mix compressen

- -

Ouwe rot
hey ik heb hier een leuke jam opgenomen met wat vrienden en ergsn in de 4e minuut heeft iemand volume in cubase harder gezet. vervolgens is het weggeschrevebn als een .wav en daar een cd van gebrant
daarna is de cd bij mij terecht gekomen.
ik heb dus een .wav file met een enorme volume boost ineens.

nu heb ik dit geprobeert te compressen met treshold max, korte attack, lange delay, infinity ratio enz maar toch blijft het geludisbestand opeens veel harder worden in de 4e minuut. hoe trek ik dit gelijk? daar is compressor toch het beste voor? of moet ik een limiter nemen?

in je wave editor
selecteer het eerste deel
afzonderlijk compressen of boosten

en 2e deel intakt laten

Ik hoop voor je dat de boel nu niet overstuurd is opgenomen...
Als het volume ineens gewijzigd is in de mix, dan zou ik niet in eerste instantie aan het compressen gaan. Dat verkloot een hoop, wat niet nodig is. Ik zou in een wave-editor het luide deel qua volume reduceren tot het niveau van het zachte deel.

Als het alleen maar een volumestijging is en er op deel nog geen compressie/limiting is toegepast, kun je in een wave editor toch het volume van dat deel terugbrengen? Dan behoud je dezelfde klank.

Edit: wat Ferric zegt. :)

Origineel geplaatst door Ferric
Ik hoop voor je dat de boel nu niet overstuurd is opgenomen...
Als het volume ineens gewijzigd is in de mix, dan zou ik niet in eerste instantie aan het compressen gaan. Dat verkloot een hoop, wat niet nodig is. Ik zou in een wave-editor het luide deel qua volume reduceren tot het niveau van het zachte deel.

ja een deel waar die harder gaat is t overstuurt opgenomen

mmm dat wordt allemaal lastig, want in de 4 minuuut gaat ie denk ik z'n 3x harder en zachter. wordt me een hoop gepiel.
maar wat heb ik dan aan die compresoor als het gekluid dan toch harder gaat terwijl alles gecompressed is . dan kan ik net zo goed zonder compressopr in de wave editer gaan werken??? dit soort opnames komen vaker voor, ik wil het een beetje snel doen en zo min mogelijk gaan tekenen, knippen, plakken enz dan is de compressor het beste ?

Origineel geplaatst door Lotuz
Als het alleen maar een volumestijging is en er op deel nog geen compressie/limiting is toegepast, kun je in een wave editor toch het volume van dat deel terugbrengen? Dan behoud je dezelfde klank.

Edit: wat Ferric zegt. :)

wel ik wil de klank wel behouden maar de pieken ed in volume gelijk trekken. dat kan met een compressor heel goed heb ik begrepen. bovendien zitten er wel meer volume verschillen in en als ik dat stukje voor stukje moet gan rechttrekken ben ik dagen bezig, ik wil het dus in 1x doen

ik heb bv ook een stuk met wel 50 verschillde volumes erin, dmv gitaar die er opeens bijkomt, hoe kan ik bv z'n stuk het beste de volumes bijtrekken ? of werken compresors niet op zulk nivo maar meer op kleinere details?

Tja, als het harde deel toch al overstuurd is (erg zonde, want die informatie krijg je niet meer terug) dan kan je wel gaan limiten denk ik. Compressie gaat niet werken, die pakt alles verhoudingsgewijs, dus wat je eerder schreef -dat je toch volumeverschil blijft horen- klopt.

Maar voor een echt goed eindresultaat vrees ik dat je het beste de opname in z'n geheel over kan doen.

Tja, als het harde deel toch al overstuurd is (erg zonde, want die informatie krijg je niet meer terug) dan kan je wel gaan limiten denk ik. Compressie gaat niet werken, die pakt alles verhoudingsgewijs, dus wat je eerder schreef -dat je toch volumeverschil blijft horen- klopt.

