(super)Nova of Micro X ?

Wassenaar

Nieuwkomer
Hallo allen,

Ik twijfel tussen de aanschaf van een Novation Supernova II / Nova of een Korg Micro X

De één is al wat ouder dan de andere. Waar geven jullie de voorkeur aan?

De prijs van een supernova II tweedehands is ongeveer de nieuwprijs van de Micro X.

Ik heb al jaaaaaaren een Yamaha QS-300, dus dat keyboard kan ik gebruiken om de Novation / korg aan te sturen.

Het zou voornamelijk om dance muziek te maken zijn.

Alvast Bedankt!

Hallo "Wassenaar" ;)

Nova/Supernova Synthesizers, van Novation, zijn " heel wat anders " dan de nieuwe Micro-X van Korg!
Hoewel je ook geluiden kunt programmeren met de Micro-X is dit apparaat hier niet in eerste instantie voor bedoeld.
De Micro-X is uiteindelijk een heel erg uitgebreide Sample Playback Keyboard met synth features.

Over de klank:

Ik ben ooit in het bezit geweest van een Nova en vond dit (naar mijn mening!) de aller slechste synth ooit. Niet dat ik problemen had met programmeren of zo ;). In dat opzicht was alles heel netjes georganizeerd en goed te bedienen. Het geluid zou ik beschrijven als " muf, onscherp, warm op een verkeerde manier ".
De Supernova 2 heb ik ooit gebruikt en deze klonk naar mijn gehoor een stuk helderder en scherper, hoewel ze het zelfde idee van het geluid met de nieuwe incarnatie hadden nagestreeft : Vet en kauwgumbal achtig (Hoop dat je mijn wartaal een beetje begrijpt).

De Micro-X is op de Triton gebaseerd zoals je waarschijnlijk al weet. Alle synth geluiden die je hierin tegenkomt zijn vreselijk "vet" geprogrammeerd, ook met het oog op tactile controle. Het geluid is prima. Wel " typisch korg ".

Blijft echter een beetje appels met peren vergelijken :)

Origineel geplaatst door gremlin23
Ik ben ooit in het bezit geweest van een Nova en vond dit (naar mijn mening!) de aller slechste synth ooit. Niet dat ik problemen had met programmeren of zo ;). In dat opzicht was alles heel netjes georganizeerd en goed te bedienen. Het geluid zou ik beschrijven als " muf, onscherp, warm op een verkeerde manier ".
De Supernova 2 heb ik ooit gebruikt en deze klonk naar mijn gehoor een stuk helderder en scherper, hoewel ze het zelfde idee van het geluid met de nieuwe incarnatie hadden nagestreeft : Vet en kauwgumbal achtig (Hoop dat je mijn wartaal een beetje begrijpt).

Misschien dat het aan je eerdere Nova gelegen heeft, maar er zou in basis geen geluidsverschil moeten zijn tussen de Nova en de Supernova II.

Origineel geplaatst door gremlin23

De Micro-X is op de Triton gebaseerd zoals je waarschijnlijk al weet.

volgens mij niet de triton maar de trinity

Origineel geplaatst door mc_kwok
Misschien dat het aan je eerdere Nova gelegen heeft, maar er zou in basis geen geluidsverschil moeten zijn tussen de Nova en de Supernova II.

Is dat echt zo ?
Volgens mij had ik ook ergens gelezen dat de Supernova II toch weer iets anders was van binnen ( DSP chip, Pots, enz).
Misschien niet.
Met wat betreft mijn Novation Nova... Die was inderdaad niet helemaal super. Er moest altijd een midi kabel op de midi thru worden aangesloten anders genereerde het apparaat ruis op de main outputs. Hoe dan ook, met de main soundengine was er volgens mij niets aan de hand en daarvan heb je mijn oordeel al over gelezen.
Ik heb later de Supernova II een paar uurtjes in de winkel uitgeprobeerd en vond heel duidelijk een stuk minder " muddy" klinken!
Het zou iets pscychologisch kunnen zijn...

Origineel geplaatst door champ
volgens mij niet de triton maar de trinity

Jij maakt een grapje toch ? ;)8o)

De micro-X gebruikt inderdaad de HI synthese engine uit de Triton. De trinity gebruikt een andere (in ieder geval wat betreft naam dan ;) ), namelijk ACCESS.

Back