Bestaan er ook 12 bit stereo samplers?

Lotuz

quantizise kneusje
Is het toeval dat ik altijd 12 bit mono en 16 bit stereo samplers zie of zijn er wel degelijk 12 bit stereo samplers gemaakt?

YAMAHA TX16W heb ik eens een tijdje mee gewerkt
is 12 bit en kan ook stereo samplen naar ik me kon herinneren
is al een tijd geleden
als je het zeker wilt weten zou je de specs moeten zoeken ergens

de emu emax II is ook stereo maar weet niet meer uit mijn hoofd of die 12 of 16 bit was.
de emax I was 12 bit alleen weer mono
de meest omslachtigste bak om in multimode te zetten ooit.
dat moest via de sequencer die je eerst in de opname stand moest zetten en dan net doen of je wat had opgenomen en dan kon je het kanaal toewijzen :D

Origineel geplaatst door machine
yep! die kan stereo samplen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_TX16W

een van de best klinkende 12 bit samplers maar lastig te bedienen

En versta jij onder best klinkend letterlijk dat de sample het origineel zeer goed benadert of dat deze aangenaam vervormd wordt? :)

Origineel geplaatst door machine
maar lastig te bedienen

Dat schijnt mee te vallen met het Typhoon OS, lees ik.

Origineel geplaatst door Lotuz
En versta jij onder best klinkend letterlijk dat de sample het origineel zeer goed benadert of dat deze aangenaam vervormd wordt? :)

hij klinkt vintage maar minder rauw als bijv. de sp1200
als je snel gepitchte geluiden opneemt en dan downpitcht krijg je ook het gruiseffect wat poulair was in hiphop in de begin jaren 90. daarvoor kan je het best mono samples gebruiken

waarom wil je 12 bit stereo?

Dat schijnt mee te vallen met het Typhoon OS, lees ik.

zou kunnen... nooit mee gewerkt
kan me herinneren dat het een heel gedoe was om bijv. keyboardlayouts te maken, vraagt hij steeds om de os disk enzo.
maar na een tijdje wen je er wel aan.
als je eenmaal een patch hebt werkt hij wel lekkker maar je durft bijna niet meer iets te veranderen omdat je dan weer een hele avond kwijt bent.

Er zijn bepaalde klanken zoals strings die ik het mooist klinken in stereo en die net even fijner klinken door bit/sample rate reductie. Alleen tot dusver heb ik dat alleen op m'n PC gedaan met behulp van plugins en weet dus niet of een 12 bit stereo hardware sampler ook zo klinkt.

Er zijn bepaalde klanken zoals strings die ik het mooist klinken in stereo en die net even fijner klinken door bit/sample rate reductie. Alleen tot dusver heb ik dat alleen op m'n PC gedaan met behulp van plugins en weet dus niet of een 12 bit stereo hardware sampler ook zo klinkt.

zou je moeten proberen
zal ongetwijfeld anders klinken dan een plug-in
die samplers kan je wel vinden voor een prikkie

Ik ga eerst vanavond een SP-12 (de oude van Jop) checken. Is mono, ik weet het, maar als ik bijvoorbeeld de drums op het "Soul Survivor" album van Pete Rock hoor, dan begint het toch te kriebelen. Eens kijken of er plaats voor een SP-12 is in m'n PC setup. En als dat bevalt, dan is er ook ruimte voor een 12 bit stereo sampler. :)

je kan je stereosample ook splitten en onder 2 kanalen zetten.
draai je het ene kanaal naar links, het andere naar rechts en zo heb je een stereosample op de sp12 8)

Maar de SP-12 kan niet stereo samplen, toch? Dan moet je één keer links en één keer rechts samplen en dan de samples zien te synchroniseren door de startpunten aan te passen.

Back