[gespot op ebay] Veel modulars.. zeldzame..

Macbeth M5N op MP vraagprijs eur.3500......
(Ebay) R.A. Moog 905 Spring Reverb...
(Ebay) R.A. Moog 902 VCA.....

pcb van de VCA... d'r zit bijna niets op .. :P

0hHnskWR3rmb130730792104S.jpg

Laatst gewijzigd:
prijs per component valt nog enorm mee in vergelijking met een synthi. :)

Trouwens...ik zou maar geen enkele zeer oude monosynth opengooien nadat je er een fortuin voor betaald hebt, want die zijn (bijna) allemaal heel leeg vanbinnen. Maar gelukkig wel heel vol aan de output. :)

prijs per component valt nog enorm mee in vergelijking met een synthi. :)

Trouwens...ik zou maar geen enkele zeer oude monosynth opengooien nadat je er een fortuin voor betaald hebt, want die zijn (bijna) allemaal heel leeg vanbinnen. Maar gelukkig wel heel vol aan de output. :)

hmmm, ik geloof dat er een paar draadjes enzo in m'n 800dv zitten....of cs-30...sh-5...;)

zat ik ook aan te denken, dacht reageer maar niet meer....

hmmm, ik geloof dat er een paar draadjes enzo in m'n 800dv zitten....of cs-30...sh-5...;)

Dat "leeg" was met een beetje overdrijving gezegd. Maar zo'n SH-5 bevat toch echt niet zo spectaculair veel? 1 rij enkelzijde printplaten, ruim opgezet met handgetekende banen en discrete componenten + een voeding. Niet bepaald een synthex ofzo, da's een elektronicawinkel op zich. ;) Een Oberheim OB-X is ook andere koek op dat gebied.

roland_sh-5_inside_931.jpg

SH-5

Die Sh-5 is trouwens wel mooi opgebouwd vanbinnen, netjes en overzichtelijk!

Een 800DV is iets rommeliger vanbinnen, maar qua aantal componenten is dat ook niet om van achterover te vallen. Je hebt wat van die Keio doosjes waar Jeroen nog nachtmerries van heeft, maar verder... 2 prints per voice.
800DV-VCF-CV-Locations.JPG

800DV

In mijn Minikorg 700 (de monosynth versie van de 800DV) zit nog minder dan de helft daarvan. :)

Niet dat aantal componenten an sich van belang is hoor, daarom ook dat ik eindigde met "gelukkig lekker vol aan de output".

Maar laat ons wel wezen: bij die oude monosynthjes is het niet het aantal componenten waar de prijs in zit. Al telt het wel op met bv de uA726 in de SH-5.

Laatst gewijzigd:
eigenlijk is het absurd dat een oude porsche zo duur is.
er zit zo weinig ijzer in verwerkt dat , gezien de kiloprijs, de prijs veel te hoog is.
ook zit er nauwelijks meer metaal in dan in een moderne auto.
en een minimoog moest 2 maal zo duur zijn als een ems synthi, want hij is ook 2 keer zo zwaar.
en in een piano gaat veel meer zand dan in een viool, dus is een piano meer waard als instrument.

tja , als je perse je gelijk wilt halen ....

ik snap je punt niet goed Sunny, je post komt bij me over alsof ik mijn argument constant veranderde om mijn gelijk te halen. Ik begon met prijs per component en ik blijf met prijs per component, niks met "per sé gelijk willen halen". En ik heb nergens beweerd dat de prijs per component de marktwaarde zou moeten bepalen; enkel dat die de marktwaarde duidelijk niet bepaalt. En da's een heel groot verschil.

Overigens valt er wel een parallel te trekken met die oude Posche: voor een heel oude 356 betaal je evenveel als voor een mooie moderne 911. Dan wil je ook niet onder de motorkap vergelijken, want daar ga je niet vinden waarom die 356 zo duur is. Die is duur omwille van de zeldzaamheid, het unieke karakter en charme, en zijn zeer genietbare prestaties. Net zoals een oude monosynth versus een Tyros dus. Onder de kap vind je niet waarom dat oudje zo duur is. Aan de output en met zijn zeldzaamheid wel.

Dat was mijn punt.

