Tadaaaa de TR-808 is terug

Mijn tech zei trouwens dat de viltjes bij de schakelaars verdwenen waren, dus hij is wel eens open geweest waarschijnlijk, maar er is niet in gerotzooid volgens mij.

Origineel geplaatst door SCD
Kort samengevat: AFGERAGT! :D Geen electronica failures dus.

Maar ik lees dat het geluid wel eens ten goede zou kunnen komen? Ben ik wel benieuwd naar, of een veel gebruikte 808 anders klinkt dan een nieuwe. Lijkt me een beetje raar verhaal.

toch is het zo

er spelen 2 dingen:

*transistoren veranderen met vele opwarm/afkoelcycli. Daarvoor zou je het beest dus vaak aan en uit moeten zetten. Elcootjes verlopen ook, maar dat doen ze volgens mij ook als ze uitstaan dus zou niet uit mogen maken.
*van een apparaat dat er vies en geleefd uitziet, verwacht je dat het lekker vies klinkt. Emotioneel dus, we zijn immers ook niet 100% juit in het interpreteren van geluid met onze oortjes alleen :).

Origineel geplaatst door Nicolas 2000
er spelen 2 dingen:

*transistoren veranderen met vele opwarm/afkoelcycli. Daarvoor zou je het beest dus vaak aan en uit moeten zetten. Elcootjes verlopen ook, maar dat doen ze volgens mij ook als ze uitstaan dus zou niet uit mogen maken.
*van een apparaat dat er vies en geleefd uitziet, verwacht je dat het lekker vies klinkt. Emotioneel dus, we zijn immers ook niet 100% juit in het interpreteren van geluid met onze oortjes alleen :).

Het eerste sterretje klinkt aannemelijk. Maar wie zegt dat "verandering" ook "verbetering" van geluid betekent?
Het tweede sterretje telt niet, want ik heb hem schoongemaakt :D Maar zonder gekheid, dat is dus subjectief en veranderd het geluid niet.

Zou wel eens een vergelijk willen horen van een "goed" klinkende 808 en een "minder" klinkende 808.

Re: re

Re: re

Origineel geplaatst door rombraz
Lees deze thread pagina 2 , en dan v.n.l het stukje van Elektrovolt..

https://www.synthforum.nl/forums/sh...614&perpage=20&highlight=808 vst&pagenumber=2

daar stond ik ook van te kijken maar ik heb het zelf ook gehoord bij zowel de 909 808 en de 303

Yep. gelezen. Maar daar staat niet dat een oudere 808 BETER klinkt dan een nieuwere. Toch? Maar dat ze niet allemaal hetzelfde klinken geloof ik inmiddels wel. Is ook wel logisch natuurlijk. analoog.

Misschien zit er meer roest op de jackplug-uitgangen van een exemplaar welke weinig gebruikt is ? Zonder gekheid: vaak patchen houdt de verbindingen schoon, toch ?

Er zullen vast een hoop trimmers in een 808 zitten. Na 20 jaar niet te calibreren zullen de afwijkingen tussen de exemplaren steeds groter worden. Misschien weet Boemtsjak meer over dit verschijnsel ?

Re: Re: re

Re: Re: re

Yep. gelezen. Maar daar staat niet dat een oudere 808 BETER klinkt dan een nieuwere. Toch? Maar dat ze niet allemaal hetzelfde klinken geloof ik inmiddels wel. Is ook wel logisch natuurlijk. analoog.

nee dat klopt maar dat heb ik van Boemtsjak

Kunnen we het alsjeblieft weer over de inhoud, aanblik en output van een TR-808 hebben?
:eureka:

maar daar hebben we het al zo vaak over gehad....:Z ;)

Origineel geplaatst door rombraz
toch is het zo

is mij ook wel eens uitgelegd dat analoog spul door de jaren gebruikt moet worden en dan pas echt goed gaat klinken.

Origineel geplaatst door Leo
maar daar hebben we het al zo vaak over gehad....:Z ;)

Da's waar! Laten we Leo gaan bokken! DAT is al weer een tijdje geleden!! }:|

Origineel geplaatst door Leo
is mij ook wel eens uitgelegd dat analoog spul door de jaren gebruikt moet worden en dan pas echt goed gaat klinken.

WAT een onzin! }:| }:|

Als je de 808 synced aan een sync 24 output (in mijn geval een Kenton Pro 2000) mag dat dan met een gewone midi kabel? Of heb je daar een andere kabel voor nodig? De 808 loopt nu twee keer zo hard als het uitgestuurde midi clock signaal...

Als je de 808 synced aan een sync 24 output (in mijn geval een Kenton Pro 2000) mag dat dan met een gewone midi kabel? Of heb je daar een andere kabel voor nodig? De 808 loopt nu twee keer zo hard als het uitgestuurde midi clock signaal...

Check onderaan de pagina, onder het kopje "Clock Pulse (Arpeggio) and SYNC 24 clock outputs".

http://www.users.globalnet.co.uk/~concuss/mcvbeg.htm

Origineel geplaatst door wouw
Er zullen vast een hoop trimmers in een 808 zitten. Na 20 jaar niet te calibreren zullen de afwijkingen tussen de exemplaren steeds groter worden. Misschien weet Boemtsjak meer over dit verschijnsel ?

