de dikste sampler...

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Het uiterlijk vind ik eigenlijk helemaal niet mooi.

maar wel overzichtelijk!
De EIII lijkt mij makkelijk te bedienen... wat voor die tijd een groot pluspunt voor digitale apparatuur.
E-mu werkte in die tijd met dezelfde designers als Apple computers die meesters zijn in gebruiksvriendelijkheid.

Korg-DSS-1 is dan wel 12bit wat ook een dimensie aan dikte geeft maar die is dan ook wel lastiger te bedienen.
misschien is de Korg DSM-1 (rackversie van de DSS-1) een goed alternatief?

Attachments

• 1_dsm1.jpg
    1_dsm1.jpg
    22,9 KB · Bekeken: 150
De dsm mist wat features t.o.v. de dss-1 waaronder resonantie, wat natuurlijk echt een gemis is. En waar de dss-1 juist erg goed in is....www.glenstegner.com/dss1

" There is a rack mount version called the DSM1. However, it sacrificed some of the more powerful analog synthesis features of the DSS1 in favor of more advanced sampling capabilities: it omitted the digital delays, twin oscillator patches, oscillator sync, and (worst sin of all) the resonance that gave the DSS1 much of its character. In place of these, the DSM1 had four times as much memory (1 mb), a much faster operating system, a high density disk drive, individual outputs, and a multitimbral mode."

Ik vind dat de Casio FZ1 of FZ10m hire ook genoemd moet worden.
Het is een verschrikkelijke gebruikersinterface.
Maar ed klank ik erg leuk.
Voor he filter maakt hem leuk.

Het ding is 16 bit en volledig digitaal.
2 Mb met 8 outputs.

Origineel geplaatst door machine
maar wel overzichtelijk!
De EIII lijkt mij makkelijk te bedienen... wat voor die tijd een groot pluspunt voor digitale apparatuur.
E-mu werkte in die tijd met dezelfde designers als Apple computers die meesters zijn in gebruiksvriendelijkheid.

Korg-DSS-1 is dan wel 12bit wat ook een dimensie aan dikte geeft maar die is dan ook wel lastiger te bedienen.
misschien is de Korg DSM-1 (rackversie van de DSS-1) een goed alternatief?

De DSS1 is best prettig eigenlijk. Vooral als je hem aan een (windows 98 )pctje hangt met daarop SampleVision. Je kan dan gewoon via midi samples naar je DSS1 sturen.
Ik heb er een en doe um nooit meer weg.
Supermooi klinkend apparaat;

Een klein stukje muziek op de DSS;

DSS1.mp3

...of de casio zz-1
ook een 12bit sampler... kan er weinig informatie over vinden:

Attachments

• 7_zz1.jpg
    7_zz1.jpg
    26,2 KB · Bekeken: 148
Ow, en trouwens..de Sequential Circuits Prophet 2000/2002 is ook leuk om te vermelden.
Die lijkt wel een beetje op de Emulator III.
Vooral omdat die Prophet ook curtis filters heeft. En volgens mij ook VCA's en ADRS's maar dat laatste weet ik niet zeker.
Het ding is ook 12 bit.

ik zie de Korg DSS-1 toch meer als een synthesizer dan een sampler
wat al eerder aangaf...
met 256k geheugen heb je toch niet echt veel sampler lijkt mij.

wat al eerder aangaf...met 256k geheugen heb je toch niet echt veel sampler lijkt mij.

Tsja, samplen is samplen. Ongeacht de opname tijd. Vergeet niet dat de samples ook minder aan geheugen kosten aangezien ze op 12 bit zijn. Afgezien daarvan... ik save zelfs niet op de dss-1. Zie het net als een modulair systeem.. Kun je ook geen patches bewaren. Het geluid... dat is waarom je deze bak gebruikt..Sample maar eens een tb303.. en dan op unison mode...;-)

Sequential Circuits Prophet 2000 (en de rackversie, prophet 2002)
vallen denk ik ook wel in de catagorie "dik"
De Prophet 3000 is een zeldzame sampler. leuk artikel op S.O.S

Attachments

• prophet2002_fx_p3000.jpg
    prophet2002_fx_p3000.jpg
    506,9 KB · Bekeken: 147
wat al eerder aangaf...
met 256k geheugen heb je toch niet echt veel sampler lijkt mij.

Je zal versteld staan wat je kan met die DSS1. Het geheugen is klein maar toch kun je er veel mee. Op het net zijn er vele files te vinden met sounds voor de DSS1. Van moddervette bass sounds tot flinterdunne viooltjes. Mooi ding hoor.
Het is wat het is, een sampler/syntheziser. :)

Re: Re: de dikste sampler...

Re: Re: de dikste sampler...

Origineel geplaatst door pal
Ik heb zowel een Rack als Keys versie. Mijn keys krijgt als het goed is een scsi compactflash reader met 2x 800mb:{
geluid krijg je kippevel van....Of mijn rackversie ooit weer levenslicht ziet.......

