen doorgeven (tenzij de juno6 dat niet "begrijpt").

Als m`n synths uit opslag zijn en studio is ingericht maar eens even proberen :)

hmmmm...ik volg je.
Maar.....met die AS module die ik eerder noemde, zou je dus wel de juiste nootlengte moeten kunnen doorgeven (tenzij de juno6 dat niet "begrijpt").

Als m`n synths uit opslag zijn en studio is ingericht maar eens even proberen :)

och de RS7000 kan dat ook fluitend.. :D
Notelength, volume, noteshift.. Allemaal realtime te bepalen in een 16st grid.. ;) Groovegrid noemen ze dat.

Origineel geplaatst door Arv
Notelength, volume, noteshift.. Allemaal realtime te bepalen in een 16st grid.. ;) Groovegrid noemen ze dat.
n'tuulk maar dan heb je het ook niet over een sequencer die bedoeld is puur alleen als drumcomputer :)
de tr-626 word in dit geval 'misbruikt' voor doeleinden waar ie niet eigenlijk voor bedoeld is.

en hoe sluit je die dan aan op een juno6? ;)

en hoe sluit je die dan aan op een juno6? ;)

Euh.. :D
Ik doelde meer op synths met midi.. juno60met Kenton bv..

hmm inderdaad ietwat offtopic.. never mind.. :D

Euh.. :D
Ik doelde meer op synths met midi.. juno60met Kenton bv..

hmm inderdaad ietwat offtopic.. never mind.. :D

:D

Zou je niet de audio-out van de RS op de Juno kunnen prikken, en er dan een simpel bassgeluidje naartoe sturen?

Back