OB-Xa midikanaal instellen?

Volgens mij is de interface door numera gebouwd, anders had er wel oberheim opgestaan. In de eprom kan je de maker terugvinden...

Origineel geplaatst door Synclavier
Volgens mij is de interface door numera gebouwd, anders had er wel oberheim opgestaan. In de eprom kan je de maker terugvinden...

OK, dat klinkt wel aannemelijk. Het feit dat je hem middels de knoppen op de Oberheim kunt instellen geeft wel het idee dat Oberheim eraan meegewerkt heeft. Helemaal omdat de bediening vrijwel hetzelfde is als de factory midi op de OB8.

Wat WEL weer jammer is, is dat de instellingen niet worden vastgelegd. Uit- en aanzetten wist alles... Maar goed, het werkt, dat is wel belangrijk.

Origineel geplaatst door SCD
Het feit dat je hem middels de knoppen op de Oberheim kunt instellen geeft wel het idee dat Oberheim eraan meegewerkt heeft.

Nog sterker, het zou me daarom niet verwonderen als de firmware van de OBXa in jouw geval ook aangepast is.
Je was 't vast niet van plan, maar toch goed om in het achterhoofd te houden mocht je ooit de firmware willen laten upgraden / ter beschikking stellen aan een andere OBXa gebruiker.

Ja, dat is een goeie. De eerstvolgende keer dat ie bij de tech komt moet ik maar een kopietje laten branden.

Origineel geplaatst door wouw
Dat hoeft niet, die zat in de rechter (lege) socket haha.

Wat een geluk met zo'n midikit Boele !

Ja, dat kun je wel stellen Erik. Jeb jij ook een XA of was dat een 8 of X? Die 8 lijkt me ook wel wat. Maar ja, die kwam niet voorbij... :D

Jeb jij ook een XA of was dat een 8 of X?

én én én, toch? :{

Ik heb al een kopie gemaakt, het is inderdaad een aangepaste eprom van Oberheim...

Aangezien ze de importeur waren hadden ze waarschijnlijk toegang tot de source z80 assembler code met alle verwijzingen...

Origineel geplaatst door Hanz
én én én, toch? :{

Nee, niet meer. Nog wel 2xOB-8 en 1x OBX. De OBXa heb ik onlangs verkocht omdat hij niets toevoegde t.o.v. de OB-8.
Sorry Hanz, ik hoop dat ik geen potentiële kopers afstoot. Wacht, ik zal het goedmaken: het keyboard van de OBXa speelt stukken beter dan de OB-8. En de kg/euro verhouding ligt bij de OBXa een stuk hoger. Tjonge, wat die 8 extra cem3320 ic's wel niiet wegen !

Ik heb de OBXa en OB-8 vaak 1 op 1 vergeleken en ik vond de OB-8 niet onderdoen voor de OBXa. Maar ik vind juist de page-2 mogelijkheden zo leuk, met name de delayed lfo, voice (unison) detune en natuurlijk de arpeggiator welke veel uitgebreider is dan de jp8. Ik acht de OB-8 even hoog als de JP-8 maar inderdaad: de JP-8 is mooi en de OB-8 erg lelijk :duivels:

Origineel geplaatst door wouw
Ik heb de OBXa en OB-8 vaak 1 op 1 vergeleken en ik vond de OB-8 niet onderdoen voor de OBXa. Maar ik vind juist de page-2 mogelijkheden zo leuk, met name de delayed lfo, voice (unison) detune en natuurlijk de arpeggiator welke veel uitgebreider is dan de jp8. Ik acht de OB-8 even hoog als de JP-8 maar inderdaad: de JP-8 is mooi en de OB-8 erg lelijk :duivels:

De unison en detune zitten toch ook op de OB-Xa?

De unison en detune zitten toch ook op de OB-Xa?

Ja, maar niet "unison detune". Dwz. het detunen van de onderlinge stemmen in unison, versus het detunen van de 2 oscillators in één stem.

