hardcore geluiden

TraiZor

Ouwe rot
Ik heb vernomen dat er hier op het forum wat hardcore producers zitten.
het is altijd interessant om te zien hoe anderen bepaalde tonen maken of deze op een bepaalde manier gebruiken.

Ik maak meestal een flink gedetunede 2 osc's saw (paar soorten saw gemixt, dus niet altijd dezelfde saw), dan wat pwm erbij. Zo'n toon haal ik soms door een distort heen (of multiband). Een redelijk snelle LFO van de cutoff filter doet het ook altijd goed bij mij. Ik speel de toon altijd laag aan.
Ik hou meestal wel van zo'n 'donker' sfeertje.

Hoe maken jullie zo'n toon, of zo'n bepaalde sfeer in jullie muziek?

PS. er zit meer in hardcore dan alleen maar dat ge-heipaal, zoals de meeste denken 8)

PWM op een Saw??

Welke synth/softsynth gebruik je hier voor?
Alpha juno's (mks-50) en volgens mij de AN1x ook.

Bij de Alpha's kom je al snel op de klassieke hardcore geluiden..

Yep, maar dan zou je d'r 2 moeten hebben om 2 saws te kunnen gebruiken.

Ik zorg er altijd voor dat mijn geluiden zo veel mogelijk snel animeren, door een vibrato effect, een pitch envelope, modulatie etcetera.

Ook met noise en een highpass filter met veel resonantie kun je leuke dingen doen.

Ook met noise en een highpass filter met veel resonantie kun je leuke dingen doen.

Highpass filter op je noise bron alleen en je andere twee VCOs door een andere filter (Lowpass) laten gaan, neem ik aan dan.
Highpass geeft toch geen echt Hardcore geluid? Of ben ik nu gek aan het worden.. :)

Orgineel geplaatst door JohnnyBusca

Highpass filter op je noise bron alleen en je andere twee VCOs door een andere filter (Lowpass) laten gaan, neem ik aan dan.
Highpass geeft toch geen echt Hardcore geluid? Of ben ik nu gek aan het worden.. :)

Het is net wat voor hardcore je maakt, en wat de functie is van de geluiden die je maakt.

Noise met highpass vult het hoogste gedeelte van je mix goed.

Het geluid wat TraiZor beschrijft is een redelijk standaard lead geluid wat gebruikt wordt, maar als je wat experimentelers wilt dan kun je ieder geluid gebruiken zolang het maar hard, smerig of duister is :)

Ik haal de scheurgeluiden ook gewoon uit de juno 2. Ik ben ook de gelukkige bezitter van een PG-300 dus effe tweaken en je hebt al snel iets leuks. effe met de EQ op je mengtafel rotzooien, beetje delay + reverb en hoppa.... klaar is kees.

Of ik sample de juno soms zonder FX en dan gooi ik hem in m'n sampler (Yamaha A-3000 V2) en gebruik ik die effecten en filters.

Sommige (vagere geluiden) haal ik uit de Nordrack 2.

Wat ik wel eens met mijn Juno doe is chord memory gebruiken, en dan 5 toetsen een octaaf boven elkaar gebruiken, als ik op de Juno 1 de meest linkse toets in druk dan kan ik de laatste toets met mijn neus indrukken en dan heb ik precies 5 octaven :)

Orgineel geplaatst door bikkel
Wat ik wel eens met mijn Juno doe is chord memory gebruiken, en dan 5 toetsen een octaaf boven elkaar gebruiken, als ik op de Juno 1 de meest linkse toets in druk dan kan ik de laatste toets met mijn neus indrukken en dan heb ik precies 5 octaven :)

Haha, ik zie het al voor me ;)

Dat is toch de befaamde Joey Beltram truc? Ga ik ook eens proberen...

Orgineel geplaatst door OnAcid

Haha, ik zie het al voor me ;)

Dat is toch de befaamde Joey Beltram truc? Ga ik ook eens proberen...

Joey Beltram kwam niet verder als 4 :D

Om even terug te komen op dit onderwerp.. ik heb hier een stukje hardcore gevonden van UCP (zijn dat trackers mensen?) en wat wel aardig klonk.

Nou vroeg ik me af, hoe krijgt die gast zo'n toontje voor elkaar? Is dat een synth of gewoon een sample? En welke FX enzo zou die gebruikt hebben? hoor ik daar een LFO op een VCF? of zou dat met de hand gedaan zijn?

En de attachment...
(doordat ik em 3x moest posten omdat ie steeds nét iets groter was dan 500kb)

Ff luisteren......

Lijkt me een typisch Juno geluid, met veel filtersweeps.

Ik denk dat het nog een keer nagefilterd is. Misschien dat ie gewoon heeft zitten spelen en flink heeft lopen draaien aan alles, en dan alles opgeknipt heeft en door elkaar geplaatst. Dit is met een tracker gemaakt tenslotte.

Het lijkt er ook op dat ie in de melodie af en toe een octaaf verspringt met een beetje portamento.

Laatst gewijzigd:
ik zit ook bij ucp...en die jongen werkt bij mijn weten met fasttracker dus dat draaien en tweaken kun je vergeten whe he....vinden jullie dat nou een goede track? ik vidn dat nou niet echt iets waar ucpzone goed door word,,,,er zijn echt wel veeeeeeel betere tracks op ucp te vinden....believe me:)

checkt allen,,, www.ucpzone.com

ik heb die laatste release gemaakt,,linefreax - the warning...
(vrij simpel miro styled hardcore track, alleen softsynths/drums...)

hoe hij dit doet kan ik jullie btw oo kwel vertellen,,las je ft2 een beetje kent weet je het ook meteen,,maar ik snap dat ik hier emt de geld en apparatuur generatie te maken heb dus ik zal het proberen uit te leggen..

vroeger toen er nog geen..ehm,,,
ok.. geh eh;)

hij pakt een gesampelde agressieve sweep....hij loopt dees met de ingebouwde sampleeditor in ft2....dan maakt hij z'n melodie in de tracker,,,,,,naast het geluid vuld hij de code 3++ in....deze code zorgt ervoor dat de sample we lword aangeslagen op een andere toon,,,maar dat deze doorloopt,,dus niet opnieuw word aangeslagen, maar doorspeeld.....omdat de sample van lowpass=0 naar lowpass=128 sweept,,,,,hoor je de filter in z'n melodie werekn,,,,als je goed luisterd hoor je ook dat de filter sneller gaat werekn naarmate de toon hoger is....dit komt omdat het dus een gefilterde sample is....anders kan ik het nie uitleggen,,,de mensen die wel eens met ft2 gewerkt hebben snappen het wel....ik werk er nu neit meer mee,,maar ik blijf erbij,,,ft2 is eigenlijk toch wel het mooiste wat er is geh he;) heerlijk om mee te werken,,eenvoudig en leuk:) en ik vidn het echt leuk dat jullie met allemaal teorien komen hoe sx die filter heeft gemaakt,,dat bewijst maar weer dat veel mensen het verschil tussen apparatuur en freeware uit de 80er jharen niet horen;) heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk:)

Compleet offtopic... maar hier nog een UCP'er. :p

Ik ken deze track eerlijk gezegd niet eens. Moet 'm maar eens gaan downloaden. Van wie is ie?

Back