Sherman 1 ADSR kapot

plieuw

feunend lid
dacht ik vanochtend leuk weer eens mijn sherman te gebruiken, doet dat gele modulatie knopje van de adsr het niet meer(op beide filters)...de led doet het nog wel, de adsr wordt dus wel getriggert maar ik kan de modulation ammount niet meer gebruiken..

ik ben een student, en ik heb dus geen centen om het door een pro te laten fixen.
Ik wil het het zelf proberen te fixen.....(en ik ben ook een redelijke noob wat betreft electronica)

Kan iemand mijn handje vasthouden op het forum, zodat ik het kan proberen te fixen.

omdat het allemaal surface mount componenten zijn raad ik aan als beginner er niet aan te beginnen.

maar het is mischien gewoon de pot die stuk is,er zijn veel problemen geweest met de eerste produktie batch van pots...

hoe kan ik dan merken of het de pot is, en als het de pot is (wat zeker zou kunnen het is een van de laage serie nummers voor die massa productie, snap u) kan ik dat wel gemakkelijk zelf vervangen, want mijn vader is wel handig met electronica.

(maar wat dan wel vaag is is dat ze het op beide filters niet doen, of niet?)

en waar zou ik dan een nieuwe pots kunnen kopen?(noob vraag)

ik weet niet hoe die in mekaar zit,is het een stereopot,of gaat het dan nog via 1 of ander ic.

wat je al kan doen is ,em openmaken,kijken wat voor pot het is ,een signaal ingooien en meten op de middelste pin of er iets uitkomt,alst een stereo pot is dus 2x 3 contacten moet je op beide middelste pinnen hetzelfde signaal hebben,maar dan moet je ook kijken of het ingangsignaal HETZELFDE is voor de 2 delen vd pot.

maar ik denk dat het een mono pot zal zijn,logisch gezien,kijk dan ook (volg op de print) waar die middelste pin vd de pot naartoegaat,indien je wel signaal hebt op de middelste pin (en vergeet de knop vd pot niet open te draaien he!)

das om te beginnen..

gaat de adsr wel?,kan je die naar buiten brengen via jack en ergens anders in het filter gooien,zo ja doe DAT EERST.mischien is de adsr stuk...

als ik het goed begrijp heb je 2 gele knopjes elk op 1 filter en geen doet het?

dus moet het probleem waarschijnlijk bij de adsr zitten.

als je een uitgang hebt via jack op de adsr OF in vervanging een ingang voor die 2 gele knopjes kan het ook een probleem zijn in de jacks,zeker als het (en in dit geval van routing) switching jacks zijn,gewoon een slecht kontakt dus...

ik denk dat het ofwel aan uitgang van adsr jack (of gemene ingang voor de 2 filters) is,ofwel adsr stuk.

HEXAGON, ja je begrijpt het helemaal, dat van die uitgang van die adsr dat klinkt best logisch en is ook denk ik het probleem.
want de adsr triggert wel (de led), maar geeft het gewoon niet door dus denk niet dat die adsr stuk is, maar eerder de uitgang vande adsr (via jackplug). :okdan:

Kijk ook of het in de switch niet ligt die dient om adsr of envelope folower te schakelen !!!!

het is dat of de jack,kost je niets dan

Origineel geplaatst door plieuw
HEXAGON, ja je begrijpt het helemaal, dat van die uitgang van die adsr dat klinkt best logisch en is ook denk ik het probleem.
want de adsr triggert wel (de led), maar geeft het gewoon niet door dus denk niet dat die adsr stuk is, maar eerder de uitgang vande adsr (via jackplug). :okdan:

dat moet je eerst testen ga van die jack naar de 2de modulatie input om te zien of de adsr dan wel de filter opend

nu wordt ik helemaal parra.....ik heb net die adsr output op de harde manier, met een jack van adsr uit(cv) naar filter fm in gepropt en nu doet de adsr het wel...., dus dat gedeelte wat intern moet schakelen als je die jack eruit trekt is denk ik stuk.

DL de manual filterbank 1 op de site en kijk naar pagina 41, ik maar geen foto vinden van de achterzijde van het toestel,kut

op p41 zie je dat zogezegt de input via switchingjack en de FM knop de filter moduleert, maar is er ook een vervangend jack voor de 2 adsr modulatie knoppen op het filter?

gezien je de polariteit van de adsr op het filter kan kiezen positief of negatief kan het zijn dat er nog enkele electronica tussenzit...don't know.

indien geen externe input ter vervanging van de adsr via de 2 gele knops,open maken en kijken waar die pins naartoegaan,en vooral richting adsr gedeelte.

Origineel geplaatst door plieuw
nu wordt ik helemaal parra.....ik heb net die adsr output op de harde manier, met een jack van adsr uit(cv) naar filter fm in gepropt en nu doet de adsr het wel...., dus dat gedeelte wat intern moet schakelen als je die jack eruit trekt is denk ik stuk.

nee,nee dat is normaal..(was om te testen of adsr nog wel werkt)

nu lees mijn voorige post aandachtig

je bent king!!!!:halleluja de switchingjack idd blijft hangen heb dit ook met gitaarspul gehad, dus weet wat me nu te doen staat.

ik snapte heus wel dat dat normaal is ben een electronica noob, synths e.d. snap ik presiez wat ik doe

ah voila,hersteld en kost je niets

sante!:biertje:

komt vaak voor bij 'DEZE' cheape plastieken jacks,even met spay erop of beter,openmaken en met hele fijn schuurpapier lichtjes overgaan,indien je de normaal nodige producten niet bij de hand hebt.

Back