Maar voor een echt goed eindresultaat vrees ik dat je het beste de opname in z'n geheel over kan doen.

verhoudingsgewijs? mmm ik dacht een piek is een piek, ik snap het niet helemaal verhoudingsgewijs, wat heb ik nu echt aan een compressor met infinity:1 ratio, geen limiting dus? wat heb ik aan een compressor als die toch volumeverschillen laat horen. vreemd

opname wae een jam, dus overdoen zal niet meer gaan.

ik ga eens een limiter downloaden, misschien dat het dan wel lukt

Ik heb niet gezegd dat je met een compressor niet kan limiten :)
Met compressie kan je de harde stukken wat drukken en de zachte stukken wat boosten, ligt er maar aan hoe je 'm regelt (zie 100000 andere threads voor eventuele handleidingen ;)) maar limiten moet er ook wel mee kunnen.

deze softwarecompressor heb ik er nu in gezet :

A classic analogue style VST Compressor Plugin with lots of warmth and punch. Specially designed to be used on individual instruments and vocals, but also very useable on final mixes.

Features:
Smooth Compression.
Adjustable ratio up to limiting.
Adjustable attack and release times.
Adjustable knee (hard to soft).
Gain reduction LED.
Presets.
Ultra low CPU usage.
Supports all sampling rates.
Full VST automation

hier te downloaden: http://www.kvraudio.com/get/649.html

Attachments

• classiccompressor.gif
    classiccompressor.gif
    13,6 KB · Bekeken: 152
en deze limiter:

The Classic Master Limiter VST plugin is specially designed to boost the overall level of your final mixes, but can also be used on very dynamic instruments.

Features:
Loudness maximizing.
Brick wall limiting.
Automatic makeup gain.
VU meter.
Presets.
Very low CPU usage.
Supports sampling rates up to 192kHz.
Full VST automation

hier te downloaden: http://www.kvraudio.com/get/650.html

Attachments

• classicmasterlimiter.gif
    classicmasterlimiter.gif
    11,5 KB · Bekeken: 113
Ik heb niet gezegd dat je met een compressor niet kan limiten :)
Met compressie kan je de harde stukken wat drukken en de zachte stukken wat boosten, ligt er maar aan hoe je 'm regelt (zie 100000 andere threads voor eventuele handleidingen ;)) maar limiten moet er ook wel mee kunnen.

ik heb de betreffende software even hierheen gekopieerd, ik heb vanalles al geprobeert maar kennelijk snap ik niks van limiting en compresie , dus wat moet ik instellen wil ik het gewenstye resultaat krijgen??

er is ook niet veel meer in de wave list te zien, alleen zwarte streep :stupid

Ik weet niet hoe het in cubase zit, maar in PT heb je een optie die NORMALIZE heet.... ik denk dat dat de makkelijkste oplossing is.. dat zal toch ook wel in Cubase zitten?

hej mister space ik ken je probleem omdat ik ook vaak jams opneem.. volgens mij is toch de enige oplossing om in je wave de volumes aan te passen =(

ff de volgende keer als je weer gaat opnemen met zen allen zoveel mogelijk kabaal maken (of in je 1tje) en dan alvast je opnamevolume afregelen ...

als je toch achter een manier komt om dit met een limmiter of een compressor recht te trekken dan wil ik t graag ook weten btw.

Origineel geplaatst door Vret
Ik weet niet hoe het in cubase zit, maar in PT heb je een optie die NORMALIZE heet.... ik denk dat dat de makkelijkste oplossing is.. dat zal toch ook wel in Cubase zitten?
dan wordt het hele stuk 'gescaled' zodat de luidste sample op 0dB uitkomt maar dan heb je nog steeds nix aan de volumeverschillen gedaan

Origineel geplaatst door Lukast

als je toch achter een manier komt om dit met een limmiter of een compressor recht te trekken dan wil ik t graag ook weten btw.

ik zal het hier posten ! :kroon:

Origineel geplaatst door divi
dan wordt het hele stuk 'gescaled' zodat de luidste sample op 0dB uitkomt maar dan heb je nog steeds nix aan de volumeverschillen gedaan

precies ja das gewoon upgainen van de hoogte piek , ik wil dus de volumedynamiken bij elkaar brengen

Back