Geen probleem hoor, Erik, iedereen z'n eigen mening over synths. Misschien heb je wel gelijk ook als je zegt dat een OB8 op de langere termijn een interessantere synth zou zijn, uit hoofde van de page 2 functies. Aan de andere kant (toch effe de verdediging in... ;)), delayed LFO is iets wat je volgens mij vooral gebruikt voor 'auto-vibrato', daar gebruik ik persoonlijk net zolief de mod-paddle voor. Arpeggiator, hoe mooi dat ook is, kan je tegenwoordig ook via MIDI betrekken (lang leve de MIDI kit! :D).
Zowiezo speelt m'n Kawai K5000 een stuk fijner als masterkeyboard, maar de arpeggiator die daarin zit is werkelijk on-o-ver-trof-fen...

De OBXa is inderdaad een relatief eenvoudige synth. Maar goed, da's de OBX ook, zelfs in ergere mate, niemand die daarover moppert... Precies wat Boele schreef: 120 unieke sounds haal je er niet uit. Maar aan de andere kant, dat lukt je ook niet met een Yamaha CS. Gelukkig hoef ik allang niet meer alles uit één synthje te halen, dus beoordeel ik een synth vanuit een ander perspectief; voor mij heeft de OBXa een bepaalde sound die gewoon 'right' is. Er zijn dan weer mensen die beargumenteren dat een OB8 minder klinkt, daar waren wat technische redenen voor aan te voeren, maar da's een andere discussie. Ik heb zelf nooit A/B vergeleken, maar wellicht speelt er af en toe een stukje snobisme mee... ;)

Maargoed, over dat 'right' klinken, tjonge, gisteren weer een paar uurtjes met de synths gespeeld waaronder een uitgebreide sessie met de Xa, en om heel eerlijk te zijn ga je dan toch wel stevig twijfelen. Eigenlijk zie ik momenteel niet meer de reden om 'm weg te doen... zo zie je maar... blijft echter het punt dat het hier ramvol staat.

Maar effe nog één ding. OBERHEIMS ZIEN ER ALTIJD SEXY UIT! Dus!
Wij van het Houten Zijkantjes Bevrijdings Front adviseren altijd Houten Zijkantjes. Hoed u voor inferieure metalen alternatieven! :P

Laatst gewijzigd:
OBXa

OBXa

effe mee bemoeien,

Tja, dit forum is wat verslavend...

Ik heb zelf een OBXa met een kentonkit (denk dat toch: inputs aan de achterkant.)

Heb zelf overwogen tussen OB8 die ik uitvoerig in de winkel testte en OBXa en vind dat er toch wel véél verschil in is van sound.

De OBXa is ongecontroleerder en de oscillatoren driften (afhankelijk van de individuele machine) meer dan de OB8. De sound van de OBXa is toch wel wat 'warmer' en bevat meer onzuiverheden en onstabilitieten die ik persoonlijk beter klinken vind. In het boek 'Vintage synthesizers' van mark vail zegt Tom Obetrheim zélf dat hij alles voor de OB8 beter vond vanwege de 'more dirty' sound in 'subtile ways'. Na de OBXa heet Oberheim de designs niet meer zelf gemaakt, dus ook de fameuze Matrix12 is niet van zijn hand...

Luister eens naar Mike Oldfield's 'Crises'- album en probeer dat op een OB8...

Wat de complexiteit aan sounds betreft: helamaal niet akkoord dat de OBXa beperkt zou zijn: ringmodulatie heb je niet nodig met zulke rijke en scherpe saws en diepe squares!! Een beetje de hééél gevoelige potentiometers wat voorzichtiger verdraaien en je komt in een héél andere werled tercht: die van de echte OBXa, de donkere en onvoorspelbare kant ervan...

Re: OBXa

Origineel geplaatst door rembrand
ringmodulatie heb je niet nodig met zulke rijke en scherpe saws en diepe squares!!

Sorry, maar deze logica vat ik even niet?

valt te zien welke klank je eruit wil halen. Ik kan op de OBXa bepaalde 'gong' en 'metaalachtige' sounds maken waar je voor een vergelijkbare sound op de ARP Odyssey ringmodulatie nodig hebt. Gewoon met square-wave en de pwm met de envelope te modulleren.

Natuurlijk krijg je nooit het volledige spectrum aan ferquenties die je met een ring modulator zou bereiken.

Maar: als ik m'n ARP Odyssey ring mod vergelijk met die op de Korg ms20 ligt het bereik van de ringmod loze OBXa dichter bij het bereik vd Odyssey...

