O1V vs O3D

Beat-Me-Up

Nieuwkomer
Een dilemma.

Ik zit te overwegen een O1V of een O3D te kopen.
Maar wat zijn nou daadwerkelijk de specifieke verschillen?

En waarom produceert Yamaha de O3D niet meer?
Is het zo omdat de functies van de O3D nu zijn opgenomen in de O1V96?

Kan iemand hier licht op schijnen? :eureka:

THANX,
D. 8)

Re: O1V vs O3D

03D werd idd vervangen door 01v96 en DM1000...

Zou toch sterk aanraden om voor een 24bits mengerd te gaan (01v96, DM24, DDX3216)!

o1v heeft dirrect knopjes voor de bediening van de eq... 03d niet (toch>?)
wel heeft de 03d een muisaansluiting, geleuf ik... er zullen vast meer verschillen zijn.. ;)

hi, o1V heb ik niet gehad wel 01 en een 03D, de 01 was voor de vuilbak,maar de o3D was niet veel beter,zeker toch als je er analoog spul in wil jagen,een tr909 kick of rsf kobol kan die niet aan,je hebt geen headroom in zon tafel, odb is de max dus moet je aan laag niveau die high dynamics erin jagen,compreseren wil je niet want dan verlies je dynamiek,dus haal je de faders naar beneden,waardoor de a/d conversie suckz aan 100%,onder een zeker niveau op deze tafel zakt de dynamiek zo sterk dat je je afvraagt of het een echte 909 is dat je hebt of klote samples ervan.Ik heb dit uitgebreid getest en na constatatie (ik had de tafel maar een maand of 2) heb em geruild voor een Tascam M3700,was dat een opluchting zeg!! :r

Oh ja als die te warm wordt (in midden zomer in een 'hot' room bvb) valt het display uit...een 'veiligheid' denk ik...

hij is wel heel handig,compact,de fx bof maar goed meegenomen...maar ja wat ben je ermee!

Origineel geplaatst door HEXAGON
hi, o1V heb ik niet gehad wel 01 en een 03D, de 01 was voor de vuilbak,maar de o3D was niet veel beter,zeker toch als je er analoog spul in wil jagen,een tr909 kick of rsf kobol kan die niet aan,je hebt geen headroom in zon tafel, odb is de max dus moet je aan laag niveau die high dynamics erin jagen,compreseren wil je niet want dan verlies je dynamiek,dus haal je de faders naar beneden,waardoor de a/d conversie suckz aan 100%,onder een zeker niveau op deze tafel zakt de dynamiek zo sterk dat je je afvraagt of het een echte 909 is dat je hebt of klote samples ervan.Ik heb dit uitgebreid getest en na constatatie (ik had de tafel maar een maand of 2) heb em geruild voor een Tascam M3700,was dat een opluchting zeg!! :r

Oh ja als die te warm wordt (in midden zomer in een 'hot' room bvb) valt het display uit...een 'veiligheid' denk ik...

volgens mij vroeg de topic starter niet om een mening hij wil graag weten welke de beste voor hem is.

Ik heb ooit ook es voor dat dilemma gestaan en voor een 01V gekozen. ik weet het niet precies meer maar:

03D is een professionelere tafel: meer routings, functies en aansluitingen zitten er standaard op.
meer kanalen volgens mij.
ook steviger gebouwd.

01V is wat nieuwer en heeft wat nieuwere techniek aan boord. de 01V is ook uitbreidbaar zodat je in buurt komt van de specs van de 03D.

01V is goedkoper = meer mixer voor het zelfde geld.

ik hoop dat je er wat aan hebt.

ow.

ps. ik heb um ook weggedaan vanwege de bovenstaande redenen en op een MOTU kaart overgestapt wat voor mij een enorme verbetering in de sound was.

De belangrijkste verschillen zijn dat de 03D op álle kanalen (dus inclusief de 2 interne stereo effect kanalen, stereo in, de 4 aux master sends, de 4 bussen) volledig parametrische EQ en dynamics heeft. De 01V heeft alleen parametrische EQ op de eerste 16 kanalen, de rest is high/low shelve - dacht ik. De 01V heeft ook alleen op de eerste 16 kanalan dynamics (gate/compressor). 03D op alles, ook op de bussen en ook op de aux send kanalen (inclusief allerlei sidechain mogelijkheden).
03D heeft óók AES/EBU (24 bits!) en wordclock in/uit. De sp/dif op zowel de 03D als de oude 01V zijn slechts 20 bit! Phantom is per kanaal (eerste acht) apart aan/uit te schakelen op de 03D. 01V is het alles tegelijk aan óf uit. Scherm 03D is net zo groot als (oude) 02R (= groot). 01V is klein. 03D is ook met muisbediening. 01V niet. 03d kan zelfde uitbreidingskaarten herbergen als de 02R. Maximum aantal inputs is bij beide tafels dacht ik hetzelfde (als je ze maximaal uitbreidt): 24 mono + 1 maal stereo. De 03D heeft standaard 4 bus outputs en 4 aux sends "on board". Bij de 01V moet je daar voor kiezen (middels een optionele? omni out-kaart): óf bus out, óf aux out. Kortom, de 03D is iets meer professioneel en flexibel ingericht en standaard meer uitgebreid qua inputs en outputs. Wat ik persoonlijk ook een groot pluspunt vind is dat bij de 03D alle in/outputs op de achterzijde ziten, zodat je de kabels netjes uit het zicht kan wegwerken en de tafel zelfs kan inbouwen. Bij de o1V zitten ze (ook) op de bovenkant, wat er slordiger uit ziet en slechter is vwb stof. Soundwise klinken ze allebei ongeveer gelijk (dat is: de compressors zijn zeer matig, EQ is aanvaardbaar MITS je vooral frequenties CUT en niet boost en niet al te extreme dingen doet; de effecten zijn redelijk goed bruikbaar. De 03D is geluidstechnisch exact hetzelfde als de oude 02R.

Als je genoeg hebt aan 16 kanalen, dan zou ik de 01V nemen. Is iets goedkoper en 't klinkt allemaal ongeveer hetzelfde als de 03d/02r als je de analoog uit gebruikt. Heb je echter 24 inputs nodig, dan is de beperkte high/low EQ shelve voor de kanalen 17-24 (zonder dynamics....) een flinke beperking.

De 03d gaat bij gebruik van de AES/EBU tot 24 bits UIT en dat verschil hoor je...! (tov de 20 bit sp/dif van de 01v/03d)...

Bedenk wel dat je voor beide tafels een uitbreidingskaart nodig hebt om tot 24 (26) inputs te komen!

Back