Er zitten maar twee trimmers in de 808 die invloed hebben op het geluid. Eentje is voor het volume van de noise generator en eentje voor de offset van de clap.

Subtiele afwijkingen bij de 808, zoals een Bassdrum die bij de ene 808 meer punch heeft dan bij de andere, worden volgens mij veroorzaakt door interne slijtage van de transistors, opamps, condensators, weerstanden, enz. Ik heb hier een hoop 808's voorbij zien komen en het was eigenlijk steeds hetzelfde verhaal: was de 808 live of veel in de studio gebruikt, dan had ie meer punch, klonk ie wolliger, muzikaler, etc. En had de 808 jarenlang in de kast gestaan (naast de 303 ;) ), dan had ie minder punch, klonk ie cleaner, enz.

Hmm, ik moest m'n eigen 808 maar weer eens in elkaar gaan schroeven...

OK, daar lees ik:

The SYNC 24 is a synchronising standard developed by Roland in the 80`s to allow their drum machines and sequencers to play in time together. The SYNC 24 output can be used to synchronised instruments such as the TB303, MC202, TR606 or TR808 to MIDI clock. It uses a 5 pin DIN socket (similar to a MIDI socket, although MIDI leads are generally not compatible. A 5 pin DIN lead available from Hi-Fi shops must be used), providing the Roland instrument with a 24ppqn clock pulse, and a start/stop signal voltage (5v for start, 0v for stop).

WAT is dan het verschil tussen een midikabel en een 5 pin DIN kabel? Ik gebruik(te) die laatste kabels ook wel eens als midikabels in het begin van mijn hobby, meen ik mij te herinneren.

Origineel geplaatst door Boemtsjak
Er zitten maar twee trimmers in de 808 die invloed hebben op het geluid. Eentje is voor het volume van de noise generator en eentje voor de offset van de clap.

Subtiele afwijkingen bij de 808, zoals een Bassdrum die bij de ene 808 meer punch heeft dan bij de andere, worden volgens mij veroorzaakt door interne slijtage van de transistors, opamps, condensators, weerstanden, enz. Ik heb hier een hoop 808's voorbij zien komen en het was eigenlijk steeds hetzelfde verhaal: was de 808 live of veel in de studio gebruikt, dan had ie meer punch, klonk ie wolliger, muzikaler, etc. En had de 808 jarenlang in de kast gestaan (naast de 303 ;) ), dan had ie minder punch, klonk ie cleaner, enz.

Hmm, ik moest m'n eigen 808 maar weer eens in elkaar gaan schroeven...

Hey! :)

Kijk, dat is informatie waarin ik geloof. Boemtjakken doet ie ZEKER hier! Wat een mooi geluid, ik kan er geen genoeg van krijgen voorlopig... 8)

Ik heb er net 500 km kasseiweg aan 120+ opzitten, heb er anderhalve liter bier over gegoten, de kat even boven gehouden, erop gekotst en erin gepist, de stofzuiger erboven leeggehaald, hem een dag in de volle zon gezet, er eventjes met de dremel over gegaan, maar ik vind mijn GX-1 toch niet meer punch hebben of meer dirty klinken. Dirty uitzien en ruften, dàt wel. Blijkbaar moet je hem dus écht lang gebruiken, een beetje relicen helpt niet.

;)

Ik geloof het wel hoor dat door verloop van componenten een vaak gebruikte analoge bak anders gaat klinken, ranziger want minder netjes ingesteld. Of dat beter of slechter is hangt er maar van af. Bij een drumbak kan ik begrijpen dat het voor onze huidige smaak beter klinkt.

Nu moet ik zeggen dat mijn vreselijk afgeragde philicorda niet (nog) meer dirty klinkt dan oma's nette philicorda. Die dingen waren uit zichzelf al zo ranzig als maar kon denk ik :D.

Hey! :)

Kijk, dat is informatie waarin ik geloof. Boemtjakken doet ie ZEKER hier! Wat een mooi geluid, ik kan er geen genoeg van krijgen voorlopig... 8)

zie je wel dat ik gelijk had!

midikabels en din-kabels worden verschillend gesoldeerd, dacht ik. verschil in 3- of 5-voudige aansluiting dacht ik, maar net als bij de versleten bak die beter klinkt, ik heb het maar van horen zeggen. heb ook wel eens probleemloos een tr808 aan regelwekr gesyncd met een (korte!) midikabel.

Kijk eens aan, het antwoord van Kenton zelf...

Q. When running my TR-808 from Sync24, I find that it runs at the wrong speed. How do I resolve this problem?

A: For the TR-808 to run correctly from MIDI sync, you will need to use PRE-SCALE setting number 3 (quarter notes). TO SET PRE-SCALE - set pre-scale switch to 3 - set to pattern write 1st part - select pattern you want to change - press start button - press clear / pre-scale button until change is heard - press stop - reset to pattern play - done.

ERRUG logisch natuurlijk...

Back