Laatst gewijzigd:
oke hoor , no hard feelings overhere )
vind trouwens wel dat er erg veel in een oude monosynth zit. erg veel componenten en werk
de vergelijking ten opzichte van een polysynth ( synthex, ob, jp8 ) is niet helemaal eerlijk. natuurlijk zit er meer in een kast als als je 8 analoge stemmen moet hebben.
samenvattend: 1 stem analoog waarvoor zoveel spul nodig is, da's toch best gevuld, niet dan ? ( zeker vergeleken met de moderne chipgebakkene superpolysynth's , microwave2 en zo, daar zit letterlijk geen enkel gewicht/ onderdeel/ruimte meer in per stem )

hier ook weer vriendjes hoor. :)

Men kan een gelijkaardige schakeling "tegenwoordig" (zeg maar sinds CEM en consoorten) erg compact maken. Qua schema blijft het redelijk gelijkaardig, alleen zit er veel gegroepeerd in 1 klein chipje. Met VA's enzo wordt dat helemaal extreem, maar daar is het elektronische werkprincipe ook helemaal anders.

Enerzijds is er behoorlijk wat oppervlakte aan printplaat nodig als ik bv met de modular een "standaard" patch maak. Anderzijds zijn veel van die schakelingen op zich relatief eenvoudig. Er zit een zekere elegantie in. Niet zover doorgedreven als in een Korg PS serie natuurlijk, daarin is tot de laatste component over de noodzaak nagedacht omdat alle schakelingen er tig keer in zaten.

Hoe je het ook draait of keert, die oudjes zijn mooie dingen op elektronisch niveau. En dan bv zo'n SH-5 zit ook nog eens heel netjes en praktisch in elkaar. Dat ontwerpt niet zomaar iedere amateur. En dat het dan wat meer weegt, ach dat is ook charme. :) Geef mij maar degelijk hout met metaal en ruim opgezette prints, daar kan je wat mee.

leid die toegenomen compactheid ook niet tot lagere spanning en/ of een lager stroom ?
met misschien als gevolg veranderingen in geluid. bv tav overspraak, ruisafstand/dynamiek, "volheid /vetheid" van het geluid etc ?
( b.moog sprak wel eens over een normale waterleiding en een vuistdikke waterleiding in het geval van de minimoog )

Een printbaan heeft wel enige weerstand maar da's voor de meeste circuits verwaarloosbaar in vergelijking met de weerstanden die je in de schakeling gebruikt. Daarmee kan je trouwens wel een grote invloed op het stroomverbruik van de schakeling hebben. Een spanningsdeler van 100 en 200 ohm geeft dezelfde spanningen als eentje van 100.000 en 200.000 ohm, maar aan véél lagere stroom. Daarom ook dat bv Doepfer modules lekker weinig stroom trekken (en je dus geen beer van een voeding nodig hebt): goed nagedacht over de componentkeuze zodat het stroomverbruik minimaal is.

Ik denk trouwens niet dat dit stroomverbruik of de gekozen spanningsniveaus van de audio 1 op 1 naar de volheid van de klank terug te koppelen zijn*; dat lijkt me vooral aan andere factoren (de gebruikte componenten en de schakeling op zich) te liggen. Alhoewel meerdere mensen de printbanen ook klankeigenschappen toedichten, voor wat het waard is. Overspraak en ruis lijken me daarin de meest relevante.

Wat nonkel Bob betreft heb ik hem wel eens horen (lezen) zeggen dat hij de schakelingen als stromend water voor hem zag; met jouw quote ben ik niet bekend.

Ik heb plots zin om nog wat op de minikorg te spelen, ook zo'n heerlijk overvolle vintage klank. :)

(*) iets heel anders is natuurlijk een schakeling waarin de stroomsterkte of het spanningsniveau een actieve invloed heeft, bv de roosterspanning op buizen waarbij ze "iets warmer stoken" een duidelijke invloed op de klank kan hebben.

ja ik ook, heel apart.
zou het alleen omgedraaid hebben ( seq aan de linkerkant ) denk ik

omdat dat beter aanvoelt ralph.
stel het je voor .....
visualiseer
voel !
precies , links dus

alleen al voor het grotere toetsenbord misschien ( links basloopjes, rechts solo'tjes )

Laatst gewijzigd:
Back