Genelec 8040a "VS" KRK VXT8

Ik denk niet dat ze bij Feedback Rotterdam weten wie ik ben en dan nog, waarom zou ik meer recht hebben dan een ander?
Iemke Roos is dus blijkbaar de importeur van Genelec?
Ik ga me eerst maar eens verder orienteren denk ik, voor ik overhaaste beslissingen neem

Ik weet ook niet wie je bent ;{

Dan kan ik beter met de NS10's blijven werken en als referentie mijn goede ouwe speakers gebruiken die ik door en door ken omdat mijn dj-set up erop aangesloten staat :-)

Ik denk dat je dan zelfs beter je geld in je zak kunt houden en lekker met de NS10's blijven werken. :okdan:

Het concept van een monitor is dat je zoveel mogelijk detail hoort. Daar hoort bijvoorbeeld ook het laag bij dat je bij een NS10 amper zult horen.
Je gaat toch ook niet eerst een huis bouwen en daarna eens kijken of 4 heipalen wel voldoende was? ;)

Laatst gewijzigd:
Eigenlijk zou de 8040 redelijk buiten budget liggen
Als je goede bassweergave belangrijk vindt vallen de 8030's wel af.
Goede speakers die laag gaan zijn zoieso niet goedkoop.

Denk dat tweedehands oplossingen biedt. Er staat momenteel een set Dynaudio BM6a MK1's op marktplaats.
Dat is de standaard nearfield in veel mastering studio's. Als je daar niet mee uit de voeten kan weet ik het ook niet meer ;)

Ik lees al een tijdje mee met alle berichten over studio monitoren etc maar de conclusie is toch echt dat het van zoveel factoren afhankelijk is of het goed gaat klinken :-(

Vooral speakers en acoustiek (uitgaande van actieve speakers)

Vind echter niet dat je de akoestiek mee moet nemen bij de keuze voor speakers.
Speakers alleen vergelijken en beoordelen in een goede ruimte.
Als ze thuis dan minder klinken weet je dat je aan het klussen moet :-D

Verder je bron, hoewel dat in vergelijking met speakers en akoestiek niet heel spannend is (en fatsoenlijke kaart heb je wel neem ik aan)

LOL, prima toch!
Maar check www.estroe.com of mijn soundcloud of Beatport maar eens als je zin hebt.
Soundcloud.com/estroe

Prima spul! :okdan:

Maar eh, ik zou toch eens serieus kijken om die NS10 te vervangen (aangezien je duidelijk behoorlijk serieus met muziek bezig bent :)).

Er zijn zoveel heel fijne monitors te koop en ja dat kan echt wel in de papieren lopen qua kosten maar echt. Koop een goed paar en je hebt er vele jaren plezier van (met uitzondering van de echte perfectionisten die toch elke 2 jaar weer een andere set kopen natuurlijk.).

Het loont dan ook de moeite om er gewoon eens lekker de tijd voor te nemen en eens gewoon met wat muziek die je door en door kent te gaan luisteren in een paar winkels. De luister voorzieningen zijn daar niet echt vaak goed in orde maar je krijgt wel een indruk van wat welke monitor doet.

Veel mensen hebben een voorkeur naar een bepaald merk (door de "sound" van zo'n merk). De één vind Dynaudio geweldig en de andere weer een ander merk.

Maar zoals gezegd, investeren in een goede monitor betaald zich echt terug maar beslis niet na één luistersessie.
Dat gezegd is het natuurlijk ook 100% waar dat als je een bepaalde monitor (zoals een NS10) door en door kent je daar ook echt prima mee uit de voeten kunt.

ik snap forumlid estroe wel, hij denkt een beetje conservatief. gewoon goed afmixen met ns-10m aangezien die boxjes toch al gouw 98 % clean van het je hele mix weer geven en dat kan best en na afloop kijken of de bass ook wel op zijn plaats zit. als dit je werkwijze is niet verander. maar dan is het wel een beetje duur grapje kan je beter wat goed kopere boxjes nemen die het laag ook wel weer geven. bijvoorbeeld roket 10 inc en anders koop je er gewoon 1 dure want waarschijnlijk doe je die dingen toch mono.

Laatst gewijzigd:
ik snap forumlid estroe wel, hij denkt een beetje conservatief. gewoon goed afmixen met ns-10m aangezien die boxjes toch al gouw 98 % clean van het je hele mix weer geven en dat kan best en na afloop kijken of de bass ook wel op zijn plaats zit. als dit je werkwijze is niet verander. maar dan is het wel een beetje duur grapje kan je beter wat goed kopere boxjes nemen die het laag ook wel weer geven. bijvoorbeeld roket 10 inc en anders koop je er gewoon 1 dure want waarschijnlijk doe je die dingen toch mono.
:-) ik ben een 'zij'
Ik heb geen haast met deze beslissing gelukkig, ik produceer nu 4/5 jaar met de NS10's en heb nooit op wat anders gewerkt, ik ga me gewoon rustig verder orienteren.
En het synthforum in de gaten houden, gek, ik ben in het verleden best actief geweest hier maar al mijn berichten zijn weg en de teller stond op nul van de week.

Mooi artikel in de sound on sound over de ns10 hier!