Uiteindelijk heb ik hem nog heel weinig gebruikt.... Maar het design en geluid is gewoon formidabel, wat komt door de analoge filters en vca. Kan echt niet wachten tot ik ze weer thuis heb...

hoe verhoudt zich het geluid bv ten opzichte van een emu emax I? mijn preamp is echt waardeloos, heel noisy. dus mijn samples zet ik op disk via progje op pc en dan gebruik ik de emax als d/a, filter etc.
wat voor een filters gebruikt de emulatorIII?
wat maakt het geluid zo bijzonder?

Re: Re: Re: de dikste sampler...

Re: Re: Re: de dikste sampler...

Origineel geplaatst door ch9527
hoe verhoudt zich het geluid bv ten opzichte van een emu emax I? mijn preamp is echt waardeloos, heel noisy. dus mijn samples zet ik op disk via progje op pc en dan gebruik ik de emax als d/a, filter etc.
wat voor een filters gebruikt de emulatorIII?
wat maakt het geluid zo bijzonder?

The EIII has 16 analog filters (a Curtis CEM3387) which combine a 3 pole low pass filter, a 4 pole low pass filter with Q, plus gain and pan VCA's. That adds up to a 7 pole analog filter ! They sound very pleasant. The main 32016 CPU generates software envelopes for the filters and VCA's - they are therefore consistent and they can be fast.

Zelf ben ik niet bekend met de Emax I helaas.

Re: Re: Re: Re: de dikste sampler...

The EIII has 16 analog filters (a Curtis CEM3387) which combine a 3 pole low pass filter, a 4 pole low pass filter with Q, plus gain and pan VCA's. That adds up to a 7 pole analog filter ! They sound very pleasant. The main 32016 CPU generates software envelopes for the filters and VCA's - they are therefore consistent and they can be fast.

Nice!

emax:
Digital Sampling The Emax samples monophonically, at 12 bit resolution via discrete ADC circuitry. This is includes a DAC and comparator, and a 7 pole anti-aliasing filter. The Emax replays eight voices via eight channels at 12-bit resolution. It uses eight Analog Devices 6012 DAC's. The analog filter (see below) acts as the reconstruction filter to smooth the "stairsteps" of the signal.

Analog Filters The Emax was launched before E-mu Systems developed their high quality digital filters DSP chips. Traditional 4-pole 24dB low pass filters are implemented, using the SSM2047 combined VCF/VCA chip. They are very nice, but don't expect fat Moog filter sounds !

ben benieuwd wat nu het "geheim" is van die emulator sound....

Re: Re: Re: Re: Re: de dikste sampler...

Re: Re: Re: Re: Re: de dikste sampler...

de filters dus
en de technologie van componenten als chips die in die tijd gebruikt werden bepaalt ook het geluid

Re: Re: Re: Re: Re: Re: de dikste sampler...

de filters dus
en de technologie van componenten als chips die in die tijd gebruikt werden bepaalt ook het geluid

ik gebruik de emax veel voor drums. dan staat het filter vol open. nul resonantie. krijg je een hele fijne "crunchy" sound. Ik begrijp dat de filters belangrijk zijn voor andere geluiden maar dit kan toch niet het "geheim" zijn van de sampler...

Ik begrijp dat de filters belangrijk zijn voor andere geluiden maar dit kan toch niet het "geheim" zijn van de sampler...

wie zegt dan dat er een geheim is?

toen de eerste samplers gemaakt werden was klank nog een issue.
al snel ging het er om wie het meeste geheugen heeft en wie het goedkoopst kan produceren
dat gaat helaas allemaal tenkoste van geluid

vandaag de dag gaat het er alleen nog maar om wie de meeste softsynths tege(n)lijk kan draaien :D

de filters dus

Niet alleen de filters maar het hele geluidspad dat a redelijk snel analoog wordt en door VCA/VCF gaat en dus de analoge instabiliteit introduceerd wat men als dik interpreteerd.

De latere generaties samplers werden allemaal mbv een snellere CPU gemaakt die ook de VCA/VCF kon vervangen.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: de dikste sampler...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: de dikste sampler...

Origineel geplaatst door fuse
de filters dus

Niet alleen de filters maar het hele geluidspad dat a redelijk snel analoog wordt en door VCA/VCF gaat en dus de analoge instabiliteit introduceerd wat men als dik interpreteerd.

De latere generaties samplers werden allemaal mbv een snellere CPU gemaakt die ook de VCA/VCF kon vervangen.
[/QUOTE]

ik weet niet van de techniek etc maar mijn s1000 van akai klonk echt als een klok! geen dikke shit maar echt heel fijn!.

ik snap dat je instabilitiet introduceerd als je een analoog pad hebt, maar je bron is digitaal. dat is dan toch net als een dco synth als juno106...

ik vind juist die digitale (vergeef mijn mis-spelling of misinterpretatie) anti-aliasing dat lekkere vieze randje aan het geheel geven. downtunen etc om meer artefacten te krijgen. dat maakt voor mij die sampler dik!

Denk niet dat men in het algemeen dik met anti-aliasing met elkaar associeert maar da's ook maar een kreet.

Back