Ik hou veel van de MS20 maar het is een 'licht machientje' als je die vergelijkt met ARP's of Oberheims, toch wat spectrum betreft. (véél plattere en dus ook freq.armere saws op de MS20, héél steile en rijke saws op ARP en Oberheim.)
ARP heeft natuurlijk wel extreem krachtige oscillatoren die heel Envelope gevoelig reageren, dus de befaamde harde ARP-attack of de subtiele 'duidelijke' envelopes. (bij japanse synth véél minder over 't algemeen. )

Dus, niet erg dat er geen ring mod op de OBXa zit, vind ik.

Kent iemand de verschillen in sound tussen OBX - OBXa en OB8? Er wordt gezegd dat OBX meer SEM sound zou hebben, klopt dat?

Ja, sorry voor m'n thread overschrijdende vragen, zal mss best zelf er eens eens (meerdere moeten opstarten...)

Ja, sorry voor m'n thread overschrijdende vragen, zal mss best zelf er eens eens (meerdere moeten opstarten...)

Of gewoon de zoekmachine van het forum gebruiken :eureka:

Origineel geplaatst door rembrand
effe mee bemoeien,

In het boek 'Vintage synthesizers' van mark vail zegt Tom Obetrheim zélf dat hij alles voor de OB8 beter vond vanwege de 'more dirty' sound in 'subtile ways'.

Na de OBXa heet Oberheim de designs niet meer zelf gemaakt, dus ook de fameuze Matrix12 is niet van zijn hand...

ziezo, meteen de verklaring voor zijn uitspraak.

Trouwens: op een goed onderhouden OBXa driften de oscillatoren niet hoor.
En ja, de OBX lijkt erg veel op de SEM, maar moet het daarentegen doen met alleen LPF.

OBXa,

OBXa,

Ja, mijn OBXa was toen ik hem een jaar geleden kocht pas gereviseerd maar er werd plots één van de 8 voices om één of andere reden soms moeilijk te tunen.

Ik denk dat het een digitaal probleem kan zijn dat met de processor en de databussen naar de voice-boards te maken kan hebben.(er gaan dan ook meer dan één ledje tegelijk een en sommigen knipperen wat, op de program-knoppen) Het begon na een hittegolf in april dit jaar en dat kan verklaren dat door de warmte mss wat stekkers verschoven kunnen zijn of contacten van het uitzetten/inkrimpen wat losser geworden zijn.

Het is altijd de 3e voice die het heeft als je de toetsen na elkaar aanslaat.

Soms heeft ie het niet, maar als ik dan de preset verander dan kan het soms plots opduiken.... Raar.

Ik heb de factory-presets allemaal vervangen door eigen sounds, op een paar van de (weinige) bruikbare na. Ik vind die factory-presests op de meeste '80 ies synths meestal vreselijk, ook die van de OBXa op een paar na (bv. bankD 7.)

Waarom sommigen de OBXa onderschatten weet ik niet, het is een tegenhanger van de Prophet5, Memorymoog en Jupiter8. Ik lust z'n sound liever dan de Jupiter8.

Een medewerker van mij heeft een P5 rev3 en als ik die met de OBXa vergelijk is de OBXa misschien wat minder precies van sound, minder toegankelijk en gebruiksvriendelijk (schijnbaar simpele lay-out op de OBXa verbergt de mogelijkheden teveel!!) De Oberheims zijn 'freakier' van sound, wat losser, minder strak maar breder, warmer.... Ideaal voor ruime pads en brasses en ook een 'depeche mode' basslijn!! Zaaalig.... P5 en OBXa zijn -vind ik- evenwaardig.

Ik hou van de OBXa voor z'n klanktextuur die meer grid heeft dan de OB8 maar minder dan de OBX. De OB8 gaat volgens mij al meer de Matrix-richting uit, die ik al te digitaal klinken vind. Matrix1000 vind ik te banaal klinken en Matrix12 dan weer té complex.... Smaken verschillen.... Er zijn nochthans zoooovvéééél mogelijkheden met die Matrixen, ik verkies de pure VCO sound boven programmatie-mogelijkheden, vandaar een ARP Odyssey met een ARP Axxe en géén 2600...

greetz, rem

Back