Erg geestig, daar zie je het verhaal waarom de NS10 zo populair is geworden. Je zou kunnen zeggen dat als het op de NS10 goed klinkt het overal goed op klinkt (Op zich geen verkeerd idee als je daar vanuit kunt gaan). :)

Ik maak altijd de balans en globale setting voor de mix op kleine beroerde monitors (Maudio pro3. Ik zoek nog steeds Auratones voor een schappelijke prijs).
Pas als het daar lekker op klinkt ga ik finetunen op m'n betere monitors (Genelec 1030).

1 ding wat vaak vergeten wordt is de akoustiek van je ruimte. Daar wat investeren is zeer zeker de moeite waard maar kan ook aardig in de papieren lopen om het goed te doen.

1 ding wat vaak vergeten wordt is de akoustiek van je ruimte. Daar wat investeren is zeer zeker de moeite waard maar kan ook aardig in de papieren lopen om het goed te doen.

Als je standaard producten gaat kopen wel aangezien dat een smerige afzetmarkt is.
Ik ga echter zelf breedband absorbers maken (zie plaatjes in bijlagen)

Zie hier de handleiding voor het maken ervan:

http://www.sexedmusic.com/2009/11/10/diy-bass-traps-anthony-builds-sound-absorbers/

Heb 0,6 m3 steenwol gehaald om 10 van die kindermatrasjes te kunnen maken. 8)

Dit betreffen breedbandabsorbers (die absorberen het gehele frequenciespectrum).
Wanneer je ze een eind van de muur zet/hangt in de hoeken van de kamer behandel je ook gelijk de bass. Je kan zo dus in een keer je kamer volledig behandelen.

Ik hang er 2 boven me 20/25 cm van het plafon (eerste reflecties + bass)
6 aan de muur (3 links 3 rechts bij de eerste reflecties voor het hoog en mid)
En 2 in de hoek voor de bass. (zoals plaatje 2)

Met 0,6m3 steenwol in mijn hok van 30m3 is de akoestiek zeker geen last meer :D

Totale kosten:

rockwool/steenwol (vulling) 70 euro
doekbedekking 15 euro (hoeslakens van 1,50 per stuk bij IKEA)
hout (frames) 50 (prognose)

Totale kosten zijn dan zo'n 135 euro (150 max)

In relatie tot een set goede monitoren geen geld dus. Vandaar dat ik ook stel dat je bij het uitzoeken van speakers geen rekening met akoestiek moet houden. Het is wel van belang, maar je moet de akoestiek behandelen, en geen speakers kopen die in een klote akoestiek nog wel ok klinken. Makes no sense..

Attachments

• cimg1922.jpg
    cimg1922.jpg
    130,9 KB · Bekeken: 134
  • STC_0645.jpeg
    STC_0645.jpeg
    13,6 KB · Bekeken: 126
  • STB_0644.jpeg
    STB_0644.jpeg
    16,6 KB · Bekeken: 133
Laatst gewijzigd:
Ik maak altijd de balans en globale setting voor de mix op kleine beroerde monitors (Maudio pro3. Ik zoek nog steeds Auratones voor een schappelijke prijs).
Pas als het daar lekker op klinkt ga ik finetunen op m'n betere monitors (Genelec 1030).

Persoonlijk heb ik zeer goede ervaringen met de Avantone Mixcubes, een soort remake van de Auratones. Hierop check ik ook veelal de mid-balans en of er nog iets van het laag overblijft. Ik mix dan wel eerst op de Yamaha HS80M, check dan op de Mixcubes, en maak dan de definitieve mix op de Yamaha's (die ik dan weer check op de Mixcubes).

@estroe: Ik zou er een set BIJ kopen, maar de NS10m niet wegdoen!
Koop een goede set monitors, waarop je full-range kunt mixen. Die mix kun je dan beoordelen/checken op de NS10's.

Mooi artikel in de sound on sound over de ns10 hier!

Oeh, de Frequency response van dat ding is wel extreem zeg!

Dat Estroe meer bass response wil verbaasd me niet. Onder de 100 hz zakt ie als een gek weg. In het middengebied een dikke bobbel en verder flinke up's and downs. 60Hz - 20KHz met maarliefst 15dB verschil.

Als ik dit zo zie kun je prima de 8030 gaan luisteren. Vergeleken met de NS10 geeft die extreem recht weer tot 60Hz.

Attachments

• yamahans10fig4_l.jpg
    yamahans10fig4_l.jpg
    79,1 KB · Bekeken: 126
Laatst gewijzigd:
:-) ik ben een 'zij'
Ik heb geen haast met deze beslissing gelukkig, ik produceer nu 4/5 jaar met de NS10's en heb nooit op wat anders gewerkt, ik ga me gewoon rustig verder orienteren.
En het synthforum in de gaten houden, gek, ik ben in het verleden best actief geweest hier maar al mijn berichten zijn weg en de teller stond op nul van de week.

Maakt toch niet uit voor de/je conclusie of je een hij of zij bent, maar als je het erg vind sorry. Het zijn de meeste jongens hier. suc6 in iedere geval.
je kan inderdaad wel veel van opsteken hoe andere iets doen, maar dat wil niet zeggen dat je het zelf ook zo moet doen natuurlijk.

Maakt toch niet uit voor de/je conclusie of je een hij of zij bent, maar als je het erg vind sorry. Het zijn de meeste jongens hier. suc6 in iedere geval.
je kan inderdaad wel veel van opsteken hoe andere iets doen, maar dat wil niet zeggen dat je het zelf ook zo moet doen natuurlijk.
Het is niet dat ik het erg vind hoor, gewoon grappig, ben benieuwd hoeveel vrouwen lid zijn van dit forum.
:-)

Back